Vaadinko kohtuuttomia mieheltäni- vuodatus!

  • Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti
hermoraunio
Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta ja meillä on alle vuoden ikäinen lapsi. Minä olen hoitovapaalla ja mieheni käy päivätyössä. Lisäksi rakennamme taloa ja mieheni on illat töiden jälkeen siellä.

Olen onnellinen siitä, että saan olla tyttäreni kanssa kotona ja se on ihan oma valintani. Ongelmani on tässä nyt se, että kaiken lapsenhoidon lisäksi hoidan KAIKKI kotityöt! Mieheni ei osallistu siivoukseen, ruuanlaittoon, pyykinpesuun (ei varmaan osaa edes konetta käyttää =)), tiskaukseen tms. Kuitenkin häntä aina odottaa lämmin ruoka kotiin tullessa, puhtaat vaatteet, siisti koti jne.

Töistä tullessaan syö, saattaa leikkiä lapsensa kanssa hetken (sen aikaa että saan tiskattua) ja sitten rojahtaa sohvalle huilaamaan tunniksi tai pidemmäksikin ja sitten painuu raksalle.

Minulla ei siis ole päivisin aikaa paljon huilailla, kun kaikki aika menee lapsen hoitoon/leikkimiseen/ulkoiluun (joita teen toki mielelläni!) ja kotitöihin.
Tätä mieheni ei tunnu ymmärtävän.

Hän ei osallistu öisiin heräilyihin/yösyöttöihin, minkä toki ymmärrän, onhan hänellä aikainen herätys...
Viikonloppuisin saatan joskus saada nukkua vähän pidempään ja hän hoitaa lapsen.

Tänäänkin ruuan jälkeen lähdin käymään pikaisesti auttamassa ystävääni (olin poissa n. 45min) ja odotin, että hän olisi sillä aikaa tiskannut, kun sanoi ettei voi nyt nukkua päikkäreitä kun ei saa yöllä sitten unta. Niin EI, kotona minua odotti edelleen isot tiskit, pyykit koneessa ja edelleen se HELVETIN maitopurkki pöydällä!!! :) Ja mies tietokoneella... HUOH! Ja kun asiasta mainitsin, niin vastaukseksi sain "en edes tullut ajatelleeksi"... niinpä.
Olisi siis pitänyt taas erikseen käskeä tekemään.

Joten siis, vaadinko mielestänne kohtuuttomia kun toivoisin että mies edes hieman osallistuisi ja osoittaisi kiinnostusta yhteistä kotiamme kohtaan?!

 
minä vaan
et vaadi kohtuuttomia! Kyllä miehenkin pitäisi osallistua kotitöihin, vaikka käykin töissä. Sopikaa joku tietty juttu joka on miehen oma tehtävä kuten esim. imuriointi tai kylppärin siivous. Näin meillä ja toimii hyvin ;)
 
minä
Mielestäni vaadit kohtuuttomia, eihän nyt miehet kaikkea tajua! minä odotin 4. lastamme talonrakennusvaiheessa ja mies hoiti työn ja ja rakennuksen. Minä kaiken muun. Ja sitä muuta olikin paljon! Siis älä valita nyt..
 
hermoraunio:
Joten siis, vaadinko mielestänne kohtuuttomia kun toivoisin että mies edes hieman osallistuisi ja osoittaisi kiinnostusta yhteistä kotiamme kohtaan?!
Eikös hän osoita? Rakentamalla teille omaa kotia?! Kohtuutonta on musta vaatia, jos toinen käy töissä ja rakentaa, että kotityöt vielä jaettaisiin tasan...
 
Et vaatisi kohtuuttomia, jos mukana ei olisi tuo raksaprojekti. Mutta kun nyt on, niin niin.. teillä ei kummallakaan ole vapaa-aikaa. Ymmärrän myös sen, että miehesi tahtoo edes piipahtaa koneella, piipahdathan itsekin. Vaadi sitten kun koti on rakennettu, tekeehän hän teille kotia, viitaten lauseeseesi: "toivoisin että mies edes hieman osallistuisi ja osoittaisi kiinnostusta yhteistä kotiamme kohtaan?!" Eikö tuo osoita aika paljon kiinnostusta yhteistä kotia kohtaan.

Jaksamisia! :)
 
Me rakensimme n 7 vuotta sitten meidän talon ja silloin teimme sen päätöksen, että minä hoidan lapset ja kodin, lapset silloin 1 v., 4 v., 6 v., ja mies päätyönsä ja talon rakentamisen.

Minä korkeintaan piipahdin raksalla ja hän tosiaan töistä kodin kautta suoraan raksalle.
Hyvin sen kesti, kun tiesi, että yhteiseen päämäärään tähdätään ja kohta ollaan oman katon alla kaikki.

Kyllä se arki vielä helpottuu kunhan talo rakennettu.
 
joo-o
Kyllä vaadit, koska miehesi rakentaa päivätyönsä lisäksi vielä taloa teille. Rakentaminen on tosi raskasta työtä. Jos raksaa ei olisi, et mielestäni vaatisi kohtuuttomia.
 
älä valita
Minä teen tuon kaiken myös yksin,sillä erotuksella että mulla ei ole edes sitä hengähdystaukoa että joku leikkisi lapsen kanssa töistä tullessaan.En saa nukuttua viikonloppuisin pidempään milloinkaan,pitää herätä tasan silloin kun vauvakin.Olen 8kk vauvan yh.Ole tyytyväinen edes tuohon vähään apuun minkä saat,toiset ei saa ollenkaan!!!
 
muumimamma
Mitä sä oikein ruikutat?!?!?
Miehes käy töissä ja menee raksalle tekee teidän yhteistä kotia!!!! Eihän se talon rakennus kestä kuin 1-2 vuotta kai sen ajan jaksaa vaikka päällänsä seisoa ja tiskata ne astiat ja tehdä ruuan. Niihän toisetkin tekee. Kokemusta on, mutta en ruikuta!
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
et vaadi kohtuuttomia! Kyllä miehenkin pitäisi osallistua kotitöihin, vaikka käykin töissä. Sopikaa joku tietty juttu joka on miehen oma tehtävä kuten esim. imuriointi tai kylppärin siivous. Näin meillä ja toimii hyvin ;)
Oho en huomannu tota et mies tekee teille taloa... Eli tässä tapaukessa vaadit kohtuuttomia.
 
kokeny
No meillä oli sama tilanne ja en vaatinut mieheltä mitään. Mieshän kävi jo töissä ja sitten raksalla, mä hoidin lasta ja kotia. Musta se oli tasapeli. Nyt kun talo on valmis ja mies käy vaan töissä, niin mies auttaa iltaisin kotona :) Tiedän että se on rankkaa ja ottaa päähän, mutta oletko kokeillut kuinka rankkaa siellä raksalla on työskennellä? Ihan yhtä hyvin miehesi voisi sitten sulle valittaa, että tulet vaan valmiiseen kotiin etkä mitään ole sen eteen tehnyt (sitten kun talo on valmis siis). Kummallakin on tällä hetkellä omat hommat, kyllä se siitä!
 
vieras
Kun mies ei tajua toivomuksiasi, täytyy sanoa suoraan! Kaikki ei vaan tajua! Meillä nyt ratkesi tuo ikuinen kotityökysymys sillä, että minun ehdotuksestani sovittiin, että sen jälkeen kun lapsi nukahtaa yöunille, käytämme yhdessä 15 min kotitöihin. Tuo on määrällisesti niin pieni aika, että ei ole kenenkään ajasta varsinaisesti pois ja yhdessä saamme tuon vartin aikana hyvinkin pidettyä kodin perussiistinä. Minä hoidan loput sen mukaan päivisin, mitä jaksan. Mieskin oli tästä ratkaisusta "tyytyväinen" Minä joudun kyllä muistuttamaan, että nyt taas vartin spurtti, mutta en sitä näe nalkuttamisena tms.
 
Et vaadi liikoja. Vakavan keskustelun paikka on mun mielestä. vaikka mies töissä käykin ja raksallakin lisäks, niin kotihommiinkin pitäs vähän osallistua ja suoda sulle lepohetkiä.

*Muoks* Kieltämättä on paljon, että mies tekee hommia raksalla työnsä lisäks. Silti ois mun mielestä kohtuullista, että äidillekin järjestetään hieman levähdysaikaa. Siitäkin olis paljon apuja, jos mies vaikka yhden homman ottas hoitaakseen. Täytyyhän äidinkin päästä välillä irti lasten ja taloudenhoidosta. Jos asia on sovittu niin, että työnjako on tollanen ja se molempien mielestä toimii, niin sit on eri asia.
 
Mun mielestä sä vaadit liikoja. Eri asia jos mies ei rakentaisi taloa.

Lisäksi suosittelen, että alat puhua suoraan miehellesi toiveistasi. Ei mitään sellaista, että oletat tai toivot hiljaa mielessäsi, että mies tiskaisi. Sanot suoraan jos haluat että mies tiskaa. Tuskin säkään osaat siellä raksalla lukea miehen ajatuksia ja tehdä mitä hän haluaisi sinun tekevän...

Tosin mä olen muutenkin sitä mieltä, että ne kotityöt ei mihinkään karkaa. Kukaan ei kuole jos ei joka päivä imuroi.
 
Muuten et, mutta se oman talon projekti on varmasti yhteisesti suunniteltu juttu ja vie varmasti mieheltä voimia. Toki voitte sopia niin, että joku muu hoitaa raksalla, jotta miehesi jaksaa tehdä myös kotihommia, mutta oletko valmis maksamaan siitä. Siis kaikki on kuitenkin teidän yhdessä päätettäviä asioita. Itselläni ei raksahommista kokemusta, mutta tuntenut olen monta talonrakentaja perhettä ja kaikilla heillä on ollut omanlaiset järjestelynsä, jotta ovat jaksaneet arjet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Et vaadi liikoja. Vakavan keskustelun paikka on mun mielestä. vaikka mies töissä käykin ja raksallakin lisäks, niin kotihommiinkin pitäs vähän osallistua ja suoda sulle lepohetkiä.
koskas se mies lepää? töitä, raksaa... tekee kovan työn elättääkseen perheen ja sit vielä rakentaakseen kodin. tää on väliaikainen vaihe, kun raksa on valmis, on eri tilanne
Levähtää siinä töiden ja raksalle menon välissä. Sit antaa vaimolleen lepohetken ja lähtee sit raksalle. Mun mielestä sellanen ratkasu olis toimivin.

Meillä ei o raksaa, mut käytäntö silti aika vastaava ku edellä mainittu. Mies siis saa levähtää töiden jälkeen (paitsi jos mulla on poikkeuksellisesti joku kiireellinen meno) ja sit on mun vuoro huilata. Loput illasta mies tekee oman osansa ja minä omani, tilanteen mukaan. kaikkien ei tietty tarvi toimia samoin, mut molempien tyytyväisyys on tärkeetä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Et vaadi liikoja. Vakavan keskustelun paikka on mun mielestä. vaikka mies töissä käykin ja raksallakin lisäks, niin kotihommiinkin pitäs vähän osallistua ja suoda sulle lepohetkiä.
koskas se mies lepää? töitä, raksaa... tekee kovan työn elättääkseen perheen ja sit vielä rakentaakseen kodin. tää on väliaikainen vaihe, kun raksa on valmis, on eri tilanne
Levähtää siinä töiden ja raksalle menon välissä. Sit antaa vaimolleen lepohetken ja lähtee sit raksalle. Mun mielestä sellanen ratkasu olis toimivin.

Meillä ei o raksaa, mut käytäntö silti aika vastaava ku edellä mainittu. Mies siis saa levähtää töiden jälkeen (paitsi jos mulla on poikkeuksellisesti joku kiireellinen meno) ja sit on mun vuoro huilata. Loput illasta mies tekee oman osansa ja minä omani, tilanteen mukaan. kaikkien ei tietty tarvi toimia samoin, mut molempien tyytyväisyys on tärkeetä. :)
Mun mielestä teidän tilannetta ei TODELLAKAAN voi verrata siihen, että mies viettää illat raksalla rakentamassa perheelleen taloa! Eikö siinä ole tarpeeksi jo kotityötä?
 
alkuperäinen
Kiitos vastauksista! Kaipa minäkin oikeasti tiesin, että kohtuuttomia vaadin. Otti vaan niin päähän! Mutta nyt sain asian pois päiväjärjestyksestä :) Nyt lakkaan valittamasta, koska asiat kuitenkin ovat hyvin. Ja ehkä sitten tosiaan asiat muuttuu, kun talo on valmis. Iso kiitos teille! =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ei ole kohtuuton työ yhdessä pienessä päiväunet nukkuvassa lapsessa ja kotitöissä...
Samaa mieltä, ehkä hiukan eri olla päivä töissä ja sen jälkeen painella vielä raksalle... En todellakaan kehtaisi valittaa, älä ap ainakaan ukkolles mene valittamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Et vaadi liikoja. Vakavan keskustelun paikka on mun mielestä. vaikka mies töissä käykin ja raksallakin lisäks, niin kotihommiinkin pitäs vähän osallistua ja suoda sulle lepohetkiä.
koskas se mies lepää? töitä, raksaa... tekee kovan työn elättääkseen perheen ja sit vielä rakentaakseen kodin. tää on väliaikainen vaihe, kun raksa on valmis, on eri tilanne
Levähtää siinä töiden ja raksalle menon välissä. Sit antaa vaimolleen lepohetken ja lähtee sit raksalle. Mun mielestä sellanen ratkasu olis toimivin.

Meillä ei o raksaa, mut käytäntö silti aika vastaava ku edellä mainittu. Mies siis saa levähtää töiden jälkeen (paitsi jos mulla on poikkeuksellisesti joku kiireellinen meno) ja sit on mun vuoro huilata. Loput illasta mies tekee oman osansa ja minä omani, tilanteen mukaan. kaikkien ei tietty tarvi toimia samoin, mut molempien tyytyväisyys on tärkeetä. :)
Mun mielestä teidän tilannetta ei TODELLAKAAN voi verrata siihen, että mies viettää illat raksalla rakentamassa perheelleen taloa! Eikö siinä ole tarpeeksi jo kotityötä?
Enhän mä verrannutkaan, kerroin vaan miten meillä vuorotellaan arkisin lepohetkien kanssa. :)

Toki raksassakin on kotityötä, mut ei se vähennä vaimon tarvetta omaan lepohetkeensä. Lepohetki ei o sellanen, että tiskaa sillä aikaa ku mies töistä palattuaan hetken leikkii lapsen kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Et vaadi liikoja. Vakavan keskustelun paikka on mun mielestä. vaikka mies töissä käykin ja raksallakin lisäks, niin kotihommiinkin pitäs vähän osallistua ja suoda sulle lepohetkiä.
koskas se mies lepää? töitä, raksaa... tekee kovan työn elättääkseen perheen ja sit vielä rakentaakseen kodin. tää on väliaikainen vaihe, kun raksa on valmis, on eri tilanne
Levähtää siinä töiden ja raksalle menon välissä. Sit antaa vaimolleen lepohetken ja lähtee sit raksalle. Mun mielestä sellanen ratkasu olis toimivin.

Meillä ei o raksaa, mut käytäntö silti aika vastaava ku edellä mainittu. Mies siis saa levähtää töiden jälkeen (paitsi jos mulla on poikkeuksellisesti joku kiireellinen meno) ja sit on mun vuoro huilata. Loput illasta mies tekee oman osansa ja minä omani, tilanteen mukaan. kaikkien ei tietty tarvi toimia samoin, mut molempien tyytyväisyys on tärkeetä. :)
Mun mielestä teidän tilannetta ei TODELLAKAAN voi verrata siihen, että mies viettää illat raksalla rakentamassa perheelleen taloa! Eikö siinä ole tarpeeksi jo kotityötä?
Enhän mä verrannutkaan, kerroin vaan miten meillä vuorotellaan arkisin lepohetkien kanssa. :)

Toki raksassakin on kotityötä, mut ei se vähennä vaimon tarvetta omaan lepohetkeensä. Lepohetki ei o sellanen, että tiskaa sillä aikaa ku mies töistä palattuaan hetken leikkii lapsen kanssa.
Mä olen sitä mieltä, että sen naisen ei ole mikään pakko tiskata juuri silloin kun mies leikkii lapsen kanssa... Jokainen tyylillään.
 

Yhteistyössä