Vähän hirvittää (työasiaa, allergia-asiaa)

Aloitin uuden työn josta olen erittäin onnellinen! Olen nauttinut näistä kolmesta päivästä täysillä ja olen tyytyväinen että olen toinen niistä parista sadasta jokoa työn sai. Aloitus on mennyt loistavasti ja olen kuulemma paras opetettava ikinä :D .. Mutta, mutta..

Olen huolesta soikeena sen suhteen, että työssäni käytetään allergisoivia kemikaaleja. Asiaa ei auta minun herkistyminen hiusväreille (aineet ei selvillä, ehkä työterveyslääkäri teetättää allergia testit.) Vaan kun maalia (johon on lisätty vahvoja säilöntäaineita) on osunut käsiini (olen pessyt kyllä heti pois). Ja en ole nyt varma onko ihoni reagoinut siihen (kuvittelenko), sillä nyt olevinaan näen, että käsivarrestani on kohta turvonnut mihin maalia on osunut. (Ehkä ihan vähän on turvonnut ja ihan vähän punoittaa/on kuiva kohta.)

Maalaanko nyt piruja seinälle, olen ihan paniikissa jos olenkin allerginen tai herkistyn noille litkuille niin etten voi työtä tehdä :( |O !
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hermoraato:
Aloitin uuden työn josta olen erittäin onnellinen! Olen nauttinut näistä kolmesta päivästä täysillä ja olen tyytyväinen että olen toinen niistä parista sadasta jokoa työn sai. Aloitus on mennyt loistavasti ja olen kuulemma paras opetettava ikinä :D .. Mutta, mutta..

Olen huolesta soikeena sen suhteen, että työssäni käytetään allergisoivia kemikaaleja. Asiaa ei auta minun herkistyminen hiusväreille (aineet ei selvillä, ehkä työterveyslääkäri teetättää allergia testit.) Vaan kun maalia (johon on lisätty vahvoja säilöntäaineita) on osunut käsiini (olen pessyt kyllä heti pois). Ja en ole nyt varma onko ihoni reagoinut siihen (kuvittelenko), sillä nyt olevinaan näen, että käsivarrestani on kohta turvonnut mihin maalia on osunut. (Ehkä ihan vähän on turvonnut ja ihan vähän punoittaa/on kuiva kohta.)

Maalaanko nyt piruja seinälle, olen ihan paniikissa jos olenkin allerginen tai herkistyn noille litkuille niin etten voi työtä tehdä :( |O !
Pelkästään toi sun stressaaminen tekee pahempaa jälkeä :) Mutta siis mulle kyllä tulis hirveä kutina ja olisin jo raapinut itseni verille. Että jos et ole edes varma, onko siinä mitään niin älä nyt vielä luovuta kuitenkaan.
 
työsuojelu
Käytä kunnollisia suojaimia. Mutta jos altistut, joutunet pois koeaikana, ei kukaan työterveyshuollossa kirjoita puoltoa alallle JOS olet allerginen "työvälineille", eikä siinä ole sinunkaan kannalta järkeä. Mutta suojaa kunnolla ja voi olla, että kuvittelet vaan.Voimakkaat aineet saattavat ärsyttää ketä vaan vaikka yliherkkyyttä ei olisi. Jos aineet on samantyyppisiä, joille olet aiemmassa työssäsi herkistynyt, ihmettelen miksi sellaiseen työhön. Tarkoitan siis vastaavaa, että jos on jauhoille allerginen leipuri ja se työ on lopetettava allergian vuoksi, ei liene järkeä mennä työhön myllylle tai jauhovarastoon vaan hekeutua ihan erilaisiin tehtäviin, vaikkapa toimistoon tai muuhun missä jauhot ei pölise.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pelkästään toi sun stressaaminen tekee pahempaa jälkeä :) Mutta siis mulle kyllä tulis hirveä kutina ja olisin jo raapinut itseni verille. Että jos et ole edes varma, onko siinä mitään niin älä nyt vielä luovuta kuitenkaan.
Vitsi kun on vähän hankala uskoa, että ämäkin asia menis hyvin kun on niin paljon epäonnistumista ja huonoa onnea
 
Alkuperäinen kirjoittaja työsuojelu:
Käytä kunnollisia suojaimia. Mutta jos altistut, joutunet pois koeaikana, ei kukaan työterveyshuollossa kirjoita puoltoa alallle JOS olet allerginen "työvälineille", eikä siinä ole sinunkaan kannalta järkeä. Mutta suojaa kunnolla ja voi olla, että kuvittelet vaan.Voimakkaat aineet saattavat ärsyttää ketä vaan vaikka yliherkkyyttä ei olisi. Jos aineet on samantyyppisiä, joille olet aiemmassa työssäsi herkistynyt, ihmettelen miksi sellaiseen työhön. Tarkoitan siis vastaavaa, että jos on jauhoille allerginen leipuri ja se työ on lopetettava allergian vuoksi, ei liene järkeä mennä työhön myllylle tai jauhovarastoon vaan hekeutua ihan erilaisiin tehtäviin, vaikkapa toimistoon tai muuhun missä jauhot ei pölise.
En ole aiemmin tehnyt vastaavanlaista työtä, aineet ei ehkä ole edes samat mille olen herkistynyt. Pittää parantaa työntekovarustusta ja käyttää pitkähihaista paitaa. 20 pv. on työhöntulo tarkastus, kerkeää katsomaa tuleeko ongelmia.. Vitja jos se lääkäri estää miun työnteon tuon hiusväriallergian takia :( . Ei se altistuminen niin suurta kumminkaan aineille ole kun kumihanskat on kädessä silloin kun joutuu olemaan maaliin kosketuksissa, mitä nyt tippoja joskus käsiin tulee. Suojalasit sun muut on käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikajane:
Kerrotko mille olet allerginen ja mikä on uusi työsi? Olen itse kanssa allerginen monelle asialle ja on sikäli kokemusta tuosta, on rajannut minulla ammatinvalintaa...
Laitoin jo ensimmäisessä viestissä, että aineet ei ole selvillä. Ja en sen enempää julkisella palstalla meinaa valottaa työtäni. :) Mutta on ikävää tuokin allergia mikä jo on. Millekkään muulle en allerginen olekkaan. Melkein kaikille kevytväreille kyllä, pitäisi testit tehdä kunhan tulee ajankohtaiseksi (tai on varaa)
 
vieras
Hiusten värjäys lisää allergioita
3.5.2006 Aamu-tv/YLE Terveys

Hiusten värjäysaineitten aiheuttamat allergiat ovat lisääntyneet. Lisäksi monet oireet saattavat ilmetä vasta pitkän käytön jälkeen. Toksikologian dosentti Eeva-Liisa Sainio suosittaakin, etteivät lapset ja nuoret käyttäisä hiusten värjäysaineita.

Erityisesti lasten, mutta myös nuorten pitäisi välttää hiusväri-aineita.

- Lapsia pitäisi suojella ja vanhempien pitäisi suorastaan kieltää, etteivät alle 14-vuotiaat värjäisi hiuksia.

- Aineet imeytyvät ihon läpi, eikä tiedetä, mihin ne menevät ja kuinka kauan ne elimissä ovat ja mitä ne aiheuttavat. Ongelma on vakava, sanoo Ylen Aamu-TV:ssä haastattelema toksikologian dosentti Eeva-Liisa Sainio.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=terveys_uutiset&jutunid=7094
 

Yhteistyössä