vaikuttaako vammaistuki toimeentulotukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perskärpänen.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei jos se on myönnetty avun tarpeen takia. Jos on myönnetty esim suurten kustannusten takia niin vaikuttaa kai ainakin sitä kautta et niitä kustannuksia ei oteta huomioon menoina esim lääkekustannukset. Ainakin hoitotuessa näin. Vastaava eläkkeensaajalla siis tuo hoitotuki, vammaistukea ei voi eläkeläinen saada.

Sossukohtaista mutta yleensä ei vaikuta.
Mutta se kenestä saat vammaistukea ei vastaavasti sosku huomioi mitään lääke tms kuluja kun ne pitää kattaa sillä vammaistuella.

ei hitto teidän kanssanne :O kaikki tuet HETI KAIKKI MULLE NYT mutta eihän tämä tuki syö toista tukea EIHÄN?

Älä viitsi! Ihminen, joka saa vammaistukea, joutuu sen takuulla sairautensa hoitoon käyttämään. Kyllä hänellekin kuuluu peruselämiseen sama summa kuin sinullekin, terveelle jolla on kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka ja mitä erilaista työtä. Vain todella ilkeä ihminen voi ajatella, ettei vammaistukea saava ole oikeutettu samaan kuin kuka tahansa terveistä.

Mulla on edelleen hoitotuki ja on ollut vammaistuki ennen kuin vaihtui nykyiseen. Oon myös ollut sossussa mm. suurten lääkemenojen vuoksi. Silti koskaan vammais- saati hoitotukeen ei ole kajottu kun omillani olen asunut. Ei vaikka takuulla kela yhtenä perusteena tuon tuen saamiselle on pitänyt ylimääräisiä kustannuksia. Ja kahdessa kaupungissa olen asunut tällöin, eli ei ihan ummikoita sossutätejä.

Toimeentulotuessa vain ei saa laskea tuota tuloksi. Ei vaikka olisi laitoksessa, jolloin toki tietysti kohta pian tuki katkeaa. Ainoastaan pienen kunnan sossutäti on mokannut, kirjannut tukiasuntola-aikani tt-päätöksiin tuon vammaistuen tuloksi (osaksi niitä pakollisia käyttövaroja joita ns. laitoksessa on pakko olla, vaikka ruuat ym. saa talon puolesta). Toisaalta mun onni, kahden kelan toimiston erimielisyyksien vuoksi tuo tuki meinasi mennä perintään isolta osalta tuosta tukijaksosta, eipä mennyt kun oli kunta jolta olisi pitänyt periä + kelan oma moka päälle.

[QUOTE="mä";24869176]Älä viitsi! Ihminen, joka saa vammaistukea, joutuu sen takuulla sairautensa hoitoon käyttämään. Kyllä hänellekin kuuluu peruselämiseen sama summa kuin sinullekin, terveelle jolla on kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka ja mitä erilaista työtä. Vain todella ilkeä ihminen voi ajatella, ettei vammaistukea saava ole oikeutettu samaan kuin kuka tahansa terveistä.[/QUOTE]

aloituksesta saa sen kuvan että halutaan kaikenlaista tukea ja eihän ne syö toinen toistaan, yleensähän ne juurikin syö toisiaan.

ei hitto teidän kanssanne :O kaikki tuet HETI KAIKKI MULLE NYT mutta eihän tämä tuki syö toista tukea EIHÄN?[/QUOTE

Totta hitossa mietitttää!! Me saatiin päätös että saadaan vammaistukea 84e kk + puolenvuoden takautuva maksu. Tuki myönnetään koska lapsesta tulee kuluja ja enemmän "vaivaa" kun normaalista terveestä lapsesta. saadaan toimeentulotukea kk 100e. Totta kai mietityttä meneekö tämä nyt + -0. Olisi tosi kiva tuo raha lapseen. kun se käytännnössä on siihen tarkoitettukin. Niihin ylimääräisiin menoihin mitä meillä tulee lapsesta mitä sossu ei ota huomioon.

Mulla on edelleen hoitotuki ja on ollut vammaistuki ennen kuin vaihtui nykyiseen. Oon myös ollut sossussa mm. suurten lääkemenojen vuoksi. Silti koskaan vammais- saati hoitotukeen ei ole kajottu kun omillani olen asunut. Ei vaikka takuulla kela yhtenä perusteena tuon tuen saamiselle on pitänyt ylimääräisiä kustannuksia. Ja kahdessa kaupungissa olen asunut tällöin, eli ei ihan ummikoita sossutätejä.

Vammais- ja hoitotuen alimman määrän voi saada pelkillä suurilla kustannuksilla, mutta korotettuun ja ylimpään vaaditaan aina avuntarve. Niissä ei suurilla kustannuksilla ole mitään merkitystä. Pelkillä suurilla kustannuksilla voi siis saada vain alimman tuen.

ei hitto teidän kanssanne :O kaikki tuet HETI KAIKKI MULLE NYT mutta eihän tämä tuki syö toista tukea EIHÄN?

Tuu kertomaan mulle miten minimitoimeentulotuella ostetaan erityisruokavalion ruuat. Niihin ei saa harkinnanvaraista rahaa. Eikä muuten sellaisiin apuvälineisiin jotka tarvitset, mutta joita kelan saati kunnan ei ole ihan lakisääteisesti pakko hankkia, vaan ovat harkinnanvaraisia. On aika ihme jos saat ilman suurta tappelua näihin edes pienen avustuksen. Silti sairastajankin on pakko elää. Menot vaan pakkaa olla suuremmat kuin terveellä. Ja noiden menojen kattamiseksi tuo vammais/hoitotuki on tarkoitettu.

Niin ja sossu huomioi vain lääkärin reseptillä määräämät lääkkeet. Ihan sama mitä sen ulkopuolella on määrätty. Ei auta vaikka lääkäriltä olisi mitä lippulappusta ja todistusta että tarvitset sitä tätä ja tuota apteekista sairauksiesi hoitoon, jos ei ole sitä reseptiä.

Jos ne ottaa sen sossussa tulona huomioon niin ne perii sen teiltä luultavasti takaustuvasti kun ovat takautuvasti kelasta myöntäneet. :/ Kirjoita tt-tuki hakemuksen laitaan huomautus siitä, etä vammaistukea ei saa huomioida tulona. Eli osoita että tiedät..eivät ainakaan yritä kusettaa sua tietämättömyytesi takia. :)

Ja tosiaan käyn töissä. Mutta työ on sellaista että joka kk sitä ei vaan ole. ja työlläkin tienaan vain vähän yli sen mitä toimeentulotuki on. Eli teen sitä pelkästään itseni takia. Mutta mietin että ne kk kun menee vajeelle. otetaanko tämä lapselle saatu vammaistuki + jälkikäteen maksetut tuet huomioon.

Jos ne ottaa sen sossussa tulona huomioon niin ne perii sen teiltä luultavasti takaustuvasti kun ovat takautuvasti kelasta myöntäneet. :/ Kirjoita tt-tuki hakemuksen laitaan huomautus siitä, etä vammaistukea ei saa huomioida tulona. Eli osoita että tiedät..eivät ainakaan yritä kusettaa sua tietämättömyytesi takia. :)

Jeps näin teen :) ja mielestäni niillä ei ole oikeutta huomioida koko takautuvaa summaa muutenkaan kokonaisuudessaan. koska en ole tarvinnut toimeentulotukea joka kk 6kk ajalta mistä takautuva on maksettu.

Alkuperäinen kirjoittaja perskärpänen.;24869257:
Ja tosiaan käyn töissä. Mutta työ on sellaista että joka kk sitä ei vaan ole. ja työlläkin tienaan vain vähän yli sen mitä toimeentulotuki on. Eli teen sitä pelkästään itseni takia. Mutta mietin että ne kk kun menee vajeelle. otetaanko tämä lapselle saatu vammaistuki + jälkikäteen maksetut tuet huomioon.

Ei oteta. Ei saa ottaa. Ainoa mitä voivat tehdä on käskeä sun kattamaan jotain sellasia menoja ko rahasta mitkä muuten kuuluisivat sossun harkinnanvaraisiin rahoihin JA liittyvät lapseesi ja syyhyn miksi saatte vammaistukea. Toki on niitä kusipäisiä paikkoja joissa sosiaalityöntekijät yrittävät vedättää ja laskea tuon tuloksi, mutta se on kiellettyä. Se ei ole tulo.

Ite oon tainnut ainoastaan joutua uusimaan takautuvina tulleista rahoista uuden pesukoneen (allergiasyyt) rikkoutuneen tilalle, koska talossa on (maksullinen) pesutupa. Niin ja sen ensimmäisen pesukoneen oon tosiaan saanut aikanaan harkinnanvaraisena kun muutin omilleni ja tuo allergisuus esti sen yleisen pesutuvan käytön. Tällöin ei ollut mitään takautuvaa rahaa millä kehottaa kustantamaan, koska sitä tuli vain se summa x per kk.

Yhteistyössä