Vaalit -> passi ja ajokortti vanhentuneet -> ilmoitus äänioikeudesta hukassa. Voinko silti äänestää? Noup?

  • Viestiketjun aloittaja Minni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Ennakkoäänestää voi useassa paikassa. Miten tämä käytäntö estää ennakkoäänestämisen moneen kertaan?
Ja mikä iso nimilista? Ajatellaan esim Helsinkiä jossa varmaan on monta Matti Virtasta. Miten ilman henkkaria "vedät yli" sen oikean Matti Virtasen?
En hetkeäkään usko että jossain on jotain paperinimilistoja vaan kyllä ne koneellisesti hoidetaan ainakin ennakkoäänestyksessä.
Ennakkoäänestämisessä tarvitaan sitä äänestysoikeuden todistavaa, postissa tullutta korttia ja samalla henkilöllisyys pitää todistaa siihen kelpaavilla dokumenteilla. Kun kortin on äänestäessään antanut pois, ei voi uudelleen äänestää. Kun taas vaalipäivänä kukin äänestää siellä missä asuinpaikan mukaan pitää äänestää. Äänestyspaikkoja on paljon ja niin ollen yhtä paikkaa kohden tulee kohtuullinen määrä äänestäjiä, ainakin pienemmillä paikoilla on vielä paperiset nimilistat, joihin vedetään viiva ylitse, kun on äänestänyt, eikä toiseen kertaan voi niin ollen äänestää. Henkilöllisyys pitää asiallisesti todeta, mutta minkä sille voi, jos jossain vaalilakia noudateta.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";25488245]Olen 55 vee, mutta jäi aikoinaan ajamatta kakkosvaihe ja se sitten jäi vaiheeseen.
Rupes niin paljon pelottamaan autolla ajo, että luovutin. Ajoin sen 31-vuotiaana.[/QUOTE]

Ok. Kannattaa kuitenkin varmaan hommata se kuvallinen henkilökortti piakkoin jossain muodossa. Tarviihan sitä muutenkin kuin äänestäessä.
 
"eräs"
Ennakkoäänestämisessä tarvitaan sitä äänestysoikeuden todistavaa, postissa tullutta korttia ja samalla henkilöllisyys pitää todistaa siihen kelpaavilla dokumenteilla. Kun kortin on äänestäessään antanut pois, ei voi uudelleen äänestää. Kun taas vaalipäivänä kukin äänestää siellä missä asuinpaikan mukaan pitää äänestää. Äänestyspaikkoja on paljon ja niin ollen yhtä paikkaa kohden tulee kohtuullinen määrä äänestäjiä, ainakin pienemmillä paikoilla on vielä paperiset nimilistat, joihin vedetään viiva ylitse, kun on äänestänyt, eikä toiseen kertaan voi niin ollen äänestää. Henkilöllisyys pitää asiallisesti todeta, mutta minkä sille voi, jos jossain vaalilakia noudateta.
Itse en tarvinut postissa tullutta korttia ennakkoäänestäessäni. Paikkana Helsinki.Henkkarit tietysti katsottiin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25488338]Ok. Kannattaa kuitenkin varmaan hommata se kuvallinen henkilökortti piakkoin jossain muodossa. Tarviihan sitä muutenkin kuin äänestäessä.[/QUOTE]
Mulla on niin pienet kuviot, että korkeintaan tuolla huoltsikan yhteydessä olevassa postissa kysyvät henkkareita lähetystä hakiessa. Siellä on kelvannut vanha ajokorttikin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25488333]Aika erikoista, että ap ei ole pitänyt huolta siitä, että hänellä on voimassa oleva henkilöllisyystodistus.[/QUOTE]
Tuossa jo vastasinkin. En vaan ole tarvinnut, tosin pitää se kyllä hakkia niin välttyy selittelyiltä.
 
plm
Ok, mä olen aina äänestänyt ennakkoon niin on nuo varsinaisen vaalipaikan käytännön vähän epäselvät.
Mutta hiukan ot: Kyllä henkilöllisyystodistus on ihan hyvä olla olemassa muutenkin kuin äänestämistä varten. Saattaa sitä tarvita toistekin.
 
J-t harmaana
Vanhentunut passi toimii edelleen henkilöllisyystodistuksena, mutta matkustaa ei voi.Näin mä olin lukevinani poliisilaitoksen sivuilta. Ajokortti taas ei ole virallinen henkilöllisyystodistus, vaikka se olis voimassakin.
 

Yhteistyössä