Uusperhe ongelmia! Tai exä on hullu ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tiedä mistä saa apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mikäli esim. lapselle ostetaan polkupyörä, ei sellaiseen pelkkä elatusmaksu riitä. Isommat hankinnat pitää tehdä kummankin vanhemman ja maksaa yhdessä.

Usein joutuu tavallisessa ydinperheessäkin säästämään rahat noihin kalliimpiin ostoksiin, miksi yh:n pitäisi voida ostaa se säästämättä.

Itse olen yh, ja sain huudettua melkein uuta vastaavan pyörän tosi halvalla tyttärelleni. Ei tarvinnut alkaa kolehtia keräilemään.

Miksi yh:n pitäisi voida ostaa se yksin? Miksei sen toisen osapuolen tarvitse osallistua? Pelkkä elari ei riitä, kuten jo sanoinkin.

Hei Haloo! ei elarin pidäkään riittää eli pelkästään isän maksaa vaan on lähivanhemmankin maksettava pyörästä. Välillä tulee isompia kuluja, toisinaan lapsi ei kuukaudessa kuluta edes elarin+äidin osan+ lapsilisän vertaa eli pitää säästää

Sinäkö olet yh ku noin hyvin tiiät? Eli nämä ylemmät ja"viisaammat"on laskenu että yks lapsi kuluttaa 250e/kk siihen kuuluu ruoka,vaatteet,hygienia tuoteet. jos mietitte tarkemmin niin juuri oikea summa. Eli jos isukki maksaa KAHDESTA lapsesta yhteensä 270e niin yhden lapsen perustarpeet on täytetty, äiti maksaa siis toisen, Ja 2x146e eli lapsilisät on 292e. Pitäähän äidin maksaa lapsen asuminen oli se vuokra tai omistus asunto,vesi,sähkö,pesuaineet jne.. monelle nuo asiat on ilmaisia?? jos äiti saa palkkaa 1700e/kk niin kahden lapsen kans tiukille menee.

Jos 250e on oikea summa, ni eikös se sit mene oikein. Jos minimielari on n. 130e ja lapsilisät yh-korotuksineen ensimmäisestä 130e ja äidin osuus 130e, niin tuleehan siitä jo nelisen sataa.

Siis mitä??? miten sie lasket, mikä äidin osuus 130e?? laskin tuossa että äidin osuus on se 250e. Eli kaksi lasta tarvitsee perus elämiseen yhteensä 500e/kk jonka vanhemmat maksaa puoliksi... lisäksi tiesittekö että verotuksessa etä vanhemat saa HYVITYSTÄ maksetuista elareista!!!!!

jos yksi lapsi kuluttaa 250e/kk eli isä maksaa 135e/lapsi kuussa plus äiti saa lapsista lapsilisät eli 100 e elasta ja 110 e tokasta, jää äidin osuudeksi ekasta lapsesta 15e ja tokasta 5e, repikää siitä että kuka lapsen kulut maksaa, no isä ja valtio!

Voi tsiisus.. 500e on kahden lapsen perus meno kuussa. Eli isä maksaa siitä puolet(elarit), jos äiti saa palkkaa 1700e/kk+292lapsilisät ja perusosan jälkeen jää rahaa 1742,niistä pois esim vuokra, kaks lasta niin kolmio täytyy olla eli noin 750e,sähkö noin 30kk,vesi10e, aikuisen ihmisen perusmenot on laskettu olevan 450e siitä jää 502e josta äiti voi käyttää rahaa autoon bensat, vakuutus yms ja kaikki loput laskut. Menee tosi tiukille ja moni ei saa todellakaan 1700e/kk palkkaa ja vuokrat voi olla suurempia. Kyllä on ihan reilua että mies maksaa kalliista menoista osan,on ne senki lapsia.

mutta eihän sen ex miehen tartte elättää entistä naistaan, hänhän kuitenki kattaa elareillaan jo lapsen elämistä. Tiukkaa voi olla, mutta tiukkaa on normiperheissäkin ihan vastaavasti

Se perusosa kattaa ruuat,hygienia tuotteet ja vaatteet.. voi elämän kevät ja pyhä yksinkertaisuus.. Normi perheessä on kaks aikuista jotka tuo rahaa eri asia kahden palkka 2x1700e kuin yks 1700e!!! Eikö lapsi tarvitse kattoa pään päälle kuulu seki asia isälle ja 270e ei todellakaan sitä kateta..

tullehan isällekkin muitakin kuluja, tartteehan se lapsi katon päälle isälläänkin, ruuat, lelut yms.. jos olisit perehtynyt asiaan niin tietäisit että lapsen elareiden peruskulut sisältävät myös osan vuokrasta, vakuutuksista yms, ei pelkästään ruokia, hygieniaa ja vaatteita

Ei muuten sisällä, kysyin lastenvalvojalta sitä ex miehen kanssa, tuohon kuulema monet etät vetoaa. Maksaa jos maksaa puolet mutta tuo raha ahneus on monen kohdalla puppua, jos ex pyytää vaan minimin niin voi kauheeta jos herra joutuu maksamaan puolet vakuutuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Lain mukaan teidän ei tarvitse osallistua kuin elatusmaksun lisäksi lasten matka kustannuksiin tapaamisviikonloppuna kaikki muu on vapaaehtoista. Jos ex vaatii älkää suostuko , mikään pakko ei ole.

toi on käsittämätön asenne.. siis että se et maksaa elarit niin sitte ei tarvii muuhun osallistua??!!!
mä olen lähtenyt iohan sellaselle linjalle että kun ei kerran osallistu mihinkään kustannuksiin niin sitten saa hankkia kaiken sinne omaan kämppäänsä, vien lapsen ja ne vaatteet mitä sillä on päällään, mitään muuta en vie.. kun ei kerran osallistu maksamiseen.. mä en käsitä asennetta jsosa edellisen liiton lapset on joku saatanan välttämätön paha johon on pakko laittaa joka kk se elari mutta kaikki muu onkin niin perkeleen vaikeaa |O

älkää saatana lisääntykö sellaisen ihmisen kanssa jolla on entuudestaan lapsia kun kerran on niin helevetin vaikeaa.. ja kyllä se kertoo siitä etävanhemmasta paljon jos ei ole valmis lapsensa elämiseen osallistumaan kuin sen pakollisen summan!!!

Siis ei osallistu mitenkään kustannuksiin? Hei Hoi. Mitäs ne elarit on? Ja ne ihan aikuisten oikeesti määräytyy maksukyvyn mukaan. Ukon exä on nollamaksuluokassa ja raha tulee yhteiskunnalta. Vaikka etävanhemmalla ois pätäkkää mitä pistää näihin lapsiinsa niin ainakaan minä en oo lisää vonkumassa. Harrastukset yms. valitaan sen mukaan mihin on varaa niillä pelimerkeillä jotka on käytettävissä. Tosin meidän tapauksessa minä sponssaan aika paljon ukon muksujen elämää. Vaatteet ym. hommataan sellaisina ja sen hintasina mihin on varaa. Sit vielä se, että pienemmät lapset aattelee et se lähivanhempi maksaa ja ostaa kaiken ja se elareitten maksaja vain antamansa tavarat,vaatteet. Vaikka osaltaan tää elareitten maksaja on niitä muitakin ostoksia kustantamassa. Joskus oon miettiny, et pitäskö noille muksuille selittää "äidin" osuus kaikkeen hankittuun. Ne vaan luulee et minä ja iskä ostetaan niille kaikkee (vaatteet, lelut, herkut), vaikka osa maksetaankin elareilla ja lapsilisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Lain mukaan teidän ei tarvitse osallistua kuin elatusmaksun lisäksi lasten matka kustannuksiin tapaamisviikonloppuna kaikki muu on vapaaehtoista. Jos ex vaatii älkää suostuko , mikään pakko ei ole.

toi on käsittämätön asenne.. siis että se et maksaa elarit niin sitte ei tarvii muuhun osallistua??!!!
mä olen lähtenyt iohan sellaselle linjalle että kun ei kerran osallistu mihinkään kustannuksiin niin sitten saa hankkia kaiken sinne omaan kämppäänsä, vien lapsen ja ne vaatteet mitä sillä on päällään, mitään muuta en vie.. kun ei kerran osallistu maksamiseen.. mä en käsitä asennetta jsosa edellisen liiton lapset on joku saatanan välttämätön paha johon on pakko laittaa joka kk se elari mutta kaikki muu onkin niin perkeleen vaikeaa |O

älkää saatana lisääntykö sellaisen ihmisen kanssa jolla on entuudestaan lapsia kun kerran on niin helevetin vaikeaa.. ja kyllä se kertoo siitä etävanhemmasta paljon jos ei ole valmis lapsensa elämiseen osallistumaan kuin sen pakollisen summan!!!

Mihin sun mielestä on tarkoitettu ne elarit ja lapsilisät jotka saat? Eikö sun tarvitse itse kustantaa ollenkaan lasta. Sie oot kyllä just niitä rahanahneita eukkoja, joille ei mikään riitä. Ai että mie vihaan tollaisia ihmisiä!

paskat olen mikään rahan ahne.. meillä on laskettu lapsen elatus niin että mun osuus on 250? ja exän 150? lisäksi saan lapsilisän.. mä en kinua exältäni rahaa.. mutta mikäli ei halua osallistua mihinkään niin ei sitä hyötyäkään niistä saa.. tuohon lapsen elatukseen on laskettu asuminen, ruoka ja hygienia, perus vaatekulut... mä käytän elarit ja lapsilisän ihan vaan elämiseen, ostan vaateita lapselle kun niitä tarvitsee enkä edelleenkään ruinaa rahaa exältä... mutta mä en myöskään toimita sinne vaatteita mitkä mä olen amksanut

Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Alkuperäinen kirjoittaja uusi vaimo:
Täällä joku halusi vaihtovaatteet samassa kunnossa takaisin, kun ovat tulleet. Niin kertoisitko missä välissä ne lasten vaatteet viikonlopun aikana pestään, kuivataan ja silitetään?? Ei meillä ainakaan ole kuivausrumpua, eikä siis lauantai-iltana likaiset vaatteet pyöri koneessa, jotta sunnuntaiksi kerkeisi äidin luokse puhtaina.. Meillä menee likapyykkikassi, jonka sisällöstä huolehtii lapsen äiti.

Wau!! Minä olisin todella tyytyväinen, jos exän uusi vaimo viitsisi edes erilliseen pussiin likan likavaatteet laittaa. Mutta ei...

Miksi se olisi sen eksän uuden vaimon homma?! Miehen, lasten isänhän pitäis tuollaiset hoitaa!

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ihan samallailla se eksä käy töissä kun mun mieskin. eksä vaan tekee 3vuorotyötä, saa kaikki lisätkin. Eiköhän tässä sillä siis pyyhi kohta paremmin. Ja kun joku mainitsi, MEIDÄN lompakkoa ei todellakaan tarvii kutistaa sillä että eksällä on auto johon menee bensaa ja muita kuluja. Mun puolesta se voi vaikka kävellä ja ostaa lapselle kirpputorilta ehjät kumisaappaat ;)

kun se on sen isän velvollisiis osallistua puioliin lapsen kustannuksista...
ja jos asiassa tuntuu olevan vaikeuksia niin voittehan te aina pyytää kuitit nähtäväks, maksatte puolet kuitin ilmoittamasta summasta.. niin tiiätte ainakin että EXÄ ei ole niitä rahoja mihinkään muuhun hassannut...

Höpöhöpö. Ex maksaa elarit ja HALUTESSAAN voi maksaa muitakin juttuja. Mitään velvollisuutta ei kyllä ole! Voisinhan minäkin viedä lapset sen sataan eri harrastukseen ja kiukutella exälle kun tämä ei suostu maksamaan puolta.. wtf?? Ex osallistuu nimenomaan niillä elareilla ja lähi maksaa loput. Niin se vain menee.

En mie ainakaan oleta että ex-mies kustantaa lapsille jotain vakuutuksia, jääkiekkovarusteita tai sen kummempia. Hullua hommaa. Exällä on kyllä tapana maksaa jotain pientä, mutta vain halutessaan - en ole koskaan pyytänyt. Jotain järkeä tuohon etäisien rahastukseenkin.

hmm, eli etä vanhempi osallistuu sen mukaan mitä muka pystyy ja lähi vanhempi maksaa loput.. just juu.. no hommahan ei toimi niin :)
toki on elettävä niiden tulojen mukaan, mutta ei se tarkoita sitä että etä:n panos on elari... oikeasti..

Kyllä minusta tilanne kuuluu ap:llekin, jos hänen ja miehensä tulot ovat yhteisiä. Jos elarit on laskettu oikein, niin ei miehen kuulu enempää osallistua. Jos mies maksaa nyt 270e ja exältä tulisi saman verran ja lapsilisät, niin summa on kuussa pyöreesti 810e. Kyllä sillä summalla pitäisi kahden lapsen tarpeet täyttää kuukaudessa!

Itseasiassa 562e.. mistä saat 810???

Täh, 2 kertaa 270e ja lapsilisät ja yh korotukset päälle.

yhteensä 270e ei yhdestä.

Niin isän osuus ja oletetaan että äiti maksaa saman verran lastensa elatuksesta kun isä :headwall: Vai pitäisikö mennä niin että lasten kaikki kulut katetaan isän maksamalla elatusmaksulla ja lapsilisillä?

Kyllä meillä riittäisi 810 euro kevyesti kahden lapsen kuluihin kuussa. Jäisi vielä ylikin. Kyllä me saadaan tuolla rahalla (itseasiassa vähemmällä) hankittua lapsille tarvittavat vaatteet, vakuutukset, polkupyörät ja maksettua harrastukset. Harrastuksiin ei tosin hirveästi menee vielä rahaa.

Olisitteko te, jotka täällä valitatte ettei exä maksa tarpeeksi elareita, valmiita antamaan lähihuoltajuuden exällenne ja maksamaan vuorostanne elarit ym. kuluja?
Veikkaampa että aika monella nousee karvat pystyyn jo pelkästä ajatuksesta!!!
Elatusmaksun lisäksi ei mun tietääkseni tarvitse maksaa muita maksuja, ellei eronneet vanhemmat erikseen niin sovi. Jos kyseessä on esim. joku tosiaankin arvokkaampi lapselle VÄLTTÄMÄTÖN hankinta tms.
Ja hei juu, minä en ole etävanhempi vaan lähivanhempi ja NAINEN. Erosta lähtien olen saanut minimielatusmaksut ja siinä kaikki. Pyörät, lääkärikulut, lääkkeet ja kaiken muun olen maksanut omasta pussista, ja siihenhän kuuluu tämä elatusmaksu mitä saan. Ei ole tarvinnut raha-asioista tapella ja lapset ei joudu kuuntelemaan kun riidellään turhanpäiväisistä asioista. Ainakin minä tulin paremmin toimeen vielä silloin, kun asuin yksin lasten kanssa ja sain yh-korotukset, asumistukea jne. Mutta kun uusi suhde tuli viralliseksi ja muutettiin yhteen, niin kyllähän siinä tulot pieneni ja menot kasvoi. Rahaa tuli vähemmän ja uuden miehen palkka laskettiin mukaan myös hoitomaksuja laskettaessa!! Eli axä ei osallistunut niihinkään, vaikka omalla tahollaan töissä kävi. Periaatteessa siis uusi kumppani ja minä ollaan jouduttu maksumiehiksi kaikkeen. Mutta en valita. Pidän mielummin välit hyvinä exän kanssa, koska se on lasten kannalta todella hieno asia, että näkevät kun vanhemmat tulevat juttuun erosta huolimatta.

hmm, eli etä vanhempi osallistuu sen mukaan mitä muka pystyy ja lähi vanhempi maksaa loput.. just juu.. no hommahan ei toimi niin
toki on elettävä niiden tulojen mukaan, mutta ei se tarkoita sitä että etä:n panos on elari... oikeasti..

tuskin se lähivanhempikaan voi ostella ylivarojensa. Jos se haluaa ostaa uutta ja etällä ei oo rahaa, se on sen oma murhe :D Sillon ei voi ostaa. Kirpputorille vaan.. Mutta kaikki ei viitsi/kehtaa!

Siis teidän mielestä isän ei tarvi osallistua lapseen kuin sen minimi elarin verran,yks lapsi 136.14e.. olen itse nykyinen ja ymmärrän sen että kyl mun miehellä pitää osallistua harrastuksiin,vakuutukseen yms ja voi kustantaa myös jotaki muuta kivaa lapselle esim.huvipuisto reissuja..me käytettiin vesipuistossa ja äiti muumimaailmassa kesällä.

Siis teidän mielestä isän ei tarvi osallistua lapseen kuin sen minimi elarin verran,yks lapsi 136.14e.. olen itse nykyinen ja ymmärrän sen että kyl mun miehellä pitää osallistua harrastuksiin,vakuutukseen yms ja voi kustantaa myös jotaki muuta kivaa lapselle esim.huvipuisto reissuja..me käytettiin vesipuistossa ja äiti muumimaailmassa kesällä.

Ei tarvii osallistuu joo, jos ei kerran ole maksukykyä. Ja mikään ei pakota, jos ei elarisopimuksessa lue muista maksuista. Mutta jos tulot radikaalisti nousee etävanhemmalla, niin olisi suotavaa nostaa elaria sen mukaan.

Mun lapsen isä on maksanut omasta halustaan lapsen vakuutusta, vie Serenaan, huvipuistoon, laskettelemaan,uimahalliin jne. Ostaa jopa lelujakin, maksaa lääkkeitä jos lapsi sairastuu hänen luonaan yms. Elareiden päälle, omasta halusta.
Nyt hänellä on tiukempaa rahallisesti kun rakentaa, ja vie lasta näin ollen vähempi mihinkään. Eikä se haittaa, eikä voikkaan haittaa minua.

Alkuperäinen kirjoittaja levottomat jalat:
Alkuperäinen kirjoittaja saappaat:
siis onko jollain lapsella oikeasti vain yhdet saappaat???? meillä on tarhalapsilla 3 saappaat: 2 kotona ja 1 tarhassa ja koululaisella 2 saappaat kotona. Vanhimmalle en ole löytänyt kirppareilta joten hänelle ostettua uutena mutta nuoremmilla on isoveljen vanhoja tai kirppareilta ostettuja. ei se elämä voi saappaista olla kiinni!

Ne saappaat muakin jäi vaivaamaan. Me on viety isovanhemmillekkin varasaappaat ja varavaatteet että ei tarvi aina ottaa kassia mukaan kun menee käymään.

ja yh:n pitäis näitten ihmisten mukaan maksaa kaikki nuo kolmet, ja kumpaanki mummolaan varavaatteet yms.. :(

No ei jokapaikkaan. Vain sinne lasten isälle jos isä ei osta.

siis voi vit.tu mitä idiootteja taas täällä! Älkää LAKEKO, vaan KOKEKAA se asia.
Mä olen ollut sekä yh, että uusäiti ja kyllä me uusioperheenä tultiin paremmin toimeen kuin nyt kun mä olen yh.

Yhteistyössä