Välikausiasuksihaalari vai takki+housut?

Moi! Kertoisitteko kokemuksia välikausiasusta haalarimallisena vs. 2-osaisena pukuna. Poikanen täyttää ensi viikolla 1v, ei vielä kävele, mutta syksyn tullen kun pukua aletaan enempi käyttää, toivon mukaan kävely jo sujuu. Toisaalta takki+housut -yhdistelmää voisi käyttää joustavasti vaan takkina/housuina, mutta onko haalari arjessa kätevempi kuitenkin? Veden- ja tuulenpitävä asu on tarkoitus ostaa. Vinkeistä kiitos!
 
Meillä toiminut paremmin haalari, mutta varmaan makuasia. Molempia käytetään, mutta suosin haalaria. Varsinkin viimetalvena kun oli reilun vuoden eikä meilläkään vielä kävellyt niin haalari tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Haalarilinjalla aion jatkaa tulevana syksynäkin =)
 
Mä oon näitä takki+housut ihmisiä. Pienille on kuitenkin saatavissa haalarihousu-malleja, joten selkä ei ole koskaan paljaana. Näyttää paremmalta, sopii paremmin "ei-standardin" pituiselle lapselle (esim pitkä selkä), pelkkää takkia/housuja voi käyttää kesällä tarpeen mukaan. Meillä on kahdet takki+housut-yhdeistelmät ja yksi haalari. Haalaria käytän viimeisenä...

Jossain vaiheessa haalari on helpompi pukea lapsen itse ylle + pistää vetskari kiinni. Katsotaan muuttuuko mun mieli siinä vaiheessa..
 
Meillä on molemmat, vedenpitävinä. Nyt keväällä tuli käytettyä enemmän takkia ja housuja joten mikäli syksyllä menee samalla tavalla, en enää ensi kevääksi osta haalaria. Tyttö nyt siis vähän yli vuoden. Takki ja housut ovat helpompi yhdistellä esim. kevyempien housujen kanssa. Parempi takki meillä on sitten myös erikseen kauppa- ja kyläreissuja varten.
 
smy
Meillä on ollut lapsilla molempia, ehkä kallistuisin enemmän haalarin puoleen. Jos ajattelee takki-housuyhdistelmästä pitää esim. takkia myös muualla niin ei ainakaan meillä ole onnistunut, pitää olla eri takki esim. kauppareissuille, muuten saa kokoajan varoa ulkoleikeissä ettei kovin likaannu tai sitten jatkuvasti pestä. Suosittelisin siis kunnon haalaria pihaleikkeihin ja lisäksi takki jota voi käyttää kylä- tai kauppareissuilla, eihän sen tarvi sit veden ja tuulenpitävä ollakkaan. =)
 
Meillä tyttö sai 1v. synttärilahjaksi takki+housut sade/tuuliasun, joka on ollut nyt aivan ykkönen. Juuri tuli sellaset ilmatkin, millon sitä voi käyttää. Itse olen tykännyt tuosta puvusta. Pikku vauvana oli kätevä sellainen haalari. Tässä meidän puvussa on hinkselihousut eli selkä ei jää paljaaksi mitenkään, vaikka mennään miten päin :)

Niin eikä meillä vielä kävellä, mutta kontataan ja kömytään pystyyn.
 
Jos ostat yhden vedenpitävän asun, osta ihmeessä haalari. Sen lisäksi voi ostaa ihanan kauppa- kyläily yms. takin, jonka ei tarvitse pitää vettä. Takkia voi pitää viileällä säällä kesällä ja muutoinkin housujen, farkkujen tms. kanssa.
Eri asia sitten on, jos haluaa käyttää enemmän rahaa ja ostaa useampia, mutta käytännössä olen huomannut, että parhaiten pärjää noin.
 
Lapsen leikkien kannalta mun mielestä parempi on haalari, koska se ei nouse ylös kun pieni lapsi kyykistelee maassa tai istuu hiekkalaatikolla yms. Myös lapsen nostaminen on mukavampaa, kun takin helma ei ole koko ajan tiellä ja kantoreppuunkin haalari istuu paremmin. Tietty jos harrastaa VVVtä, niin takki ja housut voi olla kätevämmät. Kaupustelu- ja vierailuasuksi voi sitten hommata oman asun, mutta ainakin meillä ollaan pärjätty yhdellä ja samalla puvulla, koska käydään kaupassa rattailla ja kävellen eikä kyläillä paljoa.
 
Me ostettiin keväällä haalari, koska poika ei sillon vielä enemmälti kontannut saati kävellyt. Nytkin kävelee vaan tukea vasten, mut konttaus sujuu hyvin. Yks osanen on mun mielestä parempi, koska tollasella pikkunujuajalla takki helposti nousee vyötäröltä. Kävelevällä voi toimia hyvinkin, mut joutuu sitä varmasti silti korjailemaan usein. Ite siis oon haalarin kannalla.
 
Minä käyttäisin tuon ikäisellä vielä haalaria. Ulkonakin tulee usein hiekkalaatikolta nosteltua, ja kaksiosaisessa voisi olla välillä takki rutussa kainalossa ja selkä paljaana (vrt. paita vs. body). Sen sijaan esikoiselle reilu 2 vuotta hommaisin kaksiosaisen, koska hän pottailee ja hätä saattaa yllättää välillä ulkonakin...
 
meillä oli vuosikkaalla ihan ehdoton haalari, kun aina lätäkön nähdessään meni sinne kieriin, pysyi kuivana haalarin ansiosta. Nyt melkein kaksi vuotiaana on takki-housu yhdistelmä kevät käytössä ollut paljon kätevämpi, on voinut säiden mukaan vähentää ja lisäillä vaatteita tarpeen mukaan. Melkein on käytetty vain housuja ja windstopper fleece takkia, housujen takkia vain sade keleillä. Vk. haalari oli ihan alku keväästä muutaman kerran päällä ja on nyt käyttämättönä ollut, et menee varmaan pian myyntiin tarpeettomana, ei ehkä enään syksyllä edes mahdu päälle.
 
Meillä on ollut takki +housut. Takkia on käytetty takkiana muutenkin, ei aina ole kurakelejä eli toisinaan säilyy pidempäänkin puhtaana.

Ja se isompi positiivinen juttu on että housuja voi pitää ilman takkia. Meillä ovat keväällä ja syksyllä noi kuivemmilla keleillä usein housuilla ja säänkestävällä fleesillä tai muulla paidalla sellaisilla keleillä kun kokohaalari olisi turhan kuuma.
 

Yhteistyössä