Vähän reilu 1-vuotiaan nukkumispaikasta

Elikkä meillä neiti 1v 2kk. Nukkuu päiväunet ja yöt omassa sängyssä, meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa.
Nyt kuitenkin käyny niin, että päiväunilta herätään jo 40 min nukahtamisesta (ja tätä jatkunu kauan ). Jos tytön nostaa sitten meidän sängylle, niin nukkuu siinä ihan hyvin, ts. jatkaa unia, ja nukkuu sen pari tuntia.
Aamuyöstä yleensä herää n. 5-6 aikaan, millon tyttö nostetaan meidän viereen jatkamaan unia.
Nyt mietin, että jos alan nukuttamaan päiväunet suoraan meidän sängyssä, niin vaatiikohan tyttö kohta koko yöksi viereen, ja alkaa vierastaa omaa sänkyä? Vai olisko vaan parempi nukuttaa omassa sängyssä aina...??

Kokemusta / mielipidettä asiaan? Esikoisen kans ei ollu vastaavaa nukkumisongelmaa koskaan, nukku siellä, minne laitettiin nukkumaan, eikä juuri koskaan heräilly kesken unien.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :flower: :flower:
 
Musta ei ole nyt mitään apua sulle... Halusin vain kirjoittaa, että meillä on melkeinpä samanlaiset tavat kuin teillä. :) Meidän kohta puolitoista vuotias poju nukkuu omassa sängyssä meidän huoneessa. Aina ei tarvitse nostaa meidän sänkyyn, mutta usein kyllä. Vähän aika sitten oli ihan tuttua tuo 5-6 aikaan aamulla äitin ja iskän viekkuun. :) Mutta ei enää nykyään, unet jatkuu 7-8 asti, sitten otan viekkuun vesipullolle ja jatketaan köllöttelyä hetken tai sitten ei. Se asia eteni ihan itekseen. Päiväunilta heräilee joskus puolentoista tunnin päästä ja jatkaa meidän sängyssä, niin että päiväunet on yhteensä pari-kolme tuntia. Eli mulla ei ole antaa mitään vinkkiä, me jatketaan tällä samalla linjalla vielä. Tai kuulen mielelläni kyllä muiden mielipiteitä, jospa mekin kokeiltaisiin jotain muuta? :)
 
Meillä poika siirty 6kk iässä omaan huoneeseen kun alkoi nukkumaan yöt putkeen. 5-6 aikaan yritti 1-2vkoa heräillä mut kun mies kävi silittelemässä niin rauhoittui sekin heräily. sitä ennen olin ottanut aina viereen aamuyöstä joka johti siihen et yöheräilyt lisäänty. yösyötöt myös lopetin tuolloin kun pojalla ei selkeästikään ollut nälkä. mut näin meillä. oon tyytyväinen et jaksettiin unikouluttaa ukkelia tuolloin koska sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. =)
 
Palezzu, toki tuokin vaihtoehto on olemassa, et siirtää tytön eri huoneeseen nukkumaan. Ja sen toteuttamiseen ei kovin kummosia temppuja tartteis... :whistle: Pitäisköhän ruveta hommaamaan...
Esikoinen meillä nukku samassa huoneessa meidän kans vähän alle 3v:ksi, ja sit siirto suju kivuttomasti. Pitää miettiä asiaa, mut sillonhan se olis selkee lapsellekin, et omassa sängyssä (eri huoneessa ) nukutaan yöt ja päiväunet.
 
Meillä meni aika saman kaavan mukaan kun Palezzulla, tyttö tosin oli n. 8kk kun lopetettiin ensin yösyötöt ja sitten n.11kk kun siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Nykyään heräilee tosi harvoin ja itkee vain jos on ollut joku syy, esim. hammas tulossa, kuuma, jano tms.

Oon myös todella tyytyväinen että jaksettiin (meilläkin kyllä miehelle kuuluu kunnia tästä ) tehdä näin, nykyään (nyt 1v5kk) tyttö nukkuu omassa huoneessaan keskeytyksettä n. 20-07 ja kaikki saavat nukuttua :)
 
Meillä poika 1v8kk nukkuu edelleen yöt pinniksessä meidän sängyn vieressä ja välillä on päiväunet ottanut vierelläni, mutta silti yöt pysyy tyytyväisenä omassa sängyssään. Tosin on luonteeltaan sellainen, että tykkää pääsääntöisesti nukkua yksikseen ja omassa sängyssään.
 
Meillä poika on nukkunut omassa huoneessaan n.8kk iästä lähtien. En jaksa selostaa koko tarinaa mut poika oppi hyvin pian et pääsee mun viereen jos itkee sängyssään.. :( alkoi sit aikasten aamullakin tekeen samaa mitä päiväunilla, itkee kunnes joku hakee hänet sieltä pois. Ikää oli silloin jotain 1v (siihen asti oli nukkunut kahdet päiväunet, aamulla vaunuissa ja iltapäivällä mun vieressä ). Yöunien kanssa ei ollut ollut mitään ongelmaa siihen mennessä. Tein sit päätöksen etten enää ota häntä viereeni, niin ihanaa kun se lapsen vieressä nukkuminen onkin. Jonkun aikaa meni että hän itki kesken päiväunen herättyään sängyssään, kävin välillä rauhoittelemassa ja laittamassa takas pitkälleen. Tärkeetä oli et ovi oli auki. Tuo vaihe meni onneks pian ohi, oliskohan vajaa viikko et oli itkuiset päiväunet mut sen jälkeen tilanne rauhoittui. Aikaiset aamuherätyksetkin loppui. Saattoi tuo vaihe johtua osaltaan siitä yksiin päiväuniin siirtymisestäkin, en tiedä. Nyt ikää on 1v3kk ja nukkuu rauhallisesti omassa sängyssään (ja huoneessaan) n.2,5h päiväunet ja yöunet n.11h.

Esikoisen kohdalla kävi myös että unet rauhoittuvat heti kun siirrettiin omaan huoneeseen. Hänen kohdallaan ongelmana oli aikaiset aamuherätykset, unta kesti sitten aamulla pitempään kun nukkui omassa huoneessa. Hänet siirrettiin omaan huoneeseen 1v iässä eli myöhempään kuin tää juniori.

Meillä on toimivaksi todettu tuo käytäntö että lapset nukkuu omissa sängyissään ja omissa huoneissaan. Minä kyllä tykkäisin nukkua lapsen vieressä mut tärkeempää on kaikkien hyvä lepo. Toivotaan että tilanne rauhoittuu teilläkin!
sorry sekava teksti.. :)
 
Aika samalla tavalla meillä. Poju nukkuu pinniksessä mun vieressä kunnes 5.30 herää tisulle ja siitä sitten otan mun ja miehen väliin. Ite nousen tisun jälkeen ja lähden töihin seittemäks, mies heräilee pojun kanssa ja vie hoitoon kasiks. Hoitovapaapäivinä sitten heräillään pojun kanssa yhdessä ja tissitellään, kutitellaan yms. jopa yhdeksään:D

Oon miettinyt, että milloin vois pojun laittaa omaan huoneeseen, mut nyt just alko perhepäivähoito joten suuria muutoksia ei muita kannata just nyt. Ja sitä ennen pitäs varmaan vierottaa, eikä mulla oikeastaan ole mitään kiirettä siihenkään.

Meillä siis 13 kk.
 

Yhteistyössä