vaipanvaihto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ennen vai jälkeen ruuan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ennen vai jälkeen ruuan

Vieras
Hei,

Mites olette menetelleet pienten vauvojenne kanssa vaipanvaihdossa noin pääpiirteissään, eli tuleeko vaippa vaihdettua ennen ruokailua/imetystä vai sen jälkeen?

Tottakai vaippa vaihdetaan aina tarvittaessa, mutta itse olen yleensä vaihtanut ennen imetystä koska imetyksen jälkeen vauva on raukea ja uninen ja varsinkin jos on aikeissa saada hänet unille niin vaipanvaihto vain virkistää. Toisaalta olen kuitenkin huomannut että imetyksen aikana poikamme usein tinkaa kakkaa ja piereksii. Niinpä olen miettinyt että pitäiskö vaippa vaihtaa myös syötyä, ettei mahdollinen kakka jää odottelemaan seuraavaan syöttöön asti (noin 3-4 h).

Kaikenlaista sitä aloitteleva äiti miettii....

Jaksamista kaikille nyyttien vanhemmille!

Meillä mietin ihan samaa...

Nyt vauva 7 vk ja yleensä annan heti herättyä syötän yhdestä rinnasta, sitten vaihdan vaipan ja sitten syötän toisesta rinnasta. Mahdollisesti siinä vaipan vaihdon jälkeen vielä leikitelläänkin, jos vauva on hyvällä tuulella ja annetaan maitoa lisää vasta sitten.

Näin olen päätynyt siksi, että
1) heti herättyään vauva on kovin itkuinen (nälkäinen, olen ajatellut) ja rauhottuu. Lisäksi
2) turauttaa kakat aika usein just syödessä.
3) Ja syy, miksi maito kahdessa erässä: ei pukaile vaipanvaihdossa (ja muutenkaan) ihan niin paljon.

Näin meillä. Toistaiseksi :)

Minä pähkäilin tätä samaa kun vauvani oli pieni. Olen myös keskustellut tästä monien äitien kanssa, ja osa tekee niin, että vaihtaa sekä ennen että jälkeen syötön. Perustelevat tätä sillä, että vauvan on mukavampi syödä kuivissa vaipoissa.

Itse alun kokeilujen jälkeen aloin vaihtamaan vaipan vasta syötön jälkeen, koska koin raskaaksi vaihtaa vaipan kaksi kertaa noin peräjälkeen. Vauva kuitenkin melkein aina syötön jälkeen joko pissasi tai kakkasi. Itse perustelen ratkaisuani sillä, että nykyvaipat ovat melko kuivia pinnalta, ja vauvan ei pitäisi tuntea oloaan epämukavaksi pissavaipassaa. Tietysti, jos kakka haisee, vaihdan vaipan ennen syöttöä, tai jos pissa haisee kovasti, silloinkin vaihdan.

meillä on 3kk poju ja vaihdamme vaipan lähes aina syötön jälkeen. Poika tosin tykkää vaipanvaihdosta, hymyilee ja juttelee kauheesti, johtuen ehkä siitä, että on hyvä olla kun on masukin täys. Poju ei myöskään puklaile.
Kyllä sen huomaat käytännössä kumpi teistä on parempi. Meille synnärillä sanottiin, että ennen syöttöä, mutta miksi huudattaa vauvaa kun voi vaipan vaihdon suorittaa hyvissäkin tunnelmissa 5min päästä? Nyt kun poika on isompi niin harvoin tulee unikaan ihan heti syötön jälkeen, vaan päivisin ollaan paljon hereillä. Ihan vaavina ei vaipan vaihtoon edes herännyt.

Meillä kun vauva oli pieni vaihdoin vaipan aina ennen syöttöä. Tämä sen takia, että vauvamme oli kova puklaamaan. Jos syönnin jälkeen vaidoin vaippaa, tuli puklua niin paljon. Ihan pienenä vauva ei pitänyt vaipan vaihdosta, joten oli ihan sama vaihtoiko masu täynnä tai nälkäisenä.

Vaihdan ennen syöttöä ja jos tulee kakka, niin sit vielä uudelleen. Lähinnä just ton nukahtamis-homman takia. Jos kakkaa ei tule, niin lapsi saa rauhassa nukkua, mut jos tulee, niin ainakin meidän lapsi herää siihen kakkaamiseen jokatapauksessa.

Uusimmat

Yhteistyössä