Vai ei traumoja piiskasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kyllä muistan pelänneeni kun isä jostain suuttui ja uhkasi piiskaa antaa,mutta ei se minua sen kiltimmäksi tehnyt. Eräs kerta on jäänyt hyvin mieleen kun oltiin mökillä,jotain "pahaa" tein tai en totellut,kun isä sitten nappasi risun koivusta ja minä lähdin karkuun. kovaa vauhtia mentiin heinäpellolla peräkkäin ja minut taisi "pelastaa" se että isä kaatui ojaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että on mahtanut olla näky sekin,mutta se ei naurata kun muistan että oikeasti pelkäsin. Isällä oli tapana lyödä risulla tosi lujaa ja se sattui!

Mun mielestä se oli nöyyryttävä tilanne, kun käskettiin laskea housut alas ja sitten läimittiin piiskalla. Se on jääny päälimmäiseksi mieleen. Ja se, että mun mielestäni syyt, miksi sain piiskaa ei olleet todellakaan sellaisia, joista olis pitäny saada. Kuri oli järkytäävän kova.
En tokikaan muistele noita juttuja enää, mutta kai meil vois olla äidin kans läheisempi suhde ilman noita juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
hakkaamisesta nyt varmaan jää traumoja, mutta tuskinpa siitä jos hieman koivuniemen herralla persuuksille pyyhkäisee

Eipä niin. Monen lähteen mukaa lapsi vain tulkitsee pepulle ripsaisun seksuaalisena tekona.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Ihmetyttää tuon ketjun ihmisten usko etteivät ole saaneet traumoja piiskasta. Tuskin se ainakaan on hyvää tehnyt vanhempi-lapsi-suhteelle. Itse sain kerran "isän kädestä" ja on mieleen jäänyt miten pettynyt olin isään...

Kyllä se vaan kummasti hyvää on tehnyt. Nyt olen kiltti ku joulupukki. En kiroile, en juo ja olen vaatimaton ihminen.

Minä aina ennen ajattelin että en ole saanut traumoja, kunnes nyt on omat lapset enkä koskaan pystyisi heitä lyömään tai tukistamaan niin että lähtee hiuksia. Ja nyt olen itkenyt sitä mitä on tapahtunut kun olin lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Normaali ihminen tuntisi surua lapsen pahoinpitelystä, mutta trauman saanut ajattelee sen kuuluvan normaaliin elämään.

Voi herttileeri! Ja sinä uskot kun niin sanotaan. Totta kai se kuului aikanaan normaaliin elämään. Lapsia kuritettiin vitsalla kun se ei vielä ollut laissa kiellettyä. Eikä lapset saaneet traumoja, juuri siksi että se kuului tavalliseen elämään. Rikkeestä seurasi rangaistus. Kun naapurin kaveri sai piiskaa ja paras koulukaveri myös ei siinä ollut mitään ihmeellistä.

Ihan yhtä lailla nykyajan lapset voivat tulevaisuudesssa kokoa saaneesaan traumoja siitä että nykyään on pidetty arestissa tai aina joutui koulussa harrastamaan itsearviointia.

Onhan siitä tehty tutkimuksia, että jo yksi tukkapölly aiheuttaa jonkin asteen trauman tai että silläkin on väliä (Vauva-lehdessä oli joskus lasten ruumiillisesta kurituksesta).

En kyllä ymmärrä, että minkä ihmeen takia ihmiset, jotka tuomitsevat naisten ja heikompien lyömisen, voivat hyväksyä lasten satuttamisen. Jos rangaistus pitää antaa niin väkivalta on helpoimmasta päästä. Se kirpaisee vain kerran, mutta esim. kotiaresti tai viikkorahan menetys tuntuvat ikävältä pitkään...

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Kai mie oon sit vaan herkkis. Lapsuudesta muistan, että ne piiskalla kasvatetut kaverit olivat kyllä huonokäytöksisimpiä ihmisiä ikinä ja jotenkin on tullut mieleen että kumpi tuli ensin, huono käytös vai piiska. Piiskatut lapset tuntuivat vaan oppimaan kiertämään kiinnijäämisen ja olemaan epärehellisiä vanhemmilleen.

Eipä päde muhunkaan eikä sisaruksiini. Meistä ei kyllä kukaan ole epärehellinen tai huonokäytöksinen, päinvastoin ehkä liiankin rehellisiä ollaan. Lisäksi kaikki palveluammateissa, eli osataan kyllä käyttäytyä. Tuntuupa pahalta tuollainen puhe:(

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Onhan siitä tehty tutkimuksia, että jo yksi tukkapölly aiheuttaa jonkin asteen trauman tai että silläkin on väliä (Vauva-lehdessä oli joskus lasten ruumiillisesta kurituksesta).

En kyllä ymmärrä, että minkä ihmeen takia ihmiset, jotka tuomitsevat naisten ja heikompien lyömisen, voivat hyväksyä lasten satuttamisen. Jos rangaistus pitää antaa niin väkivalta on helpoimmasta päästä. Se kirpaisee vain kerran, mutta esim. kotiaresti tai viikkorahan menetys tuntuvat ikävältä pitkään...

Sinäpä sen sanoit. Siitä ne kaunat vasta vanhempia vastaan nousevat kun lasta pidetään arestissa. Mieti nyt itse. Jos saisit valita menetkö viikoksi vankilaan vai otat viisi piiskan iskua, kumman valitsisit? Silti siitä vitsan ripsaisusta voi oppia tai olla oppimatta ihan yhtä lailla kuin arestista.

Täytyy varmaan kuitenkin lisätä, että en hyväksy lasten lyömistä tai tukkapöllyä, luunappeja tai muutakaan kovakouraista käytöstä missään tilanteessa, vaikka itse olenkin sellaista saanut kokea. Tästä ollaan ennenkin täällä keskusteltu. Olen loukkaantunut vanhemmilleni edelleen, koska mun mielestyä väkivallan käyttö ei ole lapsen kasvatusta vaan alistamista. Vanhempi haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, saada lapsen taipumaan tahtoonsa pelon ja kivun voimalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Sinäpä sen sanoit. Siitä ne kaunat vasta vanhempia vastaan nousevat kun lasta pidetään arestissa. Mieti nyt itse. Jos saisit valita menetkö viikoksi vankilaan vai otat viisi piiskan iskua, kumman valitsisit? Silti siitä vitsan ripsaisusta voi oppia tai olla oppimatta ihan yhtä lailla kuin arestista.

Kaunaa syntyy siitä jos toinen käyttää mielivaltaa ja nöyryyttää. Jos lapsi on tehnyt jotain luvatonta ja ymmärtää sen niin kyllä hän oikeudenmukaisen rangaistuksen hyväksyy. Riippuu lapsesta ja iästä, että mikä on oikeudenmukaista.

Ruumiillinen on kuritus ei ole vain fyysistä vaan myös henkistä kuritusta. Se on nöyryyttävää!

Nykyajan nuorten huono käytös johtuu siitä, että vanhemmat eivät opeta toisten kunnioitusta tai käytöstapoja. Nykyajan nuoret ovat kyllä aina olleet edellisiä pahempia... :D

Allekirjoitan sataprosenttisesti sen seikan, että ne lapset, joita pahoinpideltiin kotona olivat myös kylillä huonokäytöksisiä. Pahanteko alkoi melko nopeasti, kun aikuisen silmä vältti. Ei se ole lasten vika jos he ovat sellaisiin oloihin syntyneet, että inhimillisyys ja ymmärrys puuttuu.

Siitä menosta mitä meillä kotona pidettiin juopon narsisti-isän toimesta, ei kehtaa puhua kenellekään mitään, mutta traumoja on jäänyt. Monesti murrosiässä harkitsin ukon tappamista, vielä vuosikymmenien jälkeenkin kaduttaa, etten tintannu sitä kunnolla. Siitä olen katkera, ettei kukaan meitä auttanut, ei naapurit, ei sukulaiset. Narsistilla kun on vielä se mielistelevä hovi apuna vaikeuttamassa uhrien elämää.

Laki kieltää lasten pahoinpitelyn, mutta eihän tämä laki koske narsisteja, he ja monet muut sairaat tyypit jatkavat edelleen lasten pahoinpitelyä. Jälkikasvua pannaan pilalle sinunkin lähiympäristössä parasta aikaa, jos ei muuten niin edes Raamatun perinteeseen vedoten. Oletko varma, että olet tehnyt kaiken mitä sinun pitää tehdä? Elä silmät auki ja tuntosarvet herkkänä, eläkä ainakaa tarjoa juopolle viinaa missään tilanteessa, jos sen teet niin kirottu olet lasten silmissä.

Niille vielä, jotka tässä ketjussa irvistelee ja pilkkaa noita, jotka väittävät trumoja syntyneen, sanoisin, että hävetkää, olette selviä työpaikkakiusaajia. Tarkistakaa tyylinne! Jollet sinä ole elämässäsi helvetissä käynyt, niin ei se tarkoita ettei helvettiä ole, helvetti oli mm. siellä misssä minä kasvoin. Joku sinun lähipiiristäsi on siellä varmasti käynyt, mutta itsekeskeisenä ihmisenä et huomaa mitään, eikä kukaan viitsi edes sinulle kertoa elämän nurjista puolista. Et sinä ole niitä tyyppejä joille avaudutaan.

Olen 30-vuotias ja yhä pelkään, että isäni suuttuu. Ei ole tervettä minusta. Omaa lastani en lyö. Heikkoutta turvautua väkivaltaan, on se kumma jos ei aikuinen muuten lapselle pärjää.

Onko se näiden lapsenhakkaajien mielestä sitten yhtä oikeutettua pätkäyttää turpaan vaikka hankalaa naapuria tai ikävää asiakasta töissä? Miksi lasta saa lyödä, jos hän on eri mieltä ja käyttäytyy huonosti, kun aikuista ei saa?

Kuinka sinä et pärjää ilman väkivaltaa 1-2 muksun kanssa, kun opettajan on pärjättävä 30 kanssa yhtä aikaa ja osa huotajista tekee vielä lisänä kiusaa niin paljon kuin kerkeävät.

[QUOTE="vieras";22453301]Olen 30-vuotias ja yhä pelkään, että isäni suuttuu. Ei ole tervettä minusta. Omaa lastani en lyö. Heikkoutta turvautua väkivaltaan, on se kumma jos ei aikuinen muuten lapselle pärjää.[/QUOTE]

No minäpä olen jo 45-vuotias ja isääni pelkään :) tosi noloa. Muutenkin isän seurassa olo on vaivaantunut enkä keksi mitään puhumista. Isä saa vieläkin järkyttäviä raivokohtauksia ihan mistä pikkuasiasta tahansa.

Lapsena olin tosi ujo ja arka ja mielestäni hirmu hiljainen. Itkeminen oli sallittua, mutta salaa ja siten, että yhtään ääntä ei kuulunut. Piiskaa nimittäin sai parkumisesta, mutta enpä sitten itkenytkään.

Me asuttiin vanhalla omakotialueella, jossa ihmiset oli vanhoja. Kerran veli kiusasi minua, oltiin silloin talon edessä tiellä. Rupesin parkumaan ihan kunnolla. Äiti tuli talon nurkalle ja huusi meidät sisälle, saataisiin kuulemma herkkuja. Minähän ilahduin moisesta harvinaisesta lohduttelusta ja menin äidin luo, veli ei jostain syystä tullut. No eihän äidillä mitään hyvää ollut, risulla läimi persuuksille. Vieläkin muistan sen tunteen, kun asian laita paljastui, vaikka siitä on yli 40 vuotta.

Traumat on jäänyt piiskauksesta, vaikka ne taisi jäädä alle kymmeneen kertaan. Sen sijaan tukistettiin ja muistan äidin potkaisseen minua. Alkoholia meillä ei käytetty, vanhempien riitelyä oli riittämiin raittiudesta huolimatta. Onneksi omilla lapsilla on toisenlainen lapsuus.

[QUOTE="uuu";23759998]No, mutta eihän opettajat pärjääkää.[/QUOTE]

Minusta tuntuu, että pärjäävät paljon paremmin, kuin moni huoltaja, vaikka opettaja ei saa enää nykyisin edes äkäisesti mulkaista oppilaaseen.

[QUOTE="uuu";23759998]No, mutta eihän opettajat pärjääkää.[/QUOTE]

Useimmat pärjäävät, jotkut uupuvat. Mutta PISA-tutkimukset todistavat, että suomalaiset opettajat osaavat hommansa. Muut tilastot osoittavat, että monelta huoltajalta on homma karannut ajat sitten hanskasta.