vaiettu salaisuus (lasten tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
tänään ollut uutisissakin puhetta tästä lasten fyysisestä kurinpidosta.

Suomessakin tätä vissiin aika paljon tapahtuu, ja minä tunnustan.

miten musta tuli tällainen :( mä kun lähestyn lapsia, ne nostaa kädet pään suojaksi. (siis etten pääse tukistamaan, ikinä enole lyönyt). ja mulla menee hermo nykyään niin pirun helposti. ja myös mäkätän ja mäkätän.... :(

miten pääsen tästä? jääkö lapsille jo jotain traumoja? voiko mikään enää pelastaa tilannetta?

mua on pentuna tukistettu niin monet kerrat ja voisin sanoa että täysin terve ihminen kuintekin olen ettei ole traumoja jäänyt.
uskon että aika moni nappasee niskavilloista jos ei mee asia lapselle perille ja uhoilee vaan

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
mua on pentuna tukistettu niin monet kerrat ja voisin sanoa että täysin terve ihminen kuintekin olen ettei ole traumoja jäänyt.
uskon että aika moni nappasee niskavilloista jos ei mee asia lapselle perille ja uhoilee vaan

Peesi. Työssäni näen valitettavan paljon niitä hellantelttuja joita pidetään kuin kukkaa kämmenellä vaikka mitä tekisivät...ja tulokset ovat nähtävissä tulevaisuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Pane lapsille hatut päähän, niin muistat olla tukistamatta.

:laugh: :laugh: :laugh:

Anteeks..vakava asia mut mä repesin :laugh:

Musta tää on ollut pirkassa joskus. Vai olikohan siinä sukkahousut?

Jos se on ollu pirkassa niin sit se on sukkahousut. Ne oiskin kätsyt, sais leuan alle kunnon solmunkin.. :D :D

Mä muistan omasta lapsuudesta yhden pojan jonka mummo vei sen kampaajalle ja kun pojalta kysyttiin että millainen leikataan niin se sanoi että mahdollisimman lyhyt ettei mummo pääse tukistamaan...

jos noin on että lapset suojautuu jo valmiiksi kun tulet lähelle on asiat todella pahasti. mä olen sitä mieltä, että pieni tukkapölly ei ole lapselle turmioksi. mutta huom. siis vain pieni, ei niin ett raastetaan ja revitään jopa hiuksia päästä, vaan sellainen kevyt ote, joka hieman tuntuu, ja seisauttaa sen mitä lapsi ei sais tehdä, jos kerta kiellot ja puhe ei ole auttanut. eikä joka asiasta saa. pitää olla kyse jostain todella kamalasta rikkeestä. enne kuin saa käyttää edes tolta tukkapöllyä. mutta jos lapset jo valmiiksi pelkää, niin silloin on kyllä jo liiallisuuksiin menty

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
jos noin on että lapset suojautuu jo valmiiksi kun tulet lähelle on asiat todella pahasti. mä olen sitä mieltä, että pieni tukkapölly ei ole lapselle turmioksi. mutta huom. siis vain pieni, ei niin ett raastetaan ja revitään jopa hiuksia päästä, vaan sellainen kevyt ote, joka hieman tuntuu, ja seisauttaa sen mitä lapsi ei sais tehdä, jos kerta kiellot ja puhe ei ole auttanut. eikä joka asiasta saa. pitää olla kyse jostain todella kamalasta rikkeestä. enne kuin saa käyttää edes tolta tukkapöllyä. mutta jos lapset jo valmiiksi pelkää, niin silloin on kyllä jo liiallisuuksiin menty

kiitti rehellisestä kommentista. mitäköhän mä nyt noille lapsille sit voisin tehdä? viedä psykiatrille vai antaa pois?

Tukkapölly selvästi menettäny tarkoituksensa ja tehonsa ja tekee nyt vaan pahaa jos lapset tietää etukäteen sitä pelätä... En usko että jää mitään elämää pilaavia traumoja, mutta tuskin mitään hyviäkään muistoja, joten lopettaisin.

Ainoa "väkivalta" eli fyysinen kuritusmenetelmä mitä mä käytän/tulen käyttämään tulee olemaan kiinniottaminen, nostaminen, pitely... Tätäkin vain sen verran kun on pakko. Oon huomannu, että jos käyttää liian rajuja otteita ei lapsi enää keskity siihen omaan tekoonsa ja miten se oli väärin, vaan siihen että äiti/iskä/muu satuttaa. Siltä unohtuu täysin mitä se ite just teki. Silloin se ei toimi ja on turha satuttaa lasta vaikka se kuinka "ei jätä traumoja".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kiitti rehellisestä kommentista. mitäköhän mä nyt noille lapsille sit voisin tehdä? viedä psykiatrille vai antaa pois?

Menkää koko perhe, tarvitset itsekkin apua jotta pystyt liiallisen tukistamisen lopettamaan.

Ei se nyt niin paha ole.. Minuakin lapsena tukistettu ja kuritettu myös muulla tavalla (läppäsyt namaan ja sellaista), sama myös sisaruksillani. Ei ole jäänyt mitään traumoja, mitä nyt vain kunnioittaa vanhempia enemmän =)

Alkuperäinen kirjoittaja Puupää81:
Ei se nyt niin paha ole.. Minuakin lapsena tukistettu ja kuritettu myös muulla tavalla (läppäsyt namaan ja sellaista), sama myös sisaruksillani. Ei ole jäänyt mitään traumoja, mitä nyt vain kunnioittaa vanhempia enemmän =)

Ai että jos sua läppästään naamaan tai sellasta, niin alat kunnioittaa sitä läppäsijää? Tarkistan vaan, että ymmärsinkö oikein.

No ei mulla ainakaan ole mitään positiivisia tai kunnioittavia fiiliksiä jäänyt saamastani kurituksesta.

Jos lapset pelkää niin, että suojautuu kun tulet kohti, niin ihan ensimmäiseksi voisit varmaan tehdä jotain sellaista, joka saisi sinut lopettamaan sen tukistelun. Mun mielestä on aika surullista, että lapset pelkäävät omia vanhempiaan. Kunnioitus ja pelko on kaksi eri asiaa :|

Eikä tarvitse heti heittäytyä melodramaattisena vinkumaan, että nytkö sitten olen niin paska että lapset pitää ottaa huostaan, senkin itseänne täynnä olevat täydelliset äidit. Hoidata asia niin, että pystyt pitämään kätesi erossa niistä lasten päistä, niin kyllä ne lapset oppii olemaan kyyristelemättä kun äiti tulee kohti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mä yrittäisin sinuna saada itselleni vähän omaa aikaa. etsiä joku harrastus vaikka itselle. jaksaisit paremmin, jos saisit jonkun hoitamaan lapsia muutamaksi tunniksi vaikka kerran viikossa. se vois helpottaa tilannetta, pinna ei kiristyisi niin tiukalle silloin. osallistuuko sun mies lapsen hoitoon jos osallistuu. niin jätä lapset miehelle ja mene itse vaikka lenkille, ota ystävä mukaan mene ulos syömään. tms.

Tukistaminen on väärin, varsinkin tuossa mittakaavassa. Silti se ol yleisesti vaiettu ja hiljaisesti hyväksytty tapa. Sinun pitää keksiä tietoisesti muu rangaistus, mitä käytät aina tukistustilanteessa. Mielellään sellainen mitä voi käyttää kiireessä. Itse pääsin tukistamisesta eroon, paitsi juuri noissa kiireisissä tapauksissa joskus lipsahtaa.

Meillä isompia lapsi on mies tukistanut joskus. Sanoi olevansa silloin nuoria ja kokematon lasten kanssa. Nyt tätä nuorinta ei ole koskaan tukistettu eikä luunappia annettu. Ihan normi poika kasvanut. Oikein ollaan yhdessä sovittu, että poikaa ei ruumiillisesti kuriteta vaan katsotaan onnistuuko kurinpito ilmankin. Ehkä juuri tuosta sopimuksestakin johtuen äkkipikaisuus on kadonnut itseltä ja lapsi totteleekin paremmin. Riittää kun sormella osoittaa omaa huonetta, niin sinne marssii itkun kanssa miettimään esim. lyömistään. Ääntä korotetaan meillä harvoin, joten silloin kun ääni kohoaa tietää poika, että tosissaan ollaan. Toisaalta paljonhan on niitä juttuja ("örvellyksiä"), jotka johtuu omasta tai miehen välinpitämättömyydestä ja josta lapsi ei voi tietää tekevänsä väärin. Tällöin pitää katsoa omaan napaan, kuka sen komentelun ja kurinpalautiksen sietäisi saada.

Mua ja sisaruksiani on tukisteltu todella kovaakin pienempänä. Vedettiin hiuksista huoneesta toiseen, niin että hiuksia lähti päästä isot kasat jne.. Toinen kamala asia on syömäänpakottaminen. Mun miehen perheessä on ollut myös samat kasvatustavat. Me molemmat taas halveksitaan tollasia kasvatusmenetelmiä ja ollaan yhdessä puhuttu asiasta ja sovittu, että meidän lapsiin ei käytetä minkäänlaista fyysistä väkivaltaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Lapset suojaa itsensä kun lähestyt? Ja sä mietit että jääköhän niille jotain traumoja?

Asiat on teillä todella, todella huonosti. :(

no kiitti sullekin. voisitko ton surkuttelun sijasta vaikka antaa hyviä vinkkejä kun niitä ensisijaisesti pyysin.

ja siis mun lapset on isoja 6 ja 9. ei mitään pikku mukeloita enää. enkä ole silloin niitä tukistanut. viime vuosina vaan pinna palaa niin pirun äkäseen. ennen olin erittäin kärsivällinen ja lempeä äiti. puhuin ja selitin ja perustelin asiat niinkuin täydellinen äiti tekee. ikinä ei korota ääntään vaan rauhallisesti selittää.

vuodet on vaan vieny tähän. ei riitä hermot.

ja joku ehdotti omaa aikaa. mä saan sitä viikottain kun lapset isällään. mut ei se auta. samalla tavalla menee hermo kun tulee riitaa lapsilla. ja sitä tulee voin kertoa.

oisko toi lakkiasia nyt nii paha?

Sanot lapsilles et olet ollut tuhma ja nyt pannaan pipot päähän, että pysyy hiukset päässä ja sitten alat ottamaan muita rangaistuksia, jotka eivät ole fyysisiä.

Ostat orthexin ison läpinäkyvän laatikon ja sanot et se on SUN laatikko ja kaikki mitkä siellä on, ovat SUN hallinnassa ja lapsilla ei ole mitään asiaa sinne tai tulee uus rangaistus!

Ja laatikkoon laitat aina lapsen lempilelun, kun ei tottele jossain asiassa.
Itse olen tehnyt sitäkin, et lapsi vaihtoi koko ajan vaatteita ja kuskasi pyykkikoriin vaikkei olis ollu ku tunnin päällä, niin annoin niiden kerääntyä sinne ja sit oliki loppuajan miettimistä mitä päälleen laittaa kun kaapissa oli vaan kaks paitaa ja housut. Juotui sitten käyttämään 4päivää niitä ja pidin tiukan saarnan miten kaverit nauraa jos joutuu ilman vaatteita pihalle et sit on oltava siististi niiden kanssa. Neitokainen tuppaa olemaan vähän liian huoleton (pitää kokeilla vetelässä savikasassa istumista ja muuta älytöntä)

Kyl se sit ku ne lelut pikkuhiljaa alkoi kerääntyä sinne laatikkoon, varatoon ja vaatehuoneeseen (meillä ei siis laatikko riittänyt mut ne parhaat oli siin nokan edes koko ajan) alkoi tajuta et toi naikkonen on tosissaan ja nyt on pare totella! :laugh:

Mua on tukistettu paljon lapsena ja voin sanoa, että halveksin äitiäni jo silloin pienenä tuoan asian vuoksi. Tajusin hyvin selvästi, että äiti tukistaa vain, koska siltä on keinot loppu ja sen hermot menee. Sen sijaan minä en tietenkän saanut lyödä siskoani, vaikka olisi kuinka hermot menneet. Halveksin aikuisia, jotka eivät itse kyenneet elämään kuten opettivat lapsille. Ja halveksin sellaista yhä.

Entäpäs jos keskustelet lasten kanssa. Elikkäs sovitte yhdessä pelisäännöt, miten mennään. Pidätte perhepalaverin, kirjaatte ylös rangaistukset. Sovitte, että yhdestä örvellyksestä tulee 1 rangaistus, 2:sta tulee pelikielto jne. Kuitenkin heti eka kerrasta ei tule sellaista isoa rangaistusta kun pitää antaa lapselle mahdollisuus korjata tilanne. Kyllä tuon ikäiset ymmärtää nuo perhepalaverit. Lapset vois vaikka itse miettiä rangaistuksia. Sinä teet itsesi kanssa sopimuksen, että et tukista. Menet vaikka toiseen huoneeseen heti kun tilanne näyttä menevän yli. Siis tämä mun ohje on kliseistä ja jopa imelää, mutta voisi kuitenkin kokeilla.

Yhteistyössä