Vaiettu aihe? Rakastan yhtä lastani muita enemmän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neljän mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="neljän mamma";25456100]Ja huomatkaa! Samalla kun prinsessa tyrkyttää itseään varmaan jo isälleenkin, niin hän on NIIN KAUHEAN masentunut ettei edes koulua voi käydä. Paskan marjat. Kiero penikka se on.[/QUOTE]

Minusta tällainen lause antaisi aiheen ls-ilmoitukseen. Ja myös rikosilmoitukseen. sen huorittelun osalta.

otat yhteyttä lastensuojeluun uudestaan, perheneuvolaan, neuvolan perhetyöntekijään, neuvolan terveydenhoitajaan tai terveysaseman lääkäriin tai mihin nyt ensimmäisenä pääsetkin puheille!!! sitten kerrot miten asia on, kuulostaa ihan siltä että PAITSI sinä myös lapset tarvitsevat EHDOTTOMASTI ulkopuolista apua!!!
onko sinulla masennuksen oireita? miten yövuorosi oikeasti sujuvat, OVATKO lapset esikoisen huomassa työvuorosi ajan?? miten muut lapset pärjäilevät?
Kuulostaa hurjalta ja siltä että voimavarasi ovat nyt loppuneet, tarvitset apua ihan omaan jaksamiseesi kuin myös lastenkasvatukseen/huolenpitoon/arjen pyöritykseen.

ja tuohon että jotain lasta rakastaa enemmän kuin muita, itselläni on lapsia useampia ja rakastan KAIKKIA yhtä paljon mutta täysin eri tavalla...

[QUOTE="vieras";25453921]Siis aivan käsittämätöntä miten voi olla yksinkertaisia vanhempia! Se, että tyttäresi on sosiaalitapaus ja ei suostu käymään koulua on AP sinun kasvatuksesi tulos. Et voi syyttää lasta hänen käytöksestään ja murrosiästään. Sinun kuuluu olla perheessä aikuinen ja pitää huoli KAIKKIEN sinun lastesi tarpeista ja tukea heitä koulunkäynnissä ja elämässä muutenkin.

Soita lastensuojeluun ja ilmoita että sinä muutat YKSIN siihen pieneen kaksioon ja lapset jäävät isänsä kanssa isompaan asuntoon. Sinunlaistasi vanhempaa en toivoisi kenellekkään lapselle![/QUOTE]

HETKONEN,siis tämä lapsi on äitinsä kasvatuksen tulos,JUST sillä isällähän ei oo kasvatuksessa mitään osuutta EIHÄN?

Siksi toisekseen miksi äidin pitää huolehtia lapsista, mutta isän ei?? Kukaan ei oo haukkumassa isää!

Asia on sillä tavalla että se isukki on ihan oikeesti 50% lapsista vastuussa,mikä ei tarkoita 4vrk/kk! vaan sellanen 15vrk/kk.

Mieti ihan oikeesti kuinka paljon tollasia isiä on,pilvin pimein,miksi heitä ei syyllistetä? En minäkään jaksaisi yksin 4lapsen kanssa.Kuinka moni jaksaisi?

Ja moniko täällä voi sanoa että tuntee aina vain 100%rakkautta lapsiaan kohtaan,eikä ikinä mitään muuta? Moniko voi sanoa että tuntee aina täsmälleen samanlailla kaikkia lapsia kohtaan. Moniko elää haastavan lapsen kanssa?

Moniko ymmärtää sen että miehelläkin on osuutta siihen millaiseksi lapsen ja äidin välinen kiintymyssuhde kehittyy.

Esimerkki1: Isä huitelee vain omilla menoilla,äiti tekee kaiken, vauva on vaativa(tai joap sairas,allerginen,tai refluksi),äiti ei saa nukkua kuukausiin ja isä ei välitä yhtään-> mahd masentunut äiti,tai jopa synnytyksen jälkeinen masennus ja tuo isän käytös pahentaa sitä= Kiintymyssuhde ei välttämättä kehity oikeanlaiseksi koska äiti vain yrittää suoriutua jokaisesta päivästä(tämä on lähipiirissä nähty).

esimerkki2: isä Tukee ja ymmärtää puolisoaan,osoittaa välittävänsä hänestä ja huolehtii myös vauvasta, vauvakin sattuu olemaan helpolla tempperamentilla varustettu joten tyytyy vähään. Äiti on pirteä kun saa nukkua suht hyvin ja parisuhde kukoistaa,ah mikä onni = Taatusti hyvä kiintymyssuhde. (tämäkin on nähty)-

Tietysti useimmiten vauvat ja perheet on jostain tuolta väliltä, mutta pitää ymmärtää se että takana saattaa olla tuollaista jolloin kiintymyssuhde on alunperinkin huono, vaikka äiti on voinut yrittääkkin parhaansa.

Ap:lle ero yms on varmasti stressaavaa sekä tuo hankala tilanne lapsen kanssa.

Minä ehdottaisin että kaikki lapset ovat 2vko/2vko systeemilllä molempien vanhempien luona!

Ap uskon että haluat vanhemmille lapsillesikin oikeasti hyvää,seuraa siis omatuntoasi,sitä mikä on oikesti heille parasta.

[QUOTE="madame";25456940]HETKONEN,siis tämä lapsi on äitinsä kasvatuksen tulos,JUST sillä isällähän ei oo kasvatuksessa mitään osuutta EIHÄN?

Siksi toisekseen miksi äidin pitää huolehtia lapsista, mutta isän ei?? Kukaan ei oo haukkumassa isää!

Asia on sillä tavalla että se isukki on ihan oikeesti 50% lapsista vastuussa,mikä ei tarkoita 4vrk/kk! vaan sellanen 15vrk/kk.

Mieti ihan oikeesti kuinka paljon tollasia isiä on,pilvin pimein,miksi heitä ei syyllistetä? En minäkään jaksaisi yksin 4lapsen kanssa.Kuinka moni jaksaisi?

Ja moniko täällä voi sanoa että tuntee aina vain 100%rakkautta lapsiaan kohtaan,eikä ikinä mitään muuta? Moniko voi sanoa että tuntee aina täsmälleen samanlailla kaikkia lapsia kohtaan. Moniko elää haastavan lapsen kanssa?

Moniko ymmärtää sen että miehelläkin on osuutta siihen millaiseksi lapsen ja äidin välinen kiintymyssuhde kehittyy.

Esimerkki1: Isä huitelee vain omilla menoilla,äiti tekee kaiken, vauva on vaativa(tai joap sairas,allerginen,tai refluksi),äiti ei saa nukkua kuukausiin ja isä ei välitä yhtään-> mahd masentunut äiti,tai jopa synnytyksen jälkeinen masennus ja tuo isän käytös pahentaa sitä= Kiintymyssuhde ei välttämättä kehity oikeanlaiseksi koska äiti vain yrittää suoriutua jokaisesta päivästä(tämä on lähipiirissä nähty).

esimerkki2: isä Tukee ja ymmärtää puolisoaan,osoittaa välittävänsä hänestä ja huolehtii myös vauvasta, vauvakin sattuu olemaan helpolla tempperamentilla varustettu joten tyytyy vähään. Äiti on pirteä kun saa nukkua suht hyvin ja parisuhde kukoistaa,ah mikä onni = Taatusti hyvä kiintymyssuhde. (tämäkin on nähty)-

Tietysti useimmiten vauvat ja perheet on jostain tuolta väliltä, mutta pitää ymmärtää se että takana saattaa olla tuollaista jolloin kiintymyssuhde on alunperinkin huono, vaikka äiti on voinut yrittääkkin parhaansa.

Ap:lle ero yms on varmasti stressaavaa sekä tuo hankala tilanne lapsen kanssa.

Minä ehdottaisin että kaikki lapset ovat 2vko/2vko systeemilllä molempien vanhempien luona!

Ap uskon että haluat vanhemmille lapsillesikin oikeasti hyvää,seuraa siis omatuntoasi,sitä mikä on oikesti heille parasta.[/QUOTE]

Viisasta tekstiä. Tuo 2 viikkosysteemi kuulostaa hyvältä vanhempien jaksamisen ja vastuun jakamisen kannalta, mutta miten lasten koulu? Jos nyt oikeasti esikoisella ei olekaan masennusta, kuten ap. on mieltä, niin ehkä se voisi onnistua...

En minä lasta ole ääneen huoritellut enkä haukkunut, joko lastensuojeluun voi tehdä ilmoituksen jo pelkistä ajatuksista? Varmaan aika ruuhkaa siellä.

Vuoroviikkohomma saattaisi ratkaista ongelmat, kouluasia vaan hiertää. Varmaan soitan uudestaan sinne koululle. Tuntuu vaan ettei kukaan sano suoraan onnistuuko vai ei, kaikki viranomaistahot ovat kovin nihkeitä.

vuoroviikkosysteemi olisi hyvä. Kaikki lapset isälleen, pienimmätkin ovat jo isoja ja pärjäävät isällään jos teinikin pärjää. Varmasti vanhin joutui tuossa iässä missä pienimmät nyt ovat, olla jo kovin iso. Oli varmasti silloinkin aloittajan mielestä vaikea ja ei tehnyt tarpeeksi eikä ollut tarpeeksi omatoiminen. Vanhimmalle sataa vaatimuksia koko lapsuus, pienimmät ovat aina pieniä, vaikka ovat jo isoja. Nyt vain pienimmät työhön, tekemään paljon kotitöitä, ja äiti viettämään aikaa vanheimman kanssa.

Kirjoitat todella rumasti ja kylmästi lapsestasi ap. Minua kylmää lapsen puolesta. Lueppa tekstisi itsekin, saatat havahtua avun tarpeeseesi.

Olet varmaan todella väsynyt, eikä ihme neljän lapsen yksinhuoltajana. Eikä teinien vanhemmuus ole helppoa (eikä esiteinien), mutta lapsi on lapsi ja sinun pitäisi silti jaksaa olla se aikuinen, vanhempi. Kirjoituksistasi paistaa, että vanhimmalla lapsellasi on paljonkin syitä olla masentunut. Vanhempien avioero on iso asia lapselle, samoin se, että äiti ei (jaksa välittää?) välitä hänestä ja näkee hänet pelkkänä riesana, sekä aikoo työntää pois. Aiot myös erottaa hänet koirastaan, mikä voi olla teinille todella tärkeä. Jos hänellä ei masennusta ole (kuten sinä olet mieltä), niin vaikeaa hänellä ainakin on aivan selvästi ja masennuslausunto saattoi olla hätähuuto, avun pyyntö. On sinulta väärin lapsia kohtaan ajateltu, että kun he eivät koe fyysistä väkivaltaa kuten sinä lapsena, heillä on helppoa ja kaikki negatiivinen tunneilmaisu on turhaa narinaa.

Fakta on sekin, että hankalimpina kausina lapsi tarvitsee vanhempiaan kaikkein kipeimmin. Sinäkin olet varmasti ihan puhki, mutta niin on tämä "teiniprinsessakin". Sellaisissa tilanteissa se on niin, että vanhemman pitäisi pystyä työntämään oma väsymys sivuun ja pitää ensimmäisenä huolta lapsesta. Hän ei siihen itse pysty, koska on lapsi. Ja 12-vuotias ON ihan lapsi vielä, vaikka hän miten isona itseään pitäisikin. Hän tarvitsee sinua enemmän kuin nämä kaksi pienintä, sillä hänellä on vaikeinta! Kaikkien muutosten keskellä hän joutuu kohtaamaan murrosiänkin, mikä on lapselle kova paikka ihan normaalistikin. Lisäksi suunnittelet hänellä vielä eroa kavereista ja tutusta koulusta, aika myllyyn aiot lapsesi vetää. Tuo kuvaamasi käytös on ihan normaalia murkkuikäisen käytöstä, se on vanhemmista irtaantumista ja tärkeä kehitysvaihe.

Ehkä lapsille olisi parasta, että he kaikki neljä asuisivat isänsä kanssa... Paitsi jos isä on ihan yhtä puhki kuin sinä, sillä kirjoitat sellaista tekstiä että tuntuu ettei kanssasi pitäisi asua yhtään lasta. Toivon, että vain tuuletat väsymystäsi. Tarvitset joka tapauksessa apua, hae sitä itsellesi ja jaksat olla lapsillesikin parempi äiti. Onko lääkityksesi kohdillaan? Soita vaikka neuvolaan ja kerro näistä tunteista, ja kysy mistä pääset alkuun avun hakemisessa.

Toivottavasti asianne vielä kulkevat hyvään suuntaan! Voimia teinin kanssa, jaksa sillä se on sinun velvollisuutesi ja hän tarvitsee sinua.

[QUOTE="neljän mamma";25456100]Ja huomatkaa! Samalla kun prinsessa tyrkyttää itseään varmaan jo isälleenkin, niin hän on NIIN KAUHEAN masentunut ettei edes koulua voi käydä. Paskan marjat. Kiero penikka se on.[/QUOTE]

Olet häiriintynyt tapaus, todella toivon ettei sinulla oikeasti ole tyttölapsia. Tai lapsia ylipäätään.

Mulla on takuuvarma vinkki. Printtaa tuo kertomuksesi ja ota se mukaan sinne perheneuvolaan tai vaikka lastenvalvojalle. Ihan varmaan saat apua eikä sun tartte jaksaa kaikkia lapsiasi. Lupaathan toimia heti huomenna.

Olen samaa mieltä.

En välttämättä lähtisi sisaruksia erottamaan. 2 vanhemman kanssa voi neuvotella asioista.
Jos teini-ikä alkaa ottamaan koville, pitää koventaa myös omaa osaansa. Teinien ei voi antaa hyppiä silmille.

Meillä on lapsien kanssa neuvoteltu koulun vaihdosta ja kuunneltu lapsia. Lapset eivät halunneet vaihtaa koulua, vaikka koulumatka piteni huomattavasti.

Lapsien kanssa kannattaa todellakin neuvotella, esittää erilaisia ratkaisuja asioihin. Ei voi heti olla tyrmäämässä lapsien mielipiteitä asioista, jos itse ei ole samalla kannalla. Silloin pitää pyrkiä löytämään keskitie.

Lasten opit lähtevät kotoa. En voisi kuvitella, että lapset tekisivät meillä ihan mitä lystää, vaan vanhempia on kunnioitettava. Toki vanhempien pitää myös ansaita se kunnioitus.
Alusta asti olen lapsien kanssa ollut joidenkin mielestä "natsi" mm. läksyjen teon suhteen kuin myös koulunkäynnin suhteen. Sinänsä eipä ole tarvinnut tapella noista asioista.

[QUOTE="neljän mamma";25453727]Meillä tilanne sellainen, että olemme miehen kanssa asumuserossa tällä hetkellä. Todennäköisesti tämä johtaa lopulliseen eroon. Minulla on isompi asunto, miehelläni pieni kaksio 45 neliötä. En kykene olemaan neljän lapsen yksinhuoltaja, joten luulen että lapset on jaettava meidän kesken. Isä asuu toisella paikkakunnalla sinne matkaa n. 80 km. Kaksi vanhinta lasta 11- ja 12-vuotiaat, nuoremmat 5 ja 6.

Olen ajatellut tosiaan että kaksi vanhinta menee isälleen, rehellisesti sanottuna sen takia, että pidän enemmän noista pienistä ja varsinkin nuorin poika on mulle todella rakas. Koen syyllisyyttä, mutta en ole tuntenut isompia kohtaan samanlaista rakkautta koskaan mitä nuorempia ja varsinkin tätä mun "vauvaa" kohtaan.

Isoimmat on tyttöjä, vanhimmalla alkaa murrosikä näkyä ja on todella rasittava diiva kotona. Tiuskii ja sai raivarin kun ehdotin että muuttaa sinne isälleen, hänen vuotta nuorempi siskonsa tulee tiiviisti jalanjälkiä mitä tulee tuohon neiteilyyn ja huonoon käytökseen. Vanhin suuttui koska ei halua vaihtaa koulua, kaverit jää, harrastukset ja isän asunto on kuulemma liian pieni. Selitin, ettei kaikilla muillakaan teineillä ole omaa huonetta ja ihmiset asuu pienissäkin asunnoissa. Koiransa joutuu kyllä jättämään minulle ja nuoremmille lapsille, en usko että viitsii sitä isänsä kanssa hoitaa. Mutta onhan niitä muitakin harrastuksia kuin koirat. Tästäkin raivostui minulle eikä suostu puhumaan. Tottahan minä kuitenkin puhun, ei tämä neiti prinsessa ole ainoa lapsi maailmassa joka joutuu muuttamaan koulua.

Miten saisin etenkin teinitytön käsittämään etten pysty heitä kaikkia hoitamaan, hän ei usko sanomalla. 11-vuotias on samaa mieltä kuin siskonsa ja ärtynyt hänkin. En kuitenkaan halua että isommat tajuaa etten voi luopua pienistä lapsista, ja heistä voin. :( En jaksa rakastaa täysillä tuollaisia tiuskivia kuningattaria.

Isoin lapsi sitten tänään huusi minulle päin naamaa etten selviä edes kahden lapsen kanssa kun hän on niitä muka joutunut hoitamaan. Se on totta osittain, hän joutuu hakemaan välillä hoidosta ja eskarista pieniä, samoin hoitamaan jos olen töissä esim. yövuorossa. Mutta niinhän muutkin kakarat joutuu hoitamaan pienempiään ja laittamaan välillä ruokaa. Teki niin mieli tarttua tukasta kiinni hävytöntä teiniä mutta hän ehti ulos.

Miten tämä nyt ratkaistaan, oiskohan apua perheneuvolasta tms.?[/QUOTE]

Nuorinkin on ihan pian teini ja rasittava pään aukoja. Mitäs sitten? Mutta kiitos rehellisyydestäsi!

Milloin tollaset ikärajat on tullut? Silloin kun mä olin lapsi, muistaakseni ala-asteella.. olisko just viidennellä (90-luvulla) tms. niin muistan että hain monta kertaa mun luokkakaverin kanssa sen pikkusiskoa tarhasta. Ja tämä perhe oli ihan tavallinen, hyvät normaalit vanhemmat, ei mtn vastuuttomia.. mutta siihen aikaan tollanen oli kai ihan normaalia toimintaa.

Alle 18-v ei saa hakea päiväkodista lapsia, vaikka olisi kuinka tuttu ja luotettava yms. En ole varma siitä onko lakisääteinen, mutta pk- seudulla useimmissa päiväkodeissa on tämä käytäntö.

[QUOTE="neljän mamma";25456077]Kyllä tyttö jo laittaa itseään ja myöhästelee milloin mistäkin kun pitää peilin edessä keikkua. Mitä muuta varten sitä tuolla tavalla naamaa maalataan kuin poikia varten? Isän suvussa on useakin... noh, huora, nuorina kekkuloivat kaupungilla, kaulat syötynä. Tämän meidän tytön serkkuja. Eiköhän tuosta samanlainen kohta tule, parempi silloinkin että asuu jo isällään, minun kotoani ei käydä huoraamassa, sen varmaan saan itse päättää. En minäkään ole miesystävääni julkisesti esitellyt enkä antanut kaulaa imeskellä.[/QUOTE]

Onpas kaunista tekstiä nuorista tytöistä. Kuulen huora-haukkumista yleensä silloin, kun haukkuja on kateellinen jostain.
Kuulostat julmetun kylmältä lastasi kohtaan. Oletko katkera jostain? Siltä tämä tekstisi kuulostaa. Vaikka lapseni ovat olleet teini-iässä vaikka kuinka hemmetin huonosti käyttäytyviä, se ei anna minulle oikeutta alkaa haukkumaan edes anonyymina. Otan vastuun lapsistani.

Itse olen tuossa iässä meikannut vain itseäni varten, en poikia.

[QUOTE="heh";25459667]Siis täähän on provo, onhan?[/QUOTE]

Oli tai ei. Sinänsä hyvä aihe.

Ymmärrän toki äidin väsymyksen, mutta en sitä, että apua ei millään suostuta hakemaan ja haukutaan lapset täysin eikä itse äidissä ole mitään vikaa.

Luulisin, että kaikki me vanhemmat olemme joskus "hukassa" lapsiemme kanssa, mutta niistähän pitää pyrkiä selviämään. Jos ei muuten, niin apua hankkimalla.

Otsikko harhaanjohtava. minusta kun tuntuu, että et rakasta vanhinta lainkaan, enemmänkin vihaat häntä. Et taida ymmärtää, että hänkin on vasta lapsi??? Kauanko on ollut sisaruksistaan vastuussa yövuorojen aikana, entä hakenut hoidosta (missä päin Suomea vielä sallittua?)

Ei varmastikaan teinin etu olla sinun kanssasi tällä hetkellä. Vosiiko isä millään muuttaa isompaan asuntoon lähelle vanhempien lasten koulua ja kaverita, jos päädytte siihen, että tytöt muuttavat hänen luokseen. Mitä isä itse ajattelee huoltajuusasiasta? Mutta päädytte mihin ratkaisuun vaan, niin etsi itsellesi ulkopuolista keskusteluapua, olet sen tarpeessa.

Yhteistyössä