"vahingot" synnytyssängyllä

• Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Lapsellinen81
Kyllähän noita sattuu,ei niistä kannata nolostua ollenkaan. Eikä sitä kyllä tosiaan ehtiny edes murehtia silloin,kätilö totes vaan et hyvä vaan kun tulee pissat ja kakat pois.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 11:04 Vieras kirjoitti:
Täällä nyt puhutaan noista tuotoksista, mutta onko kellään muulla pierut paukkunu ponnistellessa? Vai pitäiskös nolostua, kun itelle kävi niin :whistle:
En oo kyllä ite alakautta synnyttäny, enkä synnytä, mutta takuulla mieluummin paukuttelisin ku påskosin... Yhtä kaikki, samalta suunnaltahan ne tulee :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 11:13 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 11:04 Vieras kirjoitti:
Täällä nyt puhutaan noista tuotoksista, mutta onko kellään muulla pierut paukkunu ponnistellessa? Vai pitäiskös nolostua, kun itelle kävi niin :whistle:
En oo kyllä ite alakautta synnyttäny, enkä synnytä, mutta takuulla mieluummin paukuttelisin ku påskosin... Yhtä kaikki, samalta suunnaltahan ne tulee :D
Et varmasti paukuttelis, jos äänet ois yhtä mahtavat kuin mulla :LOL:

Mimi82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 21:13 miettivä kirjoitti:
Ihan sellaista vaan alkanut miettiä, että kuinka tavanomaista on, että tulee pissat tai kakat synnytyksen aikana...tai, että ponnistuksien aikana tulee myös ilmavaivoja? :ashamed:
Taitavat ne aika tavallisia tapahtumia henkilökunnalle olla, mutta miten siinä itse pystyy olemaan pokkana, jos vahinko tapahtuu?
No kyllä kuule siinä synnyttäessä ei paljon mieti että "voi mitä jos tulee #&%?$!*". Mulla tuli ja oikeen kunnon läjät mutta kätilö vain siististi siivosi ne sivuun ja sanoi että näin käy melkein aina.
Eipä se mitään siistiä hommaa synnyttäminen ole kun p.askaa ja vertajoka paikassa ja kuule tuskin mikään pokka kelläkään pettää vaikka pieret tuhatta ja sataa. Eiköhän siinä aivan muut asiat kaikilla mielessä!!!!! :LOL: :)

Tunttarulla
Ja minä onneton kerran miehelleni lesotin, että mulla e ei varmaan oo mitään kakkaa tullut ku oon synnyttäny (4 kertaa), ni sanoi vaan, että ompa tullut, muttei sitä kukaan oo alkanu mulle huutelemaan siinävaiheessa. Ja onneks ei olekkaan. Eli en oo ees huomannu, jos on tullu.
Täällä pohojosen sairaalassa laitetaan kaikille synnytykseen tuleville rutiinina peräruiske.

Minä en uskaltanu alkaa ponnistamaan aluksi kun pelkäsin että pierasen... ois alkanut naurattaan niin hervottomasti että ei ois tullu mitään koko hommasta.

Kahdesti oli laitettu peräruiske että varmasti ei kauheesti ollut mitä tulla. Pari viimestä viikkoa ennen synnytystä kun en juurikaan saattanut syödä mitään.

Viimesimmässä synnytyksessä minulta pääsi pari mehevää pierua alkaessani ponnistaa, pyytelin häpeissäni anteeksi kätilöltä, joka vaan naurahti: "Kuule, kaikki mikä tulee ulos, on kotiopäin!" Huvittaa vieläkin.

Se on ihan joka päiväistä. Mulle kätilö sanoi, kun kysyin (sain peräruiskeen), että suurin osa ei edes huomaa, tekevänsä vahinkoja, jos on epiduraalipuudutus, eikä siitä edes kätilö mainitse. Ja tulee paljon myös niiltä, joille on peräruiske annettu (tosin ei tuu tavaraa niin älyttömästi :D ), ja mä kuulun niihin B)

Cathryn harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 15:46 tolnaato kirjoitti:
Se on ihan joka päiväistä. Mulle kätilö sanoi, kun kysyin (sain peräruiskeen), että suurin osa ei edes huomaa, tekevänsä vahinkoja, jos on epiduraalipuudutus, eikä siitä edes kätilö mainitse. Ja tulee paljon myös niiltä, joille on peräruiske annettu (tosin ei tuu tavaraa niin älyttömästi :D ), ja mä kuulun niihin B)
Mullakin on tullu sitä itteään kummassakin synnytyksessä, vaikka oon saanu peräruiskeet. :whistle: Ekassa synnytyksessä häpesin ja hoin, että kakka tulee ja kätilö sano vaan, että kyllä sitä kakkaa tähän maailmaan mahtuu. :D Ja niimpä on sitten tullu ripulit ja vauvat. Kyllä se vauva litistää kaiken tullessaan, ei siinä oo mitään hävettävää ja ihmeellistä. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 21:13 miettivä kirjoitti:
Ihan sellaista vaan alkanut miettiä, että kuinka tavanomaista on, että tulee pissat tai kakat synnytyksen aikana...tai, että ponnistuksien aikana tulee myös ilmavaivoja? :ashamed:
Taitavat ne aika tavallisia tapahtumia henkilökunnalle olla, mutta miten siinä itse pystyy olemaan pokkana, jos vahinko tapahtuu?
Sua ei siinä vaiheessa voisi vähempää kiinnostaa, vaikka kakka lentäis seinään!! :D

Itseäni pelotti juuri tuo kakkaaminen esikoista odottaessa, mutta suoli taisi kyllä tyhjentyä ihan itsestään.. En kyllä muista että oisi yhtään kakkaa tullut. Ensimmäisen ponnistusvaihe kesti n15 min. Kakkosen kohdallakin juoksin vessassa useasti ennen kuin tyttö syntyi. En tässäkään huomannut että olis mitään tullu, tyttö kyllä syntyi parilla ponnistuksella. Tuntui vaan tätä keskustelua lukiessa, että tähän pinoutui kaikki joille näin oli käynyt, koska itse en ole kuullut kenellekkään tutulle niin käyneen että olisi ainakaan siis paljon tullut. Vaikka ei sitä kyllä kannata ressata.. tulee jos tulee.

HIHII
Muistan ku itekki mieti noita juttuja esikoista odottaessa...Mutta olipa turhaa miettiä. Sitä ei etes huomaa, jälkeen päin on naurettu ot ainakin hais #&%?$!* jos ei muuta :LOL:
ei se niin vakava paikka oo ;)

Oman synnytykseni osalta voin ainakin sanoa ettei siinä tilanteessa paljoa tullut mieleen tuleeko alapäästä kakkaa tai pisaa. Pääasia oli että sai ponnistettua vauvan ulos, muulla ei ollut väliä.

nirppurotta harmaana
Eipä siinä sängyllä ähistessä tullut mieleenkään hävetä niitä turauksia, mitä sattui pääsemään, taisi siinä pienet kakatkin tulla...mutta ihan sama...oli siinä ihan muuta ajateltavaa :whistle:

AuteroAhkera
Kyllä mulla tuli pierua ja sitä ihteensäkin, vaikka molemmissa synnytyksissä sain persruiskeen, ja mukamas suoli tyhjeni. Toisessa synnytyksessä tuntu myös miten pisuakin tuli... :ashamed: No onneks sieltä tuli kaiken tuon seassa myös se vauva... :D

Tämähän keskustelun aihe - ongelma kun ratkeaisi hyvin sillä, että naiset saisivat valita sen kätilön jonka kanssa synnyttävät, eli luottaisivat läsnäoleviin henkilöihin ja tuntisivat olonsa hyväksi kaikissa tilanteissa. Ja voisivat luottamuksella JO ETUKÄTEEN keskustella sen oman kätilönsä kanssa mm. tästä asiasta. On väärin synnyttävää naista kohtaan, että kätilöt vaihtuu kesken homman ja täytyy etukäteen tai jopa synnytyksen aikana miettiä, että mitä voi tehdä ja mitä ei ja mikä on sopivaa ja mitähän tuokin nyt tällaisesta ajattelee. Ihmekös tuo sitten että supistusten loppuminen ja synnytysten pitkittyminen ovat NIIN tavallisisa tapahtumia sairaalaympäristössä...

Kakki
Mulla kaksi synnytystä takana, ja olen saanut epiduraalipuudutuksen.Itsestä on tuntunut ettei kakkaa ole tullut, mutta näitä viestejä' lukiessani tajusin, ettei sitä luultavasti edes tajua, jos on epidutaalipuudutus..eli tuleeko kakkaa vai ei. Mut näin jälkikäteen tuli sellaine olo että voi hitto, mä luultavasti olen kakkinut myös alleni :ashamed: :ashamed:
Nyt olen raskaana..Ja täytyy sanoa että kyllä etukäteen tulee mietittyä jos sitä kakkaa siihen pöydälle...Noloahan se on, vaikka ehkä kätilöille ihan jokapäiväistä. Mut ei kai sitä pidättämäänkään pysty :LOL:
Pyydän kyllä tuon peräruiskeen!!

sivusta seuraaja
Itsekin olen kyseistä asiaa joskus miettinyt. koulussa yks kätilö sano, että se on joskus kivempikin kätilölle jos äiti ei ole saanut peräruisketta, koska sillon uloste on löysää ja vaikeampi siivota kun taas sellanen suht tiivis pökäle on helpompi napata siitä pois...

Heh, haluan kyllä vielä tuota kommentoida, että koko synnytyksen ajan pitäisi olla sama kätilö...olisihan se hienoa, mutta tuskin kukaan haluaa olla työpaikallaan esim 21 tuntia peräkanaa. Lisäksi yhdellä kätilölllä voi olla monta synnytystä yhtäaikaa, mitäs jos nämä menevät limittäin niin kätilö puurtaisi jotain reilu 30 tuntia kerrallaan... Lisäksi koskaan ei tietäisi koska lähteä töihin tai koska sieltä pääsee. Ajatus on kyllä kaunis, mutta käytännössä mahdoton saada toiminaan. Toivotaan että sattuu itse synnyttämään yhden vuoron aikana, jolloin sama kätilö pysyy koko ajan.

äippä27

Mulla ei tullu kakkaa, oli vatsa muutenki aika kovalla.Pissata yritin alusastialle mutta tuloksetta(epiduraapi päällä).Kun pääsin 2h synnytyksestä suihkuun ni pissaki tuli, rentotuminen kai syynä.Kakkaus kävi helposti seuraavana päivänä..

no voi kakka sentään
Ei tietoa tuliko p askat vai ei.Rakon katetrointi suoritettiin kyllä ja voi AH sitä tunnetta. En nimittäin päässyt enää vessaan kun todettiin että vauva alkaa syntymään ja että ei auta estely (rv30) eli olisi voinut tipahtaa välille. Se kippo muistutti kaiken lisäksi sitä astiaa jossa on yleensä myynnissä jauhelihaa :LOL: Asiasta ihan toiseen, näytettiinkö teille istukkaa ja katsoitteko sitä? Meikälle näytettiin ja näkipä ainakin missä vauva on asustanut mutta ei voinu päätellä mikä oli sitten syy siihen että syntyi aikaisin.

minä juoksin vessassa tiuhaan tahtiin ennen synnytystä,en huomannut että olisi tullut kakkaa mutta pirusti se sattui kun oli peräpukamia ja kun ponnisti tuntui että koko suoli tulisi ulos,kätilö pisti pari sormea sinne ja loppuvaihe sujui hyvin :D

Eskoisesta en #&%?$!* alleni, mulla ei ollut puudutusta joten uskoisin et oisin sen tuntenut ehkä.
Mutta kakkosesta murjasin hirveet tortillat petiin, hyi helkatti että mua HÄVETTI, olkoonkin vaan kuinka arkea niille kätilöille, mutta mulle se ei ole arkea.

Vieraalla maalla
Siis nauran täällä ihan ääneen.. Tyttö nukkuu päiväunia ja pelkään herättäväni sen. Ihania kommetteja kätilöiltä, että kaikki kotiinpäin ja että kyllä maailmaan mahtuu..
Itse sain 2 v sitten peräruiskeen ja en tiedä tuliko vielä ponnistaessa, pitää isännältä kysyä..
Pissat kyllä tuli, kun kätilö sanoi: hyvä pissa tulee, niin sen pitääkin!
Ja vielä tuo, että yritti ponnistaa häveliäästi, nään kuvan silmissä. Kyllä siitä touhusta on häveliäisyys kaukana. :D
Siis aivan ihanaa, että näistä (kin) asioista voidaan puhua =)
Toivottavasti meillekin vielä saadaan ainakin yksi vaavi ja sitä kautta synnytys aikaiseksi..
Tämä kyllä piristi meikäläisen päivän!

Yhteistyössä