Vaipat jäi pois 2v. ja vahinkoja koko ajan!

  • Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätietoinen
Meidän tasan 2v. jätti vaipat kokonaan pois sisällä ollessa. Siis äiti jätti ne lapselta :) Tekee pissat ja kakat pottaan lähes aina kun häntä siellä käyttää. Ei kuitenkaan vielä itse kerro että on hätä. Nyt sitten vahinkoja sattuu KOKO AJAN, ja vähän väliä kyselen onko hätä ja poika vastaa että EI! Käy silti ihan mielellään potalla, mutta ei kuitenkaan mitään puolen tunnin-tunnin välein saa häntä millään sinne.

Siispä nyt on kolme päivää mennyt jatkuvassa pissojen siivoamisessa. Pitäisikö ottaa vaipat takaisin ja yrittää myöhemmin, kunnes poika sanoo itse hätänsä? Ulos on kuitenkin laitettava vaippa sekä kauppaan, koska talvella on vähän hankala pissatella pihalla ja ollaan siellä aina niin kauan kerrallaan...Häiritseekö tämä kuivaksi oppimista? Niin hienosti vaan pissaa ja kakkaa pottaan joten joskushan se vaippa on vaan otettava pois...vai kuinka? Auttakaa.
 
Äity
Meillä myös 2v. tyttö, jolla pidän kestoimua siltä varalta, että pissat tulee vahingossa housuun. Opettelin sen avulla myös itse tietämään, milloin pissa tulee. Meidän tytöllä melko säännöllisesti. Eli nykyään ehdin viemään melko hyvin potalle, ennen kuin pissa tulee. Ja se tulee sit pottaan. Ei myöskään meillä kerro, onko hätä vai ei. Kyselyyn tulee usein myös vastaus "Ei" (uhmaa?!?), mut silti lähtee potalle. :)

Kakka-asiaan en osaa neuvoa, kun itsekin ihan tuuliajolla. Meillä kakataan aina,kun pitäis mennä pv-unille ja se viivästyttää unille menoa. Silti vaikka kuinka istuttaisin potalla ns. oikeaan aikaan, ei kakka tule sinne. Vaan aina kuivaan kertakäyttövaippaan, ei siihen kestoimuun edes... jännä juttu.
 
Älkää hötkyilkö noiden pottahommien kanssa. Lapsi oppii kun on siihen kypsä. Jos ei vielä osaa hätää ilmoittaa tai itse potalle mene, niin ei kannata itteensä ja lasta stressata sillä siivoamisella. Voi olla että saatte siivota niitä pissoja vielä vuoden ennenkuin homma sujuu täysin. Niitä harjotteluvaippoja kannattaa kokeilla, muuten en tuollaseen potan ympärillä elämiseen lähtisi. Antakaa lapsen kehittyä omaan tahtiin.
 
Älkäähän hötkyilkö! Äiti vaikuttaa valmiilta, mutta lapsi kyllä vielä kuivaksiopettelun alkutaipaleella. Lapsi oppii kertomaan hädästä sekunteja ennen kuin tarpeet tulevat. Tämän jälkeen opitaan ilmoittamaan myös että kakka tai pissa on tullut. Vasta sitten lapsi tiedostaa hädän ja osaa pidätää ja KERTOA asiasta ääneen. Jatkuva istuttaminen potalla on melko työlästä ja tilanne voi olla sitten se että vahnkoja sattuu. Kyllä lapset oppivat, kunhan ovat kypsiä. Viiden lapsen kokemuksella rauhassa vaan....
 
Kyllä mä silti käyttäisin potalla säännöllisesti ja harjoitusvaipalla niin kauan kuin osaa ite ilmaista hätänsä.Meillä nuorimmainen osaa jo ilmoittaa hätänsä ja on oltu yli kuukausi ilman vaippaa.Vahinkoja ei enää tule,kuin tosi harvoin.Niin ja lapsen tahtisesti olen mennyt,käyttänyt vaan säännöllisesti potalla ja tyttö oppinut siitä mitä sinne tehdään.aika pian oppi ilmoittaan milloin on hätä.
Aplle voimia ja jaksamisia yritykseen,varmasti teilläkin onistuu jossain vaiheessa!
 
Moikka,

Vielä ei olla ihan tuossa vaiheessa, eikä edes hätäillä. Poika tosin itse on kiinnostunut potasta joten sitä harjoitellaan aina syömisen jälkeen. Vielä kuitenkin ihan rehdillä vaipparutiinilla.

Kokeneempien "antaa itse ilmoittaa kun on valmis" kuulostaa myös mulle ihan järkevältä, turha pakottaa - saa vaan itse tehdä 2 enemmän töitä ;) ? Ja tuo uhmaikä saattaa varmaan myös vähän sekoittaa pakkaa entisestään, josko siitäkin pientä takapakkia? Tai jos on uusi vauva talossa tms?

Aloitimme tänään ottamalla kuvioon mukaan tarrat! Eli aina kun pestään hienosti hampaat ja/tai potalla käydään niin jopas tulee kivoja tarroja seinälle :)

Eli voisikohan teillä toimia tämmöinen palkintosysteemi?
 
Mä en osaa auttaa, koska meillä on ihan sama tilanne. Erona vaan on, että poika on jo 2 v 9 kk, ja edelleen kaikki pissat tulee vaippaan. Ei todellakaan osaa sanoa, milloin on hätä. POtalla on käynyt jo 1 vuotiaasta lähtien. Kakka on tullut nyt pottaan tai pönttöön lähes joka kerta puolisen vuotta. Tarra-juttukaan ei meillä auttanut. Välillä pidin taukoakin opettelussa, mutta tilanne on ihan samanlainen tauon jälkeen. Eli itsekin kaipailen vinkkejä, miten saisin pojan opetettua potalle?
 
äiti myös
Niin, kakan siis ehtii jo potalle tekemään. Pissalle vaan kun ei vielä ehdi, niin ei ole kypsä. Älä hiillosta lasta, tietää varmasti miten homma pitäis hoitaa, mut ei vaan vielä ole valmis. Anna ajan kulua, kyllä se siitä pian helpottaa. Kotona annat olla ilman vaippaa, ja aina kun tulee housuun niin mainitse potasta, ei muuta. Siitä se sitte vähitellen.
 
Viannetta
Täällä oli kerran hyvät ohjeet kuivaksi oppimisesta noin viikossa. En millään osaa kerrata sitä ulkoa, mutta siinä sanottiin ainakin, että tuo reissu- /ulkoiluvaippojen käyttö aiheuttaa sekaannusta lapselle kuivaksi oppimisessa. Autoon vaan potta mukaan ja muovi-kangassuoja turvaistuimeen. Vain unille saa laittaa enää vaipan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 21:06 Viannetta kirjoitti:
Täällä oli kerran hyvät ohjeet kuivaksi oppimisesta noin viikossa. En millään osaa kerrata sitä ulkoa, mutta siinä sanottiin ainakin, että tuo reissu- /ulkoiluvaippojen käyttö aiheuttaa sekaannusta lapselle kuivaksi oppimisessa. Autoon vaan potta mukaan ja muovi-kangassuoja turvaistuimeen. Vain unille saa laittaa enää vaipan.
 
Pyrystiina
Me oltiin kesällä yli 1kk täysin ilman vaippoja. Kakan oppi tunnistamaan, mutta pissat tuli aina latialle, jos siis joku ei ollut ohjaamassa säännöllisin ajoin potalle. Jatkoimme sitten harjoittelua olemalla kotona lähes aina ilman vaippoja ja muualla vaipoissa. Puolisen vuotta siinä meni ja sitten poika oppi kuivaksi 2v8kk ikäisenä.

Kolme päivää on vielä tosi lyhyt aika kokeiluun. Anna ajan kulua ja harjoitelkaa sinun voimiesi ja pojan innostuksen mukaan. Voit ihan huoletta välillä pitää taukoja ja sitten taas kokeilla. Suurinosa lapsista oppii kuivaksi 2.5-3v eli kiirettä ei ole. Jos ei ole valmis niin siinä ei sitten auta lahjonta eikä kiristys, päinvastoin.

Toki se että välillä pitää vaippoja ja välillä ei hidastaan varmaan oppimista. Onhan lapsen vaikea tajuta miksi ja miten ne housut välillä kastuu. Toisaalta taas näin talvella on tosi vaikea olla täysin ilman vaippoja.

Kyllä se siitä. Anna lapselle aikaa kasvaa.
 
Meillä on sellainen tilanne, et neiti oppi päiväkuivaksi 1 v 6 kk ikäisenä. Vahinkoja toki sattui aina välillä, mut toisinaan meni montakin päivää ilman ylimääräistä pyykkiä. Oppiminen tapahtui vähän huonoon aikaan, mutta kun lapsi itse alkoi hätäänsä ilmoittaa, niin otin vaan vaipat pois ja kokeilin. Ajankohta oli sikäli huono, että melko pian sen jälkeen tytöstä tuli isosisko. Jonkin aikaa meni vielä ihan ok, mut sit iski mustasukkaisuus ja tahallaan housuihin pissaaminen huomion saamiseksi. Isommasta hädästä onneksi edelleen ilmoittaa ja pyytää potalle.

Vauva on nyt parin kuukauden ikäinen ja isosisko harrastaa tällä hetkellä sitä, et kertoo välillä että on pissahätä, niin kuin silloin oikeastikin on, mutta ei halua potalle. Tällä tavalla saa äidin huomion pois vauvasta, kun olen muutaman kerran lopettanut mm imetyksen kesken, että veisin toisen potalle. Tässä vaiheessa tyttö lähtee kikattaen karkuun, eikä suostu potalle ja pakottaa en voi. Vaipat siis laitettiin takaisin kun tämä temppuilu alkoi. Pienemmällä käytän osittain kestovaippoja ja nehän tuntuu helpommin märiltä.

Isompi on aina käyttänyt vain kertakäyttöisiä, mutta nyt kokeilin hänelle muutaman kerran kestovaippaa ja johan alkoi taas sanoa pissahädästään aktiivisemmin. Kestokokeilu on vielä alussa, mutta vaikuttaa siltä, et se tuntuu niin ikävän märältä et tyttökin huomaa sen. Ideana tässä ehkä jonkun mielestä ilkeässä tempussa on se, että neiti suostuisi taas käymään aktiivisesti potalla kun huomaisi, et vaippa ei olekaan enää kivan tuntuinen. Hätänsä hän tunnistaa edelleen, koska toisinaan tämän temppuiluvaiheen aikana hän on pyytänyt ihan kiltisti potalle niin kuin ennen vauvaakin ja hätäkin on silloin aina ollut. En tiedä auttaisiko märän tuntuinen vaippa tunnistamaan hätää, jos lapsi ei sitä vielä itse yhtään tiedosta, mut meillä ainakin näyttäis vaikuttavan.
 
rouva metsä harmaana
tuolla toisessa ketjussa käydään melko tistoa samasta asiasta eli tästä kuivaksi oppimisesta tai opettamisesta tai miten sitä kukanenkin haluaa kutsua.

löytyy tuolta vauvat 0-12kk osisota:vinkki kaikille-otsikolla.

hyvä riita saatu aikaiseksi kun kinastellaan mikä on paras tapa.

minäpä luulen että ei ole yhtä ja oikeaa tapaa, mutta joskus kaikki on kuitenkin oppinut kuivaksi.vai onko joku nähnyt 6-vuotiaan vaipoissa?
 

Yhteistyössä