Vaikea tilanne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua.

Vieras
Tilanne on tällainen:

Minä en periaatteesta hyväksy tupakointia raskauden aikana, mutta en ole fanaattinen asian suhteen muita kohtaan, minusta sekin on hyvä jos edes pystyy vähentämään. Hyvä ystäväni on raskaana, odottaa toista lastaan ja polttaa samalla tavoin kuin ennenkin. Hän on jo reippaasti yli puolen välin. Hän poltti myös ensimmäisen raskautensa aikana, mutta huomattavasti vähemmän, siis ehkä 2-3 päivässä. Nyt hän polttaa niinkuin ei olisi raskaana, vaikka ensimmäisellä lapsella on astma (minä uskon henkilökohtaisesti että tupakoinnilla on vaikutusta mm. mahdolliseen astmaan ) Nyt olen alkanut tuntea inhoa ystävääni kohtaan, en halua häntä tavata enkä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Minua inhottaa jos hän haluaa mennä tupakalle, inhottaa se haju ja muu, vaikka poltan toki itsekin, mutta en sentään raskauksieni aikana ole polttanut. Olen yrittänyt asiasta vihjailla ja ehdottaa yhteistä tupakkalakkoa jne, mutta ei kelpaa. Hän ei vaan halua lopettaa.

Onko väärin, että tavallaan hylkään ystäväni tämän asian takia? En voi ajatuksilleni mitään, mutta aina kun nään että hän polttaa niin tunne on inhottava, sellainen että tekisi mieli läpsäyttää ja sanoa "etkö tajua mitä teet?!". Kyllä hän on minulle tärkeä, tottakai, mutta tuo herättää sellaisia tunteita joita en halua ystävääni kohtaan tuntea. Hän ei edes YRITÄ. Alussa yritti vähentää, mutta pikkuhiljaa lipsui takaisin vanhaan tapaansa, ja nyt ei edes yritä, eikä välitä. Mitä voin tehdä?

Inhottava ystävä sinulla. Tuntuu pahalta katsella ihmisiä jotka työntelevät lastenrattaita tupakka suussa :"(

Saanko kysyä, jos olet pystynyt olemaan polttamatta raskausaikana, miksi olet aloittanut sen jälkeen uudelleen?

Jos sinua ihan oikeasti inhottaa, niin kerro kaverillesi, että et jaksa tavat häntä nyt, koska tekee niin pahaa nähdä kuinka hän tilaa syntymättömän lapsensa terveyden. On ainakin selvä viesti, että sinä et hyväksy tällaista toimintatapaa. Ehkä se herättää hänet ajattelemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Jos sinua ihan oikeasti inhottaa, niin kerro kaverillesi, että et jaksa tavat häntä nyt, koska tekee niin pahaa nähdä kuinka hän tilaa syntymättömän lapsensa terveyden. On ainakin selvä viesti, että sinä et hyväksy tällaista toimintatapaa. Ehkä se herättää hänet ajattelemaan!

tilaa = pilaa

Niin olen jättänytkin! En nykyään polta itse ollenkaan hänen seurassaan, mutta se ei auta! En tiedä miksi itse aloitin uudelleen, se oli monen sattuman summa, mutta raskaus on asia joka saa minut lopettamaan, riittävän kova motivaattori, sanoisinko näin. Siksi en ymmärrä miten joku voi polttaa.. Toki tiedän kokemuksesta että lopettaminen ei ole ikinä helppoa, mutta silti!

Siinä on kait vaihtoehtoina jos kaverin kanssa haluaa tekemisissä olla, että et tee asialle mitään koitat kestää ja yrität olla välittämättä asiasta. Toinen tapa on et puhut kerrasta suusi puhtaaksi ja annat asian sitten olla. Kaverisi ottaa onkeen jos ottaa.
Jatkuvalla asiaan reagoimisella et auta tilannetta yhtään, hierrät vaan välinne rikki. Jos et kestä olla puuttumatta kokoajan on ehkä parempi ottaa etäisyyttä.

Paska tilanne, mutta ei sille asialle voi muut mitään kuin se äiti. Minua pistää tuo kanssa vihaksi, mutta minkäs teet. Aikanaan myyjänä ollessa yksi vakkari asiakas kävi aina ostamassa tupakkaa säännöllisesti pari kertaa viikossa koko raskaudensakin ajan. Oli TODELLA vaikea olla kommentoimatta mitään, mutta ei se kyllä myyjän toimenkuvaan kuulu kritisoida asiakkaan asioita.

Niinpä, se just kun en voi sille mitään että tunnen näin. En voi sille mitään että tunnen inhoa ystävääni kohtaan. Ehkä välimatka on oikea vaihtoehto, hän tietää mitä mieltä minä olen, mutta itse on erimieltä ja toki ystävyydessä pitää sallia omat mielipiteet asiaan kuin asiaan, mutta tämä vaikuttaa jo liikaa! Kun en voi olla normaali hänen seurassaan ja tekisi mieli katkoa jokaikinen rööki sen askista sillä aikaa kun se on vaikka vessassa.

Mitä pahaa on siinä jos työntelee rattaita tupakka suussa, jos ei imetä eikä polta sisällä. Ei ne savut nyt lapsen naamalle leijaile. Ja jos ei polta raskausaikana. Hirveää fanatismia ja sukupuolisyrjintää tuollainen. Kauhistellaan kun nimenomaan NAINEN kulkee tupakka suussa, miehelle vastaava kyllä sallitaan. Tämä on taas niitä äitimyyttijuttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä:
Mitä pahaa on siinä jos työntelee rattaita tupakka suussa, jos ei imetä eikä polta sisällä. Ei ne savut nyt lapsen naamalle leijaile. Ja jos ei polta raskausaikana. Hirveää fanatismia ja sukupuolisyrjintää tuollainen. Kauhistellaan kun nimenomaan NAINEN kulkee tupakka suussa, miehelle vastaava kyllä sallitaan. Tämä on taas niitä äitimyyttijuttuja.

Mitä rattaita? Vauva on vielä syntymättä ja tuleva äiti polttaa.

No minun isäni poltti aikoinaan ulkona läheisyydessäni JA KYLLÄ NE SAVUT TULEVAT LAPSEN NAAMAAN vaikkei se tupakoitsija sitä tajua!!! Ihan sama onko mies vai nainen, lapsen vanhempi EI SAA polttaa lapsen lähellä, ei sisällä tai ulkona! Ja ihan vinkkinä, PASSIIVINEN TUPAKOINTI ON JOPA VAARALLISEMPAA KUIN TUPAKOINTI! Ja ne myrkyt leviävät paljon laajemmalle kuin näkyvä savu.

Jestas kuinka yksinketaisia ihmisiä liikkeellä. "Mitä pahaa siinä on?" Huhhuh.

Ja tosi kiva kolmevuotiaana väistellä vanhampansa tupruttamia savuja aina kun tuulensuunta vaihtuu, juosta sitä savua karkuun... Tosi kiva fiilis. Polttakaa vaan lapsienne lähellä, ei tarvitse sitten tulla itkemään että miksi minun lapsella on astma jne.

Alkuperäinen kirjoittaja En ole koskan tupakkaa huulieni väliin laittanut enkä laita.:

No minun isäni poltti aikoinaan ulkona läheisyydessäni JA KYLLÄ NE SAVUT TULEVAT LAPSEN NAAMAAN vaikkei se tupakoitsija sitä tajua!!! Ihan sama onko mies vai nainen, lapsen vanhempi EI SAA polttaa lapsen lähellä, ei sisällä tai ulkona! Ja ihan vinkkinä, PASSIIVINEN TUPAKOINTI ON JOPA VAARALLISEMPAA KUIN TUPAKOINTI! Ja ne myrkyt leviävät paljon laajemmalle kuin näkyvä savu.

Juu. Tosi kiva oli haista tupakalle kun isä poltti. Poltti myös sisällä, mutta myös autossa ja meidän lähellä ulkona.

Kuoli sitten itse nyt keuhkosyöpään ja äidilläni on vaikea keuhkoahtaumatauti (ei ole itse polttanut ikinä), minulla astma samoin veljelläni. Kukaan meistä muista ei ole polttanut. JOs pilaa oman terveytensä mikäs siinä, kunhan muut ei joudu maksumiehiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja En ole koskan tupakkaa huulieni väliin laittanut enkä laita.:

Juu. Tosi kiva oli haista tupakalle kun isä poltti. Poltti myös sisällä, mutta myös autossa ja meidän lähellä ulkona.

Kuoli sitten itse nyt keuhkosyöpään ja äidilläni on vaikea keuhkoahtaumatauti (ei ole itse polttanut ikinä), minulla astma samoin veljelläni. Kukaan meistä muista ei ole polttanut. JOs pilaa oman terveytensä mikäs siinä, kunhan muut ei joudu maksumiehiksi.

Näinpä. Minä _en _voi _ymmärtää miten kukaan vanhempi voi polttaa niin että omat lapset ovat vieressä. Tai kenenkään muunkaan lapsi, esim. bussipysäkillä. Luulisi että ne tupakoitsijat tietäisivät itse parhaiten mitä kaikkia haittoja siitä savusta on.. Vai onko helpompi sulkeä silmät ja korvat???

Yhteistyössä