vaikuttaako epiduraali/spinaali ponnistamiseen?

Moi!

Tänään ois laskettu aika, saas nähdä ehdinkö vielä vastauksia lukemaan, mut kuitenkin..
Ootteko kokenu, että puudutukset olis hidastanu synnytystä ja erityisesti ponnistusvaihetta?
Ite sain ekassa synnytyksessä epiduraalin ja oli kyllä taivaallinen olo, kun alkoi vaikuttaa. Sen jälkeen avauduin tosi nopeesti, varmaankin paljolti rentoutumisen ansiosta. Mut ponnistusvaihe sen sijaan oli pitkä, tuntui etten osannut ponnistaa eikä supistukset meinanneet riittää. Vauva saatiin kuitenkin ulos kahden kätilön painaessa vatsan päältä (ei kivaa).

Nyt mietin, että olis kiva koittaa selvitä ilman puudutuksia, mutta tod.näk. en pysty, ellei sitten mee niin nopeesti, ettei ehdi tms. Jos on kokemusta sekä ilman, että kanssa, onko olliut eroa?

 
Ei oo epiduraali vaikuttanut ponnistamisen tarpeeseen eikä kykyyn millään noista kolmesta kerrasta. Nopeita (max 6,5 min) olleet ponnistusvaiheet. Eka oli kivuton, mutta jälkimmäisissä tunsin kipua kun epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa ihan alas asti ennen ponnistusvaihetta.
 
Mulla oli esikoisen synnytyksessä epiduraali, mutta en kokenut että se olisi vaikuttanut ponnistusvaiheeseen millään tavalla negatiivisesti. Se toimi tosi hyvin, kamalat kivut katosi kokonaan ja supistukset tuntui vain pieninä kutituksina. Päin vastoin koen että epiduraalin vaikutuksen aikana sain levättyä ja kerättyä voimia sen verran (olin valvonut monta päivää ja yötä lähes kokonaan kovien supistusten takia) että jaksoin ponnistusvaiheen.
Puudutuksen vaikutus lakkasi ennen ponnistusvaihetta minulla enkä saanut enää toista annosta.
Ponnistusvaihe kesti 39min. mutta kätilö sanoi että käytännössä se oli 29min. koska ekan kympin aikana ei tapahtunut yhtään mitään, en osannut ponnistaa niin se meni harjoitellessa :whistle: :LOL:

Toivotan sinulle onnea synnytykseen :hug:
 
En tiedä pidensikö ponnistusta vai ei, mutta kakkosen kohdalla en tuntenut ponnistuksen tarvetta ollenkaan. Puudutuksena spinaali. Ponnistusvaihe kesti 15min.

Esikoisesta puudutteena epiduraali ja ponnistusvaihe kesti 7min.

Kolmannesta kohdunkaulanpuudute ja aluksi ponnistusasento mulle väärä joten aikaa meni n.20min.
Ilman epiduraalia/spinaaliakin pärjää ;)
 
Ammattilainen
Mull oli ekassa epiduraali, ja se ei vaikuttanut nuiinkuin yleensä ihmisllä kuullu vaikuttavan. Kamala tuskainen ponnistamisen tarve alkoi jo 7 cm kohdalla, ja sitä oli ihan mahdoton pidättää. Ja sitten kun lopulta pääsin ponnistamaan, niin se vaihe kesti 45 mim. Olin kyllä jo siiä vaiheessa TOSI väsynyt enkä varmaan osannut oikein ponnistaakaan... Tokassa sain spinaalin, ja silloin ei tullut mitään ponnistamisen tarvetta, mutta tyttö tuli pihalle 1 min ponistuksella, kun kätilö katto käyrältä milloin tulee hyvä supistus. Ja siitä vauvan päässä olevasta sydänkäyräanturista näki, kun se liukui ulospäin, että ponnistan just oikein. Se oli ihanaa kun pystyi työntää täysin kivutta. Itse en aio enää ilman spinaalia synnyttää, se on varmaa :D nyt rv 35+5.
 
mulla ekassa kävi niinkun ap:lla vaikkakaan ei tarvinnu painella mahaa vaan poika tuli kyllä aika helposti ulos mut ponnistus kesti 45 min. tokassa synnytyksessä en kerinny epiä saada vaan minispinaalin eikä se vaikuttanu ponnistamiseen vaan vauva tuli ulos muutamassa minuutissa, olikohan ponnistusvaihe 6min.
 
Mulla ei keretty uusia epiduraalia.. ja ponnistus kesti 10min. Kätilö selitti myöhemmin käyrän kanssa että "normaalisti käyrä menee näin ja sulla meni näin" . Mun nopeus oli siis ensisynnytäjäksi kova.. ja jos epiduraali olisi ollut niin kuulemma olisi aika ollut pidempi.

Selitys: Ilman puudutusta tuntee tarkalleen milloin ponnistettava ja miten.
 
on kauhean vaikea päättää kivunlievityksiä etukäteen koska tilanteen mukaanhan siellä eletää ystäväni ei saanut epiduraalia vaikka olisi kovasti halunnut ja seuraavassa synnytyksessä sai sekä spinaalin että epiduraalin tosin epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa;( todennäköisesti mutta ponnistus vaiheessahan ei ole juuri suurta merkitystä näillä kummallakaan kait? itse olen molemmista saanut epiduraaliin x 2 per synnytys tyytyväinen kaiketi ollut kun ei ole tilanne muuta juuri sallinut sen verran hitaasti käynnistyneet synnytykset ja toisaalta huomannut myös tuo huononpuolen puudutuksesta se on ainakin minun kohdallani hidastananut etenemistä nyt rv 38+2 ja supistuksia tulee näillä viikoilla jo ;)) (molemmat tytöt menneet yli 40+4 ja 40+8 ) joten luotavaisin mielin että tämä masuasukki alkaisi olla valmis tähän mailmaan ja ajatuksella lähden että saisin tuon spinaali epiduraali yhdistelmäan;) vaatii tosi kestämisen tiettyy asti että tilanne on hyvällä malilla;)

no tule toki kertomaan oma tarinasi näin jos jo olet synnytyksen kokenut ja millä avuin sen menit on mukava jakaa kokemuksia muiden kanssa;) :heart:
 

Yhteistyössä