Vaavin vähäinen liike masullaan


Pitäisikö olla huolissaan, kun 15-viikkoinen vaavi ei juuri innostu tekemään mitään yläkropallaan ja päänsä nostelun suhteen masullaan? Hiukan ehkä koittaa nostaa päätä, mutta kauheata ähistelyä lähinnä ja enimmäkseen vain makaa toinen poski maassa. Jalkojen heiluttelu kylläkin on sitäkin aktiivisempaa. Tätä ei kestä kuin muutama minuutti ja sitten tulee itkut, jolloin on käännettävä tytteli taas selälleen.

Koitan 'aktivoida' joka päivä, jumppailemme (liikutan käsiä ja jalkoja ja hieron vauvaa ym. mukavaa yhdessäoloa jutellen ja laulellen) ja paljon sylitellään ja silitellään, joten läheisyyttä ei ainakaan vaavilta puutu. Mutta se vanhempien perisynti... eli toisiin vaaveihin vertailu on saanut epävarmaksi, kun on nähty sellaisiakin, jotka jo nostavat päätä komiasti ja korkealle masulla ollessaan paljon, paljon aikaisemmin.

Sylissä ollessa tyttö kyllä kannattelee päätään ja on muutenkin jäntevän oloinen. Neuvolasta sanottiin vain, että tyttö vaikuttaa ihan normaalilta ja että kyllä hän siihen pään liikutteluun (masullaan siis) pystyy, muttei jostain syystä ole vielä hommasta kauhean kiinnostunut. Mitään varsinaisia neuvoja tai 'temppuja' ei annettu. Onko tämä normaalia?
 
Poitsi on jo 5,5 kuukautta eikä masullaan oikein viihdy. Vähän aikaa kannattelee päätään ja sitten menee yleensä hermot. Selällään köllöttelee ja välillä käännähtää kyljelleen... Muuten on kyllä aktiivinen, joten en vielä huolissani ole.
 
Vauvalehdessä oli vinkki, että pienen froteepyyhkeen voi kääriä käsivarsien alle ja näin rohkaista vauvaa olemaan pitempiä vaikoja mahallaan. Meillä poju tykkää olla mahallaankin, mutta pyyhkeen kanssa pitempiä aikoja ja käyttää enemmän käsiään pyyhkeen kanssa kuin ilman.
 
Meillä vielä 2 vkoa sitten oli sama juttu. Nyt neiti on pian 16 vkoa ja selvästi ruvennut viihtymään mahallaan ja jaksaa jo pitää päätään. Vain pieniä hetkiä olen ennen kannustanut - sit enemmän mun mahan päällä niin, että olen itse takakenossa tai sit vauva reisien päällä, niin että pään alla ilmaa.

Kyllä se siitä -- ei huolta. Mulla oli toi sama huoli tosiaan ihan just.
 

Yhteistyössä