Vaajatoiminta, lääkitys, paino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
Onko tämä ihan normaalia, huomasin kun aloitin syödä oliko se Tyroxin, niin paino alkoi lähtemään vaikka en tee mitään sen enempää jo vkon verran, jopa melkein päivittäin syön jotain makeita ulkona kun käyn kokouksissa ja teen treffit myös kahviloissa ihmisten kanssa, niin vkon aikana jo 4kg lähtenyt. Ihmettelen että sellainen painon pudotus, sillä nopeudella anoreksikko muutaman vkon päästä olen. Sekä kauhea kutina kurkussa? Ettei nyt vaan ylitoimintaan mennyt? ;D Työntekijä ei nähnyt minut koko viikon ja tänään hän tuli hakemaan tavaroita sekä totesi että ohhoh, olet sinä taas laihtunut, itsekin huomasin että se 4kg oli raju muutos vai onko jotain nestettä mitä lähtenyt taas mitä vaajatoiminta voi tehdä? Niin ja heti kun tuplasin annostusta se alkoi tapahtumaan.

On ollut jo 10 vuotta ja aina vaan synnytyksen jälkeen arvot sekaisin, en tiedä mikä tapaus mä olen, sitten taas ei menee kun vuos niin joka kerta arvot tulivat norm. En tiedä miten nyt, mutta ei se väliä olekaan, mietin vaan onko se laihtuminen lääkeistä noin kova? ;D Toisalta hyvää, mutta toisalta ompas nopea.

Kuinka paljon syöt sitä.
aikamoinen painon pudotus.

veikkaan, että syöt sitä liikaa, lääkäri määrännyt kokeeksi tuon määrän,
milloin sinulla kontrolli aika verikokeeseen, jotta nähdään annoksen sopivuus.

itselläni annostuksena 1 päivässä ja ma, to otan sitä puolitoista. Arvot pysyy näin ok ja paino ei heittele

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
1 tbl per pv :). Mutta pitäisi katsoa lääkärin mielestä, jatkanko ja kuinka kauaksi, ehkä arvot vaan heittelivät taas synnytyksen jälkeen ja ehkä se tabletti nyt jotain muuta tekee eli ylitoiminnan. Ainakin oireet kuin äidilläkin nyt ja hänellä ylitoiminta, se kurkun kutina juuri. Ehkä vaan pitänyt odottaa 6kk synnytyksestä ennen kun lähdin verikoikeille, kun se voi olla nyt mitä vaan.

Kyllä se siitä.
oikean annostuksen löytäminen voi joskus kestää.
itselläni sitä muutettiin muutamaan kertaan ennenkuin löytyi sopiva

kannattaa kävästä uudestaan verikokeessa, nyt sinulla taitaa olla liian suuri annostus menossa.

Juu kokeissa käyn pian :). Sekä tarvitsen ratkaisun jo pian että pitääkö mun edes näitä syödä, kun ainakin pientä vaajatoiminta on ollut aina ja siihen lääkitystä en tarvinnut, mutta nyt arvot olivat sen verran taas sekaisin, samoin kävi esikoisen jälkeen ja silloin en otanut lääkitystä, muutaman kk päästä melkein norm arvot on ollut 0_o, on se ihmellinen juttu se kilpirauhanen. Onko muuten joku muu täällä kenellä hormonien takia arvot sekaisin synnytyksen jälkeen, joku ihme väliaikainen vaajatoiminta. Koska nyt lääkärit eivät tiedä onko niin tai ei, mutta aika voimakas se lääkitys ainakin minulle näköjään.

Tuskinpa pääset lääkityksestä eroon. Jos annosta on nyt nostettu niin voi olla että olet jo liikatoiminnan puolella, jos paino tippuu noin rajusti. Minä lihosin 20 kiloa puolessa vuodessa ennen diagnoosia eikä paino alkanut tippumaan edes lääkityksellä vaan rankalla laihdutuskuurilla.

Jos olet Facebookissa niin siellä on kilpirauhasen vajaatoiminta -ryhmä, josta voit saada apua keskustelemalla. Mitkä ne sun arvot olivat ennen kuin lääkettä lisättiin?

Juu neljäs lapsi on tullut 3kk sitten :)

Siis en syö kun 3 vkoa koko lääke ja 2 ensimmäistä vkoa pitäisi aloittaa pikku hiljaa, En nyt syö kuin 1 tbl eli 0,1mg ja siihen tarkoitus oli päästä ennen ensimmäisiä verikokeita.

Verikokeiden perustella, he eivät osaa vielä kertoa että syönkö lopun asti tai ehkä ei ollenkaan, nyt vaan pitäisi sen toisen verikuvan saada lääkityksen kanssa. Koska raskauden jälkeen oli aika sekava verikuva, eli heiti vaajatoimintaan ja toisinkin päin, ettei vaan ole sama jotain hormonalista, mutta se selviä pian. Painoa vaan ihmettelen kun aloitin syödä kokonaiseen, että noin rajusti se tippuu. Tuntu myös energia niin paljon että voin nyt vaikka mennä lenkille ja samalla vaikka tuhansille ruokaa valmista :eek: kyllä tunnen jotain ei ihan normalia ole tässä. Liian kai iso määrä mulle. Niin ja arvat enää en muista, joku th 3,1 ja t4... jotain 6,2? Ehkä, en ole varma, sellaiset luvut vaan päässä.

Do diii :)

Verikokeissa olin tänään ja arvot ihan hyvät. Paras uutinen on se että todenäköisesti hyvin pian ei tarvitse lääkeitä syödä. Lääkäri tätä mieltä että ohimenevä toiminta.

Varma siksi kun arvot ok niin laihdun niin nopeasti, niin kuin yleensäkin minulle käynyt että aina syönyt ja juonut enkä lihonut, päinvastoin laihana aina pysynyt, mutta hyvää jos niin. Tarkistivat 2 lastakin ja heilläkin onneksi hyvät arvot, todenäköisesti synnytys sekoitti hormoneja taas.

Vajaatoimintahan usein aiheuttaa painonnousua ja turvotusta. Tollanen 4 kg laihtuminen viikossa viittais siihen, että nesteet lähtenyt pois.

Ite oon yrittäny syödä jopa yliannostusta, jotta paino tippuis mutta ei ole ollut ilmeisesti vaikutusta. En muutenkaan oikein huomaa mitään eroa lääkkeillä tai ilman, mutta verikokeiden mukaan vajaatoimintaa kuitenkin on. Ja on ollut useamman vuoden ajan, mutta välillä arvot ihan normaalit ilman lääkkeitäkin. Ilmeisesti kilpirauhanen toimii välillä ja välillä ei.

Juu joskus toimii ja joskus ei, mutta jotkut arvot näyttää että kovasti se halua toimia O_o en tiedä mitä se tarkoittaa, mutta ainakin jotain sellaista että todenäköisesti lääkeitä kohta en tarvitse.

Ongelma tulee vain synnytyksen jälkeen. Niin voi olla nestettä kyllä, vaikka mun painokin nyt meni jo laihan ihmisen mittarille. BMI siis nyt 20,06

Juu joskus toimii ja joskus ei, mutta jotkut arvot näyttää että kovasti se halua toimia O_o en tiedä mitä se tarkoittaa, mutta ainakin jotain sellaista että todenäköisesti lääkeitä kohta en tarvitse.

Ongelma tulee vain synnytyksen jälkeen. Niin voi olla nestettä kyllä, vaikka mun painokin nyt meni jo laihan ihmisen mittarille. BMI siis nyt 20,06

Miten alas aiot BMI:n saada pudotettua?

Kilpirauhasen toimintaa kun tutkitaan, niin otetaan kaksi eri verikoetta. Toinen kertoo tyroksiinin määrän eli kilpirauhasen tuottaman hormonin ja toinen sen hormonin, joka ohjaa kilpirauhasen toimintaa.

Mulla tyroksiinin määrä on ollut normaali, mutta sen toisen hormonin määrä yli sallitun. Olisi ehkä hyvä päästä joskus keskustelemaan asiasta alan erikoislääkärin kanssa ja siitä, että onko lääkitys todella tarpeellinen ja mistä tuollainen johtuu. Yleislääkärit on tähän asti vaan nähneet parhaaksi määrätä sen tyroksiinin samantien.

Mulla on ollu vajaatoimintaa varmaan 20v. Ihan sama juttu että synnytyksen jälkeen arvot ihan sekasin vuoden päivät, sitten taas tasottuu ja samalla annoksella mennään vuosia. Mutta ihan normaalia tuo että synnynksen jälkeen heittelee.

Voitteko te suositella hyvää lääkäriä täällä Turussa? :) Kun ajattelen käydä että se katso kokonais kuvan minusta ja miksi tarvi ja en tarvi välillä lääkitystä. Tai Helsingissäkin ok, sinne ainakin mennään kesällä asumaan tai aikaisemmin.

Yhteistyössä