Pakko saada purkaa tunteita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
...ei ole ketään kelle avautua asiasta ja tuntuu että pitää saada nämä ajatukset ja tunteet jotenkin ulos. Viestistä tulee pitkä, joten en odotakaan edes kenenkään lukevan sitä loppuun :D

Seurustelin kivan miehen kanssa kaksi vuotta. Hän ei kuitenkaan ollut se oikea minulle, tai näin ainakin uskon ja siltä tuntuu. Jokin ei vain syvemmällä tasolla kohdannut. Meillä ei ollut tarpeeksi puhuttavaa ja suhteesta puuttui huumoria ja kepeyttä. Samaan aikaan mies oli monella muulla tavalla erinomainen kumppani. Seksi oli hyvää, tosin sitäkin harrastimme minun haluihini nähden vähän, keskimäärin kerran viikossa.

Pahimpana ongelmana meillä kuitenkin oli kommunikointiin liittyvät vaikeudet. Mies ei kyennyt puhumaan avoimesti haluistaan, toiveistaan ja unelmistaan. Hän ei myöskään kyennyt kohtaamaan itselleen hankalilta tuntuvia tilanteita. Tämä näkyi muun muassa siinä, että hän saattoi jonkin laittamani viestin jälkeen vain ns. kadota pariksi päiväksi eli hänestä ei kuulunut mitään ennen kuin otin häneen itse yhteyttä jonkin toisen asian tiimoilta tai hän keksi jonkin vaihtoehtoisen puheenaiheen. Koska emme asuneet yhdessä ja kiireiden takia näimme lähinnä viikonloppuisin ja satunnaisesti arkisin, kaipasin itse tiivistä yhteydenpitoa ja arkisten asioiden jakamista, jolloin useamman päivän tauot yhteydenpidossa olivat mielestäni ikäviä. Tiedän, että jollekin toiselle ne varmasti olisivat ok.

Suhde ei myöskään kahdessa vuodessa edennyt mihinkään, esimerkiksi yhteisestä asunnosta puhuminen ei tullut kuuloonkaan. Samaan aikaan mies vakuutti haluavansa kanssani vakavan suhteen ja yhteisen tulevaisuuden - ajankohdasta vain oli mahdotonta keskustella. Jos joku tietää haluavansa olla toisen kanssa loppuelämänsä, miksi yhteinen koti olisi silloin niin suuri askel? Ymmärrän epäröinnin siinä vaiheessa, kun ei vielä tiedä mitä toisesta haluaa. Mielestäni ansaitsen suhteen, jossa kumpikin on samalla tavalla sitoutunut. Suhteen, jossa voin olla varma siitä että olen sitä mitä se toinen haluaa.

Sain vihdoin sanottua näitä asioita hänelle ja päätettyä suhteen. Nyt oloni on samaan aikaan helpottunut ja ahdistunut. Sisimmässäni tiedän, ettei tämä suhde ollut minulle enkä olisi koskaan siinä ollut onnellinen jos asiat olisivat jatkuneet samaan malliin. Samalla kuitenkin harmittaa menettää jo muodostunut ystävyys, menettää se ihminen jonka puoleen voi helposti kääntyä niin hyvien kuin huonojenkin asioiden tullessa kohdalle. Oman haasteensa eroon tuo erittäin tiivis yhteinen ystäväpiiri. Toivon, ettei suhdetta tai sen päättymistä tarvitse puida näiden ihmisten kanssa eikä kenenkään tarvitse valita ns. puolia.

Miten pääsisin mahdollisimman nopeasti yli tästä erosta? Tiedän, että olisin jonkun muun kanssa onnellisempi, miksi siis tuntuu niin vaikealta päästää irti? Tunnen itseni säälittävän läheisriippuvaiseksi tällä hetkellä.

No, tekstisi puolivälissä tuli ne miehen parin päivän katoamisreissut, ne riitti joten loppua ei olisi edes tarvinnut lukeakaan. :D Eli jonkun keskenkasvuisen ja lapsellisen tapauksen kanssa olet hengannut.

Toivottavasti löydät joskus MIEHEN. Tsemppiä. (y)

No luulisi, että kahdessa vuodessa olisi jo valmis yhteen muuttamiseen, jos oikeasti on sitoutunut toiseen.
Täytä arkesi muilla jutuilla, aloita uusi harrastus, tapaa ystäviä, remontoi koti, toki tunteiden käsittely vaatii aikansa, mutta täytä ne tyhjät hetket mukavilla asioilla.
Et selvästi ollut suhteeseen tyytyväinen, ja oliko tämä mieskään?
Tai jos nyt vielä epäilyttää niin se edellyttää, että puhutte puhutte ja puhutte...

Hyvä, että älysin hankkiutua tyypistä eroon. Toivottavasti löydät ansaitsemasi miehen, joka haluaa sitoutua ja samoja asioita kanssasi.

Tuosta touhusta tuli ihan mieleen rakastajani, joka ei halunnut muuttaa naisensa kanssa yhteen. Lopulta muutti ja vuoden jälkeen tulee viestiä, että parisuhteessa menee huonosti.

No luulisi, että kahdessa vuodessa olisi jo valmis yhteen muuttamiseen, jos oikeasti on sitoutunut toiseen.
Täytä arkesi muilla jutuilla, aloita uusi harrastus, tapaa ystäviä, remontoi koti, toki tunteiden käsittely vaatii aikansa, mutta täytä ne tyhjät hetket mukavilla asioilla.
Et selvästi ollut suhteeseen tyytyväinen, ja oliko tämä mieskään?
Tai jos nyt vielä epäilyttää niin se edellyttää, että puhutte puhutte ja puhutte...

Kiitos vastauksesta! Mietin juuri jonkun urheliluharrastuksen aloittamista, kuntosalia/lenkkeilyä/uintia ja ehkäpä vastapainoksi siihen joogaa tai pilatesta. Jotain hyviä kirjoja voisi käydä huomenna metsästämässä alennusmyynneistä ja käyttää aikaa niiden lukemiseen, en ole mukamas ehinyt lukea pitkiin aikoihin.

Mies väitti olevansa tyytyväinen suhteeseen ja onnellinen kanssani. Itse en tosiaan ollut tyytyväinen, mutta kesti silti turhan kauan myöntää se rehellisesti itselleni ja toiselle.

Ap

No, tekstisi puolivälissä tuli ne miehen parin päivän katoamisreissut, ne riitti joten loppua ei olisi edes tarvinnut lukeakaan. :D Eli jonkun keskenkasvuisen ja lapsellisen tapauksen kanssa olet hengannut.

Toivottavasti löydät joskus MIEHEN. Tsemppiä. (y)

Ymmärrän kyllä, että ihmiset tarvitsevat välillä vähän omaa aikaa. Mutta sen voi myös ilmoittaa toiselle nätisti, eikä harrastaa näitä katoamistemppuja. Olen samaa mieltä, että aikuisen ihmisen normaaliin käytökseen ei kuulu se, että jättää yhtäkkiä vastaamatta viestiin eikä ota yhteyttä pariin päivään ollenkaan.

Ap

Teit järkevästi lopettaessasi suhteen ja ymmärtäessäsi, ettette ole sopivia toisillenne. Tunteet vaativat sitten sen oman prosessoimisensa ja niitä ei voi oikein kiirehtiä. Tilanteiden muuttuessa tunteet ottavat tilansa ja jos niitä ei ole aiemmin oikein halunnut myöntääkään tai on ollut vaikea tunnistaa/käsitellä suhteen aikana.

Saatan olla väärässä, mutta hieman jäi kuitenkin olo oletko voimakastahtoinen ja vähän vaativa? Puuttuisiko sinulta kärsivällisyyttä toista kohtaan? Kerroit miehen hävinneen pariksi päiväksi, jos koetit puhua asioista selkeästi ja suoraan. En puolustele miehen käytöstä, eikä se ollut fiksua paeta esille ottamaasi puheenaihetta, mutta toisaalta se myös saattaisi opettaa sinua olemaan ymmärtäväisempi muita kohtaan? Ehkä miettiä, miten esität asiasi? Ehkä olla ottamatta tilannetta täysin sinun hallintaasi? Kaikki ihmiset eivät ole hyviä keskustelemaan ja vaativat aikaa ajatellakseen asiat. Vaikka et sellaisten tyyppien kanssa haluaisikaan olla, niin varaudu siihen että oma valmiutesi ja tahtosi kunnon parisuhteeseen voi säikyttää.

Toivottavasti löydät miehen, että saatte asiat nopeasti sovittua ja suhteen toimimaan. Mutta ehkäpä ne epäonniset suhteet ovat myös sinun kasvusi kannalta tärkeitä?

Teit järkevästi lopettaessasi suhteen ja ymmärtäessäsi, ettette ole sopivia toisillenne. Tunteet vaativat sitten sen oman prosessoimisensa ja niitä ei voi oikein kiirehtiä. Tilanteiden muuttuessa tunteet ottavat tilansa ja jos niitä ei ole aiemmin oikein halunnut myöntääkään tai on ollut vaikea tunnistaa/käsitellä suhteen aikana.

Saatan olla väärässä, mutta hieman jäi kuitenkin olo oletko voimakastahtoinen ja vähän vaativa? Puuttuisiko sinulta kärsivällisyyttä toista kohtaan? Kerroit miehen hävinneen pariksi päiväksi, jos koetit puhua asioista selkeästi ja suoraan. En puolustele miehen käytöstä, eikä se ollut fiksua paeta esille ottamaasi puheenaihetta, mutta toisaalta se myös saattaisi opettaa sinua olemaan ymmärtäväisempi muita kohtaan? Ehkä miettiä, miten esität asiasi? Ehkä olla ottamatta tilannetta täysin sinun hallintaasi? Kaikki ihmiset eivät ole hyviä keskustelemaan ja vaativat aikaa ajatellakseen asiat. Vaikka et sellaisten tyyppien kanssa haluaisikaan olla, niin varaudu siihen että oma valmiutesi ja tahtosi kunnon parisuhteeseen voi säikyttää.

Toivottavasti löydät miehen, että saatte asiat nopeasti sovittua ja suhteen toimimaan. Mutta ehkäpä ne epäonniset suhteet ovat myös sinun kasvusi kannalta tärkeitä?

Mietin pitkään viestiäsi, siinä oli hyviä kysymyksiä. Olen aina kokenut aika vaikeaksi puhua omista tunteistani ja ajatuksistani. Vakaasti kuitenkin uskon, että hyvä parisuhde nimenomaan perustuu toimivaan kommunikointiin ja toisen kunnioittamiseen. Tästä syystä olen yrittänyt ottaa vaikeitakin asioita esille suhteessani.

Asiat, jotka saivat miehen katoamaan tai yhdessä ollessa hiljentymään, häipymään vessaan, tarttumaan puhelimeen tai kääntämään kylkeä ja alkamaan nukkumaan olivat loppujen lopuksi aika pieniäkin. Saatoin esimerkiksi kysyä, onko hänellä mitään mistä hän erityisesti tykkäisi makuuhuoneen puolella ja varovasti kerroin mistä itse pidän - mielestäni tämä on asia, mistä kahden aikuisen pitäisi pystyä puhumaan keskenään jos seksiä kuitenkin harrastaa. Tai saatoin ihan nätisti kysyä, millaisia asioita hän toivoo tulevaisuudelta, haluaako esimerkiksi joskus lapsia, missä haluaa asua jne. Tai yrittää keskustella siitä yhteisestä asunnosta, haluaisiko hän sellaisen ja mitä odotuksia tai toiveita asiaan liittyy ja milloin tällaisen aika voisi olla. Saatoin myös kertoa asioista, joista tulee paha mieli. Tai kysyä tuleeko hän johonkin minulle tärkeään tilaisuuteen (tällöinkin tosiaan jätti vastaamatta jos ei halunnut tulla).

Jos ei kahden vuoden aikana/jälkeen kykene puhumaan normaaleista tulevaisuuteen tai nykypäivään, omiin toiveisiin tai haaveisiin liittyvistä asioista, ei suhdekaan voi mielestäni toimia kovin hyvin. Jos olisimme teinejä, emme varmaankaan puhuisi tällaisista asioista, mutta näin kolmenkympin tienoilla kaipaan jo avointa suhdetta, jossa ollaan samoilla linjoilla isommista tulevaisuuteen liittyvistä asioista.

On muuten todella outoa, miten nainen olettaa miehen olevan heti ja aina täydellinen, mutta mies on valmis hyväksymään naisessa isojakin puutteita. Onko tämä kysynnän ja tarjonnan kautta tullut seuraamus, vai jotain muuta?

Miksi esimerkiksi Helsingin seudulla on hirveä pula "hyvistä" miehistä kun muualla niitä on ilmeisesti riesaksi asti tarjolla? Toisaalta, miksi nimenomaan juuri Helsingin seudulla on eniten sinkkuja (lähes 50%)?

On muuten todella outoa, miten nainen olettaa miehen olevan heti ja aina täydellinen, mutta mies on valmis hyväksymään naisessa isojakin puutteita. Onko tämä kysynnän ja tarjonnan kautta tullut seuraamus, vai jotain muuta?

Miksi esimerkiksi Helsingin seudulla on hirveä pula "hyvistä" miehistä kun muualla niitä on ilmeisesti riesaksi asti tarjolla? Toisaalta, miksi nimenomaan juuri Helsingin seudulla on eniten sinkkuja (lähes 50%)?

No, itse en koskaan odottanut miehen olevan täydellinen. En vaan koe oleelliseksi listailla kaikkia toisen puutteita, koska niillä ei ollut minulle väliä, kaikissa meissä on omat puutteemme. Minulle tärkeintä olisi ollut saada kommunikointi toimimaan ja yhteiset tavoitteet ja suunnitelmat selviksi.

Ap

No, itse en koskaan odottanut miehen olevan täydellinen. En vaan koe oleelliseksi listailla kaikkia toisen puutteita, koska niillä ei ollut minulle väliä, kaikissa meissä on omat puutteemme. Minulle tärkeintä olisi ollut saada kommunikointi toimimaan ja yhteiset tavoitteet ja suunnitelmat selviksi.

Ap

Mistä luulet Tony Halmeen kehittäneen tämän sanonnan:

"Jos miestä ei kotityöt huvita eikä se saa muijaansa siivoamaan, niin silloin sillä on vääränlainen muija. Jos taas nainen ei saa ukkoaan imuroimaan ja puhumaan joka päivä kolme tuntia parisuhteen filosofiasta, niin vaihtakoon miestä. Uusi löytyy varmasti vaikka ympäristöministeriöstä, tohvelitehtaasta tai kehitysmaakaupasta."

??

Mitä helvettiä taas selität?

Mistä luulet Tony Halmeen kehittäneen tämän sanonnan:

"Jos miestä ei kotityöt huvita eikä se saa muijaansa siivoamaan, niin silloin sillä on vääränlainen muija. Jos taas nainen ei saa ukkoaan imuroimaan ja puhumaan joka päivä kolme tuntia parisuhteen filosofiasta, niin vaihtakoon miestä. Uusi löytyy varmasti vaikka ympäristöministeriöstä, tohvelitehtaasta tai kehitysmaakaupasta."

??
Yritätkö tällä jotenkin vinkata naiste taipuvaisuudesta vatvoa liikaa tunteita, haaveeita, määränpäitä... jne jne? Tavallan tapaa elää aina tulevassa, ei niinkään siinä hetkessä?

Sit ehkä ymmärrän mitä ajat takaa. Miehet laittaa mutkat suoriksi. Naiset pähkiin pään puhki. Kumpikaan ei järin hyvä tapa...

Sitä en tajua miksi vakava suhde vaatisi yhteenmuuttoa? On hyvä olla samalla paikkakunnalla koska matkustaminen on raskasta, mutta voihan suhteessa olla niinkin että molemmilla on omat asunnot.
Mutta koska ap:lle yhteenmuutto oli tärkeää, ei tuollainen suhde voi toimia. Ja äijä myös käyttäytyi oudosti jos ei voi seksitoiveistaan puhua tai tulevaisuuden suunnitelmistaan...

Mulla oli tollanen mies. Ei halunnut muuttaa yhteen vaan halusi, että kuljen kassin kanssa kahden kodin väliä. Ei ymmärtänyt, ettei mulla aina ollut mukana kaikkia vaatteitani kun tuli yllättäviä menoja ja syytti minua sitten siitä, ettei voitu mennä jonnekin (esim jos kaverit pyysivät yllättäen bilettämään tai oopperaan tai laskettelurinteeseen).
Halusi siis vain säännöllistä seksiä, ilman mitään sitoumuksia. Ei halunnut kertoa, missä luuhaa milloinkin.

Kiertoon vaan.

Sitä en tajua miksi vakava suhde vaatisi yhteenmuuttoa? On hyvä olla samalla paikkakunnalla koska matkustaminen on raskasta, mutta voihan suhteessa olla niinkin että molemmilla on omat asunnot.
Mutta koska ap:lle yhteenmuutto oli tärkeää, ei tuollainen suhde voi toimia. Ja äijä myös käyttäytyi oudosti jos ei voi seksitoiveistaan puhua tai tulevaisuuden suunnitelmistaan...

Juu, hieman turhalta tuntui suhde, jossa aikaa oli nähdä lähinnä viikonloppuisin. Koskaan ei soiteltu ja viestittelykin saattoi miehen puolelta katketa useaksi päiväksi. Jos ei tiedä toisen arjesta mitään eikä ole kiinnostunut siitä tai halua jakaa omaansa niin kannattaa ehkä miettiä haluaako siinä tapauksessa mitään parisuhdettakaan.

Ihmiset ovat erilaisia, itse etsin suhdetta jossa omista tunteista ja haaveista voi puhua avoimesti. Suhdetta, jossa kommunikaatio toimii ja molemmilla on hyvä olla.

Ap