Uusperheiden raha-asioista kyselen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli miten te olette sovitelleet raha-asioita? Onko yhteiset rahat, miten perhejakauma (onko yhteisiä lapsia, molemmilla myös omia jne.), erilliset rahat, maksatteko laskut puoliksi?

Minua hieman ahdistaa, kun tahtoisimme muuttaa yhteen, mutta tuloni tippuisivat huomattavasti ja töihin palattuanikin tienaisin moninkertaisesti vähemmän. Minulla useampi lapsi, miehellä yksi. Olen ajatellut, että tahtoisin itse elättää omat lapseni siinä määrin kuin se nyt lasketaan.. siis ostaa heille vaatteet, harrastusvälineet jne.

Rakkauttahan ei rahassa mitata, mutta en tosiaankaan haluaisi olla kenenkään lompakolla :D Äh, kyllähän näistä asioista selvitään ja puhutaan keskenämme, mietin vain. Olen nyt jonkin aikaa jarrutellut tätä yhteenmuuttoa, tosiasia vain on se, että olemme jo nyt kuin perhe (molemmilla oma talous, maksamme omat laskumme ja molemmat omien lastensa menot, kaikki vapaa-aika kuluu yhdessä), maksamme kahta isoa vuokraa vain.. :)

Mulla on 2 lasta 5.v ja 3.v, miehellä 7.v ja 3.v
Eli pienten lasten perhe ollaan.
Ostettiin omakotitalo, kun lapsiluku kasvoi neljään ja kohta minulle ja miehelle yhteinen.
Laskut menee joka toinen kuukausi minulta ja toinen mieheltä.
Tavarat ja vaatteet ym.. menee samalla tavalla, vaikka hintaeroa voikin olla, perustetaan ehkä ensi vuonna yhteinen tili on helpompaa.

Meillä 3 yhteistä sekä molemmilla 1 entisestä liitosta. Yhdessä eletään rahallisestikkin. Lapset myös ovat kuin omia kummallekkin. Eli ei erotella mies ostaisi omilleen ja minä omalleni. Omassa asunnossa asutaan ja 4 yhteinen lapsi tulossa.

Miehellä kolme lasta minulla ei yhtään. Mies maksaa asuntolainan (ja omistaa asunnon), minä yhtiövastikkeen. Ruuat maksan osittain minä, mies valtaosan. Kumpikin maksaa omat puhelimet,auto yms.kulut. Mies maksaa sähköt ja minä veden. Lasten menoista minä maksan osan vaatteista, leluista yms (ihan omasta halustani). Rahasta ei oo ollu kiistaa. Mulla kortti yhdelle miehen tileistä (johon tulee elarit ja lapsilisät) ja teen pääsääntöisesti päivittäisostokset (ja kaikki muunkin kotitalouden työn). Yksin eläessä jäi rahaa säästöön, nykyisin ei.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä hienous on elää perheenä ja jakaa kaikki muu, paitsi rahat. Sitä kauttahan perheen sisällä ihmiset saattavat olla hyvinkin eriarvoisessa taloudellisessa asemassa, enkä mä käsitä mitä järkeä siinä on? Meinaan että mä haluan että mun perheessä ihan kaikki vat samalla viivalla kaikilta osin. Myös taloudellisesti.

Meillä siis on yhteiset rahat. Oli silloin, kun miehellä oli millä mällätä ja mä olin lähes tuloton, oli myös silloin, kun mies oli tuloton ja "mun" rahoilla elettiin. Ja niin on nytkin, kun hoidan lapsiamme kotona ja mies käy palkkatöissä.

Ihan alusta saakka ollaan siis eletty "meidän" rahoilla ja niillä rahoilla on kustannettu sun, mun ja meidän lapset. Ei olla eritelty vuokria puoliksi, laskutkin on maksettu aina sen tililtä kummalla on sillä hetkellä sattunut olemaan enempi rahaa. Myöskään lasten kohdalla ei olla lähdetty erittelemään mitään, eli samasta pussista menee.

Mun tulot putosi (asumistuki lähti pois kokonaan ja yh-korotus) siinä kohtaa kun muutimme yhteen, joten tietenkin on silloin miehen "velvollisuus" paikata sitä tulojeni putoamista. Säästihän hän puolestaan siinä rahaa, ettei hällä ollut enää omaa vuokraa maksettavana.
Kieltämättä mies on se, joka hävisi tässä taloudellisesti, mutta kaikkea ei tosiaan voi mitata rahassa.

Yhteistyössä