Vain Suomessa vihataan lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen kyllä lapseni kanssa saanut erinomaista ja ystävällistä kohtelua joka paikassa, paitsi pariisissa. ainiin , lapseni on todella hyvin käyttäytyvä pieni tyttö. tuo pariisi oli kyllä järkky! esim ravintoloissa juomat tuotiin heti aikuisille ja lapsen juoma tuotiin vasta kun oli uudestaan pyydetty. useassa paikassa. lisäksi tarjoilijoiden ilmeet kertoi kaiken tarvittavan heidän aseenteestaan...

en itsekään pidä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä, koskee aikuisia että lapsia.

mä olen kyllä lapseni kanssa saanut erinomaista ja ystävällistä kohtelua joka paikassa, paitsi pariisissa. ainiin , lapseni on todella hyvin käyttäytyvä pieni tyttö. tuo pariisi oli kyllä järkky! esim ravintoloissa juomat tuotiin heti aikuisille ja lapsen juoma tuotiin vasta kun oli uudestaan pyydetty. useassa paikassa. lisäksi tarjoilijoiden ilmeet kertoi kaiken tarvittavan heidän aseenteestaan...

en itsekään pidä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä, koskee aikuisia että lapsia.

Mulla on Ranskasta just päinvastaisi kokemuksia! Lapsiin suhtauduttiin todella ystävällisesti.

Netissä löytyy lapsivihamielisyyttä, tosielämässä en ole vielä ainakaan kohdannut moista. Ovia on avattu, lapsia lahjottu ja vartavasten tultu kehumaan. En siis ainakaan tässä vaiheessa voi allekirjoittaa tuota väitettä.

Suomessa lasten ei tarvitse kuin olla olemassa niin se on huonoa käytöstä. 3-vuotias saa paheksuvia katseita kun laulaa lähijunassa Tuiki tuiki tähtöstä, ja auta armias jos parikuista vauvaa itkettää ruuhkabussissa. Meidän perhe viettää osan vuodesta ulkomailla, ja silloin on todella ihanaa kun ei tarvitse huolehtia vihamielisyydestä lapsia kohtaan.

Pitääkö tämä ymmärtää niin että Helsingin seudulla vihataan lapsia? En nimittäin ole oman lapseni kanssa törmännyt mitenkään vihamielisiin asenteisiin. Tosin katson lapseni perään julkisilla paikoilla...

Virossa ollaan lapsivihamielisempiä kuin Suomessa. Pojan ei tarvitse siellä ollessamme esim. kaupassa kuin kerran äännähtää tai sanoa jotain, niin johan alkaa mulkoilu. Puhumattakaan itkemisestä. Kerran taaperona itki kaupassa noin 50 sek. , niin lihatiskin kaksi myyjää, sekä kolme asiakasta mulkoilivat ja pyörittelivät päitään. Suomessa ei ole koskaan kukaan mulkoillut. Tosin aika pian opin Virossa olla vilkuilematta ympärilleni että katsooko kukaan.

Nyt, 3-5-vuotiaana osaa onneksi käyttäytyä julkisilla paikoilla mallikkaasti. Mutta kyllä tuo Viron meininki jäi ihmetyttämään.

Viimeksi muokattu:
Juuri olin pojan kanssa uimahallissa, eikä hän jaksanut olla löylyissä. Mä sanoin että hän voi mennä suihkuun. Menikin, mutta kävi muutaman kerran siinä saunan ovella kysymässä tulenko jo pian pois.
Sieltä sitten iäkkäämmät rouvat komensivat "ovi kiinni!" ja yksi rouva sanoi että "kyllä lapsi yleensä tottelee kun sille sanoo!" - eikä rouvien sävy ollut mitenkään positiivinen..

Että juu...eikä ollut mitenkään ainoa kerta kun vieraat ihmiset huutelevat jotain..Lapsen pitäisi olla hiljaa, liikkumatta ja mitään tekemättä kiltisti yhdessä paikassa esim. juhlissa. Häihinkään lapsia ei saa viedä, monesta muusta juhlasta puhumattakaan..Muiden maiden asioista en tiedä, että vertailukohta puuttuu.

Juuri olin pojan kanssa uimahallissa, eikä hän jaksanut olla löylyissä. Mä sanoin että hän voi mennä suihkuun. Menikin, mutta kävi muutaman kerran siinä saunan ovella kysymässä tulenko jo pian pois.
Sieltä sitten iäkkäämmät rouvat komensivat "ovi kiinni!" ja yksi rouva sanoi että "kyllä lapsi yleensä tottelee kun sille sanoo!" - eikä rouvien sävy ollut mitenkään positiivinen..

Että juu...eikä ollut mitenkään ainoa kerta kun vieraat ihmiset huutelevat jotain..Lapsen pitäisi olla hiljaa, liikkumatta ja mitään tekemättä kiltisti yhdessä paikassa esim. juhlissa. Häihinkään lapsia ei saa viedä, monesta muusta juhlasta puhumattakaan..Muiden maiden asioista en tiedä, että vertailukohta puuttuu.
Se sävy millä ihmiset puhuvat lapsellesi, riippu paljon siitä, yritätkö sinä kasvattaa hänet ottamaan toiset huomioon.
Jos annat ravata ovissa ja viedä lämmön saunasta, niin et edes yritä ottaa muita ihmisiä huomioon tai kasvattaa lastasi ottamaan toiset huomioon. Hän ei ala ottamaan toisia automaattisesti huomioon kun täyttää 18 vaan hän on edelleen sillloin itsekäs pikkupaskiainen, jolla on vain oikeuksia.

Se sävy millä ihmiset puhuvat lapsellesi, riippu paljon siitä, yritätkö sinä kasvattaa hänet ottamaan toiset huomioon.
Jos annat ravata ovissa ja viedä lämmön saunasta, niin et edes yritä ottaa muita ihmisiä huomioon tai kasvattaa lastasi ottamaan toiset huomioon. Hän ei ala ottamaan toisia automaattisesti huomioon kun täyttää 18 vaan hän on edelleen sillloin itsekäs pikkupaskiainen, jolla on vain oikeuksia.

Normaali ihminen ymmärtää, että sinuakin ärsyttäisi jos kaikkien äiti-ihmisten kersat hyppelisivät oven välissä. Jos se oven välissä seisovat olisi jonkun muun lapsi kuin sinun, sinuakin tympäisisi.

Ymmärrä silloin että kaikki mikä ärsyttää sinua jos lapsi on jonkun toisen, ärsyttää myös muita ihmisiä. Siunun lapsi on pieni ihme sinulle, muille se on kersa joka seisoo oven välissä ja vie lämmön saunasta.

älä ole itsekäs.

Näissä lapsiystävällisissä maissa lapsen oma vanhempi sanoo tiukasti lapselle tuossa tilanteessa, että lopeta se oven välissä ravaaminen. Näin toiset ihmiset ovat ystävällisiä lapsille kun vanhemmat yrittävät kasvattaa lapsiaan, eivätkä elä harhaluulossa että omat ovat muille ihmisille jotain erityistä.

Niin. Juuri tätä tarkoitin.

Näissä lapsiystävällisissä maissa lapsen oma vanhempi sanoo tiukasti lapselle tuossa tilanteessa, että lopeta se oven välissä ravaaminen. Näin toiset ihmiset ovat ystävällisiä lapsille kun vanhemmat yrittävät kasvattaa lapsiaan, eivätkä elä harhaluulossa että omat ovat muille ihmisille jotain erityistä.

Niin tyypillistä palstaa: asia käännetään niin etten muka mitään sanonut lapselle, annoin vaan pitää ovea auki..

Ei pidä paikkaansa. Se mkä meillä on normaalia lapsen käytöstä on monessa maassa huonoa käytöstä eikä suotavaa. Kannattaa matkustella vähän muuallakin kuin euroopassa.

No järkevä äiti olisi kyllä mennyt sen lapsensa mukana. Kiva olla löylyssä, jos joku koko ajan sitä ovea turhaan aukoo.

No olen kyllä törmännyt ajatukseen että vauvan/lapsen vuoksi ei jousteta, ei oteta pieniä huomioon...

Esim. kylässä vauvani oli tosi väsynyt, tosi vaikeasti rauhoiteltavissa kun vierasti kaikkia. Menin vauvan kanssa syrjäisempään, hämärään huoneeseen jossa yritin häntä rauhoitella tunnin. Sinne sit kumminkin lampsitaan perässä, pistetään valot päälle ja puhutaan kovaan ääneen ettei toisen nukkumisesta mitään tullut.. sit ihmetellään että kylläpä se nyt huutaa!

Mun mielestä lasten kuuluu saada olla lapsia. Heillä on oikeus leikkiä, laulaa, pitää hauskaa ja temmeltää. Mutta sille kaikelle on paikkansa ja aikansa. Jos ollaan vaikkapa ravintolassa, niin siellä ihan oikeasti istutaan poydässä ja käyttäydytään hyvin jne.jne.

En näe ristiriitaa näissä asioissa. Lapsi saa olla lapsi, vaikka hänelle opetettaisiin hyviä käytostapoja ja huomioimaan myos muut ihmiset.

Khimaira: Tuosta mielestäni johtui teidän saunaepisodi. Pieni lapsi ei omaa vielä kovinkaan hyvää ajantajua. Ei siis ole huonoa käytostä, että lapsi tulee ovelle kyselemään koska olet tulossa. Mutta mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että yhden lapsen ei kuulu pilata muiden saunatuokiota. Ja jos minä olisin ollut sinä, niin olisin aika nopeasti nostanut oman takamukseni lauteilta ja poistunut saunasta. Siis jos ja kun lapsi ei jaksanut saunoa. En mäkään olisi katsellut hyvällä tuollaista ovella ramppaamista. Tosin en olisi katsellut sinua äitiä hyvällä. Ensinnäkin 3,5-vuotias on liian pieni ollakseen yksin uimahallissa (edes kylpytiloissa) ja toisekseen: pitää tosiaan ymmärtää ottaa muut huomioon.

Virossa ollaan lapsivihamielisempiä kuin Suomessa. Pojan ei tarvitse siellä ollessamme esim. kaupassa kuin kerran äännähtää tai sanoa jotain, niin johan alkaa mulkoilu. Puhumattakaan itkemisestä. Kerran taaperona itki kaupassa noin 50 sek. , niin lihatiskin kaksi myyjää, sekä kolme asiakasta mulkoilivat ja pyörittelivät päitään. Suomessa ei ole koskaan kukaan mulkoillut. Tosin aika pian opin Virossa olla vilkuilematta ympärilleni että katsooko kukaan.

Nyt, 3-5-vuotiaana osaa onneksi käyttäytyä julkisilla paikoilla mallikkaasti. Mutta kyllä tuo Viron meininki jäi ihmetyttämään.

En haluaisi tökkiä, mutta oletko ajatellut, että ne ihmiset ehkä katsoivat sinua?

Itse olen huomannut usein tuijottavani suomessa suomalaisten äitien toimintaa lapsen kiukun ja pahan mielen äärellä.

Mun mielestä lasten kuuluu saada olla lapsia. Heillä on oikeus leikkiä, laulaa, pitää hauskaa ja temmeltää. Mutta sille kaikelle on paikkansa ja aikansa. Jos ollaan vaikkapa ravintolassa, niin siellä ihan oikeasti istutaan poydässä ja käyttäydytään hyvin jne.jne.

En näe ristiriitaa näissä asioissa. Lapsi saa olla lapsi, vaikka hänelle opetettaisiin hyviä käytostapoja ja huomioimaan myos muut ihmiset.

AMEN tälle! Monesti vanhemmat, tai siis käytännössä lähes aina äidit, puolustelevat lasten riehumista sillä että lasten pitää saada olla lapsia. Juu, lapsi on lapsi vaikka tietyissä tilanteissa hänellä olisikin käytöstavat! Jos lapsi osaa käytöstavat kotona, hän osaa ne kaikkialla. Ei lasta tarvitse erikseen viedä teatteriin, ravintolaan, museoon, lentokoneeseen jne jotta oppisi käyttäytymään näissä eri paikoissa. Eikä se lapsi käyttäytymään noissa paikoissa opi jos kaikkialla saa riekkua mielensä mukaan! Ensin käyttäydytään kotona, sitten saa luvan päästä mukaan muuallekin.

Käyttäytymistavat on yksi juttu.

Toinen se että sen lapsen äidinkin tulisi olla aina vaan ja täysin tyyni. Pahalla katsotaan jos julkisesti komennat lasta - hui kamala mitä henkist'ä väkivaltaa. Ja auta armias jos vauva itkee. Jo supistaa että millainen äiti ei saa lastaan rauhoittumaan.

Meidät on kasvatettu tai ainakin kovaa vauhtia kasvatetaan maailmaan jossa yksilöllisyyden korostus on mennyt overiksi. Koetaan että jokaisella on oikeus vaikkapa sitten hiljaiseen bussimatkaan töihin - jos niin haluaa. Me emme enää ymmärrä että ympärillä on aina muita. Myös pieniä lapsia ja meidän vaan on sopeuduttava tilanteeseen.

Mutta ei. Kun jo lapsesta lähtien aletaan opettamaan sitä omanapaisuutta. Lapsi saa itse päättää mitä haluaa, milloin haluaa. Muutoin hauras sielu saa kolhuja. JA PASKAT. Lapset tulee opettaa olemaan osa joukkoa. Siinä missä meidän aikuistenkin on se ymmärrettävä.Lapset tulee opettaa käyttäytymään asiallisesti (Se ei estä naurua, laulua tai itkua). Samoin aikuisten on opittava vaan sietämään.

Yhteistyössä