Uusioperheen ongelmia. Surettaa ja väsyttää tämä kuvio.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut äiti

Vieras
Mä erosin lapseni isästä 10v sitten. Likka on nyt 11v.
Ollaan eletty kaksin tää koko 10vuotta tytön kanssa, isällään toki sovitut ajat.

Olen nyt vuoden verran ollut erään miehen kanssa ja esitellyt hänet jo viime kesänä tytölleni. Tällä miehellä on 10-vuotias tyttö ja meidän likat tulee hienosti toimeen.
Emme asu yhdessä, mutta käytännössä vietämme kaiken ajan yhdessä.

Ja se ongelma. Tytöt ovat eri viikonloppuina paikalla. Kun mun likka on isällään, miehen likka on meidän kanssa ja toisinpäin. Kummankaan ex ei suostu vaihtamaan viikonloppuja kirveelläkään.

Taas ollaan siinä tilanteessa et mun tyttö itkee täällä kun ei halua mennä isälleen kun mieheni ja tyttärensä tulee meille koko pääsiäiseksi.
Tyttöni on isälleen tätä puhunut ja isänsä käänsi asian niin että minä olen manipuloinut niin ettei tyttö halua isälleen :headwall: ja kysehän ei ole siitä, ettei haluaisi isälleen, mutta haluaisi olla eri viikonloput.

Ehdotuksia anybody miten tästä edetään? :(

No eihän tossa nyt mitää voi kun pyytää ja pyytää, että ne vois olla aina samaan aikaan. Miten se voi olla jollekkin ongelma? Onko teidän exillä jotkut omat kuviot meneillään niin siksi ei käy vai ilkeyttäkö noin tekee?

En valitettavasti osaa auttaa, mutta tuntuu käsittämättömältä, ettei kumpikaan toisista vanhemmista voi joustaa. Eikö edes silloin tällöin? Mun mies on etäisä, ja ollaan tosi sulavasti vaihdeltu viikonloppuja menojen takia tai jos esim. etälapsi on ollut liian sairas matkustaakseen, ollaan sovittu, että tulee seuraavalla viikolla.

jos joustoa ei löydy niin joko odottelemaan että lapset kasvavat ja saavat itse päättää, menevätkö etävanhemmalle ja koska menevät. tai sitten lastenvalvojan kautta tapaamissopimuksen muutosta hakemaan. valitettavasti.

No kuinka ollakaan, lapseen iskee okseunnustauti, ei voi matkustaa isälleen pääsiäiseksi, mutta hänpä parantuu seuraavaksi viikonlopuksi, jolloin menee isäölleen ja siitä lähtien sitten joka toinen viikonloppu, jos käytäntö on se, kuinka yksinkertaista vaihtaa se isäviikonloppu eri viikoille.

No kuinka ollakaan, lapseen iskee okseunnustauti, ei voi matkustaa isälleen pääsiäiseksi, mutta hänpä parantuu seuraavaksi viikonlopuksi, jolloin menee isäölleen ja siitä lähtien sitten joka toinen viikonloppu, jos käytäntö on se, kuinka yksinkertaista vaihtaa se isäviikonloppu eri viikoille.

Mitenkään tekopyhältä kuulostamatta en alentuis valehtelemaan lapsen sairaudesta, koska lapsi kuitenkin kertois isälleen mitä kaikkea oltais tehty ja se aiheuttais vielä enemmän kitkaa meidän välille.
Ja kerran kun tällainen tilanne on ollut, niin isä ei ottanut lasta seuraavanakaan viikonloppuna vaan vasta sitten 2vko päästä "omana" viikonloppunaan. Että se siitäkin sitten :(

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti;30752146:
Mitenkään tekopyhältä kuulostamatta en alentuis valehtelemaan lapsen sairaudesta, koska lapsi kuitenkin kertois isälleen mitä kaikkea oltais tehty ja se aiheuttais vielä enemmän kitkaa meidän välille.
Ja kerran kun tällainen tilanne on ollut, niin isä ei ottanut lasta seuraavanakaan viikonloppuna vaan vasta sitten 2vko päästä "omana" viikonloppunaan. Että se siitäkin sitten :(

No tyhmästä päästä kärsii koko lapsi...

Tyttö täyttää toukokuussa 12v. Eli ihan kohta.
Mutta on niin kovin lojaali isälleen, eikä halua pahoittaa isän mieltä vaikka pahoittaisikin sitten omansa.
Pahaa tekee vierestä tätä seurata.
Toki olen jutellut tytön kanssa ja myös isänsä kanssa, mutta minkäs teet kun et mitään voi tehdä.
Mun lapsen isä on aina ollut sellainen että asiat täytyy mennä hänen pillin mukaan tai suuttuu ja alkaa todella lapselliseksi kiukuttelijaksi. Nykyisen mieheni ex taas ei voi sietää minua lapsensa elämässä ja tekee kaikkensa hankaloittaakseen meidän arkea ja elämää.
Tää on todella rasittavaa. Ei päästä miehen kanssa kaksin juuri koskaan mihinkään kun aina jompikumpi lapsista on kotona. Mikä nyt on tavallaan sivuseikka ja itsepä on tämä elämäntilanne "haalittu" ja lasten onni tietysti tärkeintä. Mutta olis se aika hienoa jos tytöt olis samoina viikonloppuina etävanhemmillaan ja voitais tehdä mitä halutaan.....

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti;30751760:
Kumpikin tekee sen aivan kiusallaan. Hankaloittaakseen meidän elämää.

Mikäköhän ihmeen motiivi sunkin exällä on hankaloittaa sun elämää kun erosta kuitenkin jo 10 vuotta?!
Tuskin mustasukkainen on. Vittumainen ihminen siis muuten vaan.. Naurettava mies.

12-vuotiaana lapsi saa päättää, mennäkö isälleen vai ei. Oikeasti. Hänen ei siis ole pakko mennä, jos ei halua. Joten periaatteessa voi vaihtaa itse ne viikonloput. Isähän tottakai kiukuttelee jonkun aikaa, kunnes toivottavasti tajuaa, että minkälainen mäntti on.

Mikäköhän ihmeen motiivi sunkin exällä on hankaloittaa sun elämää kun erosta kuitenkin jo 10 vuotta?!
Tuskin mustasukkainen on. Vittumainen ihminen siis muuten vaan.. Naurettava mies.

Vittumainen on aina ollu. Jos jollain menee paremmin kun sillä niin sen koko elämä menee sekasin ja sen on pakko pönkittää omaa olemistaan hankaloittamalla muitten asioita. Se on oikeesti niin traumatisoitunu ja hankala ihminen että terve. Mutta myös loistava isä, siis oikeasti. Isänä antaa kaikkensa, ei ole lapselle ilkeä tms. Paitsi nyt minun mielestäni kun ei suostu viikonlopun vaihtoon vaikka se olisi lapsen tahto. Ei minun "päähänpistoni".

Lastenvalvojalle soitin ja hän sanoi että voidaan toki järjestää tapaaminen, mutta tuskin tuo ihminen siitä onkeensa ottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti;30752179:
Tyttö täyttää toukokuussa 12v. Eli ihan kohta.
Mutta on niin kovin lojaali isälleen, eikä halua pahoittaa isän mieltä vaikka pahoittaisikin sitten omansa.
Pahaa tekee vierestä tätä seurata.
Toki olen jutellut tytön kanssa ja myös isänsä kanssa, mutta minkäs teet kun et mitään voi tehdä.
Mun lapsen isä on aina ollut sellainen että asiat täytyy mennä hänen pillin mukaan tai suuttuu ja alkaa todella lapselliseksi kiukuttelijaksi. Nykyisen mieheni ex taas ei voi sietää minua lapsensa elämässä ja tekee kaikkensa hankaloittaakseen meidän arkea ja elämää.
Tää on todella rasittavaa. Ei päästä miehen kanssa kaksin juuri koskaan mihinkään kun aina jompikumpi lapsista on kotona. Mikä nyt on tavallaan sivuseikka ja itsepä on tämä elämäntilanne "haalittu" ja lasten onni tietysti tärkeintä. Mutta olis se aika hienoa jos tytöt olis samoina viikonloppuina etävanhemmillaan ja voitais tehdä mitä halutaan.....

Lastenvalvojalle tms jutteleen... Pyytävät sit varmaan isänkin sinne. Tai kun lapsi täyttää 12, niin hänen ei ole enää "pakko" mennä vaan voi jäädä kotiin.

4l9wl83ze2p.png

Voisiko takana olla jotain sellaistakin ettei eksät halua teillä olevan kahdenkeskistä aikaa vaan että aina on jomman kumman lapset viikonloppuna.
Tapaileeko kummankaan eksä ketään?

Sellaisen pointin haluan tuoda keskusteluun, että ei se mene ihan niinkään että lapsen äiti päättää mina viikonloppuina lapset isälleen menevät. Jos asiasta on sovittu, ei isän tarvitse vaihtoon suostua. Ottakaa huomioon, että sillä isälläkin on ihan oikeutetusti oma elämä ja omat menot, jotka voi olla sovittu hyvinkin pitkälle eteenpäin. Voi olla parisuhde jonkun kanssa, jolla on myös lapsia ja sovitut tapaamisajat. Siinä kuviossa on varsin mielenkiintoista se, että taas sillä parilla on sitten lapsia läsnä parisuhteessa koko ajan.

Itse olen myös uusperheen äiti ja meillä kyllä jouduttiin välillä oman exän kanssa keskustelemaan hyvinkin kiivaaseen sävyyn näistä asioista, kun pariuduin uuden miehen kanssa, jolla oli hyvin tiukka tapaamissopimus oman exänsä kanssa ja vastaavasti omalla exällä uusi tyttöystävä, jolla myös lapsia.

Ei asioita voi noin itsekkäästi ratkoa, että "hups lapsi on nyt sairas eikä mene isälleen, vaan menee seuraavana vkl ja siitä eteenpäin joka toisena viikonloppuna". Ajatteletteko te mammat ollenkaan muita ihmisiä?

Eihän toi ole mikään "uusioperheen" ongelma vaan vittumaisen eksän ongelma. Meillä on eletty uusperheessä yli 10 vuotta ja aina on pystytty asioista neuvottelemaan, elämä kun ei aina mee niin että tehdään tapaamissopimus jota sitten noudatetaan orjallisesti 10 vuotta. Ja aivan uskomatonta itsekkyyttä jos ei kyetä edes lapsen omaa mielipidettä ottamaan huomioon.

Kauheaa miten jotkut haaveilee että tyttö ei näkisi isäänsä lainkaan. Ehkä exät ovat vittumaisia koska he saavat viettää lastensa kanssa vain viikonlopun. Ehkä jos tyttö olisi vuoroviikoin sinulla ja isällä olisi parempi.

Yhteistyössä