vääntäkääs mulle rautalangasta...isyyslomasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Eli olenko nyt vallan ymmärtänyt väärin/oikein?

18 päivää on isyysvapaa yhteensä ja sen voi pitää osissa. Pitääkö kuitenkin miten ajoissa sitten ilmoittaa asiasta työnantajalle? Kun miehen pomo oli sanonut että vapaa pitää pitää heti vauvan syntymästä. Onko näin?

Ja eikös vaan ettei tuota rahaa tarvi hakea ennakkoon, vaan lähetetään vaan kelalle hakemus noista isyysvapaapäivistä? Mutta SAAKO tuon hakea myös ennakkoon niin että raha tulis isyysvapaan aikana?

Miten teillä miehet ovat pitäneet isyysvapaansa? Heti vauvan synnyttyä vai myöhemmin?

Mä oon ymmärtänyt, etät työnataja voi tosissaan "määrätä" millon se pidetään. (korjatkaa jos olen väärässä)

Isyysrahaa ei voi hakea ennakkoon, mutta se päätös tuli kyllä suht nopeesti.. (reilu viikko)

Meillä mies piti 2 viikkoa kun typy syntyi ja viikon sitten kuukausien päästä.

Kiitos Miracles vastauksesta. Nyt vaan lisää tahtoisin muiltakin tietoja. Onko tosiaan niin että työnantaja voi määrätä ajankohdan? Mistä saisi asiasta tietoa?

Mun mielestä saa itse valita milloin pitää isyysloman, kunhan siitä etukäteen ilmoittaa työnantajalle.

Sen voi pitää enintään 4:ssä osassa.

Rahan voi hakea vasta, kun loma on pidetty, ei ennakkoon.

Meillä on mies pitänyt, jos on pitänyt, niin yleensä viikon - kaksi heti aluksi, ja lopun sit myöhemmin.

Mun mielestä ilman mitään painavaa syytä työnantaja ei voi kyllä määrätä, koska isä pitää isyysloman.

Ja jos tosiaan isä pitää isyysloman esim. viikon pätkissä ja on aina välillä töissä, niin saa periaatteessa 3 päivää ekstralomaa, jotka muuten kuluisi aina lauantaista, jos pitää loman yhtenä pötkönä.

Kun tosiaan mun mies haluais pitää vasta loppukesästä oman isyysvapaansa ja mulla ei ole mitään asiaa vastaan. Saa siis mun puolesta pitää milloin haluaa. Mutta toki jos työnantaja vaatii heti pidettäväksi, niin tyhmää on asiasta alkaa tappelemaan.

Mun mies on kyllä itse päättänyt koska pitää, ilmoittaa vaan pitää ajoissa, mutta aina kun on isompia ollut kotihoidossa niin on ilmoittanut että pitää ainakin viikon siitäpäivästä kun syntyy.

Mun mielestä sitä rahaa voi hakea vasta kun kaikki on pidetty (eli jos pitää kolmessa osassa niin vasta sitten kun viimeinenkin jakso on pidetty), jotkut työnantajathan maksaa siltä ajalta täyden palkan ja hakevat sitten itse kelalta sen rahan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Kiitos Miracles vastauksesta. Nyt vaan lisää tahtoisin muiltakin tietoja. Onko tosiaan niin että työnantaja voi määrätä ajankohdan? Mistä saisi asiasta tietoa?

KELAn sivuilta en löytänyt.. :/

Juu en minäkään kyseisestä asiasta :o

MUN mielestä työnantaja ei voi päättää koska sun on se pidettävä.., mutta tulee hyvissä ajoin ilmoittaa koska sen meinaa pitää. meillä onneksi miehen työnantaja oli niin joustava että sopivat että pitää sitten kun syntyy.kun tarkaa ajankohtaa on kuitenkin vaikea arvata!

Kelan oppaassa lapsiperheille oli maininta, että oikeus vapaaseen perustuu työsopimuslakiin. Ja mainitaan vain siitä, että 2 kk ennen vapaata pitää työnantajalle ilmoittaa. Mahtaisiko lakitekstistä löytyä tarkemmin. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että vain painavasta syystä voi työnantaja pakottaa pitämään loman tiettynä aikana, mutta jos ei ole mitään syytä, niin kyllä se isä itse on, joka päättää, koska isyyslomansa pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

mun mies piti 2 vkoa lapsen syntymän yhteydessä, kun kotiuduttiin.
sitten viimeiset päivät hän isyyslomaili, kun tytteli oli 5 kk ikäinen. nää viimeiset 6 päivää maksimoitiin niin, että isä oli kotona ma-to, perjantaina työssä ja la-su normaali viikonloppuvapaa sekä seuraavalla viikolla vielä kotona ma-ti.
koska miehelläsi on noin v-mainen työnantaja, ottaisin ilon irti kaikista mahdollisista isyysloman pidennyksistä ja isäkuukaudestakin vielä sitten joskus myöhemmin. :)

No on kyllä kaveripiirissä ollu näitäkin tapauksia että kun isyysvapaa on anottu lasketusta päivästä niin sit se piti siitä aloittaa vaikkei lapsi ollu syntynytkään... Tiedä sit onko kovin lainmukaista? Omassa työpaikassa ja miehen työpaikalla on hoitunut asia hyvin eli on siis ilmotettu se laskettu isyysvapaata hakiessa ja on saanut sit pitää siitä päivästä lähtien kun lapsi on syntynyt. Ja työnantajalle pitää ilmottaa 2kk aikasemmin jos pitää sen kolme viikkoa putkeen. Olikohan se sit 1kk jos pitää vähemmän, en muista. Ja päätös tuli meillekin nopeesti, voi vielä kelaan soittaa ja vähän painostaa jos ei päätöstä ala tulemaan (Me tehtiin tokan kohdalla näin).
Mun mies piti esikoisen syntyessä heti ne kolme viikkoa syntymästä ja kuopuksen kanssa piti syntymäpäivän kesälomaa ja sit oli kolme viikkoa töissä ja sit piti 3viikkoa isyysvapaata+kesälomaa.

No mun mies ilmoitti työpaikalle mun LA:n hyvissä ajoin että siinä tietämissä on sitten isyyslomilla.
Aloitti sitten samana päivänä kun tulin vauvan kanssa kotiin.
Piti kaksi viikkoa ja yhden viikon sitten kun oli ristiäishässäkkä.

Kiitos kaikille vastauksista :flower: . Täytyykin soitella miehelle ja ilmoittaa keräämäni informaatio. Mitäpä me tekisin ilman teitä, armaat kanssapalstailijat :hug: :flower:

Työnantaja ei voi määrätä isyysloman ajankohtaa. Jos pitää isyyslomaa 12vrk tai alle pitää ilmoittaa 1kk ennen haluttua isyysloman alkua työnantajalle. Jos pitää yli 12vrk niin ilmoitus velvollisuus on 2kk.
Meillä mies ilmoitti 2kk ennen laskettua aikaa pitävänsä isyysloman. Työnantajalle sopii että mies ilmoittaa töihin kun lapsi on syntynyt eli isyysloma alkaa meillä siitä päivästä lähtien. Työnantajan kannalta on tärkeää tietää se maksaako korvauksen Kela vai työnantaja. Meillä korvaus haetaan suoraan Kelalta. Siis työnantaja selvittää itse tuonkorvausasian ja ilmoittaa sen työntekijälle.

*muoks. meillä mies on isyyslomalla 2 viikkoa eli 12vrk. Myös lauantai lasketaan niihin päiviin ja siitkin maksetaan korvaus.

Ei tosiaan ole lainmukaista työnantajan vaatia, että isä aloittaa isyysloman lasketusta päivästä, vaikka lapsi ei ole vielä syntynyt. Se lukee kelan oppaassakin, ettei isyyslomalle voi jäädä ennen kuin lapsi on syntynyt. Yleensä on sitten vain ilmoitettu hyvissä ajoin, että lapsen laskettuaika on silloin ja silloin ja kun lapsi oikeasti syntyy, isä jää isyyslomalle.

Mutta tuosta säännöstä en ole kyllä kuullut mitään, että alle 12 vrk isyylomista pitäisi ilmoittaa vain 1 kk ennen. Lukeeko niin oikeasti jossain?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta tuosta säännöstä en ole kyllä kuullut mitään, että alle 12 vrk isyylomista pitäisi ilmoittaa vain 1 kk ennen. Lukeeko niin oikeasti jossain?

Juu. Kelan oppaassa lapsiperheille.

*muoks. "Ilmoita työnantajallesi isyysvapaastasi 2 kuukautta ennen vapaan alkua. Jos isyysvapaasi on enintään 12 arkipäivää, ilmoita siitä viimeistään kuukausi etukäteen"

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Mun mielestä on vähän hassua miehen törsätä isyyslomapäiviä silloin kun vauva+äiti vielä sairaalassa....

Meillä ei ollut paljon vaihtoehtoja kahden nuorimman kohdalla, kun sisarukset ovat olleet kotihoidossa, ei noita lapsia olis mihinkään hoitoon muuten saanut, ellei isä olisi jäänyt heti kotiin.

Yhteistyössä