Isovanhemmuus on meitä kaikkia puhuttava aihe.
Haluatko sinä osallistua kirjan tekoon?
Olen psykologi, perhe- ja psykoterapeutti ja äiti itsekin ja olen kirjoittamassa kokemuksellista ja elämänläheistä kirjaa lapsiperheen isovanhempikokemuksista. Kerro omista kokemuksistasi, sudenkuopista ja onnistumisista. (Aikaisempia kirjoja Omalla tavallani äiti Wsoy 2000, Miehen mittainen isä Wsoy 2002, Avoimena seksuaaliseen kasvuun Wsoy 1998, Pysytään yhdessä Otava 2005)
Voit kirjoittaa seuraavista aiheista tai otsikoida itse:
- Ihanat vai kamalat isovanhemmat?
- Korvaamaton apu arjessa
- Olen maailman paras isovanhempi
- Arvokas ikääntyvän ihmisen malli
- Sukupolvet sulassa sovussa
- Ilman hoitoapua emme selviäisi
- Lapsella ei ole koskaan liikaa rakastavia sylejä
- Kuka on lapsen vanhempi?
- Mitä kuuluu miniä/vävy-anoppi suhteeseen?
- Mummo tietää paremmin?
- Perheen isä/äiti on edelleen kasvuperheensä lapsi
- Ennen oli kaikki toisin
- Nykylapsille ei aseteta rajoja
- Aika kuultaa muistot
- Kunnon äiti hoitaa lapsiaan kotona
- Onko vuodesta toiseen kestäviä totuuksia olemassakaan?
- "Ei kai minun poikani nyt kotitöitä joudu tekemään?"
- On sitä ennenkin synnytetty ilman kipulääkkeitä
- Lapsiperheen äiti tai isä: Kirjoita isovanhempien säännöt, joita toivot heidän noudattavan. Millaista apua toivot isovanhemmilta? Missä kulkevat ne rajat, mihin isovanhemmat voivat puuttua jne.?
- Isoäiti tai isoisä: Kirjoita oma isovanhempien sääntölista palauttaen mieleen omia vanhemmuuden tunteitasi vuosien takaa. Kirjaa ne asiat, joita silloin itse halusit isovanhempien kunnioittavan ja mitä heiltä toivoit pienten lasten vanhempana. Voit myös kirjoittaa kokemuksiasi isovanhempana ja vanhempana.
Voit kirjoittaa nimettömänäkin, mutta kerro kuitenkin ikäsi, sukupuolesi, lapsiesi tai lapsenlapsiesi iät, elämäntilanteesi ja asuinläänisi. Kirjoita lyhyesti myös siitä, mikä sai sinut tarttumaan kynään tämän kirjan osalta. Tunnistetiedot muutetaan, jotta ketään ei voida tunnistaa kirjan sivuilta.
Lähetä kirjoituksesi sähköpostilla minulle viimeistään 15.8.2008 osoitteeseen: essi.juvakka@elisanet.fi
ps. kerään kokomuksellisia kirjoituksia myös perhesalaisuus-aiheesta.
Haluatko sinä osallistua kirjan tekoon?
Olen psykologi, perhe- ja psykoterapeutti ja äiti itsekin ja olen kirjoittamassa kokemuksellista ja elämänläheistä kirjaa lapsiperheen isovanhempikokemuksista. Kerro omista kokemuksistasi, sudenkuopista ja onnistumisista. (Aikaisempia kirjoja Omalla tavallani äiti Wsoy 2000, Miehen mittainen isä Wsoy 2002, Avoimena seksuaaliseen kasvuun Wsoy 1998, Pysytään yhdessä Otava 2005)
Voit kirjoittaa seuraavista aiheista tai otsikoida itse:
- Ihanat vai kamalat isovanhemmat?
- Korvaamaton apu arjessa
- Olen maailman paras isovanhempi
- Arvokas ikääntyvän ihmisen malli
- Sukupolvet sulassa sovussa
- Ilman hoitoapua emme selviäisi
- Lapsella ei ole koskaan liikaa rakastavia sylejä
- Kuka on lapsen vanhempi?
- Mitä kuuluu miniä/vävy-anoppi suhteeseen?
- Mummo tietää paremmin?
- Perheen isä/äiti on edelleen kasvuperheensä lapsi
- Ennen oli kaikki toisin
- Nykylapsille ei aseteta rajoja
- Aika kuultaa muistot
- Kunnon äiti hoitaa lapsiaan kotona
- Onko vuodesta toiseen kestäviä totuuksia olemassakaan?
- "Ei kai minun poikani nyt kotitöitä joudu tekemään?"
- On sitä ennenkin synnytetty ilman kipulääkkeitä
- Lapsiperheen äiti tai isä: Kirjoita isovanhempien säännöt, joita toivot heidän noudattavan. Millaista apua toivot isovanhemmilta? Missä kulkevat ne rajat, mihin isovanhemmat voivat puuttua jne.?
- Isoäiti tai isoisä: Kirjoita oma isovanhempien sääntölista palauttaen mieleen omia vanhemmuuden tunteitasi vuosien takaa. Kirjaa ne asiat, joita silloin itse halusit isovanhempien kunnioittavan ja mitä heiltä toivoit pienten lasten vanhempana. Voit myös kirjoittaa kokemuksiasi isovanhempana ja vanhempana.
Voit kirjoittaa nimettömänäkin, mutta kerro kuitenkin ikäsi, sukupuolesi, lapsiesi tai lapsenlapsiesi iät, elämäntilanteesi ja asuinläänisi. Kirjoita lyhyesti myös siitä, mikä sai sinut tarttumaan kynään tämän kirjan osalta. Tunnistetiedot muutetaan, jotta ketään ei voida tunnistaa kirjan sivuilta.
Lähetä kirjoituksesi sähköpostilla minulle viimeistään 15.8.2008 osoitteeseen: essi.juvakka@elisanet.fi
ps. kerään kokomuksellisia kirjoituksia myös perhesalaisuus-aiheesta.