Uusioperhe ja sukunimen valinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

korppi

Vieras
Eli siis, olen menossa naimisiin nykyisen avomieheni kanssa ja olemme päättäneet ottaa hänen sukunimensä, joten myös vauva -jonka laskettu aika on syyskuussa- saa tietysti hänen sukunimensä. Mutta entäs tyttäreni jolla on eri isä ja isänsä sukunimi? Miten tässä kohtaa pitäisi menetellä? Tietysti haluaisin että hänellä olisi sama sukunimi kuin muulla perheellä, mutta voinko vaihtaa hänenkin sukunimensä? Hänen isällään ja minulla on yhteishuoltajuus.

mutta eihän tämänhetkinen mieheni voi ottaa entisen mieheni sukunimeä enkä voi minäkään kun ei kerranb naimisissa olla oltu. pointtina on se että haluaisin kaikille saman sukunimen.

Jos on yhteishuoltajuus niin lapsen sukunimen vaihdokseen tarvii saada lapsen biologisen isän suostumus.
Olen ite uus perheellinen ja miehellä ja meidän yhteisellä lapsella on miehen sukunimi, minulla tyttönimi ja minun ja ex-n lapsella ex-än sukunimi eli taloudesamme on 3eri sukunimeä.

itselläni ei ole koskaan ollut kunnon perhettä, eikä minkäänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta. en vain halua että lapseni tuntee olonsa yksinäiseksi/hylätyksi koska hän on neljän hengen perheestä ainoa jolla sukunimi on erilainen.

Minulla yksinhuolto ja vaihdoin lapsen nimen heti naimisiin mentäessä,nyt meillä kaikilla sama sukunimi:)
Tosin meidän tilenne oli muutenkin semmoinen ettei bio isä edes tapaa (ei kiinnosta) lastaan ja näin ollen nykyinen mieheni on lapselleni ollut jo vuosien ajan isä:)

Sukunimen vaihtoon tarvitaan bio isän suostumus jos yhteishuoltajuus on mutta jos on yksinhuolto niin silloin ei lupia tarvi keltään kysellä;)

Alkuperäinen kirjoittaja meak:
Eikä se oo kiva sitten lapsen joka lappuun täytellä.

Jannica Möttönen ent. Kuttula

Tätä ainakin mun sisko valitti.

Öh..mihinköhän lappuihin pitää lapsen entisiä nimiä laitella,minulla kehitysvammainen lapsi ja jos jonkinmoista lappua joutuu kelaan ja lääkäriin täyttelemään ja kertaakaan ei ole tielleni osunut että kysytään lapsen entisiä sukunimiä,
mutta tuskin ne sitä pahakseen missään laittaa jos sitä itse haluaa korostaa.Ja kertaakaan ei tästä asiasta ole mitään ongelmia tullut,henk,tunnuksien mukaan on nuo menneet:)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
ei minun mielestäni lasta saa vaihtaa "vieraan miehen" nimelle. ja lupa on ainakin isältään oltava ja niinkö luulet että se sopiihänelle

kyllä meillä esikko sai nimen uuden miehen mukaan kun menin naimisiin.
Eikä exältä pitänyt kysyä,tosin mulla on yksinhuoltajuus esikosta.
Ja esikko 9v sai ite valita pitääkö nykyisen vai vaihetaanko

Jos mä menen joskus naimisiin ja vaihdan sukunimeni, niin likalla pysyy isänsä sukunimi. Mä en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa lapselle sellaisen miehen sukunimi joka ei ole edes tämän isä. Silloin sen ymmärrän joka oikia isä ei osallistu lapsen elämään ja äidillä yksinhuoltajuus.

Mulla ei ole mitään hinkua olla pakosta saman sukuniminen lapseni tai mahdollisen puolison kanssa, koen meidän olevan silti tiiviisti yhteenkuuluva perhe vaikka meillä on likan kanssa eri sukunimet.

Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
jos joskus vielä naimisiin erehdyn, niin ei tulis mieleenkään vaihtaa lasteni sukunimeä...koska isänsä tuotoksia ovat...hoonosti selitetty, mutta pointin varmaan ymmärsitte :D

Mä ainakin ymmärsin aivan täysin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minni-Hiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja meak:
Eikä se oo kiva sitten lapsen joka lappuun täytellä.

Jannica Möttönen ent. Kuttula

Tätä ainakin mun sisko valitti.

Öh..mihinköhän lappuihin pitää lapsen entisiä nimiä laitella,minulla kehitysvammainen lapsi ja jos jonkinmoista lappua joutuu kelaan ja lääkäriin täyttelemään ja kertaakaan ei ole tielleni osunut että kysytään lapsen entisiä sukunimiä,
mutta tuskin ne sitä pahakseen missään laittaa jos sitä itse haluaa korostaa.Ja kertaakaan ei tästä asiasta ole mitään ongelmia tullut,henk,tunnuksien mukaan on nuo menneet:)

Kyllä minulle on ainakin tullut vastaan papereita, joissa nimen kohdalla teksti, jossa pyydetään ilmoittamaan myös entiset sukunimet.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Jos mä menen joskus naimisiin ja vaihdan sukunimeni, niin likalla pysyy isänsä sukunimi. Mä en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa lapselle sellaisen miehen sukunimi joka ei ole edes tämän isä. Silloin sen ymmärrän joka oikia isä ei osallistu lapsen elämään ja äidillä yksinhuoltajuus.

Mulla ei ole mitään hinkua olla pakosta saman sukuniminen lapseni tai mahdollisen puolison kanssa, koen meidän olevan silti tiiviisti yhteenkuuluva perhe vaikka meillä on likan kanssa eri sukunimet.

meillä isä ei kuulunut lapsen elämään kuin alle vuoden,eikä poika sen jälkeen isää ole tavannu eikä tapaa.ja sen jälkeen nykyinen tulikin jo kuvioon.
ja lapsi sai ite päättää kumman nimen ottaa

Minä en usko,että perheen yhtenäisyys syntyy sukunimestä,kyllä se lähtee muista asiosta.
Henkilökohtaisesti en edes kehtaisi oletetussa vastaavassa tilanteessa kysyä lasteni isältä toisen miehen nimen antamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

vaikka yhteishuoltajuus löytyy, pitää tyttö nykyistä miestäni enemmän isänä kuin bio isäänsä...

Yhteistyössä