Vaatteiden kierrätyksestä

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Monella ihmisellä on halua auttaa sitten vaikka kierrättämällä vanhat vaatteet niille joilla ei ehkä ole vaatteita. Mutta mm SPR heittää suoraan roskiin suuren osan vaatteista mitä heille saapuu. Mun mielestä se on kamalaa haaskausta.
Oisko kellään mitään vinkkejä miten vaatteet sais kierrätettyä suoraan tarvitseville?
Itse olen antanut vaatteita mm naapureille. Ja vienyt jätesäkeittäin mm pelasturarmeijan ja uffín laatikoihin. Jälkimmäisiin silläkin uhalla että päätyvät roskiin :/

Ehkä SPR:kin heittää lumput roskiin hyvästä syystä? Oletko sitä mieltä, että tässä maailmassa ei ole riittävästi hyviä kierrätettäviä vaatteita, vaan rikkinäiset, epäkuntoiset ja likaisetkin vaatteet olisivat ok?

Vai heittääkö SPR hyvää tavaraa roskiin?

Mä tein aikoinani niin, että otin yhteyttä seurakunnan diakoniin ja kävin jutustelemassa. Heillä on suora yhteys apua tarvitseviin ja annoin suoraan vaatteita sitten heidän kauttaan perheisiin. Kerran toimin sosiaalihuollon kodinhoitajan kautta samoin, hänellä oli köyhä äiti asiakkaana ja minä annoin ison läjän vaatteita hänelle.
On vain yhteydessä sinne seurakuntaan ja menee rohkeasti myös niihin heidän kerhoihin, koska siellä on myös noita sosiaalihuolon työntekijöitä niin näin saat ne leviämään moneen paikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ne vähävaraisetkaan halua 80luvun olkatoppaus neonväri lumppuhin pukeutua.

ei niitä kaikilla edes ole :D meillä tyhjennetään vaatevarastot neljä kertaa vuodessa ja roipetta tulee noin 10 säkkiä kerrallaan. ja kaikki on ihan uusia, osa käyttämättömiä vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ehkä SPR:kin heittää lumput roskiin hyvästä syystä? Oletko sitä mieltä, että tässä maailmassa ei ole riittävästi hyviä kierrätettäviä vaatteita, vaan rikkinäiset, epäkuntoiset ja likaisetkin vaatteet olisivat ok?

Vai heittääkö SPR hyvää tavaraa roskiin?

Heittää. Joskus sinne vein tavaraa kun niillä oli konttikeräys johonkin pakolaisleiriin, missä oli satanut lunta eikä ihmisillä ollut vaatteita. Eivät vaan kuitenkaan huolineet Doc Martensin maihareita kun nauhat olivat eriparia (tosin tarkoituksella) ja nahkatakin karvakauluksessa oli vähän nukkaa. Myöskään kauluspaita ei kelvannut, kun olin itse korjannut yhden irti revenneen napin ja oli näkyvissä pienen pieni korjaus jälki joka tosin jäi piiloon nappilistan alle jne.

Lainaus: meillä tyhjennetään vaatevarastot neljä kertaa vuodessa ja roipetta tulee noin 10 säkkiä kerrallaan. ja kaikki on ihan uusia, osa käyttämättömiä vaatteita.

APUA! Mä olen ihan järkyttynyt tuosta turhan tavaran hankinnasta! Ihan kiva, että ajattelit kierrättää, mut oisko parempi olla ollenkaan hankkimatta sitä rompetta niin paljon??? Käyttämättömiä vaatteita pois? Miksi edes ostat???

Alkuperäinen kirjoittaja PikKuinkkuli:
Mitä ne on ne tahot jotka vie viroon ja venäjälle lastenkoteihin ja vankiloihin vaatteita?

Ainakin Joensuun alueelta muistaakseni vie Karjalan apu tai jotain sinne päin se nimi on, mutta en tiedä, miten heihin suoran yhteyden saa. Sen tiedän, että paikallisen seurakunnan kirppikseltä ylijääneet tavarat lahjoitettiin sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja VVV:
Myöskään kauluspaita ei kelvannut, kun olin itse korjannut yhden irti revenneen napin ja oli näkyvissä pienen pieni korjaus jälki joka tosin jäi piiloon nappilistan alle jne.

Tässä ei varmaan ollut korjausjälki syynä, vaan se että oli riski, että repeää uudestaan, koska kangas on heikkoa?

Varmaan haluavat, että vaatetta voi käyttää riittävän kauan, ettei me viedä lumpui toiselle puolelle maailmaa ja parin käyttökerran jälkeen ne lojuu siellä telttakylän tienposkessa?

Mutta maihareista olisi varmaan saanut ok:n, jos olisi ne nauhat vain laittanut takaisin ennalleen ja SPR:llekin olisi tavara kelvannut.

Myöskään kauluspaita ei kelvannut, kun olin itse korjannut yhden irti revenneen napin ja oli näkyvissä pienen pieni korjaus jälki joka tosin jäi piiloon nappilistan alle jne.

Tässä ei varmaan ollut korjausjälki syynä, vaan se että oli riski, että repeää uudestaan, koska kangas on heikkoa?

Varmaan haluavat, että vaatetta voi käyttää riittävän kauan, ettei me viedä lumpui toiselle puolelle maailmaa ja parin käyttökerran jälkeen ne lojuu siellä telttakylän tienposkessa?

Mutta maihareista olisi varmaan saanut ok:n, jos olisi ne nauhat vain laittanut takaisin ennalleen ja SPR:llekin olisi tavara kelvannut.

Mutta jos siellä pakolaisleirillä ei ollut kenkinä kuin vanhoja vesipulloja, niin onko silloin väliä onko hyvissä kengissä toisissa punaiset ja toisissa vihreät nauhat? Entä nahkatakin kauluksen nukka, millä tavalla se heikentää tuotteen käytettävyyttä?

http://www.vaaka.org/

Tuossa yksi avustusjärjestö.

Itse laitetaan lasten vaatteet eteenpäin tutuille jos sattuu sopiva "uhri" olemaan. Esikoisen pienet vaatteet meni vanhalle koulukaverille (tai hänen lapselleen) ja kuopuksen pienet vaatteet saadaan kierrätettyä ystävä pariskunnan lapselle.
Aikuisten vaatteet laitetaan joko UFFin laatikkoon silläkin uhalla että ne menee roskiin tai joitain parhaita saatan lahjottaa pois jossain annetaan palstalla, osa aikuisten vaatteista päätyy mun käsityökangas-jätesäkkiin odottamaan uutta elämää.

Me kierrätetään sisarusten kesken aika paljon, kavereitten kanssa pistetään kiertoon lasten vaatteita.
Lumppukeräyspäiville tempauspäivinä hyötykäyttöasemalle.

Sitten mä olen sellainen tuunaaja :D , ja rikkinäiset yms mitä ei enää voi hyötykäyttää menee 'räteiksi' yhdelle huoltamolle, strasselivärkiksi, vai miksikä ne sitä kutsuu.

Jyväskylässä on hyvä systeemi. Siellä kun vie kaupungin kierrätyslaatikoihin niin ne menee varmasti käyttöön. Hyvät myyntiin tai tuunaukseen ja huonot ihan siis räteiksi kelpaavat menee sellaseen missä valmistetaan imeytysmattoja teollisuuden käyttöön. Loistavaa mun mielestä :D

Ja toisaalta, jos on itse valmis luopumaan ja lahjoittamaan vaatteen, niin mitä väliä jos se vastaanottaja pistää myyntiin?
Toisaalta mä en kyllä lahjoittele missään palstoilla, vaan tiedän että käyttöön menee.
Olen mä itsekin ihan nimellisellä hinnalla laittanut kirpparille vaatteita mitä me on saatu lahjoituksena, en suoraan, vaan oman käytön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Monella ihmisellä on halua auttaa sitten vaikka kierrättämällä vanhat vaatteet niille joilla ei ehkä ole vaatteita. Mutta mm SPR heittää suoraan roskiin suuren osan vaatteista mitä heille saapuu. Mun mielestä se on kamalaa haaskausta.
Oisko kellään mitään vinkkejä miten vaatteet sais kierrätettyä suoraan tarvitseville?
Itse olen antanut vaatteita mm naapureille. Ja vienyt jätesäkeittäin mm pelasturarmeijan ja uffín laatikoihin. Jälkimmäisiin silläkin uhalla että päätyvät roskiin :/

toi on totta! ne heittää pois sellaset mitä ne ei voi laittaa myyntiin. Hyvää kamaa lentää roskiin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
toi on totta! ne heittää pois sellaset mitä ne ei voi laittaa myyntiin. Hyvää kamaa lentää roskiin.

Ihan uutta niille pitäs varmaan viedä tai mieluiten HM:n uusinta mallistoa.

kaveri oli duunissa siellä missä ne purkaa noita vaatteita ja sano et ihan uskomatonta miten ne heittää pois täysin käyttökelvollista vaatetta vaan siksi et ne ei niiden standardien mukaan kelpaa myyntiin.

maihareissa ja semmosissa varmaan tuolla suunnalla se syy, että eivät ota mitään mikä millään lailla kävisi "sotilas/sissi-vaatteeksi"

Mutta jos siellä pakolaisleirillä ei ollut kenkinä kuin vanhoja vesipulloja, niin onko silloin väliä onko hyvissä kengissä toisissa punaiset ja toisissa vihreät nauhat? Entä nahkatakin kauluksen nukka, millä tavalla se heikentää tuotteen käytettävyyttä?

http://www.redcross.fi/lahjoita/vaatelahjoitukset/fi_FI/ paljastaa että kengät ja nahkatakit eivät ole heidän lähetyslistalansa . Minusta heidän vaatimuksena ovat ihan järkeenkäypiä. Ei tainnut olla kengännauhat siis syynä.

Yhteistyössä