Vaihto-oppilaana vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermolija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermolija

Vieras
Onko kellään kokemusta vaihto-oppilaaksi lähtemistä lasten kanssa? Minä ja mun mies opiskellaan yliopistossa ja meillä on nyt 4kk poika. Haaveena ois lähteä vaihto-oppilaaksi siitä huolimatta että meillä on lapsi, aikaisintaan siis vuoden päästä jolloin poika olis puolitoista vuotta. Ehkä lähdettäis Kanadaan, jenkkeihin tai Australiaan.

Onko kukaan muu tehnyt tällaista? Onko mitään vinkkejä tai kokemuksia?

Millä meinaatte kustantaa lastenhoidon? Ja onko varmaa että pääsette edes samaan paikkaan? Käsittääkseni ei ole olemassa vaihto-ohjelmia perheille, vaan kaikki ovat yksilöille.

Onko kellään kokemusta vaihto-oppilaaksi lähtemistä lasten kanssa? Minä ja mun mies opiskellaan yliopistossa ja meillä on nyt 4kk poika. Haaveena ois lähteä vaihto-oppilaaksi siitä huolimatta että meillä on lapsi, aikaisintaan siis vuoden päästä jolloin poika olis puolitoista vuotta. Ehkä lähdettäis Kanadaan, jenkkeihin tai Australiaan.

Onko kukaan muu tehnyt tällaista? Onko mitään vinkkejä tai kokemuksia?

Taitanet tarkoittaa vaihto-opiskelijaa? Vaihto-oppilashan on yleensä lukioikäinen paikallisessa perheessä asuva. Vaihto-opiskelija sen sijaan toisen asteen, amk:n tai yliopiston opiskelija, joka asuu opiskelija-asunnoissa, mistä varmaan löytyy myös perheasuntoja.

Yliopistoista ei lähde vaihto-oppilaita, koska yliopistossa on vain opiskelijoita. Vaihto-opiskelijat eivät asu perheissä, vaan yliopistojen kampuksilla tai yksityisiltä vuokramarkkinoilta hankituissa asunnoissa.

Käytännön järjestelyt voivat tuottaa ongelmia. Itsellä ei ole kokemusta vaihto-opiskelusta, mutta moni läheinen ystävä on ollut vaihto-opiskelijana Euroopassa. Käytännössä opiskelu on ulkomailla paljon intensiivisempää, riippuen vähän alasta ja yliopistosta. Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä oman yliopiston kansainvälisiin palveluihin. He varmaan osaavat vastata kysymyksiin vaihtoon lähtemisestä pienen lapsen kanssa.

[QUOTE="vieras";23887005]Millä meinaatte kustantaa lastenhoidon? Ja onko varmaa että pääsette edes samaan paikkaan? Käsittääkseni ei ole olemassa vaihto-ohjelmia perheille, vaan kaikki ovat yksilöille.[/QUOTE]

Joo, no just noihin asioihin kaivattais niitä vinkkejä. Mulla on kyllä jo yks ammatti, joten toinen vaihtoehto on että mies opiskelee ja mä olisin töissä, mutta se ei ois mieluisin vaihtoehto...

Australiassa lasten päivähoito maksaa 60-100 dollaria per päivä. Ja joskus se ei edes sisällä kaikkea, esim. ei välttämättä ruokaa vaan pitää viedä omat eväät. Ja tuo on vakiasukkaille, en tiedä onko se summa korkeampi väliaikaisesti maassa oleville.

Hankalaksi menee. Olen nähnyt vaihtareita, jotka ovat tulleet SUOMEEN lapsen kanssa ja heillä miljoona ongelmaa... Yksi tuttuni meni äitinsä kanssa vaihto-opiskelijaksi eli äiti hoiti lasta kämpillä ja nainen opiskeli.

Asunto voi tuottaa ongelmia, koska asuntoloissa on yleensä joko yhteiskämpät (eli solut) tai vain pieni oma huone. Vapailta markkinoilta taas voi olla vaikea löytää perheelle sopivaa, kohtuuhintaista asuntoa ja etsimisen ajan joutuu asumaan hotellissa/hostellissa. Takuuvuokrat ovat korkeampia kuin Suomessa.

Paras ratkaisu lastenhoidon kannalta olisi varmaan, jos saisitte jonkun hoitajan Suomesta mukaan, esim. sukulaistytön, isovanhemmat, tms. Tietysti hoitajan ylläpidon joutuisitte kustantamaan, mutta varmasti se tulisi halvemmaksi kuin täysin ulkopuolinen hoito.

Eri vaihto-ohjelmiin on eri kriteerit, joten jos opiskelette miehenne kanssa eri alaa, voi olla aika vaikeaa (ellei jopa mahdotonta) päästä samaan paikkaan vaihtoon. Tietysti motivaatiokirjeessä voi selittää, että teillä on pieni lapsi, jonka vuoksi haluatte ehdottomasti samaan paikkaan. Se ei silti takaa sisäänpääsyä molemmille.

Jos haluat mennä töihin, se onnistuu helpoiten EU:n sisällä, jossa kaikilla EU-kansalaisilla on vapaa liikkuvuus. Sen sijaan Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Australiaan voi olla vaikeampi päästä töihin, koska sinne on tulijoita niin paljon. Toki Suomesta varmasti on helpompi mennä kyseisiin maihin kuin jostain Afrikan maasta.

Toisaalta, voitte ottaa koko jutun seikkailun kannalta, ja lähteä rohkeasti yrittämään! :) Isoistakin ongelmista selviää kyllä, kun on positiivinen asenne. Ihan pienen lapsen kanssa on helpompi mennäkin, kun ei ole vielä kavereita, ym. sosiaalisia kuvioita.

Kaverin mies on kai jatko-opiskelijana/töissä ulkomailla jonkinlaisessa vaihdossa. Ei ihan sama juttu, mutta kuitenkin. Vaimo siis mukana vain kotiäitinä.

Mielenkiintoinen kokemus, mutta tukiverkon puute vieraassa maassa on toisaalta raskasta. Miten ajattelitte järjestää lastenhoidon ulkomailla?

Yhteistyössä