Vaipan vaihto ennen vai jälkeen syönnin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perlos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No periaatteessa ei ole väliä. Mutta kun oppii oman vauvan tavat, iin on hyvä mennä niiden mukaan. Meillä esim. vauva kakkasi aluksi melkeen joka syönnin päälle, joten oli viisainta vaihtaa vaippa vasta syötön jälkeen. Paitsi siinä tapauksessa jos vaipassa oli jo kakat ennen syöttöä, silloin vaihdoin heti. Mut mä olenkin aina ollut hirveän tarkka siitä, ettei vauva joudu olemaan turhaa kakka housussa. Yöllä en välttämättä vaihtanut joka syötöllä, vaan silloin vain jos oli kakat.

Meillä tuo mies oli aluksi niin hidas heräämään, että alettiin vaihtamaan vaippa siksi aina ensin. Ehti herätä kunnolla ennen ruokailua. Tai sitten kävi niin, että mies nukahti kesken ruokailun, varsinkin kun tissillä oltiin. Joten siksikin oli mukava että vaippa oli puhdas sai antaa toisen nukkua rauhassa..

Meillä kakka tulee vaan joka toinen päivä jos silloinkaan.. Ja muuten meilkein aina puhtaaseen vaippaan.. :laugh: Ilmeisesti samaan vaippaan ei voi pissata ja kakata :headwall:

Meillä riippuu ainakin ihan siitä hetkestä. Jos vauva herää unilta, niin syötän ensin ja vaihdan sitten vasta vaipan, mutta jos oon laittamassa nukkumaan, niin järjestyskin on päin vastainen. Tänä toimii hyvin, koska nälkäisena vauva vain parkuu ja vänkää kun koittaa vaihtaa vaippaa ja ruoka on se nro 1, mutta kun mennään nukkumaan, vauva voi nukahtaa tissille ja sitten ei oo enää kiva vaihtaa vaippaa. Yöllä meillä vaihdetaan vaippa jos jaksetaan tai jos tulee akuutti tarve. Ja yleensä kestoillaan myös yöllä ja yksi vaihtokerta riittää.

Mä en muista miten hommeli päiväsaikaan meillä meni, mutta yöllä tehtiin seuraavanlaisesti: Annoin just heränneelle pojalle eka vähän ensiaputissiä ja sitten vaihettiin vaipat. Siis jos siellä oli isot kakat. Sitten jatkettiin syöntiä. Mä laitoin aina yöksi reilun kerroksen sinkkivoidetta, joten pienet kakat ei periaatteessa haitanneet. Jos oli vähemmän, niin annoin olla enkä uudelleen vaihtanut. Poika nukahti aina tissille ja heräsi vaipan vaihdon yhteydessä.

Imetän ja teen yleensä vaipanvaihdon syötön välissä eli ensin annan rintaa, vaihdan vaipan, ja sitten toinen rinta. Jos vauvaa alkaa lopussa nukuttamaan, niin onpa jo vaippa vaihdettu ja eikun koisimaan röyhtäisyn jälkeen. Joskus kyllä käy niinkin, että saakin pian ruveta kakkaa siivoamaan, mutta ei voi kaikkea optimoida...

Mulle kätilö sanoi osastolla et vaipanvaihto ennen syöttöä, mut ei siin ollu mitään järkee ku vauva kakkas aina ruuan päälle. joten vaihdoin vast ruuan jälkeen. joskus jopa ennen ja jälkeen, koska meidän vauva olik kova tyttö kakkaamaan pienenä :) Öisinkin sain olla kakkavaippoja vaihtamas mut onneks se vaihe loppui aika pian.

Meillä vaihdetaan ennen syöntiä, kiva syödä kuivana + huomattiin että kun joutuu makuulle suoraan syönnin päälle, alkoi hikka.
Eli ennen syöntiä suosittelen. Ja jos tulee syönnin jälkeen vaihdettavaa, niin voihan olla vaikka muutaman minuutin pystymmässä ennen kuin vaihtaa niin ehtii ruoka laskeutua. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Inkuliini:
Mulle kätilö sanoi osastolla et vaipanvaihto ennen syöttöä, mut ei siin ollu mitään järkee ku vauva kakkas aina ruuan päälle. joten vaihdoin vast ruuan jälkeen. joskus jopa ennen ja jälkeen, koska meidän vauva olik kova tyttö kakkaamaan pienenä :) Öisinkin sain olla kakkavaippoja vaihtamas mut onneks se vaihe loppui aika pian.

Juuri näin meilläkin. Meidän poika oli sen verran tuottelias ja säännöllinen, että ihan turhaa oli vaihtaa ennen syöntiä, kun joka tapauksessa piti vaihtaa sen jälkeen. Yölllä vaihdoin ainoastaan kakkavaipan.

Yhteistyössä