Uusperheen ongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Meillä on vanha uusperhe, jossa lapsia vain miehen puolelta. Ainainen ongelma on ollut lasten äidin halukkuus hankkia perusjuttuja lapsille. Mieheni maksaa lapsista elarit, kalliista harrastuksesta joka kuukausi puolet, harrastuksen kautta hankituista toppavaatteista puolet jne. Nyt lapset tulivat meille taas viikonlopuksi ja pakkasen ollessa lähemmäs -10 astetta ei heillä ollut talvikenkiä. Äiti ei kuulemma ala ostamaan kun on niin paljon jo lapsiin sijoittanut harrastuksen kautta rahaa. Oli äidiltä unohtunut sanoa, että isä osallistuu puolestaan myöskin kustannuksiin. Ei tuo vielä ole se ongelma vaan se, että äidin uusi mies on "muuttanut" myöskin asumaan heidän luokseen. Koska tämä lasten äiti saa elareita 3 lapsesta, yh-korotuksen, kaikki tuet ja on vielä töissä niin miehen ei kannatakkaan muuttaa sinne virallisesti. Mies asuu virallisesti äitinsä kanssa, mutta äiti lähettää postit lasten äidin luokse viikottain. Uusi mies siis osallistuu kuitenkin omalta osaltaan kuluihin mm. ostamalla perheelle ruuan.

Kaiken tuon jälkeen, äidillä ei ole varaa ostaa lapsille niitä talvikenkiä vaan isän pitäisi nekin ostaa. Ei siinä mitään muuten, mutta siellä asuu yksi työssäkäyvä aikuinen lisää ja silti rahat ei riitä vaikka tuetkin otetaan.

Uuden puolison tehtävä ei ole maksaa lasten kuluja vaan ne kuuluu lasten vanhempien keskenään maksaa.
Äidin tehtävä ei ole myöskään kertoa raha-asioista lapsille kuka mitäkin maksaa.
Sinun asiasi ei ole myöskään kytätä asuuko siellä joku mies virallisesti vai ei.
Huolehdi vaan omat asiasi.

Pieni juttelutuokio lasten äidin kanssa olis varmaan aiheen. Voihan sen aina ilmiantaa Kelalle, että ei oo enää yh , tai ainakin uhata ilmiantaa, jos ei ala asenne muuttumaan. Eihän sen uuden ole tietenkään mikään velvollisuus niitä lapsia elättää, mutta kyllä sen äidin kuuluis elareillaan ne perustarpeet hankkia. Kengät lienee kai ihan perustarpeita.

t. äiti, joka ei maksata eksällään edes lasten harrastuksia

Ei ole minun asia todellakaan, mutta välillisesti on. Sillä minä sitten elätän yksin tuon meidän lapsen kun miehellä ei ole rahaa. Tosin tässä ei ole siitä kyse vaan tuosta "vapaamatkustajasta" ja aihettomista tuista. Mehän niitä kaikki yhteiskunnassa maksetaan.

Jeps, niinhän äidin kuuluisi, mutta mitä sanoo isän sydän jos lapset tulevat viikonlopuksi luokse ja ovat puolialastomina. Omatunto sanoo, ettet voi viedä heitä maanantaina tarhaan puolipukeissa tai pihalle, joten vaihtoehdoksi jää ostaa kengät/puku tms.. Näin meillä. Vituttaa aika ajoin hyvin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Jeps, niinhän äidin kuuluisi, mutta mitä sanoo isän sydän jos lapset tulevat viikonlopuksi luokse ja ovat puolialastomina. Omatunto sanoo, ettet voi viedä heitä maanantaina tarhaan puolipukeissa tai pihalle, joten vaihtoehdoksi jää ostaa kengät/puku tms.. Näin meillä. Vituttaa aika ajoin hyvin paljon.

Tämä just!!!! Ei voi olla ostamatta, kun lapset kärsivät sitten :-(. Tämä on loputon kierre...

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Ei ole minun asia todellakaan, mutta välillisesti on. Sillä minä sitten elätän yksin tuon meidän lapsen kun miehellä ei ole rahaa. Tosin tässä ei ole siitä kyse vaan tuosta "vapaamatkustajasta" ja aihettomista tuista. Mehän niitä kaikki yhteiskunnassa maksetaan.

Valinnanvapaus on jokaisella,ei tarvi ottaa miestä jolla on elatusmaksuvelvollisuus muualle.Se on niin yksinkertainen asia.
Äidin kuuluu hankkia ne talvijalkineet,jos niitä ei ole ja lapsi palelee,pitäkää se sisällä kunnes tulee asianmukaisissa jalkineissa.

Sun miehesi voi omasta tahdostaan maksaa harrastuksia vaatteita ym. mutta velvoitettu hän siihen ei ole eli äiti ei voi pakottaa ,hän saa sitä vasten elarit ja lapsilisät. Eli lyhyesti lainmukaan mikäli sopimuksessa ei muuta kirjallisesti mainita ,hänen ei elatusmaksujen lisäksi tarviste osallistua muihin kuluihin kuin matkakustannuksiin itsensä luokse.

hmm...tuossa Clivia sanoi ettei uuden puolison tarvitse maksaa lasten kuluja, vaan lasten vanhempien...ainakin meillä käytännössä me ostettiin kaikki mitä miehen (nyt jo ex) pojat tarvitsi, äidille ei sanojensa mukaan kuulunut minkään ostaminen tai maksaminen, eikä osallistunut harrastusten, eikä esim. rippijuhlien maksuun (vieraaksi toki halusi tulla), vaan kaikki kuului isän ja äitipuolen (minun) maksaa.

En viitti tarkemmin eritellä, mutta tässä on taustalla myös velkasaneeraus jne., jossa mieheltäni jäi ex-aviovaimoltaan saatavia reipas 5.000 eur. Henkilö saa tukia! Lisäksi myös uuden elareiden laskentatavan mukaan myös samassa taloudessa asuvan puolison asumiskulut otetaan huomioon eli tässä tapauksessa myös miesystävän (oikeasti).

Ehkä kannattais ruveta pitämään ihan kirjanpitoa siitä mitä kuluja on lapsille maksanut niin olisi sitten ihan mustaa valkoisella esittää jos vaatimuksia alkaa tulla entistä enemmän. Lastenvalvojaan yhteys jos muuten ei sopimukseen äidin kanssa päästä. Tai sitten niin että hommaatte kamppeet isän luokse ja niitä ei sitten kuljeteta sinne äidille vaan lapset palautetaan niissä vaatteissa kuin tulivat. Toki vähän hölmöltähän se vaikuttaa mutta jos muuten ei ratkaisua löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä kannattais ruveta pitämään ihan kirjanpitoa siitä mitä kuluja on lapsille maksanut niin olisi sitten ihan mustaa valkoisella esittää jos vaatimuksia alkaa tulla entistä enemmän. Lastenvalvojaan yhteys jos muuten ei sopimukseen äidin kanssa päästä. Tai sitten niin että hommaatte kamppeet isän luokse ja niitä ei sitten kuljeteta sinne äidille vaan lapset palautetaan niissä vaatteissa kuin tulivat. Toki vähän hölmöltähän se vaikuttaa mutta jos muuten ei ratkaisua löydy.

Tätä on joskus vuosia sitten ollut, mutta sitten mietittiin että säälittää kun lapset kärsii. Onko se oikein, että he ovat sitten niissä kesälenkkareissa kun toinen vanhemmista ei niitä osta. Muuten menisi niin hyvin kaikki, mutta tuo järetön lähivanhemman rahankäyttö siepoo.

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
hmm...tuossa Clivia sanoi ettei uuden puolison tarvitse maksaa lasten kuluja, vaan lasten vanhempien...ainakin meillä käytännössä me ostettiin kaikki mitä miehen (nyt jo ex) pojat tarvitsi, äidille ei sanojensa mukaan kuulunut minkään ostaminen tai maksaminen, eikä osallistunut harrastusten, eikä esim. rippijuhlien maksuun (vieraaksi toki halusi tulla), vaan kaikki kuului isän ja äitipuolen (minun) maksaa.

Jos uusi kumppani haluaa maksaa edellisen suhteen lasten elämisen ja asumisen se on hänen asiansa mutta viittasin tuossa alkuperäisen kirjoittajan tekstiin josta kävi ilmi että uusi kumppani maksaa mm. ruuan ja taas perään että kun on yksi töissäkäyvä perheessä lisää niin luulis rahojen riittävän.Se uusi kumppani ei ole velvollinen kustantamaan mitään muuta kuin omat kulunsa ja ihan on oma asiansa jos rahansa pistää toisen lapsiin.
MUn mies ei maksa mun poikien elämistä vaan mä maksan sen itse vaikka mun exäni siitä vittuilee joka kuukausi puhelimessa kun kerjään elareita jota ei koskaan näy tilillä maksupäivänä ilman kerjäämistä että pyydä siltä äijältäs.
En todellakaan pyydä,eikä mies myöskään pyydä multa rahaa omien lastensa elättämiseen.Molemmat huolehtii omat laskunsa ja omien lastensa kulut itse.Toki käydään kaupassa yhdessä ja mies kuskaa autolla mun lapsia jos ne kyytiä tarvitsee mutta tämä toimii näin hyvin.
Musta on kummallinen käsitys että pitäis sen uuden kumppanin vastuulle sysätä omat lapset niinkuin mun exä ajattelee.

En viitti tarkemmin eritellä, mutta tässä on taustalla myös velkasaneeraus jne., jossa mieheltäni jäi ex-aviovaimoltaan saatavia reipas 5.000 eur. Henkilö saa tukia! Lisäksi myös uuden elareiden laskentatavan mukaan myös samassa taloudessa asuvan puolison asumiskulut otetaan huomioon eli tässä tapauksessa myös miesystävän (oikeasti).

Henkilö saa tukia... Hmm. Vai saako?

Kuulostaa vähän siltä, että sä olet laittanut nokkasi sellaiseen paikkaan mihin se ei kuulu. Sä et voi tietää miehesi exän taloudellista tilannetta 100% eikä sun pidäkään sitä tietää, se on hänen yksityisasiansa. Uusi miesystävä ehkä asuu heidän luonaan, mutta ehkeivät he vielä ole valmiita oikeasti perustamaan perhettä ja elättämään toisiansa. Tää on hiukan hankala kysymys uusperheissä... Missä vaiheessa voidaan olettaa, että keskenään seurustelevat aikuiset myös maksavat toistensa kuluja ja toistensa lasten kuluja?

Harmi, ettei lasten äidillä ole omasta mielestään varaa talvikenkiin. Ehkä miehesi kannattaisi kysyä häneltä onko kalliin harrastuksen jatkaminen sen arvoista, ettei lapsilla ole edes asianmukaista talvivaatetusta.

Koska kyseessä on miehesi exä, en suosittele puuttuvan heidän tekemiin ratkaisuihin asumisen suhteen... Vaikken kelahuijareista tykkääkään. Toisaalta kuulostaa siltä, että yh-korotus on ainoa äidin saama yh-etu joten kyseessä ei välttämättä ole mikään suuren luokan huijaus.

Miehesi pitää sanoa exälle, että jos hänellä ei ole varaa lapsen kalliiseen harrastukseen niin joko harrastus lopetetaan kokonaan tai sitten miehesi osallistuu siihen suuremmalla summalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Henkilö saa tukia... Hmm. Vai saako?

Kuulostaa vähän siltä, että sä olet laittanut nokkasi sellaiseen paikkaan mihin se ei kuulu. Sä et voi tietää miehesi exän taloudellista tilannetta 100% eikä sun pidäkään sitä tietää, se on hänen yksityisasiansa. Uusi miesystävä ehkä asuu heidän luonaan, mutta ehkeivät he vielä ole valmiita oikeasti perustamaan perhettä ja elättämään toisiansa. Tää on hiukan hankala kysymys uusperheissä... Missä vaiheessa voidaan olettaa, että keskenään seurustelevat aikuiset myös maksavat toistensa kuluja ja toistensa lasten kuluja?

Harmi, ettei lasten äidillä ole omasta mielestään varaa talvikenkiin. Ehkä miehesi kannattaisi kysyä häneltä onko kalliin harrastuksen jatkaminen sen arvoista, ettei lapsilla ole edes asianmukaista talvivaatetusta.

Koska kyseessä on miehesi exä, en suosittele puuttuvan heidän tekemiin ratkaisuihin asumisen suhteen... Vaikken kelahuijareista tykkääkään. Toisaalta kuulostaa siltä, että yh-korotus on ainoa äidin saama yh-etu joten kyseessä ei välttämättä ole mikään suuren luokan huijaus.

Miehesi pitää sanoa exälle, että jos hänellä ei ole varaa lapsen kalliiseen harrastukseen niin joko harrastus lopetetaan kokonaan tai sitten miehesi osallistuu siihen suuremmalla summalla.

Tiedän valitettavasti tasan tarkkaan naisen tulot ja menot. Uuden elarimaksujärjestelmän vuoksi ne selvitetään tarkasti sekä myöskin ulosottoasioiden vuoksi! Välillisestihän me isän uudet puolisotkin joudumme maksamaan niitä yhteisiä menoja.

clivia, miksi et pyydä elatusmaksua kelalta joka perisi ne sit exältäs, ei tarvitsisi joka kuukausi tapella.Jos asiat on pelkkää riitelyä on musta lastenkin edun mukaista että ollaan mahdollisimman vähän tekemisissä ettei tarvitse vanhmpien riidoista kärsiä.

Tiedän valitettavasti tasan tarkkaan naisen tulot ja menot. Uuden elarimaksujärjestelmän vuoksi ne selvitetään tarkasti sekä myöskin ulosottoasioiden vuoksi! Välillisestihän me isän uudet puolisotkin joudumme maksamaan niitä yhteisiä menoja.

Tulot saatat tietää tarkasti jos miehesi on ne sinulle selvittänyt mutta menoja et. Tietenkin asumiskulut yms selvitetään elaripapereissa mutta kaikkia kuukauden menoja et tiedä. Miehesi exällä on oikeus tuhlailla jos hän niin haluaa.

Jos hän sanoo, ettei hänellä ole varaa talvikenkiin mutta harrastukseen on, niin vaihtoehdoksi ei jää kun sano suoraan, että jos ei harrastukseen ole varaa niin se täytyy lopettaa. Ehkä äiti siinä vaiheessa voisi ajatella kahteen kertaan, että löytyisiköhän rahat talvikenkiin sittenkin...

Kuinka paljon elareita miehesi maksaa?

Lasten isä ja äiti eronneet siis lasten ollessa ihan pieniä, joten meillä on pitkä historia ja haluamme yhdessä (jopa minä) pitää lapset kiinni harrastuksissa jne. jotta kaikilta muilta lieveilmiöiltä säilyttäisiin erossa (paljon muuttoja, äidin parisuhteiden vaihtuvuus, koulujen muutokset jne.). Mutta nuo talvipopot riepoo, vähästä se voi olla kiinni. Jos sanotaan, että uusi puoliso ei ole velvollinen maksamaan mitään, mutta kyllähän se monesti niin on että pakkokin on. Meillä on yksi yhteinen lapsi ja minulle ei aikaisempia. Itse hankin suurimman osan yhteisen lapsen vaatteista, maksan päivähoidon jne., sillä mies maksaa isommista lapsista niin paljon. Tämä on oma valinta, enkä siitä valitakkaan, mutta pitäisi olla melkos hyvät palkat jos mieheni pystyisi vielä puolet maksamaan yhteisestä lapsestamme. Sitä en oletakkaan.

Tulot saatat tietää tarkasti jos miehesi on ne sinulle selvittänyt mutta menoja et. Tietenkin asumiskulut yms selvitetään elaripapereissa mutta kaikkia kuukauden menoja et tiedä. Miehesi exällä on oikeus tuhlailla jos hän niin haluaa.

Jos hän sanoo, ettei hänellä ole varaa talvikenkiin mutta harrastukseen on, niin vaihtoehdoksi ei jää kun sano suoraan, että jos ei harrastukseen ole varaa niin se täytyy lopettaa. Ehkä äiti siinä vaiheessa voisi ajatella kahteen kertaan, että löytyisiköhän rahat talvikenkiin sittenkin...

Tiedätkö, hän voisi tuon harrastuksen lapsilta lopettaakin ja on sillä uhkaillutkin.

Hän maksaa juuri sen verran kuin uusien laskureiden mukaan pitääkin. LIsäksi elareiden mukana erityisharrastusten kulut ja vielä lisäksi joka kuukausi 150 eur harrastusmenoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
clivia, miksi et pyydä elatusmaksua kelalta joka perisi ne sit exältäs, ei tarvitsisi joka kuukausi tapella.Jos asiat on pelkkää riitelyä on musta lastenkin edun mukaista että ollaan mahdollisimman vähän tekemisissä ettei tarvitse vanhmpien riidoista kärsiä.

Ei ole käytännössä ollut mahdollista kun exä on hyväpalkkaisessa työssä ja ilmoittanut että haluaa maksaa ne itse.Maksua voi vetkuttaa kuukauden ilman että niitä saa kelalta perittäväksi.Oikeuteen ollaan menossa muutenkin asian tiimoilta,sitäkin se vedättänyt jo kaksi kuukautta jättämällä tulotietonsa ilmoittamatta ja anomalla aina lisäaikaa saadakseen selvitettyä tilanteensa.
Loputtomiin se vedätys ei kuitenkaan onnistu ja itselleen tekee kiusan,kaikki tulee korkojen kanssa maksettaviksi joka tapauksessa,samaten kuin joutuu maksamaan kalliit oikeudenkäyntikulut ja asianajajansa ym.
Kyse onkin vain ja ainoastaan kiusanteosta,ei mistään muusta.
Mä en ole sen kanssa tekemisissä,mutta esim. tilanteissa jolloin palauttaa lapset,ei suostu niitä palauttamaan ellen mene näytille naaman eteen että näkee missä kunnossa olen.
On jättänyt mm. palauttamatta lapset tämän vuoksi ja väittänyt että olen siinä kunnossa ettei mulle voi lapsia antaa jolloin taas lastensuojelusta on soitettu ja todettu että olen ihan asiallisessa kunnossa ja sen jälkeen he soittavat exälle ja käskevät tuoda lapset.KUn toisella päässä viiraa niin mahdotonta hoitaa yhtään mitään asiaa kun on yhteishuolto.Sitä taas ei saa peruttua kunnei exä tee mitään rikollista.

Yhteistyössä