Vain yksi romani kerrallaan kauppaan.:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttävää rassismia!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saa nähdä juuttuuko sensuuriin, mutta kokeillaan. :)

Juu juu nimim. Romanitar. Niinhän ne kaikki väittää. Meillä oli luento nimenomaan romanikulttuurista jossa romanimies sanoi että varastaminen on siinä ihan ok ja hyväksyttävää. Toki paljon muustakin puhuttiin. Ja ainahan sitä on juttua lehdissä miten joku romani joka on kouluttanut itsensä vaikka vain lukiossa joutuu suvun hampaisiin.

Ihan sitten kaikessa ystävyydessä, missä käytte töissä? Suo anteeksi tyhmyyteni, mutta mä en ole kertaakan törmännyt vaikka kaupassa, autokorjaamossa, sairaalassa, poliisilaitoksella tai missään muuallakaan romanityöntekijään. Laulajina teitä kyllä näkyy ;)

Kaupassa olen itsekin useita vuosia ollut töissä ja valitettavasti niin se menee että eräät pilaa kaikkien maineen. Kerran tuli oikein konflikti, meitä myyjiä syytettiin asiakkaan omaisuuden varastamisesta. Toivoimme poliisia paikalle selvittämään asiaa mutta sitä ei saatu kutsua. Miksiköhän?

Silti tuntuu kohtuuttomalta, että itse tavallisen rehellistä elämää elävänä ihmisenä joutuu tavallaan vastaamaan joidenkin typerysten teoista.

Tähän sellainen kommentti, että millä tavalla sinä sitten vastaat näiden typerysten teoista? Kaikki asiakkaathan loppujen lopuksi vastaavat näiden typerysten teoista tuotteiden hinnoissa. Miksi se kyttäämiseksi tuleminen harmittaa, jos kyse ei oikeasti ole mistään henkilökohtaisesta epäilystä, vaan valitettavasta tosiasiasta, että romaneista suuri osa varastelee ja sen vuoksi tällainen käytäntö on joissakin kaupoissa. Ei minuakaan häiritse jos myyjä pyytää näyttämään kassini sisällön eikä se, että kaupoissa on valvontakamerat tai että pankkikortilla maksaessa pitää todistaa henkilöllisyys.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-kassatäti;23067787:
Saa nähdä juuttuuko sensuuriin, mutta kokeillaan. :)

Juu juu nimim. Romanitar. Niinhän ne kaikki väittää. Meillä oli luento nimenomaan romanikulttuurista jossa romanimies sanoi että varastaminen on siinä ihan ok ja hyväksyttävää. Toki paljon muustakin puhuttiin. Ja ainahan sitä on juttua lehdissä miten joku romani joka on kouluttanut itsensä vaikka vain lukiossa joutuu suvun hampaisiin.

Ihan sitten kaikessa ystävyydessä, missä käytte töissä? Suo anteeksi tyhmyyteni, mutta mä en ole kertaakan törmännyt vaikka kaupassa, autokorjaamossa, sairaalassa, poliisilaitoksella tai missään muuallakaan romanityöntekijään. Laulajina teitä kyllä näkyy ;)

Kaupassa olen itsekin useita vuosia ollut töissä ja valitettavasti niin se menee että eräät pilaa kaikkien maineen. Kerran tuli oikein konflikti, meitä myyjiä syytettiin asiakkaan omaisuuden varastamisesta. Toivoimme poliisia paikalle selvittämään asiaa mutta sitä ei saatu kutsua. Miksiköhän?

Varastaminen ei romanikulttuuriin kuulu, mutta ihmisethän asennoituvat asioihin eri tavalla. Ilmeisesti kyseisen romanimiehen mielestä varastaminen on sitten hyväksyttävää. Minun mielestäni näin ei ole, kuten jo esille toinkin. Itse en ole kyllä joutunut suvun tai lähipiirin hampaisiin kouluttautumiseni vuoksi. Enemmänkin on kannustettu tekemään omaa elämänlaatua tulevaisuudessa parantavia valintoja (joista kouluttautuminen tietysti on yksi).

Olet oikeassa siinä, että mainitsemissasi paikoissa romanit eivät juuri ole edustettuina. Näissäkin paikoissa romaneita kyllä työskentelee, mutta tietysti myös romanivaatteiden puuttuminen vaikuttaa siihen näkyvyyteen.

Romanien osuus näissä mainitsemissasi työpaikoissa onkin pieni, mutta kyllä meitä näistäkin mainitsemistasi paikoista löytyy. Kenenkään yksittäisen, julkisuudesta pois pysymättömän henkilön nimeä en tietenkään voi mainita, mutta tuosta poliisilaitoksella työskentelemisestä tuli mieleen lappeenrantalainen poliisimies, Riku Lumberg, joka tuossa taannoin esitti julkisella kirjeellään mielipiteensä tietyistä romanikulttuuriin kuuluvista asioista.

Monta kertaa kaupassa työskenteleminen tyssää yksistään jo siihen työvaatetukseen. Kaupoissa kun useimmiten sitä työasua vaaditaan, ja paljon on niitä, jotka kokevat omalla kohdallaan, etteivät työasua voi kulttuurimme puolesta käyttää. Korostan kuitenkin, että kyse on omista asenteista; työasun käyttäminen on täysin mahdollista, jos itsellä on siihen tarpeeksi halua.

Romaneita työskentelee monissa paikoissa. En ala tähän nyt erittelemään jokaista työpaikkaa, jossa tiedän jonkun tuttavani työskentelevän. Itse työskentelen koulumaailmassa (en kuitenkaan koulunkäyntiavustajana, vaikka koulunkäyntiavustajaksi kouluttautuminen onkin suosittua).

Työnteosta tuli mieleen myös sellainen asia, että tiettyihin työpaikkoihin romanin työhönottaminen saatetaan kokea hankalaksi firman imagon kannalta. Näin saattaa olla myös ihan pelkkien työharjotteluiden kohdalla - ajatellaan, että firman maine jollain tavoin kärsii. Eräässä tapauksessa romaninuorta ei haluttu ottaa työharjoitteluun tiettyyn firmaan perusteluna se, että romani noissa tehtävissä olisi saattanut herättää asiakkaissa epäluottamusta. Ymmärtäähän tämänkin tietyiltä osin, mutta pitäisi myös muistaa, etteivät nämä työllisyysasiat ainakaan tuolla tavoin asennoitumalla tule siitä paranemaan.

Tuosta mainitsemastasi konfliktista; kuulostaapa ikävältä. Toisaalta vähän naurattaakin; harvoin se noin päin menee, että myyjää syytetään asiakkaalta varastamisesta. Tietystihän teillä on kaupan henkilökuntana oikeus kutsua poliisit tarpeen vaatiessa paikalle. Mielestäni vilpitön asiakas olisi todennäköisimmin ollut itsekin halukas kutsumaan poliisin paikalle tilannetta selvittelemään. :)

[QUOTE="vieras";23067911]Tähän sellainen kommentti, että millä tavalla sinä sitten vastaat näiden typerysten teoista? Kaikki asiakkaathan loppujen lopuksi vastaavat näiden typerysten teoista tuotteiden hinnoissa. Miksi se kyttäämiseksi tuleminen harmittaa, jos kyse ei oikeasti ole mistään henkilökohtaisesta epäilystä, vaan valitettavasta tosiasiasta, että romaneista suuri osa varastelee ja sen vuoksi tällainen käytäntö on joissakin kaupoissa. Ei minuakaan häiritse jos myyjä pyytää näyttämään kassini sisällön eikä se, että kaupoissa on valvontakamerat tai että pankkikortilla maksaessa pitää todistaa henkilöllisyys.[/QUOTE]

En minäkään koe valvontakameroita, pyyntöä kassin sisällön tai henkilöllisyystodistuksen esittämisestä mitenkään epämiellyttävänä eikä nuo minua häiritsekään. Perässä käveleminen ostosreissun ajan on kuitenkin minusta jo vähän toista luokkaa. Koen sen leimaavana ja nolona - ikään kuin tuollaiselle perässä kulkemiselle olisi kohdallani tarvetta. Tätä voi olla hankala ymmärtää, ellei asiaa ole omakohtaisesti kokenut. Veikkaan kuitenkin, että hyvin harva tuollaista tilannetta voisi miellyttäväksi tituleerata.

Mä olen töissä huoltiksella, ja lähes joka päivä meiltä romanit varastavat bensaa. Lisäksi hameet tulevat heilumaan myymälän puolelle. Joskus on lapsia mukana, jotka myös pistävät tavaraa taskuihin minkä kerkiää. Ja sitten, kun pyydät tavaroita takaisin, alkaa älytön huuto. Ensin ollaan rasisteja ja sitten jaellaan jo tappouhkauksia. Että semmosta sakkia. Kaikki on kyllä mun silmissä varkaita, ja tulee olemaan!

[QUOTE="piipa";23067394]Eräs kauppias suunnitteli laittavansa kaupanoveen lapun "Ei kansallispuvuissa liikkeeseen".[/QUOTE]

Paimiolaisen kaupan ovessa oli ennen tuollainen lappu. Tai siinä taisi lukea että "Ei rullaluistimilla eikä leveähameisissa kansallispuvuissa liikkeeseen", tms.

En tiiä vaikka olisi vieläkin.

En minäkään koe valvontakameroita, pyyntöä kassin sisällön tai henkilöllisyystodistuksen esittämisestä mitenkään epämiellyttävänä eikä nuo minua häiritsekään. Perässä käveleminen ostosreissun ajan on kuitenkin minusta jo vähän toista luokkaa. Koen sen leimaavana ja nolona - ikään kuin tuollaiselle perässä kulkemiselle olisi kohdallani tarvetta. Tätä voi olla hankala ymmärtää, ellei asiaa ole omakohtaisesti kokenut. Veikkaan kuitenkin, että hyvin harva tuollaista tilannetta voisi miellyttäväksi tituleerata.

No joo tietysti minun on vähän huono kommentoida tuohon perässä kulkemiseen, kun ei ole itse sellaista kohtelua saanut, mutta eikö samalla tavalla esimerkiksi kassien näyttäminen ja henkilöllisyystodistuksen näyttäminen ole myös jollakin tavalla sama asia. Luuleeko kassahenkilö, että juuri minulla on jotain ylimääräistä kassissani tai että juuri minä käytän jonkun muun pankkikorttia?

Meillä päin kauppojen ovissa on lappuja, joissa kehotetaan nuoria asiakkaita jättämään reppunsa eteiseen asioinnin ajaksi. Sellaista syrjintää täällä siis...

Joku romani jossain (valitettavasti en muista tarkemmin) perusteli varastamista sillä, että romanikultuuriin kuuluu ns. ylenkatse muita kohtaan, eli he eivät pidä kunnioita valkolaisia ja pitävät näiden omaisuuttakin yhteisenä...

[QUOTE="vieras";23068044]No joo tietysti minun on vähän huono kommentoida tuohon perässä kulkemiseen, kun ei ole itse sellaista kohtelua saanut, mutta eikö samalla tavalla esimerkiksi kassien näyttäminen ja henkilöllisyystodistuksen näyttäminen ole myös jollakin tavalla sama asia. Luuleeko kassahenkilö, että juuri minulla on jotain ylimääräistä kassissani tai että juuri minä käytän jonkun muun pankkikorttia?[/QUOTE]

Ei toki, kyseiset toimenpiteethän ovat yleisesti käytössä ihan kaikkien asiakkaiden kohdalla. Tarkoitin lähinnä sitä, että enpä ole yhtään kertaa tainnut nähdä vartijan tai myyjän hiippailevan valtaväestön edustajan perässä. Itse en valitettavasti kykene kokemaan noita samanlaisina asioina, mutta kuten aiemmin sanoin, työtäänhän he siellä kaupoissakin vain tekevät.

Ei se ihan kivalta tunnu, ei. Sitä saa kokea myös maahanmuuttaja tai sellaisen kanssa kaupassa kulkeva aika ajoin.

Kerran nauratti. Vartija seurasi haukkana mua ja mun miestä, ja samaan aikaan tuttu supisuomalainen narkkarinainen tunki kaksin käsin tavaraa takkinsa alle kaikessa rauhassa.

Pitäköön ennakkoluulonsa kaikessa rauhassa, ajattelen minä. Mutta itse en kylläkään ole joutunut kokemaan ennakkoluuloisuutta arkielämässäni (lähes) päivittäin & koko elämäni ajan (?).

Minä olin ennen kovin ennakkoluuloinen romaneja kohtaan. Mutta positiiviset kohtaamiset ovat kerta kerralta murentaneet ennakkoluulojani, mistä olen iloinen. Eilen ruotsinlaivalla viimeeksi - terveisiä vaan mukavalle romaninaiselle ja Alex-pojalle :)

Ei toki, kyseiset toimenpiteethän ovat yleisesti käytössä ihan kaikkien asiakkaiden kohdalla. Tarkoitin lähinnä sitä, että enpä ole yhtään kertaa tainnut nähdä vartijan tai myyjän hiippailevan valtaväestön edustajan perässä. Itse en valitettavasti kykene kokemaan noita samanlaisina asioina, mutta kuten aiemmin sanoin, työtäänhän he siellä kaupoissakin vain tekevät.

Niin mutta tarkoitin niin, että koska noin toimitaan kaikkien muidenkin romanihenkilöiden kohdalla, niin se ei siksi tuntuisi niin pahalta. Se ei siis henkilökohtaisesti koske sinua vaan kaikkia muitakin romaneja.

[QUOTE="vieras";23068122]Niin mutta tarkoitin niin, että koska noin toimitaan kaikkien muidenkin romanihenkilöiden kohdalla, niin se ei siksi tuntuisi niin pahalta. Se ei siis henkilökohtaisesti koske sinua vaan kaikkia muitakin romaneja.[/QUOTE]

Ymmärrän mihin tähtäät, mutta valitettavasti itse en pysty tuota asiaa noin ottamaan. Onneksi kuitenkin noita perässäkulkemisia on omalla kohdallani suhteellisen vähänlaisesti, harvemmin sitä mihinkään muualle reissaa ostoksiaan hoitamaan. :)

Itse asiassa aika usein kulkevat kouluikäisten nuorten asiakkaiden, varsinkin ryhmissä kauppaan tulevien nuorten, perässä.

Ei se ihan kivalta tunnu, ei. Sitä saa kokea myös maahanmuuttaja tai sellaisen kanssa kaupassa kulkeva aika ajoin.

Kerran nauratti. Vartija seurasi haukkana mua ja mun miestä, ja samaan aikaan tuttu supisuomalainen narkkarinainen tunki kaksin käsin tavaraa takkinsa alle kaikessa rauhassa.

Pitäköön ennakkoluulonsa kaikessa rauhassa, ajattelen minä. Mutta itse en kylläkään ole joutunut kokemaan ennakkoluuloisuutta arkielämässäni (lähes) päivittäin & koko elämäni ajan (?).

Minä olin ennen kovin ennakkoluuloinen romaneja kohtaan. Mutta positiiviset kohtaamiset ovat kerta kerralta murentaneet ennakkoluulojani, mistä olen iloinen. Eilen ruotsinlaivalla viimeeksi - terveisiä vaan mukavalle romaninaiselle ja Alex-pojalle :)

Mua onkin joskus mietityttänyt, että tällaista aivan varmasti tapahtuu; vartijat seuraavat aivan viattomia henkilöitä sillä välin, kun joku vähemmän viaton sitten tekee omat temppunsa. Nuo valvonnat pitäisi minusta hoitaa pallokameroiden avulla, niistä varmasti aika pitkälti näkee asiakkaiden tekemiset.

Mukavaa, että täällä on edes yksi asioihin noin asennoituva henkilö. :)

[QUOTE="jaa";23068154]Itse asiassa aika usein kulkevat kouluikäisten nuorten asiakkaiden, varsinkin ryhmissä kauppaan tulevien nuorten, perässä.[/QUOTE]

Niinhän se taitaa olla. Vähemmän vain tuohon asiaan olen huomiota kiinnittänyt keskittyessäni lähinnä omaani. =)

ihan oikein sille vartijalle, tavallaan. Miinuspisteitä ainakin tuli hävikistä, toivottavasti näki nauhalta myöhemmin itse, kuinka oli töpeksinyt ennakkoluulojen sokaisemana.

Itselläni on usein aika hirveä habitus, punaiset silmät ja muuta vastaavaa tehostetta, siis kun marketissa päätään piipahtaa vähän ostoksilla.
Oletan, että näytän vähintäänkin vanhalta juopponaiselta siis.
Joskus tulee tunne, että seuraako tuo nilkki mua (vartija). Voin sanoa, että jotenkin v.tuttaa kyllä todella se tunne, ja mulkaisen aika estottomasti vartijaparkaa kyllä siinä kohtaa.

Saatan olla vähän yliherkkä tuolle seuraamiselle siis, ja täytyyhän sen vartijan tietenkin jotain reittiä kävellä siinä työpaikallaan, että olen ehkä vain vainoharhainen, en tiedä.
Pitäisi varustautua kauppaostoksilla T-paidalla, jossa lukee jotain "älä turhaan haaskaa ruutia minuun, en ole varastamassa täällä vaan ostamassa."....

Niinhän se taitaa olla. Vähemmän vain tuohon asiaan olen huomiota kiinnittänyt keskittyessäni lähinnä omaani. =)

Sinulle Romanitar nostan hattua! Ihailtavan maltillisesti jaksat selittää teidän kulttuurinne piirteitä täällä palstalla yhtään provosoitumatta joskus erittäin epäasiallisistakaan kommenteista. Tämä on sitä parasta valistusta! :)

Itselläni on erittäin ikävä kokemus siitä, miten valtaväestön ennakkoluulot voivat olla esteenä romanihenkilön työskentelylle ns. normaalitöissä. Esimiesasemassa palkkasin hyväkäytöksisen ja fiksun nuoren miehen, koulusta erinomaisin arvosanoin valmistuneen, työhön, jossa hän oli asiakkaiden ja rahan kanssa tekemisissä. Asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta tuli paljon positiivista palautetta, mutta työpaikkani omalla väellä, erityisesti tarkastusosastolla, oli huomattavia vaikeuksia sulattaa tilannetta. Kun olin jo itse vaihtanut toiseen työpaikkaan, sain kuulla ex-kollegaltani, miten tuo romanimies oli irtisanottu työstään tekaistulla perusteella, hänet oli suorastaan lavastettu näyttämään epäluotettavalta, vaikkei mistään oikeasta rikkeestä tai varsinkaan rikoksesta kiinni jäänytkään. En tiedä hänen myöhemmistä vaiheistaan, mutta eipä varmasti jäänyt hyvä maku tuosta ensimmäisestä työpaikasta.

Toisaalta lähisukulaiseni on työssä paikassa, jossa jokaisena vuoden päivänä jää vähintään yksi romani kiinni myymälävarkaudesta. Ymmärrän siksi hyvin niitäkin, jotka lähtökohtaisesti epäilevät kaikkia romaneja epärehellisiksi, koska joutuvat niin paljon juuri sen varastelevan joukon kanssa tekemisiin.

Mulla oli ennen rastat ja aina seurattiin.

Kerran jopa kaupassa käskettiin näyttämään repun sisältö (olin ollut reissussa ja siellä oli likasia alusvaatteita ja muuta kivaa), vaikka olin ostamassa kalliita pasteijoita ja muita. Mielestäni olisi vähän outoa maksaa kalliista leipomotuotteista samalla kun varastaa jotain.

minulla on muutamia mustalaisia kavereina ja voin kertoa etteivät kaikki todellakaan varasta.ja tuosta kaupassa seuraamisesta monien kohdalla niin mustalaisten kuin valkolaistenkin kohdalla se on ihan aiheellista.ihmisiä me ollaan kaikki rotuun katosmatta niin hyvässä kuin pahassakin.

Itsellänikin virtaa jonkunverran romaniverta suonissa ja se näkyy myös minusta. Olen saanut ihan suomalaisen kasvatuksen, enkä edes tiedä romanikulttuurista melkeinpä mitään. Mutta kuitenkin kaupoissa asioidessa myyjät tuppaavat seuraamaan minua ja se on tosi ahdistavaa. En ole ikinä varastanut mitään.
Opiskelen yliopistossa ja teen opiskelujen ohella töitä kaupassa ja olen kyllä huomannut, että jotkut romanit varastelevat, mutta kyllä meillä voiton vie ihan tavalliset suomalaiset, joita en ulkonäön puolesta olisi ikinä edes epäillyt.

Ihme paskasakki sun tuttavapiiriin kuuluu: narkkeja, mamuja, mustalaisia. No seura tekee kaltaisekseen.

tällä perällä on mustalainen tk:ssa vuodeosastolla töissä. erittäin tykätty työntekijä. samoin hänen tyttärensä on kans siellä. taita olla nyt pienten lasten kans kotona. ongelmista en ole kuullu juurikaan. paitti yks porukkan 1 mies ja 2 naista aiheutti viimekesänä hieman ongelmia käytöksellään. aisasta kerrottiin toiselle mustalais miehelle jonka sanalla heijät saatiin täältä pois.

Tässä lähialueella kävi niin et kun kauppias kyllästy jatkuvaan tavaran katoamiseen tiettyjen etnisten ryhmien visiittien jälkeen niin hän käänty uusien naapureiden puoleen kun ko. ryhmä tuli taas käymään. No nuo uudet naapurit ajelee moottoripyörillä ja pukeutuu liiveihin ja kävivät sit jeesaamassa uutta naapuria keskustelemalla ko. ryhmän kanssa - loppu tavaroiden katoaminen :D

ymmärrettävää ja järkevää. Tosin asian olisi voinut ilmaista jotenkin korrektimmin, laittaa samaan ilmoitukseen mainintaa myös muista varastelijoista tms.

Ittelläkin kokemusta miten näistä romaninaisista tulee yksi juttelemaan tai pyytää näyttämään hänelle jotain tms. ja sillä välin muut hyörivät ympäri myymälää. Ja kyllä huomaa tavaraa hävinneen. Ja ei heille uskalla edes sanoa mitään, kun ovat monet niin agressiivisia. Tai en minä ainakaan.

Yhteistyössä