Vaatiiko sun 9-vuotias pelkkiä merkkivaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juntti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaverilla on 9v poika ja mulla 7v. Kaveri sanoi mulle,että ootas kun se pääsee kouluun niin ei keplaa muut kuin kalliit merkkivaatteet. Itse hän sitten ostaa näitä eikä pojalla muuta olekaan päällä. Kaveri pelkää että poikaa kiusataan jos ei ole merkkivaatteet. Omalle pojalle olen selittänyt, että on turhaa ostaa vaatteita pelkän merkin takia, ja se kelpaa hänelle. Vanhempien asennekin siis vaikuttaa, mutta toki 9-vuotiailla myös kaverien painostus on suuri tekijä.

Mikä on hirveä summa?
Esim. tennareista ( converse ) 60e?
DC:n skeittikengistä 80e?
Minusta nuo ovat jo kalliita kenkiä, joissa maksetaan pelkästä merkistä. Toisaalta ymmmärrän lasten halun saada noita, eli ollaan tehty kompromissi: he maksavat kuukausirahoistaan osan ja saavat kengät.

No nuo sinun mainitsemat on juuri niitä minun mielestä "hirveitä summia".
Meillä tyttö halusi kouluun tennarit ja TOKI sellaiset sai. Sai itse valita haluaako maksaa viikkkorahastaan osan (saadakseen merkkiä) vai ottaako halvemmat tennarit. Meillä tytön valinta on toistaiseksi lähes aina ollut se merkitön ja halvempi. Säästää rahansa muuhun.

Maksoin esim tytön talvikengistä n 90e, mutta ne olivatkin todella laadukkaat vettäpitävät jne. Niissä siis halvemmat olisivat olleet "huonompia". Sen sijaan en näe mitään suurta eroa Convesen tennareilla ja muilla tennareilla. Eikä onneksi näe meidän tyttökään :D

Mun tytär on kutosella, eli täyttää tänä vuonna 13 v. Ei ole kertaakaan vaatinut merkkivaatteita, enkä tiedä yhtään hänen luokaltaan tai kavereistaan jotka olisi merkkien perään.

Siis annoit ymmärtää aluksi, että tuo 9v vaatii, mutta asiahan on niin, että äiti haluaa merkkivaatteita uutena ostaa. Jokainen tekee miten haluaa. Toiset tuhlaa rahansa merkkivaatteisiin, toiset matkustamiseen, toiset tupakkaan, ruokaan...

Kyllä se 9v vaatii ja äitinsä ostaa ja tyytyväisenä huokailee että kylläpä meni taas paljon rahaa :whistle:
Kerran sanoin, että tosi vähän löytää kirppikseltä enää tuon ikäisille mitään, niin siihen hän tuumasi nuo em. asiat.

Kyllä meilläkin panostetaan vaatteissa tiettyyn laatuun (vedenpitävyys, istuvuus jne) ja esim. lapsen harrastukseen ja sen vaatimiin vaatteisiin ja välineisiin, mutta muuten vaatteita ei todellakaan osteta vain sen perustella, että ovat jotain tiettyä merkkiä. Samalla rahalla kun yleensä saa enemmän ei-merkkivaatetta eikä yhtään sen huonompilaatuista kuitenkaan ;)

Meillä 4- vuotias kulkee "merkkivaatteissa", jos sellaisiksi siis lasketaan conversen tennarit, Paul Frank, Vans ja vastaavat. Sinällään lapsi ei merkkien päälle ymmärrä, mutta kyllähän tuon ikäinenkin jo osaa sanoa, että haluaa samanlaiset kuin äidillä/isällä/kaverilla ja esim. noiden tennareiden kohdalla hoksasi kenkäkaupassa, ettei niissä ensin tarjotuissa ole tähteä kyljessä, vaikka äidilläkin on. Minusta 50 lapsen tennareista ei ole paljoa, eipä sillä hinnalla saa mitään muitakaan kunnollisia kenkiä ja nuo kyllä kestää pitkään. Tokikaan lapsella koon puolesta tuskin menevät vuotta pidempään, mutta isommalla, jonka jalka ei kasva noin vauhdilla, menee useammankin vuoden (itselläni on viisi vuotta vanhat ja ihan priimakunnossa paria tahraa lukuunottamatta). Toki jokainen päättää itse mitä lapselleen hankkii, mutta ei pidä ihmetellä, että kouluikäisellä on jo silmät päässään ja osaa erottaa eri merkkejä ja tunnistaa että niitä arvostetaan erilailla, kuin toisia.

Ihmettelen suuresti, kun kaverin muksulle ei kelpaa kuin tietyt merkit! Omani (samanikäinen) ei ole edes tietoinen merkkivaatteiden "paremmuudesta" vs. tavalliset vaatteet...

Ja fb:ssa äitinsä luettelee mitä taas tuli ostettua ja kuinka paljon taas meni rahaa (kuin ylpeillen ja antaen kuvan siitä, että olisi rikkaampi kuin todellisuudessa on).
Mä olen outo, mutta en ymmärrä miksi tuon ikäiselle jo pitää opettaa että vain tietyn merkkiset vaatteet ne olla pitää?

Omani kulkevat ihan tavallisissa esim. HenkkaMaukka-vaatteissa tai Prisman ale-rekkien löydöissä ja vielä ovat hengissä :D

Ei vaadi, mutta musta on kiva ostella jotain kovasti toivottua silloin tällöin tytölle, esim. täksi kesäksi Converset ja OnePiece.

Kokonaan merkkivaatteissa ei tule ikinä kulkemaan mutta toiveiden mukaan pyritään aina jotain toteuttamaan. :)

[QUOTE="vieras";26222438]Minusta 50 lapsen tennareista ei ole paljoa, eipä sillä hinnalla saa mitään muitakaan kunnollisia kenkiä ja nuo kyllä kestää pitkään. Tokikaan lapsella koon puolesta tuskin menevät vuotta pidempään, mutta isommalla, jonka jalka ei kasva noin vauhdilla, menee useammankin vuoden (itselläni on viisi vuotta vanhat ja ihan priimakunnossa paria tahraa lukuunottamatta).[/QUOTE]

Jaa... ai kestää...
Meidän teini kuluttaa niitä kahdet/kausi. Ja sen takia minusta 60e/pari ON PALJON. Parina vuonna sai Corverset, sitten siirryttiin halvempiin malleihin.

Yhteistyössä