Sinä olet vanhempi ja lapsesi käytös kuulostaa juuri siltä, että vaatii jotakin konkreettista rangaistukseksi. Jemmaa se 10 . Kerro tämä myös ukille, jolloin ukki voi päättää antaako rahaa sitten ollenkaan kun ne menevät lapsen aiheuttamien vahinkojen korvaamisiin, eikä luule lapsen sanomisista että oikeasti pihistäisit välistä lapselta rahaa. Vaihtoehtoisesti koska olette varmaan jo maksaneet vahingot, laita raha lapsen säästötilille tms. Kuitenkin ettei hän itse saa siitä nyt juuri mitään iloa ja miksi pitäisi pahanteosta palkita...
Tuo jonkun ehdottama vihkojuttu on hyvä. Tee lista missä hinnat tietyille jutuille, kuten tiskarin tyhjäys/täyttö, imurointi, roskapussin vienti, koiran ulkoilutus, pölyjen pyyhintä... hommia on kyllä loputtomasti mistä listaa tehdä. Sitten vaan muksulle reilu kuri toimintaan ja töihin. Työt ylös vihkoon, kunnes joku tietty sopimanne summa on korvattu. Voi olla vaikka omavastuu osuus siitä mopon lasista.
Omille isoille lapsille (molemmat yli 10v) antaisin koti-arestia lisäksi ja kavereiden tapaamiset olisi taputeltu vähintään kahdeksi viikoksi tuollaisella käytöksellä kouluajan ulkopuolella. Puhelimen, tietsikan ja polkupyörän takavarikointia voisi soveltaa myös. Viikkoraha menisi vahinkojen korvaamiseen ja merkitään hänen kohdaltaan vihkoon, kun muut lapset saisivat viikkorahansa käteisenä, kuten ennenkin. Vinkuuhan se kyllä, ei auta kuin sivuuttaa ja perustella miksi näin, mutta vanhempana minä päätän asioista ja voin todellakin määrätä lapselle ankarankin rangaistuksen jonkun mielestä. Tilanteen saamiseksi omaan hallintaan, ei se auta kuin kovettaa itsensä ja antaa muksun kiukkuamisten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos kun protestoi rangaistusta. Rauhoittuneelle lapselle voi kerrata tilannetta, eli mitä on tehnyt, miksi ollaan tässä ja kuinka tilanne korjataan.
Minä uskon vielä yllä mainittuihin vanhanaikaisiin kurinpitotoimiin. En siihen että leperrellään ja ymmärretään loputtomiin kaikki pahanteko ja toisiin käsiksi käyminen jne. 10v lapsi ikänsä puolesta tietää jo mikä on oikein ja väärin. Tuon ikäinen (mulla etenkin poika) on vaan erityisen haluton kuuntelemaan ohjeita tai suoria kieltoja ja varsinkin kavereiden kanssa yhdessä lähtee homma herkästi lapasesta. Toisten omaisuuden tuhoaminen on ehdoton rangaistuksen paikka, mutta kyllä se on ansaittu oman kodinkin tuhotöistä. Ei minun kotini ole sen vähäarvoisempi kuin naapurin naarmutettu auto vaikkapa.
Jaksamisia aloittaja, tilanne on haastava. Aiemmin hoidettu ongelma on silti parempi kui tulevaisuuteen lykätty ongelma, jolloin pahimmassa tapauksessa poliisit ja sosiaalityöntekijät soittelevat ovikelloa kun lapsi on tehnyt tai ollut mukana tekemässä jotain todella vakavaa. Sitä päivää en toivoisi itsekään kokevani.