vaihdevuodet ja päänahan rasvoittuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åpoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

åpoi

Vieras
Pari vuotta on ollut ensimmäisiä oireita vaihdevuosista ja samaan aikaan olen ihmetellyt, miksi hiukset likaantuvat niin nopeasti. Voivatko nämä jotenkin liittyä yhteen, hormonien vaikutuksesta? Muita muutoksia, esim. ruokavaliossa, ei ole.

Monet vaihdevuosia enteilevät oireet ovat samanlaisia kuin murrosiässä: mieliala heittelee vuoristorataa, välillä mikään ei kiinnosta ja väsyttää koko ajan, ärsytyskynnys madaltuu ja hihat palaa pienimmästäkin, hiki haisee kuin tuvallisella varusmiehiä, naamaan puskee finnejä (siihen lisääntyvän karvoituksen väliin) ja tukka rasvoittuu nopeammin. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko:
Monet vaihdevuosia enteilevät oireet ovat samanlaisia kuin murrosiässä: mieliala heittelee vuoristorataa, välillä mikään ei kiinnosta ja väsyttää koko ajan, ärsytyskynnys madaltuu ja hihat palaa pienimmästäkin, hiki haisee kuin tuvallisella varusmiehiä, naamaan puskee finnejä (siihen lisääntyvän karvoituksen väliin) ja tukka rasvoittuu nopeammin. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan.

Mulla on ollut just vastaavat oireet kun lopetin e-pillerit. Ikää vasta 30 joten toivottavasti ei vielä vaihdevuodet...

kun lopetit ne pillerit. Elikkäs aina suurten muutosten mukana tulee jos jonkinnäköistä. Eiköhän se siitä tasi, Seuraava, kun elimistösi opettelee taas normaaleille tavoille.

Alkuperäinen kirjoittaja åpoi:
Pari vuotta on ollut ensimmäisiä oireita vaihdevuosista ja samaan aikaan olen ihmetellyt, miksi hiukset likaantuvat niin nopeasti. Voivatko nämä jotenkin liittyä yhteen, hormonien vaikutuksesta? Muita muutoksia, esim. ruokavaliossa, ei ole.

Minulta vaihdevuodet mennä hurahtivat huomaamatta ohi. Olen 10 vuotta juonut volgansieniteetä ja sen uskon auttaneen oireisiin. Hiukseni ovat paksut ja vahvat, olen laihtunut ja tunnen itseni kuin kolmekymppiseksi, vaikka olen jo 56-vuotias mummeli.

Kiitti kommenteista, en sitten liene yksin...
Seuraavaksi alan huolestua hipiän vanhenemisesta, kun estrogeeni vähenee. Mietin pitäisikö ottaa hormoonihoitoa. Toisaalta sellaisen riskit arveluttavat. Ehkä luonnonmukaisista menetelmistä on apua.

Hormonihoitoja ei minusta kannata ottaa vain sen takia, että iho pysyisi nuorekkaamman näköisenä. Jos vaihdevuosioireet vaikeuttavat jokapäiväistä elämää, silloin korvaushoito on paikallaan.

Minulla alkoivat muutama kuukausi sitten kuumat aallot, jotka häiritsevät nukkumista siinä määrin, että seuraavalla gynekologikäynnillä pyydän ilman muuta reseptin.

Minullakin on suomalaisen hento hiuslaatu ikäänkuin karhentunut ja tukka pysyy puhtaampana kuin nuorempana. Taidan saada vanhalla iällä vihdoinkin pitkään haaveilemani pitkät hiukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko:
Hormonihoitoja ei minusta kannata ottaa vain sen takia, että iho pysyisi nuorekkaamman näköisenä. Jos vaihdevuosioireet vaikeuttavat jokapäiväistä elämää, silloin korvaushoito on paikallaan.

Minulla alkoivat muutama kuukausi sitten kuumat aallot, jotka häiritsevät nukkumista siinä määrin, että seuraavalla gynekologikäynnillä pyydän ilman muuta reseptin.

En nyt tainnut ihan tarkoittaa, että hankin hormoonihoitoa pelkän ihonhoidon vuoksi.

Yhteistyössä