Vaikea yösyöttöjen lopetus, APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA!

Vieras
Tyttö on nyt reilut 7kk. On koko ikänsä heräillyt öisin syömään tissiä. Maidon saa pelkästään tissimaitona, pulloa ei ole huolinut lukuisista yrityksistä huolimatta ja mitä sitä toisaalta korviketta antamaan kun oma maito riittää.
Syö nyt 5 kiinteää ateriaa päivässä ja syö ihan hyvin. Aterioiden välissä tissiä.
Söi pienenä 3-4 kertaa yön aikana, iän myötä vähentynyt 2-3 kertaan mutta siitä ei tahdo enää vähentyä! Illalla vetää hyvän annoksen puuroa ja tissiä päälle. Nukkuu sitten 3-4 tuntia ja herää vaatimaan tissiä. Tissin jälkeen nukkuu taas 2-3 tuntia ja taas herää syömiset mielessä.
Saattaa kyllä heräillä muutenkin välillä mutta tyytyy onneksi yleensä tuttiin.
Heräilyjä on siis öisin vähintään 3, pahimmillaan 5 tai 6.
Muutamaan otteeseen olen yrittänyt lopettaa tai edes vähentää yösyöttöjä tassuttamalla. Tassuttaminen ei vaan tunnu tehoavan, jos tassuttaa tyttö sängyssä niin itku vaan yltyy ihan kauheaksi sydäntä raastavaksi. Kun tytön ottaa syliin hän rauhoittuu mutta alkaa ähistä syömisen toivossa ja hamuilla tissiä. Tuntuu ristiriitaiselta ja jopa julmalta ottaa syliin tissien ulottuville mutta silti olla antamatta. Tutin kanssa kun rauhoittuu niin heti kun laittaa takaisin sänkyyn niin alkaa kauhea itku taas ja tyttö kääntyilee ja kiemurtelee huutaen täysillä. Jos lopulta saa tutin ja tassun kanssa rauhoiteltua niin saattaa nukahtaa hetkeksi mutta pian taas herää ja taas aloitetaan alusta.
Viime yönä yritin pysyä lujana ja sainkin kolme kertaa karmean itkun jälkeen nukahtamaan sänkyynsä uudelleen ja syöttö venyi pitkälle aamuyöhön mutta kl 4.40 luovutin uupumuksesta (kun heräsi 15 min edellisen nukahtamisen jälkeen) + tissin pinkeys oli jo sitä luokkaa että oli pakko jollain tavalla helpottaa tilannetta. Tyttö söi ja nukahti tyytyväisenä uudelleen. Pilasinko nyt syöttämällä koko yön työn?
Kuinka pitkää yötä syömättä voi vaatia, kun tyttö nukahtaa yöunille jo 19 - 19.30?
Tyttö on siro ja pienipainoinen vaikka syö päivällä hyvin ja tähän asti öisinkin syönyt. Ensimmäiset hampaat tekee nyt myös tuloaan.
Kohtalotovereita, vinkkejä, kannustusta kaipaa täällä väsynyt mamma.
Niin juu, miehestä ei ole apua tähän sillä hän hermostuu liikaa jo päiväsaikaan jos tyttö itkee tai kitisee niin tuskin hänestä on rauhoittamaan vauvaa yölläkään...?

tuota nuin... tyttösi on vasta 7 kk joten en minä ainakaan vielä alkaisi olee huolissani yösyönneistä. Omat muksut molemmat heräili ainakin puolitoistavuotiaiksi öisin. Vauvat nyt heräilee öisin vaikka ei heillä välttämättä nälkä olisikaan, tisu tuo turvaa ja siihen on taasen hyvä nukahtaa :heart:
Ja parempi vaihtoehto se oma tisu on kun tuttipullo :)
Kyllä se siitä kunhan vauva kasvaa... on joitain lapsia jotka heräilee vielä pari-kolmevuotiainakin öisin... sellaista se vaan on.

Musta ei oo oiekin apua kun en oo itse raaskinut lopettaa yösyöttöjä kohta 9 kk pojalta :ashamed: Mut meillä nukutaankin perhepedissä eikä mua kauheesti häiritse jos hän käy hörpyt ottamassa. Mutta :hug: ja voimia koitokseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Wellness:
tuota nuin... tyttösi on vasta 7 kk joten en minä ainakaan vielä alkaisi olee huolissani yösyönneistä. Omat muksut molemmat heräili ainakin puolitoistavuotiaiksi öisin. Vauvat nyt heräilee öisin vaikka ei heillä välttämättä nälkä olisikaan, tisu tuo turvaa ja siihen on taasen hyvä nukahtaa :heart:
Ja parempi vaihtoehto se oma tisu on kun tuttipullo :)
Kyllä se siitä kunhan vauva kasvaa... on joitain lapsia jotka heräilee vielä pari-kolmevuotiainakin öisin... sellaista se vaan on.

No eipä ollut kovin rakentava kommentti :o sellaista se vaan on???
No itse en osaa auttaa kun meillä sama homma, paitti että yöimetys loppui siihen kun lopetin muutenkin eli 7kk sen jälkeen vain vettä tarjolla.
Tiedän mitä helvettiä se on kun ei saa nukuttua.

Olisko tytöllä kova halipula öisin? Minäkään en ottaisi ressiä yösyöttöjen vähentämisestä ellei ne rasita sinua ihan älyttömästi! Meidän vuoden vanha sälli nukkuu vieressäni ja syö edelleen kaks kertaa yössä tissiä. Juu, ja vaippakin vaihdetaan yöllä!

Tekstisi on kuin minun kirjoittamana! Meillä on 10kk ikäinen tyttö ja öisin tissittelee ainakin 3krt. Välillä sain lopetettua vähäksi aikaa mutta palasin taas tissittelyyn,koska sen jälkeen tyttö nukkuu sen 2-3h,kun ilman tissiä saa olla jatkuvasti laittamassa tuttia suuhun ja silittelemässä,eikä minusta oikeasti ole siihen yöllä, väsyttäää niin kovasti... Voimia sinullekin, olen ajatellut että parin kuukauden sisään lopetan kokonaan imetyksen,niin sitten rauhiottuu toivottavasti yötkin!

"No eipä ollut kovin rakentava kommentti :o sellaista se vaan on???
No itse en osaa auttaa kun meillä sama homma, paitti että yöimetys loppui siihen kun lopetin muutenkin eli 7kk sen jälkeen vain vettä tarjolla.
Tiedän mitä helvettiä se on kun ei saa nukuttua."

Sorry vaan... mut se on totuus, vauvojen kanssa joutuu usein valvomaan. Ja tiedän mäkin itä h****iä se voi olla kun ei saa nukuttua. Mulla on muksut alle vuoden ikäerolla... ja kun ne oli vauvoja se oli todellakin sitä valvomista, ne heräili vuorotellen tai yhtäaikaa, kahteen vuoteen en kunnolla nukunu.
Mutta kaikki kestää aikansa, ja on sen kaiken arvoista!

meillä sama ongelma, toisin typy on jo 2v2kk.. joo, tiedän, typy on jo "vanha" saadakseen yömaitoa, mutta oli tossa vuoden ikäsenä kovassa korvatulehdus/sairastamis kierteessä, ja päivisin ei mennyt ruokaa/nesteitä tarpeeksi, oli pakko antaa myös öisin maitoa, ettei kuivu, ja nyt ei sitten suostu jättää sitä pois..

Sorry vaan... mut se on totuus, vauvojen kanssa joutuu usein valvomaan. Ja tiedän mäkin itä h****iä se voi olla kun ei saa nukuttua. Mulla on muksut alle vuoden ikäerolla... ja kun ne oli vauvoja se oli todellakin sitä valvomista, ne heräili vuorotellen tai yhtäaikaa, kahteen vuoteen en kunnolla nukunu.

Jep, sinulle oli, minulle ei ollut. Jäi krooninen unettomuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Jep, sinulle oli, minulle ei ollut. Jäi krooninen unettomuus.

Olen pahoillani :flower:

Voisinko auttaa jotenkin?

Kiitos kommenteista! Ehkä voisi sujua kivuttomimmin niin että lopetan imetyksen parin kk päästä, jospa se yösyöminen sitten jäisi pois..? Emme ota pulloa ollenkaan vaan siirrymme tissistä suoraan nokkamukiin, siitä osaakin jo juoda vesihörppyjä ihan kivasti ruokailun yhteydessä.
Neuvolassa kehotettiin jo 5kk iässä jättämään yösyöminen pois mutta eihän se onnistunut millään, sillä kertaa luovutin kun tyttö oli herännyt 9 kertaa yössä kolmen yön ajan ja sorruin sitten antamaan taas tissiä.

mä tein niin et tarjosin vaan vettä öisin-eipä se kyllä maistunut.mutta kun muuta en tarjonnut niin loppui se yöheräilykin. tosin meillä oli myös tutti käytössä et se saatto vähän helpottaa asiaa ku sai lutkuttaa sitä.

Mä nukuin ekat kunnon unet, kun lapsi oli 1,5 vuotias, että se yösyönnin lopettaminen ei vielä tarkoita sitä, että saat nukkua...

Mitä sitten odotit öiden olevan pienen lapsen kanssa? Minä heräilin parin kolmen tunnin välein ja olin tosi väsynyt, mutta kai kaikki ymmärtää että pieni vauva syö öisin ja heräilee muutenkin...

Siinä pitää vaan olla kovana. Jos todellakin haluaa yösyötöt lopettaa, ei saa sitä tissiä sitten antaa, koko vieroitus alkaa sen jälkeen alusta taas. Mitä vanhemmaksi lapsesi tulee, sen vaikeampaa se vieroitus tulee olemaan, kun se yötissi on enemmänkin tapa kuin todellinen tarve. Auttaisiko se, että isi sylittelisi ja nukuttaisi yöllä, kun lastasi varmaan hämää maidon tuoksu, mikä sinusta lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Joo, meidän 1v 5kk ikäinen saa vielä öisin kerran-pari maitopulloa. Pitäis lopettaa se, mutta ei saa aikaseks. :ashamed:

Jos ei muuten, niin mieti mitä se yöpullo tekee lapsen hampaille, lähinnä siis se happohyökkäys :o

Alkuperäinen kirjoittaja sellaista:
Mä nukuin ekat kunnon unet, kun lapsi oli 1,5 vuotias, että se yösyönnin lopettaminen ei vielä tarkoita sitä, että saat nukkua...

Mitä sitten odotit öiden olevan pienen lapsen kanssa? Minä heräilin parin kolmen tunnin välein ja olin tosi väsynyt, mutta kai kaikki ymmärtää että pieni vauva syö öisin ja heräilee muutenkin...

Juu kyllä tajuan että heräily kuuluu vauvaelämään. Yösyöttöongelma tässä siis lähinnä on (vaikka kyllä myönnän että väsyttää aika ajoin rankastikin) ja juuri siksi kun kaikki sitä puhuu, ja varmaan totta onkin, että mitä vanhemmaksi vauva tulee sen vaikeampaa on lopettaminen - ja kun ne hampaat tosiaan on tuloillaan niin ei varmaan tee hyvää pidemmän päälle syödä ympäri vuorokauden...

meillä vauva vasta 6kk ,mutta olen ajatellut aloittaa tassuttelun. Ehkä.
Vauva syö 3-7 kertaa yössä. Nukutaan perhepedissä, että syöttäminen sinäällään ei ole mulle ongelma. Ruokaa se ei enää yöaikaan tartte, muutakun ehkä tunnesyistä/lohdutusta jne. Toisaalta ehkä se on noin pienelle vielä tarpeeksi suuri syy jatkaa tissittelyä?
Ja onko väärin jos pieni joutuu nukkumaan tissien vieressä, maidon tuoksussa, mutta sitten se herkku siltä kielletään? Ois varmaa ainakin nukuteltava omaan sänkyyn, jos aikoo yösyötöt jättää poies?!

Meillä tässä pidetty jonkinsortin unikoulua tolla 9kk pojalle,ikänsä ollut yöhämmentäjä ja syönyt sen 3-6krt tissii plus muut heräilyt päälle,nyt viikon "ohjailun"jälkeen syöny vaan yhesti aamusella nukuttuaan n10tuntii putkeen silleen et tuttia tarvinu pari krt laittaa ja ehkä yhesti silitellä tms.On kyllä epätodellinen olo kun aamulla herää kerrankin NUKUTUN yön jälkeen,ihanaa!

Tekstisi on kuin mun suusta!Oon nyt viikon valvonut vajaa 9kk:n poitsun kans syystä että lopetettais yötissittelyt ja että poika oppisi nukkumaan omassa sängyssään. Tissin lopetus ei ole varsinaisesti ongelma mutta poika haluaisi nukkua mun vieressä :| Mie taas en voi toista ottaa viereen kun se on tullut kahdesti päälleen alas sängystä!
Pikkasen jo väsyttää.....
Tosiaan,eihän sulla vielä mitään hengenhätää ole lopettaa yötissittelyä..tosin jos yhteen kertaan saisit vähennettyä.

Meillä siis kans kamppaillaan tuon nukkumisen ja tissin syönnin kans (8 kk) . Itse en alunpitäen ajatellut et kokonaan tissittelystä luopuisin, kunhan oppisi vain omaan sänkyyn nukkumaan, mut meneekö se vauva sit ihan sekaisin, jos päätänkin et annan tissiä vain kerran yössä ja muulloin annan huutaa itsensä uneen jos ei rauhoitu muuten... ?

Alkuperäinen kirjoittaja samma här:
meneekö se vauva sit ihan sekaisin, jos päätänkin et annan tissiä vain kerran yössä ja muulloin annan huutaa itsensä uneen jos ei rauhoitu muuten... ?

KAIPAAN TÄHÄN KANS VASTAUSTA! olen meittinyt tätä kans

Yhteistyössä