Vaikeeta pestä lapsi suihkussa kun tottunut ammepesuihin!!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hitsi musta niin paljon vaikeempaa ja hitaampaa kun mä haluan pestä lapsenkin kunnolla! Siis miten kasvot ja varpaanvälit saa yhtä hyvin otettua nyt (kuten ammeessa sai). Mutta ei nyt loputtomiin voi ammeessa pestä...

Ihan hiekassa käsivarret jne. ja varsinkin tarttuu kun aurinkorasvaa. Ja jotenkin koin vaikeaksi saippuoida käsin tuolla suihkussa ja sitten piti huuhdellessa taas olla tarkka ettei jää saippuat kutisemaan :( ja pelkällä vedellä mä en kyllä pese, ei se vie likaa pois. kasvot vaikea ottaa kokonaan hyvin, ammeessa sekin onnistui vaahto vedellä ja lopuksi riitti vedellä huuhtelu (ei siis tarvinnu enää käsin samalla "huuhtoa")

Joo, mä oon tarkka pesuissa ja ISO ongelma mulle. Apuja - ja asiallisia, kiitos.

Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?

Kyllä mä olen aikankin meidän lapset saanut hyvin pestyä ihan suihkussa normaalisti saippuoimalla ja huuhtelemalla.
Varpaanvälitkin sormilla pyörittelemällä.

Naama huuhtoutuu samalla kun hiukset pesee tai viimeistään hampaiden pesun yhteydessä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26647807]Siis eikö teillä ole enää ammetta? Jos lapsi on tosi likainen, niin mikäs estää laittamasta sinne likoamaan. Käyhän aikuisetkin ammeessa kylvyssä.[/QUOTE]

On, mutta pitää kai sitä joskus oppia käymään suhkussakin. Eilen kokeilin ja en tykännyt kun se ammepesu on niin tuttua. Lapsi sentään 4v...
Siis kun ammeessa on se vaahto, sillä helppo pestä joka kohta hyvin. Nyt otin käteen kylpysaippuaa ja kädellä vaahdottelin kroppaa, mutta sitten tuntu se huuhtominen hankalalta - vai huuhdotteko te vaan suihkulla pois. Kun en mä iteltäkään vaan vedellä suihkuta päälle vaan hieron tavallaan kädellä sitten vielä huuhdellessa.

Mutta tossa ammepesussa kun nosto ammeesta, riittää vedellä suhkuttelu läpikotaisin. Ei siis tarvinnut enää kädellä "huuhdella" samalla.

Joo, tää ON mulle ongelma. Mä kun olen tässä neurootikko -voin myöntää, joten veetuilut voi jättää. Mun mielestä pitää pestä hyvin tai sama olla pesemättä jos vain hutasee vedellä. Eräs entinen tuttava kun kuulema vaan suihkutteli pelkällä vedellä lapsensa iltaisin läpi (vaikka kuinka oli likainen, hiekkanen, ruohosta ja kukista iho kirjavana) ja sen se oli raukka näkönenkin "pesun" jälkeenkin. Likaisen näkönen. Mutta kuulema riitti, no mulle ei riitä.

[QUOTE="vieras";26647896]On, mutta pitää kai sitä joskus oppia käymään suhkussakin. Eilen kokeilin ja en tykännyt kun se ammepesu on niin tuttua. Lapsi sentään 4v...
Siis kun ammeessa on se vaahto, sillä helppo pestä joka kohta hyvin. Nyt otin käteen kylpysaippuaa ja kädellä vaahdottelin kroppaa, mutta sitten tuntu se huuhtominen hankalalta - vai huuhdotteko te vaan suihkulla pois. Kun en mä iteltäkään vaan vedellä suihkuta päälle vaan hieron tavallaan kädellä sitten vielä huuhdellessa.

Mutta tossa ammepesussa kun nosto ammeesta, riittää vedellä suhkuttelu läpikotaisin. Ei siis tarvinnut enää kädellä "huuhdella" samalla.

Joo, tää ON mulle ongelma. Mä kun olen tässä neurootikko -voin myöntää, joten veetuilut voi jättää. Mun mielestä pitää pestä hyvin tai sama olla pesemättä jos vain hutasee vedellä. Eräs entinen tuttava kun kuulema vaan suihkutteli pelkällä vedellä lapsensa iltaisin läpi (vaikka kuinka oli likainen, hiekkanen, ruohosta ja kukista iho kirjavana) ja sen se oli raukka näkönenkin "pesun" jälkeenkin. Likaisen näkönen. Mutta kuulema riitti, no mulle ei riitä.[/QUOTE]

Käytä pesusientä, sitten se saippua ei ole niin kiinni siinä ihossa ja ihan suihkuttamalla lähtee.
Tosin kyllä mä saan suihkuttamalla ja kädellä sivelemällä pelkän saippuankin pois lapsen ihosta.

hmm ja meillä jo 3v haluaa pestä itse itsensä.. (hiukset pesen ja lopuksi alapään, lapsi ite muuten aika pitkälti)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jennan unelma
Kyllähän hyvä hygienia on tärkeää, mutta liiallisuuksiin ei kannata mennä. Olisiko paikallaan yritää vähentää sitä kuuraamista?

Vaikka en mä sitä ymmärrä miten pelkällä vaahdolla pesee paremmin kuin saippualla?

"..."
Käytä lapsen pesuun esim. lactasyl-pesunestettä tai muuta hellävaraista pesuainetta, vaikka natusanin vauvanpesuainetta. Sen voi hieroa joka paikkaan ja lähtee kevyesti suihkuttamalla eikä ärsytä ihoa, vaikka nyt pikkuhippunen jonnekkin jäisi.

sä vielä peset itse 4-v. lapsen? hmm.. meillä ainakin 3-v. pesee itse itsensä ja ite autan siinä samalla.. pitäähän sen nyt ite alkaa jo oppimaan pesemään itsensä :)

mutta se on ihan totta, että se saippua jää ihoon kiinni jos kädellä levittää..
meillä on käytössä lasten pesusieni, johon laitan suihkusaippuaa ja sen sitten vaahdotan kunnolla siihen sienen pintaan ennen pesua.. sitten pesen sienellä tai siis vaahdolla pojan ja huuhtelen.. eikä jää ihoon saippuaa :) pojalla on toinen sieni samalla lailla saippua vaahdotettuna, että saa pestä itseään..

"vieras"
[QUOTE="vieras";26647896]On, mutta pitää kai sitä joskus oppia käymään suhkussakin. Eilen kokeilin ja en tykännyt kun se ammepesu on niin tuttua. Lapsi sentään 4v...

Joo, tää ON mulle ongelma. Mä kun olen tässä neurootikko -voin myöntää, joten veetuilut voi jättää. Mun mielestä pitää pestä hyvin tai sama olla pesemättä jos vain hutasee vedellä. Eräs entinen tuttava kun kuulema vaan suihkutteli pelkällä vedellä lapsensa iltaisin läpi (vaikka kuinka oli likainen, hiekkanen, ruohosta ja kukista iho kirjavana) ja sen se oli raukka näkönenkin "pesun" jälkeenkin. Likaisen näkönen. Mutta kuulema riitti, no mulle ei riitä.[/QUOTE]

Ei mulla ollut mitään ilkeilyjä mielessä, halusin vaan vähän hahmottaa että missä mennään ennen laajempia vastauksia.

Voisin hyvin laittaa tuonkin ikäisen vielä ammeeseen "likoamaan" ja pesuun kun on enemmän likainen. Suihkuharjoittelut voisi sitten tehdä vaikka sadepäivien sisälläolon jälkeen.

Meillä muuten äiti laittoi vc pöntön kannen päälle istumaan ja jalkoja ammeessa liottamaan + pesemään kesäpäivien ulkonaolon jälkeen :D. Ei kai sitä joka päivä kuitenkaan ole päästä varpaisiin paksussa liassa vaikka ulkona onkin.

Ja siellä suihkussa käyttäisin pesusientä likaisiin kohtiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26648024]Ei mulla ollut mitään ilkeilyjä mielessä, halusin vaan vähän hahmottaa että missä mennään ennen laajempia vastauksia.

Voisin hyvin laittaa tuonkin ikäisen vielä ammeeseen "likoamaan" ja pesuun kun on enemmän likainen. Suihkuharjoittelut voisi sitten tehdä vaikka sadepäivien sisälläolon jälkeen.

Meillä muuten äiti laittoi vc pöntön kannen päälle istumaan ja jalkoja ammeessa liottamaan + pesemään kesäpäivien ulkonaolon jälkeen :D. Ei kai sitä joka päivä kuitenkaan ole päästä varpaisiin paksussa liassa vaikka ulkona onkin.

Ja siellä suihkussa käyttäisin pesusientä likaisiin kohtiin.[/QUOTE]

Mutta siis jalkojen liotuksen jälkeen vielä suihkuun...

"jos"
Jospa hankkisit sellasen suihkujakkaran jolle lapsen istutat pesun ajaksi. Siinä kun istuu, on ne varpaanvälitkin helppo pestä.
Tai se lapsi voi ite kumartua pesemään ne...

Yhteistyössä