Uusioperheen kriisi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ja vaimo

Vieras
Yhdeksättä vuotta olemme yhdessä mieheni kanssa. Meillä on yksi yhteinen lapsi, ja minulla on edellisestä liitosta kaksi murrosikäistä. Nyt tämä murrosikäinen tyttö koettelee kovasti rajojaan,murrosikä erittäin pahana päällä. Nykyisellä puolisollani ja tyttärelläni on välit aivan solmussa. Tilanne alkoi huonontua pikkuhiljaa jo pari vuotta sitten, mutta nyt ovat tuskin puheväleissä enää. Puolisoni ei ymmärrä että puhuu tyttärelleni paljon ilkeämmällä äänensävyllä kuin muille perheemme lapsista, ja tytär puolestaan "aukoo päätä" rumasti puolisolleni. Tytär ei kunnioita puolisoani yhtään. Ovat kokoajan sotajalalla, tai sitten puhumatta mitään toisilleen.
Tilanne tuntuu ihan kaaokselta :( Tyttö on vielä luonteeltaan melkoisen laiska ja tuntuu että hänen jälkiään saa olla yhtenään korjaamassa. Mies taas käy kuumana tästäkin.
Minä olen henkisesti aivan puhki, sillä rakastan miestäni, ja rakastan tytärtäni. Yritän nähdä asiat molempien kantilta. Tytär puhuu minulle asioita paljonkin, ja koen että meillä on yhteys, vaikkakin murrosikä on vaikea. Ja mies näkee tyttärestä vain "sen huonon puolen" , jolloin ei tunne empatiaa, vaan pelkkiä tiukkoja sääntöjä ja käskytystä.
En tiedä enää mitä tehdä. Huomaan että tilanne on alkanut syömään parisuhdettamme. Olen itse alkanut kiukuttelemaan miehelle, ja kaikki läheisyys välillämme on todella vähäistä. Riitelemme puolison kanssa todella usein ja tuntuu että ajaudumme vain lähemmäs tilannetta, että olemme vain kämppäkavereita.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?! Onko muilla kokemuksia uusioperheen vaikeuksista??

Itse olen uusioperheestä ja meillä ei äidin mies saanut osallistua meidän kasvatukseen. Sen äippä teki selväksi heti. Vieläkin ovat yhdessä ja tää isäpuoli on mulle kuin isä. Tyttö voi kapinoida sitä, että joku muu kuin oma isänsä häntä komentelee ja murkkuna tietenkin laittaa vastaan "ethän ole edes mun isä" mentaliteetilla.

Yhteistyössä