Vähärasvaiset synttäritarjottavat

Sisko ilmoitti olevansa nyt lapsensa kanssa max 5g rasvaa per ateria ruokavaliolla.

Tarttisin ideoita synttäritarjottaviin jotka sitten olisi vähänrasvaisia/rasvattomia. Lapsellani siis synttärit tulossa.

Niin ja kananmunaa vain vähän, mieluiten vain valkuaista, sokeriakin varmaan välttävät edelleen.

Porkkanaa ja maissinaksuja??
Teen toki normit synttäritarjottavat, mutta mitä tuollaisia rasvattomia teille tulis mieleen?

Huoh.
 
"vierailee"
No mä oon sen verran tympeä ihminen,että tekisin vain semmoisia tarjottavia mitä itse/lapsi haluaisi. Erityisruokavaliot kuten keliakia tietysti huomioidaan,mutta nuo muut kotkotukset jättäisin omaan arvoonsa. Käske ottaa omat eväät?
 
[QUOTE="vierailee";28415432]No mä oon sen verran tympeä ihminen,että tekisin vain semmoisia tarjottavia mitä itse/lapsi haluaisi. Erityisruokavaliot kuten keliakia tietysti huomioidaan,mutta nuo muut kotkotukset jättäisin omaan arvoonsa. Käske ottaa omat eväät?[/QUOTE]
Juuri näin! Allergiat ja muut todelliset terveydelliset syyt ovat erikseen mutta henkilökohtaiset toivomukset jättäisin kylmästi huomiotta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415453:
Juuri näin! Allergiat ja muut todelliset terveydelliset syyt ovat erikseen mutta henkilökohtaiset toivomukset jättäisin kylmästi huomiotta.
Luulisi, että tässäkin on joku lääkärin suositus tmv. taustalla. Tuskin kukaan aivan huvin vuoksi tuollaisia diettejä ainakaan lapselleen suunnittelee.

Porkkanoita, kurkkua ja vähärasvaista dippikastiketta, hedelmäsalaattia, viinirypäleitä, miniluumutomaatteja, kinkkurullia jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumikameli
"vierailee"
[QUOTE="vieras";28415489]Luulisi, että tässäkin on joku lääkärin suositus tmv. taustalla. Tuskin kukaan aivan huvin vuoksi tuollaisia diettejä ainakaan lapselleen suunnittelee.

Porkkanoita, kurkkua ja vähärasvaista dippikastiketta, hedelmäsalaattia, viinirypäleitä, miniluumutomaatteja, kinkkurullia jne.[/QUOTE]

No ei vaikuttaisi olevan näin. vai onko ap? Ja kyllä nykyään vanhemmat suunnittelevat ihan ihme dieettejä itselleen ja lapsilleen.
 
Saraldo
Jos sisko ja lapsi on molemmat vähärasvaisella dieetillä, niin mun korvissa ei kuulosta lääkärin määräykseltä (lapselle), vaan siltä että äiti haluaa laihduttaa ja lapsi siinä sivussa. Pistä hedelmiä tarjolle ja muuten just niitä mitä sun oma lapsesi toivoo.
 
"..."
"Vähärasvaisen ruokavalion perustana ovat leipä ja viljavalmisteet, peruna, kasvikset sekä marjat ja hedelmät täydennettynä vähärasvaisella lihalla ja kalalla sekä vähärasvaisilla maitovalmisteilla ja ravintorasvoilla. "

Ei luulisi olevan kovin vaikeaa löytää tarjottavaa...
 
"vieras"
No sehän on sitten siskosi ja lapsensa huoli mitä syövät. Tekisin siis perustarjottavat (meillä yleensä aina jotain kasvistikkuja ns kevyempääkin pöydäss jne) ja valitsevat sitten siitä. Ei sun tarvii laskeskella paljonko kakussa on rasvaa ja paljonko sitä sitten voivat syödä.

Kaikenlaista.
 
woo
Itse laittaisin jotain kevyttä, kuten juuri porkkana- ja kurkkutikkuja, riisikakkuja, rypäleitä, vesimelonia tms.

Tuo on kuitenkin hyvin pieni huomionosoitus vieraalle (ja itsellekin tekisi hyvää napostella tuollaisia pelkän sokerimössön sijaan)
 
"vieras"
Sen verran outo olen, että mun mielestä riisikakut ei kuulu synttäritarjottaviin. Ei niitä koskaan itsekään syödä, enkä kyllä jotain "omaa diettiä" varten alkais hankkimaankaan. Voitaikinaa meillä ei käytetä leivonnassa vaan pohjat on aina tervellisempiä ja vähemmän rasvaisia enkä usko että lapsikaan siitä paisuu jos synttäreillä vähän jotain kakkua syö. Allergiat toki otan huomioon mutta jos laihduttaa niin sitten on vaan syömättä kakkua tai ottaa vaan vähän.
Ei lapsen (synttärisankarin) tarvitse kärsiä siitä että joku on päättänyt syödä vähärasvaisesti varsinkaan jos kyse on vaan itse päätetystä jutusta eikä sairauden takia pakollisesta ruokavaliosta.
 
Kuinka vanha lapsi on laitettu tuollaiselle dieetille? Onko moiselle ruokavaliolle mitään perusteita? Jos lapsi on normaalipainoinen, pitäisin äidille helvetinmoisen saarnan. Normaalipainoinen lapsi ei tarvitse mitään muuta kuin normaalia monipuolista kotiruokaa ja välillä saa herkutella, esimerkiksi synttäreillä. Ylipainoisellekaan lapselle ei tee pahaa jos herkuttelee yksillä synttäreillä silloin tällöin. Vahtaamalla terveen lapsen ruokailuja tuolla tavalla, aiheuttaa vain lapselle kohtuutonta stressiä ja pahimmassa tapauksessa jopa syömishäiriön. En muutenkaan ymmärrä sitä, että pitää lapsi viedä paikkaan, jossa on tolkuttomasti herkkuja, mutta lapselle ei niitä anneta. Aivan hullua touhua! Olisi eri asia, jos synttäreitä olisi joka viikko, mutta tuskin on.
 
woo
[QUOTE="vieras";28415596]Sen verran outo olen, että mun mielestä riisikakut ei kuulu synttäritarjottaviin. Ei niitä koskaan itsekään syödä, enkä kyllä jotain "omaa diettiä" varten alkais hankkimaankaan. Voitaikinaa meillä ei käytetä leivonnassa vaan pohjat on aina tervellisempiä ja vähemmän rasvaisia enkä usko että lapsikaan siitä paisuu jos synttäreillä vähän jotain kakkua syö. Allergiat toki otan huomioon mutta jos laihduttaa niin sitten on vaan syömättä kakkua tai ottaa vaan vähän.
Ei lapsen (synttärisankarin) tarvitse kärsiä siitä että joku on päättänyt syödä vähärasvaisesti varsinkaan jos kyse on vaan itse päätetystä jutusta eikä sairauden takia pakollisesta ruokavaliosta.[/QUOTE]


Eihän lapsen tarvitse kärsiä jos normitarjottavien lisäksi on tarjolla kevyempiäkin, kenties arkisempia, tarjottavia. Sehän tekee pöydästä vaan runsaamman.
 
Lapsella on usein maha kipeä, nyt kokeilevat sitten vähärasvaista molemmat. Eivät laihduta.

Teen toki synttärisankarin lempi herkkuja, mutta ajattelin tyrkätä sinne pyötään jotain muutakin. Kasviksia ja hedelmiä juu, ne on helppoja ja kaikki tykkää.
 
"Milja"
oikeesti nyt lapsiparka :( Eikö gluteenitonta kannattais mielummin suosia? Sehän usein vatsavaivoja aiheuttaa. Rasva on kuitenkin elintärekä, aivojen kehitykselle ja ihan kaikella, hormonitoiminnalle yms. Tuohan on lapsen kasvun vaarantamista! :(
 
[QUOTE="Milja";28415768]oikeesti nyt lapsiparka :( Eikö gluteenitonta kannattais mielummin suosia? Sehän usein vatsavaivoja aiheuttaa. Rasva on kuitenkin elintärekä, aivojen kehitykselle ja ihan kaikella, hormonitoiminnalle yms. Tuohan on lapsen kasvun vaarantamista! :([/QUOTE]


En nyt tiedä, mutta luulenpa, että vähärasvainen ruokavalion testaaminen ei ole ollut ensimmäisenä vuorossa kun lapsen vatsaoireisiin on alettu syitä hakea.
 

Yhteistyössä