väärä diagnoosi vauvan tarjonnasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hennatuulia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hennatuulia

Jäsen
04.01.2005
30
0
6
Onko ketään muita jolle olisi sattunu että neuvolassa sanotaan että vauva on raivotarjonnassa mutta sitten synnytykseen mennessä se onkin tulossa takapuoli edellä?? Nimittäin mulle sattu semmonen, menin polttojen takia synnärille (poltot oli onneksi niitä jotka ei vielä aukaissu paikkoja...)ja ne kokeili vauvan tarjontaa ja ihmetteli miten pylly on niin kova.. noh sitten ne katso sitä ultralla ja totesi että vauvahan istuu mun mahassa!!Enkä ollut tuntenut mitään että olisi voinu kääntyä... sit päädyttiin sektioon vauvan turvallisuuden kannalta!

Mulle kävi toisin päin neuvolassa. LÄÄKÄRI väitti kivenkovaan, että vauva on perätarjonnassa, vaikka itse olin potkuista päätellen sitä mieltä, että on raivotarjonnassa. No, polilla ultrattiin ja kyllä oli pää hyvin alaspäin... :whistle:
Tämä nyt tietysti oli hiukan vaarattomampi erehtyminen, mutta nakertaa uskoa lääkäriin (joka oli tumpelo muutenkin...).

Mulla oli synnärillä huonetoverina nainen jolle neuvolassa aina oli sanottu että vauva on raivotarjonnassa.Kun synnytyksen aika tuli ja nainen oli synnärille tullut oli lääkäri huomannut vauvan olevan perätilassa.No koska synnytys oli käynnistynyt ja äiti ei ollut ehtinyt perätilasynnytykseen valmistautumaan vaan kaikki tuli yllätyksenä hänet leikattiin.Eli voi niinkin käydä :wave:

Mulle kans neuvolassa aina sanottiin et lapsi on raivotarjonnassa.Neuvolassa kysyttiin myös usein että missä tunnen liikkeet snoin aina et alapäässä, tähän neuvola täti sitten taitaa tulla aika nyrkkeilijä lapsesta.Mulla supistukset oli tosi pieniä ja eikä ne ollut edes kivuliaita. No syntymästä ei ollut merkkejäkään joten menin lääkäriin yliaikaistarkastukseen, jossa lääkäri toteaa mulle nyt täytyy tehdä sinulle hätä sectio aivan tuota pikaa, sillä lapsi on tulossa kantapää edellä ja on arviolta yli neljä kiloinen. No tyttö syntyi terveenä ja painoi 4110g oli 50cm.
Ja kun tilasin jälkitarkastukseen aikaa tää neuvola täti ihmetteli miten se on voinut kääntyä perätarjontaan että oliko mulla kauheet kivut kunse kääntyi? Yritin siinä sitten selostaa tädille etten ole tuntenut yhtikäs mitään, mutta hämpä ei suostunut uskomaan asiaa.
Sectio tuntui silloin todella pahalta ajatukselta kun olin kuitenkin henkisesti valmistautunut normaaliin synnytykseen, no mut menihän se näinkin. Ja näin jälkeenpäin ajatellen oli ehkä helpompi vaihtoehto.

=)

Mulla huomattiin paria viikkoa ennen laskettua aikaa...ihan oikeasti oli neuvolantäti erehtynyt,ei missään vaiheessa edes epäillyt että vauva olisikin väärinpäin.Ei kääntynyt,ei edes kääntämisyrityksellä...no onneksi oli aikaa perehtyä aiheeseen ja sain siis synnyttää nsilti normaalisti alakautta. =)

Vauvat kääntyilee jopa päivittäin, ainakin mulla.

Tämä viimeisin oli raivotarjonnassa jonnekin 35 viikolle asti ja sen jälkeen perätilassa ja poikittain melkein vuoropäivin sekä lopulta raivotarjonnassa liian ylhäällä. Lopulta vauva tuli sektiolla.

Kaverilleni kävi pari vuotta sitten niin, että terveydenhoitaja ja neuvolan lääkärit sekä äitiyspolin lääkärit kaikki olivat sitä mieltä että raivotarjonta.. sitten synnytyssalissa ponnistusvaiheessa kätilö huudahtaa että täältä onkin tulossa peppu eikä pää.. kaverini kysyi, että mitä sit tehdään, johon kätilö että eikun ponnistat vaan niin lujaa kuin jaksat!! Poikavauvan sai ja onnistui pylly edellä maailmaantulokin!!

Mulle kävi niin.3 eri neuvolatätiä ja lääkäri totesi,että on raivotarjonnassa.Oli kuulemma hyvin asemissa :laugh: Todettiin sitten laitoksella ku olin synnyttämään menossa,että onkin peppu edellä!Olin kyllä ihmeissäni varsinkin ku ensinmäistä kertaa olin synnyttämässä.No ei siinä mitään syntyi kuitenkin hienosti niin! :heart:

Yhteistyössä