Vaatteiden ostaminen ei enää houkuta, kun laatu ihan ohutta läpikuultavaa höttöä, joka ei kauaa kestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Puhun nyt lähinnä esim. H&M vaatteista. Miksi kaikki puuvillapaidat ovat hyvin hyvin ohutta miltei läpikuultavaa höttöä, joka ei montaa pesua edes kestä, kunnes joutaa roskiin?

Niin naisten kuin lastenkin vaatteissa.

Tekis mieli ostella vaatteita, kuten 10 vuotta sitten, mutta en halua pistää rahojani rätteihin, jotka ei kestää kuin maksimissaan puoli vuotta, jos sitäkään ja se puuvillan laatu on aivan surkea, siis läpikuultavaa ohutta höttöä, johon tulee reikiä keskelle kangasta ja hajoaa käsiin.

Nyt sitten olen kaivanu kaapin pohjilta vanhoja (noin 7-10v vanhoja) H&M puuvillapaitoja ja ne on ihan erilaisia, paksua, jämäkkää, hieman joustavaa, ei läpikuultavaa, kun kunnon kangasta, joka ei ole nyppääntyny, venyny, ei reikiä, eivät ole menneet miksikään ahkerasta käytöstä huolimatta.

Huoh, parempia vuosia odotellessa, kunnes noi vaatetehtailijat tajuavat taas tehdä kunnon puuvillasta niitä vaatteita. Nyt yrittävät nähtävästi tätä huonolaatuista vaatettta myydä, kun ajattelevat, että ihmiset pakosti joutuvat uusimaan vaatteensa puolen vuoden välein, kun vaatteet eivät yksinkertaisesti kestä! Eivätkö ne tajua, että ihmiset haluaisivatkin laittaa rahojaan vaatteisiin, joiden tietävät kestävän ja joita voi vielä kierrättääkin....

Sama homma kodinkoneissa. Mikään ei kestä. Ennen vanhaan uusittiin kodinkoneita yms. elektroniikkaa siksi, että tuli uusia ominaisuuksia, nyt uusitaan pakon edessä, kun ne ei kestä.

Ainut firma taitaa olla LEGO, joka tajuaa, että myymällä laatua, myynti sujuu. Ja sit saadaan ostamaan lisää tarjoamalla erilaisia legoja. Legon lelut kestää yhä, kuten ne kesti 50-luvullakin (jolloin kesti vaatteet ja elektroniikkakin....)

Mutta nykyään ei ees rahalla saa hyvää laatua. Marimekko, Me I - uskomatonta kuraa se vaatteiden ja kankaiden laatu! Samoin Benetton, Reima tec, Tutta ja kaikiosta ehottomin paska on Name it - yks kerta päällä ja kankaissa reikiä.

Just ostin H&M tyttöjen legginsit. Pesin ne ilman ensimmäistäkään käyttöä ja kuivausnarulla huomasin, että reikä keskellä kangasta. Muutenkin kangas oli aivan ohutta höttöä, järkyttävää paskalaatua. Palautin ja sain rahat.

Löysin 10 v vanhat tyttöjen H&M legginsit. AIVAN ERI LAATUA, kuin eri maailmasta. Kangas oli todella jämäkkää, paksua, joustavaa, erittäin hyvälaatuisen ja "raskaan" tuntuista, ei lainkaan läpikuultavaa, ei ohutta höttöä. Ja ei ollu menny mikskään, ei nukkaa, ei venymää, ei reikiä ei mitään ja monella lapsella kiertäneet.
Harmin paikka, ku ei enää saa kestäviä vaatteita. Harmittaa ihan sikana oikeasti.

Espritillä olen huomannut saman. Tän kevään t-paidat todella ohuita, aikaisemmin olivat paksumpia.

3/4 hihamittaiseen paitaan tuli toisella pesukerralla reikä. Tekis mieli viedä takas, mutta en ole huomannut säästää kuittia.

On kyllä niin totta. Just kun löytää hyvän paidan, niin seuraavana päivänä siinä on reikä. Nykyään arvostankin vähän laadukkaampia kauppoja juuri tuon takia. Vaatteet maksavat niissä enemmän, mutta pidemmän päälle tulee halvemmaksi, kun ne kestävät paljon kauemmin.

Sit kuulemma pussilakanat on täyttä paskalaatua nykyään. Mä olen viimeks ostanu lakanoita 5 vuotta sitten. Niillä ja sitä vanhemmilla mennään, koska ne eivät ole menneet miksikään ja ovat hyvää laatua. En laita penniäkään rahaa huonolaatuisiin lakanoihin, joten en osta enää uusia, kun ne eivät kestä. Ennnen vanhaan ostin kestäviä useinkin, mutta ostosyynä oli vaihtelunhalua ja erilaisten kuosien keräily. Nyt sekin ilo on viety. Mutta olen tyytyväinen, että ostin lakanani vielä aikana, jolloin nuo petivaatteet kestää ja kestää ja kestää...niillä mennään ja pitkään.

Se on kuulkaas Bangladeshissä palanut ja romahtanut niin monta vaatetehdasta joissa näitä "laatuvaatteita" tehdään että on alkanut sielläpäin kangas- ja lankapula. Orjatyövoimaahan onneks löytyy pilvinpimein.

Sama ketuttaa minuakin...

En ole esim. valkoista paitaa ostanut varmaan vuosikausiin, kun ei löydy sellaista josta ei näkyisi täysin rintsikat läpi!
Nykyään kankaat on niin julmetun huonolaatuisia ja ohuita, että tuollaisen itsestäänselvyyden kuin kankaan joka peittää, löytäminen on ihan mahdotonta.

On siellä H&M:lläkin niitä paksumpikankaisia paitoja. Mä jätän ne ohuet kanssa sinne, mutta oon aina kyllä peruspaidoista löytänyt jämäkkäämpää kangasta olevia ja ne kyllä kestää ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Just valkoiset on järkyttäviä jos on sitä ohutta "läpinäkyvää" kangasta, mutta oma valinta kumpaa ostaa.

Ehkö hieman ohi aiheen, mutta kun se elektroniikka vedettiin mukaan niin ei se niiden rikkoutuminen pelkästä huonosta laadusta johdu. Nykyään enemmän ominaisuuksia, joka tarkoittaa sitä, että paljon enemmän osia jotka vois rikkoontua.

Toki joitakin tehdään tahallaan sellaisiksi, että laitetaan joukkoon osa joka vanhenee vähän takuuajan jälkeen..

Mä ostan TODELLA harvoin uusia sisävaatteita kaupasta, ellei alusvaatteita lasketa. Tänään kuitenkin kävin ostamassa vauvalle uusia vaatteita ja huomasin juurikin sen, että todella monii trikoovaate ja osa collegevaatteistakin oli todella ohutta kangasta.

Joskin saman olen huomannut, kun olen kankaita ostellut, tarkoituksena ommella niistä lapsille vaatteita. Trikoo on monasti aivan ohkasta lörppökangasta, jonka leikkuu ja ompelu on kyllä melkosen haastavaa.

Mutta kyllä siellä niitä paksumpiankin oli myynnissä.

Ja osittain vaikuttaa varmaan vuodenaika...ehkä talvea kohden taas kankaat paksunee ja nyt oli siis nimenomaan kevyet kevät/kesävaatteet myynnissä, joissa se kangaskin on keveää?!?

Itse törmäsin esim Puman t-paitaan joka oli muuten kiva ja olisin ostanut, mutta kangas oli niin läpikuultavaa että ei taatusti olisi kestänyt yhtään.. Sama monissa muissa trikoisissa paidoissa mitä olen yrittäny etsiä, tuntuu että ainoastaan yksivärisiä basic-paitoja voi löytää paksumpana materiaalina, mutta kaikki yhtään näyttävämpi on sitten sitä läpinäkyvää paskaa.... :(

Vaatteiden teettäminen on viime vuosina kallistunut Kiinassa. Vaatevalmistajilla on ollut kaksi vaihtoehtoa, nostaa hintoja tai huonontaa laatua. Useimmiten tingitään kankaan laadussa, kuluttajat kun haluavat sen halvemman hinnan. Jos tuote menee rikki ekassa pesussa tms. Voi sen palauttaa ilman kuittiakin.

Mä jotenkin aina ihmettelen näitä ku en saa omista henkkamaukka-ginatricot-vaatteistani koskaan sellaisia että ne raaskisi jo hävittää. Samat vaatteet pyörii vuodesta toiseen kaapissa ihan käyttökelpoisina :oD

No jos ne ovat pyörineet sulla jo vuodesta toiseen kaapissa, niin et sit näköjään ole viimeisen esim. vuoden aikana ostanu noita höttöpaitoja?? Laatu on nimenomaan just viime vuosina romahtanu ihan törkeen huonoks.
Kaivoin kaapista 10 v vanha h&m valkoisen topin. Olen käyttäny sitä varmaan 300 kertaa. Se on paksua puuvillaa, täysin läpinäkymätöntä, ei edes nukkaa pinnalla. Ei taatusti tänä päivänä saa samanlaista enää..

Monet tosiaan on ohuemman tuntuisia. Silti myös pesutottumukset vaikuttavat. Pesuaine, pesuohjelma, pesulämpötila, pesuaika. Erilliset tahranpoistoaineet erityisesti syövät kuitua. Olen huomannut omassa pyykissä että kuivausrumpu myös vaikuttaa, haluaa sitä myöntää tai ei.

Yhteistyössä