vaativa persoonallisuushäiriö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apappap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apappap

Vieras
Tarvitsisin pikaista apua! Millaisia oireita/käyttäytymistä kyseiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu? Myös hyviä linkkejä aiheeseen liittyen otetaan vastaan...

Tarkempia kuvauksia löydät vaikka terveyskirjastosta hakemalla.
Ei ole kahta samanlaista tapausta.

Yksi asiakkaani oli suoraansanottuna saivartelija joka halusi tarkentaa joka asiaa. Pelkäsi myös että hänet käsitetään väärin joten selitykset kesti tooosi kauan. Vaati todella paljon itseltään ja siis myös muilta. Diagnoosi tarkka ja vaativa persoonallisuus.

Toinen oli älykkö joka tiesi oikeasti joka asiasta ihan tosi paljon ja korjaili kaikkien puheita ja ärsyyntyi helposti asiavirheistä. Välillä naureskeli alentuvasti muille "hölmöille" ja koitti olla ymmärtäväinen. Sama diagnoosi.

Kummatkin yrittivät muokata ympäröivää maailmaa ja ihmisiä sellaisiksi että tulisivat niiden kanssa helpommin toimeen, eivätkä kyenneet mukautumaan itse. Niin kuin pers.häiriöisillä yleensä tapana.
Kummatkin olivat todella väsyneitä ja osittain toimintakyvyttömiä niinkuin hankalissa tapauksissa usein käy.

kiitoks vastauksestasi. Mielelläni juuri halusin kuulla muiden kokemuksia asiasta :). En ole ennen termiin törmännyt vaikkakin hoitoalalla työskentelen. Eräällä läheiselläni epäillään tätä dg.a.

No jollei vaativuudesta ole ollut haittaa jo heti suhteen alkuvaiheessa tai kukaan muu ei ole valittanut kyseisen ihmisen vaikeudesta, niin tuskinpa on kyse luonnehäiriöstä. Oikeasti sairaan ihmisen kanssa elellessä ei enää oikein mieti onko tuossa toisessa jotain vikaa. Jos olet koko suhteen ajan miettinyt, että kaverilla taitaa olla joku juttu, niin silloin kannattaa ottaa asia vakavasti ja vaikka kirjata ylös haitalliseksi kokemasi kohtelu tai käyttäyminen.

Ja lähes kaikkia persoonallisuushäiriöitä jollei kaikkia yhdistää se, että joko sairas itse tai ympäristö kärsii itsekin häiriöstään joko tajuten sen jollain tasolla itsekin tai sitten ei. Mutta muut kyllä huomaavat, että joko hän itse tai ympäristö tai sitten molemmat kärsii häiriöisen käyttäytymisestä.

Yhteistyössä