Välittävätkö teidän lapset vaatteista?

Usein kuulee sanottavan, että ei lapset ymmärrä vaatteiden päälle vielä pieninä. Meillä ainakin ymmärtää ja tuttavien lapsetkin ymmärtävät. Päiväkodissa kun olen ollut töissä niin sielläkin jonkun lapsen uudet vaatteet saivat tiettyä ihailua osakseen ja monet halusivat sitten samanlaisen itelleenkin. Johtuuko se siitä, että vanhemmat opettavat lapset tietynlaisiksi? Mun mielestä osaksi siitä, mutta kyllä nekin lapset, joilla aina samat vanhat vaatteet, ihailevat uusia kauniita vaatteita jos sellaisia jonkun lapsen päällä näkevät.Itsekin tykkäsin pienenä vaatteista, vaikka en koskaan melkein uusia saanutkaan. Ja se harmitti.
 
The titityy
Minun 2v3kk kyllä huomaa kun uutta puetaan päälle ja sanookin että uusi paita/uudet housut ja ihastelee hetken. =)

Minä sain pienenä hyvin vähän vaatteita ja uutta äiti osti vasta kun vanhat oli ihan huonoja, sain siitä koulussa kiusaamista rankasti. :/

Yritän pukea omani aina hyvin mutta en tule korostamaan sitä että aina pitäisi olla uutta!
 
mellan
kyllä meidän tyttö ainakin ymmärtää. kaupassa kun käydään ensimmäisenä menee vaateosastolle ja sanoo, että mulle jotain hienoja vaatteita. Ja ikää tytöllä on 2v7kk. Ja mitkä tahansa vaatteet ei kelpaa, vaikka oon yrittäny sanoa, ettei äitin rahat riitä kauheen kalliisiin vaatteisiin. Mutta mitä turhaan ostamaan, jos ei tyttö suostu pitämään. Yleensä mummo ostaakin ne mieluisimmat vaatteet
 
Kumpikaan ei ole koskaan pienenä välittänyt vaatteista. Esikoinen nyt 10v hieman sanoo mitä haluaa päällensä laittaa ja kuopus taas luulee saavansa uusia vaatteita ,kun kaivan esikoisen vanhat varastosta. Kuiteskin olemme aika samoilla viivoilla kaupassa esikoisen kanssa. Hän valitsee ja minä maksan. Maku kun on samanlainen.
Mutta kaiketi ne kuitenkin jotain välittävät kumpainenkin vaatteista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Minun 2v3kk kyllä huomaa kun uutta puetaan päälle ja sanookin että uusi paita/uudet housut ja ihastelee hetken. =)

Minä sain pienenä hyvin vähän vaatteita ja uutta äiti osti vasta kun vanhat oli ihan huonoja, sain siitä koulussa kiusaamista rankasti. :/

Yritän pukea omani aina hyvin mutta en tule korostamaan sitä että aina pitäisi olla uutta!
Sama homma. kuljin kirpparivaatteissa ala-asteen loppuun asti ja siihen aikaan kyllä huomasi jos vaate oli kirpparilta. Kiusaamistahan siitä tuli. Siksi olen varmaan niin tarkka vaatteiden suhteen nykyään, niin omien, lasten kuin miehenkin.
 
vieras
Tottakai lapset ymmärtää, meilläkin 2v löi pihahaalarin keväällä naulaan ja sanoi että ruma ja otti takin ja housut. (muilla kaksiosaset hoidossa) Ja nyt viimeksi ku oltiin Keskisen Vesalla niin neiti otti yhden paidan että hän ottaa tämän, muuten hyvä muttei ollut oikeaa kokoa eikä muut sitten kelvanneet. Ja ite neitille valkkasin sukkia, ja kotona huomasin että mukana oli ainakin yhdet sukat joita en itse kärryyn laittanut, kun aattelin ettei neiti vielä brätseistä miotään piittaa ja ne oli neiti ite laittanut kyytiin, huomasin kyllä että jotain heitti mutten tiennyt mitä. Tyttö on siis tammikuulla 3v että tietää mitä tahtoo ja välillä ei kelpaa mikään päälle.
 
vieras
Minä en ole kiinnostunut shoppailusta enkä vaatteista, joten ei meidän kuvankauniit tytötkään, toisin kuin luullaan, että kaikki joilla pitkä vaalea tukka ovat turhamaisia. Meillä lapset pitävät kiipeilystä ja askartelusta. ei vaatteet kiinnosta. Jos äiti on kiinnostunut ja tarkka vaatteista, varmasti lapsetkin. Minä en ole.
 
Yksi lapsistani on oikee prinsessatyyppi ja haluaisi aina kaunista päälle.
Toki kaikki vaatteet ei oo hänen makuunsa, mutta kelpaa kyllä.
Yks aamu oli kuites hankalaa...Peilin edestä kuulu "Mä näytän ihan kamalalta, en mä voi tän näkösenä lähtee".... Pieni 5-vuotias naisenalku.

 
Meidän 3.5v poika ei ainakaan välitä vaatteista. Huomaa kyllä jos olen hänelle, pikkuveljelle tai meille vanhemmille ostanut uuden vaatteet. Kaikki on hyviä ja kelpaa päälle.

Kuopus, poika hänkin, on vasta 1v8kk mutta tuntuu että hän on kiinnostuneempi vaatteista. Tykkää mm. sovitella erilaisia hattuja ja pipoja ja saattaa kaupassa näyttää minkä haluaa itselleen.

Itse olen kiinnostunut vaatteista.
 
vieras
Tyttö on ollut jo pienestä hyvin tarkka ja nyt 8v on myös hyvin "muotitietoinen" vaikka äiti ei niin muotia seuraisikaan. Poika taasen ei niin välitä mitä väriä tai mallia on kuhan on mieluinen printti tai yhdessä vaiheessa kaikissa piti olla numero
 
Keittiönoita
Mun junnu ei alle 10 veenä olisi edes tajunnut laittaa vaatteita päälle, jos ei olisi palellut. Hävetä sai, kun se viipotti pitkin pihaa pelkissä pitkissä kalsareissa ja kumisaappaissa, jos en ovelta sitä ehtinyt napata kiinni :LOL:
 
Miä
Meillä poika 4,5 vee ei todellakaan välitä vaatteista :eek: Päälle laitetaan mitä äiti kaapista antaa.. Minä taas halua ostaa lapselle "muodikkaita" vaatteita kun itellä ei ikinä ollu.. Tyhmää, tiedän :ashamed:
 
on tarkkaa
Täällä on poika ja jos pääsee itse vaatekaapille, valitsee lemppariväriset ja lempparivaatteet muutenkin. Toisinaan aamulla ilmoittaa, ettei halua pukea minun valitsemaa vaatetta vaan jonkun muun. Vaihdetaan sitten, kun en aina jaksa tapella tai väkisin pukea.

Joitakin vaatekappaleita on, joita ei suostu pukemaan.

Kengät on tarkat. Ostin lenkkarit, joita käyttää kun on pakko, mutta pilasi ne heti ensimmäisellä kävelylenkillä, tahallaan. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun puoliväkisin ostan kengät tai mitään, mitä ei suosiolla suostu sovittamaan edes.

Jos saa itse valita, valitsee ne kivemmät kumpparit, joissa on kuva. Päiväkotiin vietiin ne joista ei niin tykkää.

En tiedä onko siinä mitään pahaa, että lapsi "ronklaa" jo pienenä, ajattelen että siinä vaatteiden kautta haetaan minuutta, identiteettiä.

Voihan sitä olla välittämättä lapsen mielpiteestä ja pakottaa systemaattisesti pukemaan päälleen semmostakin mitä lapsi selkeästi inhoaa. Tytöt vaan haluaisi olla nättejä, tyttömäisiä, kauniita, myös ne raisut poikatytöt. Ja jos ikinä ei ole edes kunnollista juhlamekkoa, vaan juhlissakin on niiden prinsessojen vieressä lutkuinen mekonkuvatus päällä, sukkahousut rutussa, tukka hapsottaen.. että olisi edes kerran keväässä tunne, että olen nätti, se on tärkeää pienellekin tytölle.
Ja sitten tulee kade: mikä tuo kuvittelee olevansa, kun aina hienostelee mekoissaan.. kun itse kulkee harmaissa legginseissä.
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
no eipä oikeestaan joskus sanoo että "kah, äiti on laittanna valmettipaijjan päälle" ja on tyytyväinen mutta ei hää viel semmosist välitä, välil ei tarvii olla edes vaatteita kuulemma.
:LOL: :LOL: :heart: valmettipaita :D Tulee itelle typerä olo kun mukamas kersan pukee niin hienosti ja toinen on sitä mieltä että kalsarit ja kumisaappaat on in :LOL: Ei pidä omia muotiongelmia siirtää lapselle :D
 
The titityy
Nyt nähdään että kyllä ne tytöt osaa jo pienestä pitäen. :D

Mulla poika ja on onnessaan jos sattuu Tomi traktori-paita päälle, muuten ei mitään väliä, kunhan äkkiä saadaan puettua että pääsee juoksemaan. =)
 
vieras
puolitoistavuotias neiti hakee itse kaapista vaatteita ja haluaa olla "heeno", tukkaan pitää saada "pimmit" ja kaupasta ostaa jokainen vaaleanpunainen vaate...nuorena se jos alkaa, en uskalla ajatellakaan millainen tuo on murkkuna...
 

Yhteistyössä