Vaikea hypoteettinen moraalikysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tämä ei ole sitten edes teoriassa mahdollista et tällainen tilanne tulisi eteen.

Mutta, jos sun pitäisi valita, sokeutuisitko koko loppuelämäksesi vai tappaisitko jonkun ihmisen niin kumman valitsisit? Mä ehkä tappaisin...tappaisin myös jos henkeni olisi kyseessä ja luen sokeuden samaan kastiin. Tämä ihminen ei siis ole syyllinen siihen sokeuteesi (ei ole itsepuolustustilanne).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:04 vieras kirjoitti:
Tämä ei ole sitten edes teoriassa mahdollista et tällainen tilanne tulisi eteen.

Mutta, jos sun pitäisi valita, sokeutuisitko koko loppuelämäksesi vai tappaisitko jonkun ihmisen niin kumman valitsisit? Mä ehkä tappaisin...tappaisin myös jos henkeni olisi kyseessä ja luen sokeuden samaan kastiin. Tämä ihminen ei siis ole syyllinen siihen sokeuteesi (ei ole itsepuolustustilanne).

Jos mä saisin itse valita sen tapettavan niin totta hemmetissä teilaisin... :snotty:

Todella vaikea kysymys. Sokeutuminenhan merkitsisi mulle luopumista lapsestani, kodistani, koirastani, työstäni ja harrastuksistani. Siis käytännöllisesti katsoen kaikesta, millä mulle on jotakin merkitystä. Mutta tappaminen.....jonkun pedofiilin voisn listiä, mutta en esimerkiksi tuikitavallista perheenäitiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:08 VinoKettu kirjoitti:
Paljon näkövammaisten kanssa töitä tehneenä vastaan, että ehdottomasti sokeutuisin.

*reps* tää väsynyt taitaa mennä nukkumaan...illan paras nauru tuli sun nikistäs... :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:13 Salama McQueen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:08 VinoKettu kirjoitti:
Paljon näkövammaisten kanssa töitä tehneenä vastaan, että ehdottomasti sokeutuisin.

*reps* tää väsynyt taitaa mennä nukkumaan...illan paras nauru tuli sun nikistäs... :laugh:

:whistle: :D :saint:

Ei tuo niin vaikea ollut. Sokeutuisin mielummin.

Lisätään nyt vielä selitykseksi että uskon elämani sokeana perheeni kanssa olevan mielekkäämpää kuin näkevänä vankilassa elinkautista kärsimässä. Vaikka jälkimmäisellä vaihtoehdolla olisinkin voinut pelastaa jonkun pedofiilin tai murjaajan kynsistä. Itsekäs minä. :ashamed: <br><br>

Ei ainakaan mulle kovinkaan vaikea kysymys. Sokeutumisen valitsisin. En haluaisi alkaa edes pohtimaan sitä, että ehkä säästäisin sillä mahdollisen murhaajan tai pedofiilin elämän. Ei mulla ole valtaa päättää kenenkään elämästä.

Helppo se nyt on sanoa, että luopuisi näöstään, mistä sen tietää mitä päättäisi, jos olisi todella tuollainen tilanne. Sokeuden myötä kuitenkin luopuu osittain elämästäänkin. Mun mielestä on ymmärrettävää, että ihminen on sen verran itsekäs, että pelastaisi ennemmin oman näkönsä/henkensä.

Siis tässä tapauksessa ei tulisi elinkautista. Olisihan se elämä jossain määrin pilalla murhan jälkeen, mutta mun mielestä olisi vielä pahempaa kuolla itse tai sokeutua. Eläisin mielummin näkevänä ja ihmishenki omallatunnollani. Vääryys olisi tapahtunut jo siinä kohtaa, kun mun tällaiseen tilanteeseen pakotettaisiin!

Luultavimmin sokeutuisin. Tai oikeasti riippuu siitäkin, kenet minun pitäisi tappaa. Ihan satunnaisotannalla en suostuisi tappamaan ketään, mutta jos se olisi esimerkiksi parantumattomasti sairaan ihmisen oma toive, saattaisin hänet vapauttaakin. Mutta kai se silti juridisesti olisi tappo.

Kokonaisuusdessaan olisi ehkä helpompaa koittaa sopeutua sokeutueen, kuin elää toisen ihmisen henki tunnollaan.

Valitsisin kummin tahansa, ehkä valintaani katuisinkin.

Minä en usko, että jos omavalintaisesti sokeutisin jaksaisin aina olla tyytyväinen valintaani.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:28 ap tässä kirjoitti:
Siis tässä tapauksessa ei tulisi elinkautista. Olisihan se elämä jossain määrin pilalla murhan jälkeen, mutta mun mielestä olisi vielä pahempaa kuolla itse tai sokeutua. Eläisin mielummin näkevänä ja ihmishenki omallatunnollani. Vääryys olisi tapahtunut jo siinä kohtaa, kun mun tällaiseen tilanteeseen pakotettaisiin!

Mä taas tuntisin koko ajan syyllisyyttä näöstäni, jos olisin sen jonkun tappamisella saanut pitää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:24 just joo kirjoitti:
Helppo se nyt on sanoa, että luopuisi näöstään, mistä sen tietää mitä päättäisi, jos olisi todella tuollainen tilanne. Sokeuden myötä kuitenkin luopuu osittain elämästäänkin. Mun mielestä on ymmärrettävää, että ihminen on sen verran itsekäs, että pelastaisi ennemmin oman näkönsä/henkensä.
Kysymyshän oli täysin hypoteettinen. Tosiasiassahan sellaista tilannetta ei tule, että oman näkökykynsä voisi säilyttää, jos kävisi tappamassa jonkun henkilön. Ja tässä hypoteettisessa kysymyksessä ei sanottu, kuka se tapettava henkilö olisi. Oma lapsiko? Tai äiti? Tai aviopuoliso? Vai joku täysin vieras? Millainen vieras? Raskaana oleva nuori nainen? Mulle ainakin oleellista olisi se, kenet pitäisi tappaa.

Taitaisin kyllä tappaa jonkun vapaasti valittavan kohteen jos siitä linnaankaan ei laitettais. Meneekö se tappamisesta jos vetää koomapotilaalta johdot seinästä? Tai sitten onnettomuus tilanteessa vieraalla maalla kaukana voisin mahdollisesti kuristaa jonkun joka ei tod näk näkisi enää inhimillistä elämää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:33 Rötväles kirjoitti:
Taitaisin kyllä tappaa jonkun vapaasti valittavan kohteen jos siitä linnaankaan ei laitettais. Meneekö se tappamisesta jos vetää koomapotilaalta johdot seinästä? Tai sitten onnettomuus tilanteessa vieraalla maalla kaukana voisin mahdollisesti kuristaa jonkun joka ei tod näk näkisi enää inhimillistä elämää.

:D , no mut entäs ihan terve ihminen? Mä ainakin ajattelin ihan normaali-tappoa omassa vastauksessa, enkä inhimillistä eutanasiaa. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:12 Keittiönoita kirjoitti:
Todella vaikea kysymys. Sokeutuminenhan merkitsisi mulle luopumista lapsestani, kodistani, koirastani, työstäni ja harrastuksistani. Siis käytännöllisesti katsoen kaikesta, millä mulle on jotakin merkitystä. Mutta tappaminen.....jonkun pedofiilin voisn listiä, mutta en esimerkiksi tuikitavallista perheenäitiä.

Mä en ymmärrä miksi sun täytyisi lapsesta, kodista ja koirasta luopua jos sokeutuisit?

Mä sokeutuisin mieluummin. Tai tietysti jos saisi itse valita jonkun pedofiilin tms. ja saisi jollain "helpolla" tavalla tappaa, niin ehkä tekisin sen. Mutta ketään kunnon kansalaista en suostuisi tappamaan, enkä esim. puukolla ketään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:34 Lunatic kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:33 Rötväles kirjoitti:

:D , no mut entäs ihan terve ihminen? Mä ainakin ajattelin ihan normaali-tappoa omassa vastauksessa, enkä inhimillistä eutanasiaa. :whistle:

Se oliskin vähän vaikeampi päätös. Otan niin raskaasti muutenki kaikki mokani. Jos saisin sokeutta koittaa viikon niin kokeilisin heti! Mutta pysyvästi, enpä tiedä..

Yhteistyössä