Vaatiiko sun 9-vuotias pelkkiä merkkivaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juntti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juntti

Vieras
Ihmettelen suuresti, kun kaverin muksulle ei kelpaa kuin tietyt merkit! Omani (samanikäinen) ei ole edes tietoinen merkkivaatteiden "paremmuudesta" vs. tavalliset vaatteet...

Ja fb:ssa äitinsä luettelee mitä taas tuli ostettua ja kuinka paljon taas meni rahaa (kuin ylpeillen ja antaen kuvan siitä, että olisi rikkaampi kuin todellisuudessa on).
Mä olen outo, mutta en ymmärrä miksi tuon ikäiselle jo pitää opettaa että vain tietyn merkkiset vaatteet ne olla pitää?

Omani kulkevat ihan tavallisissa esim. HenkkaMaukka-vaatteissa tai Prisman ale-rekkien löydöissä ja vielä ovat hengissä :D

En ole omaa poikaani merkkivaatteisiin "opettanut". Kun koulu alkoi niin ainakin täällä pikkukaupungissa erityisesti pojat ovat merkkivaatteiden perään.
Ostan sekä että. Merkkivaatetta ja tavista. Huomaan ilokseni että se 30 euroa maksanut t-paita myös kestää. Ostan reilua kokoa niin poika saa käyttää parikin kesää samaa.
Mieluummin hankin pojalle kivan vaatteen kuin lelun. Arvostaa kovasti mutta ei varsinaisesti vaatteita vingu.
Kipurajani on t-paidoissa noin 30. Kengissä 60. 90 euron DC:n kenkiä en hennonut yhdeksi kesäksi ostaa. Lapsi valitsikin edullisemmat ja käyttökelpoisemmat Niket. Hyvä niin !
Vastaus kysymykseen: ei vaatimalla vaadi. Mutta joskus ostamme; OK.

Ainoa asia mikä lasta vaatteessa kiinnostaa on väri. Ei siis se, että lukeeko siinä vaatteen kokolapussa jokin tietty merkki tms.

Kyllä meillä niitä merkkivaatteitakin jokunen on, mutta ei lapsi niitä ole pyytänyt.

[QUOTE="vieras";26221830]Ei vaadi merkkivaatteita, mutta vaatii tietynlaisia vaatteita, sellaisia mistä itse pitää.[/QUOTE]

Tää onkin jo toinen juttu :)
Eihän kukaan käytä vaatteita, jotka tuntuvat epämukavilta, istuvat huonosti, väri ei miellytä jne.
En vain ymmärrä, että AINOA valintaperuste vaatteelle on se, että se on tietyn merkkinen?!

Luulen, että tuo äiti ei itse suostu pukemaan lapselle muuta kuin merkkivaatetta ja vaatteet on äidille iso asia, kun hehkuttaa facessa niistä.

Meillä ei 9v pojalle merkki ole tärkeä, mutta tosi tarkka on vaatteista. Nytkin alkaa vaatteet loppua, kun poika ei kelpuuta mitä vain vaatteeksi. Itse saa kaupoista vaatteensa valita ja ei löydä mitä etsii.

Öööö. Siis 9-vuotias? Vaatiskin :)

Mun 9-vuotiaani haluaisi pitää samoja vaatteita koko ajan. Tytöllä on tietyt lempparivaatteet ja mikään muu ei passaa :(. Tappelemalla saadaan vaihdatettua vaatteita. Kaapit on täynnä toinen toistaan kivempia vaatteita - ja tyttö kulkee niissä lemppareissaan, jotka on kyllä parhaat päivänsä nähneet jo kauan sitten.

Merkeistä ei tiedä eikä välitä hönkäsenpöläystä!

en usko, että tyttö tietää tuollaista asiaa, siis että jotkut ihmiset arvostavat jotain vaatetta enemmän kuin toista, vaatetta, koska siinä lukee joku sana. En siis usko että tietää vielä tätä asiaa ollenkaan. täyttää tänä vuonna 9.

Joskus olen kysynyt kenellä on nättiä vaatetta koulussa, ja paljon erilaisia, ei kuulemma tiedä eikä ole katsonut.
Ja vaatetta pyytää ostamaan, jos kaikki pieniä tai rikki, mitä on. Muita vaatekeskusteluja ei ole käyty kuin nämä.
Ihana rakas lapsi. Leikki on hänelle vielä tärkeintä. Lukee myös paljon.

Mun 8 v ei vaadi merkkivaatteita. Omistaa sellaisia kyllä, mutta tuskin tietää sitä itse - tai siis, hänen mielestään joka vaatteella on merkki :)

On pukeutumisestaan jo aika tarkka kyllä, ts. tietää mitä tahtoo ja mistä pitää, mutta merkki on hänelle yhdentekevä asia.

No esikoinen on vaatinut tiettyjä merkkejä 2-vuotiaasta asti, urheilukaupan myyjäkin aikoinaan repesi kun taaperon oli saatava Ariraksen kengät :D

Mutta vaatia saa aina, se mitä saa on toinen homma. Jokaisella on muutama arvokkaampi merkillinen vaate mutta myös H&M:n vaatetta, kirppikseltä ostettua ja kierrätettynä saatua.

Aikuisen munattomuutta suostua vaateasiassakin kaikkeen mitä lapsi keksii toivoa.

Sanokaa nyt, mitä on merkkivaatteet 9-vuotiailla tytöillä ja pojilla? Mä en oikeesti tiedä. Pikkulasten vaatteista ja niiden merkeistä täällä on jauhettu tosi paljon, mutta mitä ne merkkivaatteet on näillä vanhemmilla?

Ja kirppiksiltä tämä nainen ei voi mitään ostaa, kun ei kuulema tiedä kenen päällä ne on olleet ja ihan niin kuin ne kutittaisivatkin... Just :D

Siis annoit ymmärtää aluksi, että tuo 9v vaatii, mutta asiahan on niin, että äiti haluaa merkkivaatteita uutena ostaa. Jokainen tekee miten haluaa. Toiset tuhlaa rahansa merkkivaatteisiin, toiset matkustamiseen, toiset tupakkaan, ruokaan...

[QUOTE="vieras";26222087]Sanokaa nyt, mitä on merkkivaatteet 9-vuotiailla tytöillä ja pojilla? Mä en oikeesti tiedä. Pikkulasten vaatteista ja niiden merkeistä täällä on jauhettu tosi paljon, mutta mitä ne merkkivaatteet on näillä vanhemmilla?[/QUOTE]

Mun pojalla; pian 9. DC, Bronx, Karl Kani ( näinkö lie kirjoitetaan ) ja Monster
Semmoisia "jou-jou"-vaatteita joita myydään skeittareille, nuorisovaatteita ( en ole kovin perehtynyt; poikani luettelisi vielä muutaman )
Ja ihme kyllä lapsuudestani tuttu MicMac pipoissa ym. MicMac on edullinenkin.

Meidän 9-vuotias on hyvin tarkka vaatteistaan (farkkujen pitää olla tiukaakin tiukempia, paitojen istuvia ja pitkänmallisia jne). Merkeistä hän sen sijaan ei (onneksi) välitä mitään. Vaatteita ostetaan Lindexistä, H&M:stä, Seppälästä, Citymarketista, Prismasta jne jne

En ikinä suostuisi maksamaan hirveitä summia paidasta/lippiksestä/kengistä/ vain siksi että ne ovat tiettyä merkkiä. Suostun maksamaan laadusta (esim vettäpitävyydestä, kenkien osalta mukavuudesta jne) mutta en merkistä.

Poika 9v ei varsinaisesti vaadi merkkivaatteita, mutta lempivaatteet on kyllä tiettyjä merkkejä. Tosin eivät taida olla yleisesti kovin korkealle arvostettuja merkkejä:easton, bauer, rbk, ccm...

[QUOTE="Milla";26222195]
En ikinä suostuisi maksamaan hirveitä summia paidasta/lippiksestä/kengistä/ vain siksi että ne ovat tiettyä merkkiä. Suostun maksamaan laadusta (esim vettäpitävyydestä, kenkien osalta mukavuudesta jne) mutta en merkistä.[/QUOTE]

Mikä on hirveä summa?
Esim. tennareista ( converse ) 60e?
DC:n skeittikengistä 80e?
Minusta nuo ovat jo kalliita kenkiä, joissa maksetaan pelkästä merkistä. Toisaalta ymmmärrän lasten halun saada noita, eli ollaan tehty kompromissi: he maksavat kuukausirahoistaan osan ja saavat kengät.

[QUOTE="JAA";26222162]Mun pojalla; pian 9. DC, Bronx, Karl Kani ( näinkö lie kirjoitetaan ) ja Monster
Semmoisia "jou-jou"-vaatteita joita myydään skeittareille, nuorisovaatteita ( en ole kovin perehtynyt; poikani luettelisi vielä muutaman )
Ja ihme kyllä lapsuudestani tuttu MicMac pipoissa ym. MicMac on edullinenkin.[/QUOTE]
Mun poika on vasta 7-vuotias, joten en ole noista merkeistä kuullutkaan... Ja parin vuoden päästä on varmaan eri merkit in.

Mites tytöille? Vai onko ne nuo samat merkit :)

Tytär on jo 9-vuotias, mutta ei ole merkkitietoinen, joten mä en tiedä.

[QUOTE="vieras";26221814]Ei tule meillä nyt 6v. saamaan merkkivaatteita vielä ainakaan tuon ikäisenä.[/QUOTE]

Todennäköisesti ne on sitten väärää merkkiä, kun hän alkaa itse asian päälle ymmärtää!

Yhteistyössä