Vaarallinen koulutie

Kuulin ikävän uutisen naapurista: koulumatkalle n. 2,6 km ei ole heidän lapselleen myönnetty kuljetusta. Oma esikoiseni saa kuljetuksen erityisyytensä takia, mutta meillä on pikkusisarukset lähdössä kohtapuoliin koulutielle. Perustelut koulutien vaarattomuudesta on naurettavat, tie on ilman muuta vaarallinen aikuisenkin erityisesti pilkkopimeässä (ei valoja eikä asuintaloja koko matkalla) kulkea. Kukaan ei ilmeisesti ole käynyt tarkastamassa tietä eikä tunne autoilijoiden ajotapoja ko. osuudella. Koska en itse voi tehdä naapureiden puolesta valitusta päätöksestä (he ilmeisesti tyytyvät siihen), ajattelin ruveta ajoissa ennakoimaan tulevaa. Onkohan mitään instanssia, josta voin kysyä apua tien vaaralliseksi toteamiseksi? Omia lapsiani en aio pistää tielle yliajettaviksi, tulkoon sitten vaikka poliisi hakemaan kouluun. Siinähän sitä saisikin turvallisen koulukyydin :p .
 
taitaa olla, että kunnan kanssa siitä pitäis ensikäteen sopia, mutta jos ei kunnan kanssa pääse yhteisymmärrykseen, niin jostain kuulin, et poliisiin vois ottaa yhteyttä, et selvittäisivät tien vaarallisuuden... noi on inhottavia asioita, asioita missä säästetään pienten lasten "kustannuksella" itekin olen asioita selvitelly, meilläkin on pimeä tie, jossa 80km/h nopeusrajoitus, ei valoja eikä pyörätietä, no kyyti saatiin, mutta tuota tietä on jokatapauksessa mentävä bussipysäkille, pikkusen hirvittää :(
 
sen verran vielä, että mä aikoinaan kirjotin tänne tosta samaisesta aiheesta ja sain niin paljon sontaa niskaani, et huhhuh, kun kuulemma mussukoita ei tarvi kotiovelta hakea jne... mutta ne jotka on sitämieltä, voivat tulla ja itse laittaa esim. ekaluokkalaisen kävelemään vaikka tuota meidänkin tietä, katsotaan, kuinka mieli muuttuu...
 
meillä on sellainen tilanne, että koulumatkaa on neljä kilometriä, eli eka- ja tokaluokalla on taksikuljetus, mut kolmannelle jo sit pitäis olla matkaa yli 5km, jotta kuljetus onnistuisi. Me asumme kumminkin vilkkaasti liikennöidyn maantien varressa, 80 km/h alueella pitäisi tien vierustaa kulkea noin 1 km. Sitten alkaa 60km/h ja sitä vielä noin 300m. Tien ylitystä varten ei myöskään ole suojateitä, kaksi kertaa ainakin matkalla on tie ylitettävä. Tiellä kulkee paljon rekkaliikennettä, eikä tien vierustaa ole levennetty, eli talvella/pimeällä ei aikuinenkaan siihen kovin mielellään mene, saati laittaisin 9v sitä yksin kulkemaan. Aion ainakin metelin nostaa siitä, jos ei kuljetusta järjestetä, meidän tiehaarasta vieläpä. Bussipysäkillekin olisi käveltävä samaa tien vierustaa ja tietä ylitettävä. Ja lisäksi kun ei kaikki autoilijat hiljennä siihen 80km/h, vaan paahdetaan reipasta ylinopeutta. Kuinkahan monta kertaa minutkin on siinä ohitettu kun olen rajoitusten mukaan ajellut. Todella turvallinen koulutie.
 

Yhteistyössä