Vähähiilihydraattinen dieetti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloitteleva laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloitteleva laihduttaja

Vieras
Oisin vähän kysellyt neuvoja teiltä jotka olette tuota karppausta eli vähä hiilihydraattista dieettiä noudattaneet.

Tuolta netistä yritin noita ohjeita lueskella mutta sekaisinhan minä menin. Eli aloitetaanko sillä jollain laihdutusjutulla ja sitä noudatetaan noin 2 viikkoa ja sen jälkeen aloitetaan se ylläpito-systeemi? Netissä oli jotain tuommoisia juttuja. Pitääkö noita ruoka-aineita laskea (tai paremminkin hiilihydraatteja,proteiineja ym) vai riittääkö että syön päivisin kalaa,lihaa,salaatteja yms. Tietysti liikuntaakin pitää lisätä,tuskin pelkällä ruokavaliolla kilot tippuu :).

jos joku tietäväinen osaisi hieman selvemmin mulle selittää miten tuo systeemi toimii. Tuolla netissä kun tuntui olevan ainakin 100 erilaista tapaa.

Kiitos

Heissan, täällä toinen, joka kaipailee tietoa. Olen jättänyt pois leivän, pastan ja perunan. Mitään tiukka dieettiä enkä laskemisia jaksa. Liikuntaa olen lisäillyt ja olo tuntuu kyllä hyvältä. Vaatteet istuu hyvin eikä mitään turhia turvotuksia riesana.

[QUOTE="eee";24112278]Kilot tippuvat nimenomaan ruokavaliolla, liikunta vaikuttaa kulutukseen kuitenkin loppujen lopuksi äärimmäisen vähän.[/QUOTE]

Nimenomaan just näin. Ja sanoisin (ja tää on nyt ihan mun henk. koht. mielipide vain) että helpointa saattaa olla lähteä liikkeelle hyväkarpisti ja karsia ensin pois kaikki pullat, pastat ja perunat ja sit jos alkaa tuntua että kroppa kestää vielä vähemmän hiilareita niin sit pudottaisin ne minimiin. Mulle ei hiilarimäärän rajoittaminen sovi yhtään mutta hiilareiden laatua rajoitan kyllä.

Nimenomaan just näin. Ja sanoisin (ja tää on nyt ihan mun henk. koht. mielipide vain) että helpointa saattaa olla lähteä liikkeelle hyväkarpisti ja karsia ensin pois kaikki pullat, pastat ja perunat ja sit jos alkaa tuntua että kroppa kestää vielä vähemmän hiilareita niin sit pudottaisin ne minimiin. Mulle ei hiilarimäärän rajoittaminen sovi yhtään mutta hiilareiden laatua rajoitan kyllä.

Saisko näkkäriä syödä??? Olisi päivieni pelastus!!!!

Ok,kiitos kovasti tiedosta. Voisin ens alkuun tosiaan kokeilla tuota että jätän noi pastat,perunat,pullat ym. makeat pois. Hedelmiä ja vihanneksia täytyy lisätä runsaasti kun niitä ei oikein tule kayheasti syötyä. Tosin veikkaan että mulle ei tuota kauheeta vaikeutta syödä ruuaksi vain kalaa,kanaa,lihaa ja salaattia. Noita pastoja ja perunoita tulee syötyä oikeastaan sen takia että lapsille tarvitsee kuitenkin tehdä "kunnon" ruokaa ja samalla niitä tulee syötyä itsekkin. Mulle ainoa kunnon pahe on toi makea,eli pullat,karkit ja piparit. Ja roskaruoka.

Sivustolta karppaus.info löytyy aika paljon tietoa, joilla pääsee alkuun :)

Vähähh-dieettejä löytyy yhtä paljon kuin niiden kannattajiakin, osa syö vähemmän hillareita kuin toiset. Ainoastaan kokeilemalla löytyy itselle se sopivin vaihtoehto. Alussa joudut laskemaan kaikki hiilihydraatit, niitä kuin on monessa sellaisessain ruoka-aineissa joita emme "hiilaripitoisiksi" miellä, esim. maidossa. Kalorilaskuri on hyvä apu (Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä).

Suurin osa aloittaa 2 viikon ketokarppauksella, jossa päivän hiilarit rajoitetaan alle 20 grammaan. Tuolla pääsee hyvin alkuun, yleensä nesteen ja turvotuksen mukana poistuu useampikin kilo ja vatsavaivat, jos olet sellaisista kärsinyt, vähenevät yleensä myös. Kahden viikon jälkeen hiilareita aletaan lisäämään oman tunnon mukaan, jotkut 5 g/vko, jotkut enemmän. Ja oman tien löytää vain kokeilemalla. Itselle näyttää sopivan tuollainen 40 - 60 g hh/vko, mut mulla onkin vatsaongelmia vaikka muille jakaa :D

Hanki kunnolla tietoa ennen kuin aloitat. Huomaa myös, että kaikki eivät karppaa laihdutuksen takia, vaan karppaus on monella auttanut esim nukkumiseen, iho-ongelmiin ja vatsantoimintaan. Suosittelen että aloitat(te) ekat viikot tuolla ketokarpilla, niin oppii paremmin syömään karpisti eikä ala soveltamaan liikaa. Yksi jogurtti siellä ja toinen meloni täällä johtaa monesti siihen, että ainoastaan huijaa itseäänja ruokavalio ei lopulta ole karppia nähnytkään! Ja ei, se että et saa ensimmäisen kahden viikon aikana syödä banaania ei tarkoita, ettet koskaan saa sitä enää maistaa ;)

Kysy vain jos jokin mietityttää, tosin tuolla karppaus .info -sivulla on monen karppivuoden kasvattamia kivenkovia ammattilaisia, joilla varmasti on enempi tietoa!

Minä aloitin kolme viikkoa sitten. Jätin alussa pois lähes kaikki hiilarit. Tärkeintä mielestäni on, että syö vaihtelevasti ja monipuolisesti ja hakee uusia ruokaohjeita, jottei tympiinny syömiseen. Nyt lisäilen hiilareita, mutta pysyttelen lähinnä kasviksissa, marjoissa ja juureksissa. Perunaa, pastaa ja riisiä en ole syönyt. Jauhoja syön vain sen verran, mitä tarvitaan jossain karppiruuissa.

Ok,kiitos kovasti tiedosta. Voisin ens alkuun tosiaan kokeilla tuota että jätän noi pastat,perunat,pullat ym. makeat pois. Hedelmiä ja vihanneksia täytyy lisätä runsaasti kun niitä ei oikein tule kayheasti syötyä. Tosin veikkaan että mulle ei tuota kauheeta vaikeutta syödä ruuaksi vain kalaa,kanaa,lihaa ja salaattia. Noita pastoja ja perunoita tulee syötyä oikeastaan sen takia että lapsille tarvitsee kuitenkin tehdä "kunnon" ruokaa ja samalla niitä tulee syötyä itsekkin. Mulle ainoa kunnon pahe on toi makea,eli pullat,karkit ja piparit. Ja roskaruoka.

Paljonko sulla aikomus laihduttaa??

Mä olen harkinnut myös tuota karppausta, mutta onko siitä laihtumisen kannalta merkitystä, jos sitä ei voi tehdä ihan kunnolla?

Sillä mietin, kun työskentelen päiväkodissa, eikä mahdollisuutta omiin eväisiin ole.. Ja päiväkotiruokahan on todella hiilaripitoista.. Makaronilaatikkoa, kiusauksia, pastavuokaa, perunavuokaa.. Aamupalalla puuroa ja leipää, välipalalla kiisseleitä ja lettuja yms.. Nuo aamupalat ja väilipalat voin syödä kotona, mutta lounaat olisi syötävä töissä..

[QUOTE="eee";24112278]Kilot tippuvat nimenomaan ruokavaliolla, liikunta vaikuttaa kulutukseen kuitenkin loppujen lopuksi äärimmäisen vähän.[/QUOTE]

Mihinkähän tämä perustuu, että liikunta vaikuttaa kulutukseen äärimmäisen vähän? Okait se ny eri asia makkaatko sohvalla vai juokset?

Mä olen pikkuhiljaa viimeisen vuoden aikana siirtänyt ruokavaliota hieman karpimpaan suuntaan... tuonne karppaus.infoon en vaan halua liittyä. Olen lueskellut foorumia aina välillä, ja siellä on aivan liikaa pahantahtoisia ja yhtä ainoaa totuutta julistavia hihhuleita. Ällöttää kun siellä revitellään jonkun työkaverin/kaverin/muun tutun ruokavaliolla ja puhutaan oikein ylemmyydentunnetta hehkuen että voi voi, eihän nuo tyhmeliinit tajua mitään. Inhottava paikka, kaiken kaikkiaan.

Miksei ole mahdollisuutta lounaaseen? Kattooko joku kieroon jos et mätä sitä pastaa lautaselle vaan tuot kotoa mukaan tonnikalapurkin/rasian salaattia ja syöt sen pk-ruoan sijaan siinä samassa?

Aina voi valita :)

No tietenkin jos aina söis kylmää salaattia, niin voisi yrittää salamana sen juosta hakemaan toiselta puolelta taloa olevasta keittiöstä. Mutta lämmittelemiseen ei todellakaan ole aikaa, kun aina ei ole kunnolla aikaa syödä sitä kärryissä valmiina olevaa apettakaan.
Eikä todellakaan olis reilua työkavereille mainita, että hoitakaa te tää ruokailun aloitus, poistun kolmeksi minuutikis lämmittämään omaa apetta :D

Toki voin syödä jos on kastikepäivä, pelkkää salaattia kastikkeen kanssa, mutta harmillisen usein on noita laatikkopäiviä.

Mäkään en nyt ihan 100% karppausta ole ajatellut aloittaa vaan että vähentäisin noita hiilareita jättämällä pois juuri nuo pastat,perunan,riisin ja muut makeat. Sekä syömällä ruuaksi lähinnä salaattia,lihaa,kanaa,kalaa ja joskus tonnikalaa. Lueskelin jo aikaisemmin tuota karppaus-sivustoa ja jotenkin tuntui ettei noin tiukka dietti ole kuitenkaan ihan mua varten. Mä olen hirmu huono laskeskelemaan noita kaiken maailman hiilareita,kolesteroleja yms. Ja jos mieli tekee syödä esim. juuri se vesimelooni niin mielelläni sitten sen pienen palan sitä söisin :). Toiveissa olisi että jo tuolla pääsisi edes alkuun tuossa laihduttamisessa.

Mäkään en nyt ihan 100% karppausta ole ajatellut aloittaa vaan että vähentäisin noita hiilareita jättämällä pois juuri nuo pastat,perunan,riisin ja muut makeat. Sekä syömällä ruuaksi lähinnä salaattia,lihaa,kanaa,kalaa ja joskus tonnikalaa. Lueskelin jo aikaisemmin tuota karppaus-sivustoa ja jotenkin tuntui ettei noin tiukka dietti ole kuitenkaan ihan mua varten. Mä olen hirmu huono laskeskelemaan noita kaiken maailman hiilareita,kolesteroleja yms. Ja jos mieli tekee syödä esim. juuri se vesimelooni niin mielelläni sitten sen pienen palan sitä söisin :). Toiveissa olisi että jo tuolla pääsisi edes alkuun tuossa laihduttamisessa.

Näin juuri myös itse mietin.

Sopivalla ruokavaliolla laihtuu takuuvarmasti liikunnasta riippumatta. Mutta sopivalla liikunnalla ei laihdu takuuvarmasti, mikäli ruokavalioon ei kiinnitetä huomiota.

Laihtuu joo mutta miten? Jonkunlainen liikunta auttaa kuitenkin siihen kiinteytymisee, jolloin se laihtumisen tulos on "parempi".
Yleensäkin se että jättää ruokavaliosta jotakin pois niin laihtuu.
Ja sopivalla liikunnallikin laihtuu jos ei kuitenkaan syö enempää kuin ennenkään.

Sen vuoksi juuri että haluan kuitenkin tavallaan syödä sitä mitä mieli tekee, en aloittanutkaan karppiruokavaliota vaan käytin kalorilaskuria ja pudotin 12kg. Raskauden ja imetyksen jälkeen pudotan vielä yhden 8kg ja se olis siinä sitten. Olen vaan todennut että voin paremmin ilman hiilarihöttöjä eli justkin vaaleaa leipää, pastaa, riisiä, perunaa yms. yms. mutta sen enempää en hiilareita laske.

[QUOTE="Kärtsy";24112447]tuonne karppaus.infoon en vaan halua liittyä. Olen lueskellut foorumia aina välillä, ja siellä on aivan liikaa pahantahtoisia ja yhtä ainoaa totuutta julistavia hihhuleita. Ällöttää kun siellä revitellään jonkun työkaverin/kaverin/muun tutun ruokavaliolla ja puhutaan oikein ylemmyydentunnetta hehkuen että voi voi, eihän nuo tyhmeliinit tajua mitään. Inhottava paikka, kaiken kaikkiaan.[/QUOTE]
jUfyxF.htm.jpg

Suomalaisen keskimääräinen karkki, alkoholi, jäde ja limppari on päivässä 514kcal, josta proteiinia 3,1g, hiilaria 57g ja rasvaa 4,8g.

Kolmannes energiasta keskimäärin pelkkää paskaa. Ja sipsit ja snäksit puuttuu edelleen

Yhteistyössä