Uusin Kaksplus ja vauvan hoitoon jättäminen



Kantoliinan avulla lasta voi pitää sylissä melkein 24/7 :p Ja kun on vauva liinassa, voi kotihommiakin tehdä samalla ;)
[/quote]

En halua kantaa lastani 24/7 kantoliinassa. Haluan että lapseni kehittyy motorisesti ja haluan että lapseni tottuu myös olemaan lattialla ja leikkimään siellä. En näe mitään järkeä sitoa itseäni koko päiväksi täysin lapseen koska todella ne kotityötkin pitää tehdä ja joku päivä lapseni täytyy tulla toimeen ilman kantamistakin.
Ei liity lainkaan asiaan mutta raivostuttaa tuollainen yliäitisyys. Sillä lailla kun ei sitä lapsen onnea mitata viiden vuoden päästä. :kieh:
 
Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Itselläni ei ole ollut tarvetta viedä vauvaa yöhoitoon ja hän on rintalapsikin joten aika vaikeaa olisi ollut. Kävin hierojalla kun vauva oli 4 kk, isä meni lasten kanssa kauppaan siksi aikaa. Kun tulin ulos hierojalta niin minua odotti huutava vauva autossa, lapsi oli jo aivan hysteerinen, huuto loppui vasta kotona kun pääsi äidin syliin rauhoittumaan, nälkä ei ollut, vaan äitiä ikävä. Minulle tuli kamala olo enkä totisesti mennyt enää hierojallekaaan. Jos oikeasti haluaisin, tietysti voisin mennä vaikka mihin mutta haluan toimia lapsen ehdoilla vielä hänen ollessaan vauva eli olen aina hänen lähellään läsnä koska hän sattuu olemaan "mammanpoika" =) Ja eroahdistus on kova, tänään kaupassakin piti päästä äidin syliin kärrystä, isikään ei kelvannut. Ikää nyt 8,5 kk.

Ap:n tekstiin... mielestäni asiantuntija oli oikeassa, 4 yön ero vanhemmista olisi suotta kauan niin pienelle. Ja sairaalaan joutumiset tms. ovat täysin eri asia kuin lomalle lähtö. Mikseivät lähde vauvan kanssa lomalle? Kyllä parisuhteelle tekee terää olla pois kotiympyröistä vaikka vauva olisi mukana, minun mielestäni!
 
Jos joku haluaa ottaa parisuhteelle aikaa ja viedä lapsi yöhoitoon niin ei se ole huonon asian takia hoitoon viemistä. Jos vanhemmat haluavat yhdessä viettää kahdestaa illan ja yön niin se ei ole väärin. Pitää muista mistä se lapsi on saanut alkunsa (toivottavasti kahden ihmisen välisestä rakkaudesta) ja lapsi on rakkauden hedelmä.

Pidemmän päälle jos lapsia tulee useampi peräkkäin ja aina melkein on pikkuvauva/lapsi talossa ja isä ja äiti jos ei ota sitä yhteistä aikaa niin saattaakin olla eräs päivä kun huomataan, että ollaan eron partaalla tai jo erottukin kun ei saatu yhteistä aikaa.

Aina löytyy asioita ja pahimmassa tapauksissa jopa selityksiä joiden takia on parempi jättää yhteiset humputukset menemättä. Juju onkin siinä, että ottaa sitä yhteistä aikaa vaalii sitä miehen ja naisen välistä parisuhdetta ja rakkautta. Vauvat aistivat myös sen onko äidin ja isän välit kunnossa, meille neuvolan täti perhevalmennuksessa sanoikin, että kaiken lähtökohta vauvan hyvälle ololle on se, että hän aistii äidin ja isän rakkauden ja heijastaa ne tunteet myös itselleen ja saa turvallisen olon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 18:21 SantaMaria kirjoitti:
Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Itselläni ei ole ollut tarvetta viedä vauvaa yöhoitoon ja hän on rintalapsikin joten aika vaikeaa olisi ollut. Kävin hierojalla kun vauva oli 4 kk, isä meni lasten kanssa kauppaan siksi aikaa. Kun tulin ulos hierojalta niin minua odotti huutava vauva autossa, lapsi oli jo aivan hysteerinen, huuto loppui vasta kotona kun pääsi äidin syliin rauhoittumaan, nälkä ei ollut, vaan äitiä ikävä. Minulle tuli kamala olo enkä totisesti mennyt enää hierojallekaaan. Jos oikeasti haluaisin, tietysti voisin mennä vaikka mihin mutta haluan toimia lapsen ehdoilla vielä hänen ollessaan vauva eli olen aina hänen lähellään läsnä koska hän sattuu olemaan "mammanpoika" =) Ja eroahdistus on kova, tänään kaupassakin piti päästä äidin syliin kärrystä, isikään ei kelvannut. Ikää nyt 8,5 kk.
:LOL: :LOL: :LOL:
 
no tuota
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 18:05 nipsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 10:49 no tuota kirjoitti:
Kyllä meistä jotkut joutuvat kotihommia päivisin tekemään eikä lasta voi 24/7 kannella sylissä. Onnea niille jotka voivat.
Kantoliinan avulla lasta voi pitää sylissä melkein 24/7 :p Ja kun on vauva liinassa, voi kotihommiakin tehdä samalla ;)
Joo, kannan koko päivän kymmenen kiloista yksi vuotiasta kantoliinassa jotta saan kotihommat tehtyä koska lapsi saa kamalat traumat siitä jos hetken joutuu olemaan ilman äidin syliä ja leikkimään itsekseen :LOL: :LOL: :LOL:
 

[/quote]

Kantoliinan avulla lasta voi pitää sylissä melkein 24/7 :p Ja kun on vauva liinassa, voi kotihommiakin tehdä samalla ;)

[/quote]

Oma vauvani painaa melkein 10 kg (5kk ikää, äidinmaidolla mennään) ja itse olen reilut 50 kg hentorakenteinen, enkä todellakaan ihan vain fyysisesti jaksa pitää lasta kantoliinassa enää, puhumattakaan siitä että lähtisin tekemään kotitöitä tuollainen jössikkä sylissä. Kai tässäkin asiassa on järjenkäyttö sallittua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 18:11 vieras kirjoitti:
Kantoliinan avulla lasta voi pitää sylissä melkein 24/7 :p Ja kun on vauva liinassa, voi kotihommiakin tehdä samalla ;)
En halua kantaa lastani 24/7 kantoliinassa. Haluan että lapseni kehittyy motorisesti ja haluan että lapseni tottuu myös olemaan lattialla ja leikkimään siellä.
[/quote]

Kuka on sanonut, ettei vauva kehity motorisesti, jos häntä kannetaan kantoliinassa? Kuka on sanonut, ettei vauva tottuisi olemaan ja leikkimään laittialla?

Tiedän monia "täyskannettuja" lapsia, joiden motorinen kehitys on ollut nopeampaa kuin niillä ikätovereillaan, joita on pidetty paljon lattialla "että kehittyvät motorisesti". Vaikka vertailuhan näissä asioissa on turhaa...

Kantoliinassa lapsi joutuu koko ajan käyttämään tasapainoaistiaan, sillä vaikka hän on tukevasti liinassa, hän kuitenkin on liikkeessä koko ajan mukana - samoin kuin kohdussa veden ympäröimänä. Ei kantoliinassa oleminen ole staattista. Ja kun kannetut vauvat lähtevät liikkeelle, eivät he yleensä sitten enää halua koko aikaa liinassa olla, vaan viihtyvät lattialla leikkimässä ihan hyvin.

On totta, että kovin painavaa vauvaa ei huvikseen kannella pitkiä aikoja, vaikka kantoliinassa se on huomattavasti kevyempää kuin rintarepuilla. Noin puolivuotiaan saa tosin jo laittaa selkäsidontoihin, jolloin kotityötkin (kun kerran niistä oli puhe) on huomattavasti helpompi tehdä. Vauvakin näkee paremmin ja pääsee osallistumaan :)

Ymmärrän toki, että kaikille ei kantoliinailu sovi, mutta ei sitä sen takia tarvitse mollatakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:03 milka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 18:11 vieras kirjoitti:
Kantoliinan avulla lasta voi pitää sylissä melkein 24/7 :p Ja kun on vauva liinassa, voi kotihommiakin tehdä samalla ;)
En halua kantaa lastani 24/7 kantoliinassa. Haluan että lapseni kehittyy motorisesti ja haluan että lapseni tottuu myös olemaan lattialla ja leikkimään siellä.
Kuka on sanonut, ettei vauva kehity motorisesti, jos häntä kannetaan kantoliinassa? Kuka on sanonut, ettei vauva tottuisi olemaan ja leikkimään laittialla?

Tiedän monia "täyskannettuja" lapsia, joiden motorinen kehitys on ollut nopeampaa kuin niillä ikätovereillaan, joita on pidetty paljon lattialla "että kehittyvät motorisesti". Vaikka vertailuhan näissä asioissa on turhaa...

Kantoliinassa lapsi joutuu koko ajan käyttämään tasapainoaistiaan, sillä vaikka hän on tukevasti liinassa, hän kuitenkin on liikkeessä koko ajan mukana - samoin kuin kohdussa veden ympäröimänä. Ei kantoliinassa oleminen ole staattista. Ja kun kannetut vauvat lähtevät liikkeelle, eivät he yleensä sitten enää halua koko aikaa liinassa olla, vaan viihtyvät lattialla leikkimässä ihan hyvin.

On totta, että kovin painavaa vauvaa ei huvikseen kannella pitkiä aikoja, vaikka kantoliinassa se on huomattavasti kevyempää kuin rintarepuilla. Noin puolivuotiaan saa tosin jo laittaa selkäsidontoihin, jolloin kotityötkin (kun kerran niistä oli puhe) on huomattavasti helpompi tehdä. Vauvakin näkee paremmin ja pääsee osallistumaan :)

Ymmärrän toki, että kaikille ei kantoliinailu sovi, mutta ei sitä sen takia tarvitse mollatakaan.

[/quote]

Joo joo, mutta tässä puhuttiin, tai oikeastaan vitsailtiin, kantamisesta koko vuorokauden... Niin että ei jaksais 24/7 kantaa, ymmärsitkö...? ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:30 vieras kirjoitti:
Joo joo, mutta tässä puhuttiin, tai oikeastaan vitsailtiin, kantamisesta koko vuorokauden... Niin että ei jaksais 24/7 kantaa, ymmärsitkö...? ;)
Toki :)
Mutta minusta tuo ei varsinaisesti ole mikään vitsi, vaan joillekin äideille luonteva osa äitiyttä etenkin pikkuvauvavaiheessa. Ymmärsitkö? ;)
 
Ihmettelijä
Mä en ymmärrä mitä aloittaja saa tästä muiden ihmisten arvostelemisesta ja päivittelemisestä!? :eek: Siis miten jaksaa samasta asiasta joka ketjussa vaahdota!? Aina noi ihme baarijutut ja yöhoitojutut. Mitä sitten jos joku käy baarissa!? Mitä sitten jos lapsi on hoidossa? Kai se on parempi viedä hoitoon kuin humalassa itse hoitaa jos alkoholia on sattunut ottamaan. Mitä sitten jos lapsella on hyvä hoitaja lähellä ja vanhempia autetaan, oli syy mikä tahansa!? Täällä syitäkin on ollut enemmän kuin joku baarissakäynti.

Siis miten jaksaa ihmetellä toisten, eri lailla, tekevien asioita!? En tajua.

Jotenkin tuntuu, että se on epätoivoista yritystä saada itselleen kehuja jostain erinomaisuudesta. Ehkä sillä koitetaan pönkittää omaa äitiyttä, jos ei koe olevansa tarpeeksi hyvä lapsilleen. Että roikkuu täällä netissä ihmettelemässä moisia juttuja, päivästä toiseen. Ei tajua, ei todellakaan. Jotain on pielessä... :/
 
Minä ainakaan en koe huonoa omaa tuntoa siitä, että olen jättänyt lapseni mummolaan yhdeksi yöksi, ja en ole mitään ahdistuksia huomannut lapsestani. Ensi kerran meidän poika oli yötä 2,5 kk iässä, jotta isä ja äiti sai nukkua univelat pois, huom. vaan nukkua, ei baaria! Nyt pojulla ikää yli vuosi ja hän on siitä 2,5 kk iästä lähtien välillä silloin kun vanhemmilla on jotain menoa illalla, ei välttämättä mitään baari-iltoja mummolassa, välillä jopa niin että mummo pyytää poikaa yökylään. Musta ainakin tuntuu, että poika on todella mielissään kun on yökylässä, saa olla huomion keskipisteessä ja koko ajan on leikittäjiä. Jokainen omalla tyylillään. Mä ainakin jaksan olla parempi äiti, kun välillä saan omaa aikaani. Ja ei mua hetkauta myöskään, vaikka joku olisi eri mieltä ja perustelisi ties minkä asiantuntijoiden kautta mielipidettään!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 23:30 vieras kirjoitti:
Minä ainakaan en koe huonoa omaa tuntoa siitä, että olen jättänyt lapseni mummolaan yhdeksi yöksi, ja en ole mitään ahdistuksia huomannut lapsestani. Ensi kerran meidän poika oli yötä 2,5 kk iässä, jotta isä ja äiti sai nukkua univelat pois, huom. vaan nukkua, ei baaria! Nyt pojulla ikää yli vuosi ja hän on siitä 2,5 kk iästä lähtien välillä silloin kun vanhemmilla on jotain menoa illalla, ei välttämättä mitään baari-iltoja mummolassa, välillä jopa niin että mummo pyytää poikaa yökylään. Musta ainakin tuntuu, että poika on todella mielissään kun on yökylässä, saa olla huomion keskipisteessä ja koko ajan on leikittäjiä. Jokainen omalla tyylillään. Mä ainakin jaksan olla parempi äiti, kun välillä saan omaa aikaani. Ja ei mua hetkauta myöskään, vaikka joku olisi eri mieltä ja perustelisi ties minkä asiantuntijoiden kautta mielipidettään!
mä oon ehdottomasti samaa mieltä! meillä lapsi 8kk aina välillä mummolassa yötä ja huomaa että tykkää olla siellä kun saa koko ajan jatkuvaa huomiota! ku ite joutuu kotona tekee samalla kotitöitä jne... ja mummolla ja ukilla on aikaa vain leikkiä ja hyppyyttää! ja on totta että ite jaksaa paremmin jos saa välillä myös sitä omaa aikaa (ja tietty yhteistä aikaa myös miehen kanssa ilman lapsia..) ja mä en ymmärrä minkä takia jotku väittää et yökyläily on pahaks lapsille sillä jokainen lapsihan on oma yksilönsä! on tietenkin lapsia jotka eivät "tykkää jäädä" yökylään. mutta mun mielestä on hyvä totuttaa lapsi olemaan yötä myös muualla ja muiden kanssa kuin aina kotona äidin ja isän kanssa. jos lapsi on aina kotona yötä nii mitä isommaks kasvaa sen hankalampi sitä on enää jättää hoitoon... ja yhtä lailla hyvät ja turvalliset muut ihmiset (esim nyt ne mummut ja ukit) osaa hoitaa vauvaa ja antaa sille syliä ja hellyyttä!
 
Kommenttia vähän, en jaksanut tosin koko ketjua lukea, lopahdin kolmossivulla!

Suurin osa lienee ymmärtää se, että usean vuorokauden poissaolo vaikkakin tutulla mummulla ei ole hyväksi lapselle, kun se ikävä todennäköisesti iskee.. Okei, ehkä joku vauva on ollut monta vuorokautta mummun kanssa hoidossa ilman ongelmia, eihän se mahdotonta ole. Sehän riippuu tilanteesta ja varmaan sekin, imetetäänkö vai ei, vaikuttaa.

Noista äidin menoista sitten. Minun mielestäni isä VOI olla yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin. Näin on esim. meillä. Mutta sitten on perheitä, joissa se isä on melkein yhtä tuntematon ja vieras kuin mummukin, eli jos isä ei ole aina aktiivisesti hoitanut vauvaa niin ei se yökylä ehkä herkkua ole vauvalle isänkään kanssa. Imetyskään ei estä omia menoja. Meillä vauva ei ole kertaakaan juonut korvikkeita maitopullosta, äidinmaitoa kylläkin. Ekat 6kk olin lähinnä kotona tai jossain jos olin, niin vauvan kanssa. Tosin sitä ennen olisin voinut käydä jo vaikka yöelämässä mutta ei sattunut olemaan ketään lähtijöitä tai muutenkaan tilaisuuksia (miehen viikonlopputyöt tms). Kerran olin kyllä illan syömässä ja leffassa kavereitten kanssa. Sittemmin (tyttö 8,5kk) olen käynyt jopa siellä baarissa (nollalinjalla) ja yhtä hienosti tyttö on isänsäkin kanssa, kuin minun.

Yllättävän moni vielä tänäkin päivänä käsittää, että lapsi voi olla isänsä kanssa. Itse olen ilmoittautunut keikkatöihin (viikonloppuja lähinnä) ja sitäkin on täällä netissä päivitelty, että kuka lapsen silloin hoitaa. Hyvänen aika, ihan niinkuin lapsella ei voisi olla toista vanhempaa enkä minäkään isään miksikään hoitajaksi sanoisi, hän on isä siinä missä äitikin on äiti :)

En tiedä puhuttiinko tässä ketjussa vierastamisesta, mutta sekin tuonee oman lisänsä hoitoon jättämisessä. Vierastamisen ajankohtahan vaihtelee. Meillä sitä oli 4-6kk iässä jolloin vauvalle tuli itku jo pelkästään jos jäi vieraan ihmisen kanssa toiseen huoneeseen minuutiksi. Ei olisi tullut mieleenkään jättää lasta hoitoon kenellekään perheen ulkopuoliselle edes jumppatunnin ajaksi. Sitten meni tovi, isovanhemmat (jotka asuvat ulkomailla ja joita nähty pari kertaa vauvan aikana) tulivat meille kylään, menimme miehemme kanssa saunaan ja tadaa - vauva oli sillä aikaa nukahtanut mummon syliin. Eli ei vierastanut enää.

Yökyläilylle en keksi normaaliolosuhteissa tarvetta, harvoin on mitään sellaista reissua jossa lasta tarvitsisi yökylään jättää (ihan pienten kanssa kun varta vasten ei sellaista järkättäisikään). Kesällä tulee hääjuhlat, jolloin tyttö on 11kk ja menee hoitoon nukkumaanmenoajan lähestyessä ja on mahdollisesti yön yli hoitajien kanssa, mikäli nukkuu hyvin. Jos ei, niin äiti ja isi kipittää viereen nukkumaan - häät ja hoitopaikka kun ovat onneksi vierekkäin.

Mutta jos lähtee muutaman vuorokauden ulkomaanmatkalle, silloin on vaikeampi tulla vauvan luokse jos tämä ei pärjääkään hoitopaikassa..
 
juusto
mun mielestä lasta voi viedä välillä tuttuun paikkaa esim mummolaan yökylään. Ensinnäki mun mielestä parisuhdetta pitää välillä hoitaa, jos sitä ei hoida ja menee päin puuta, riidellään ja huudetaan toisille, se ei kyl lapselle hyvää tee, lapsihan siitä kärsii. Mitäs jos et ikinä vie lasta yökylään ja äidille ja isälle tulee yhtäkkiä tilanne että on ihan pakko viedä hoitoon, ni lapsihan siinäki kärsii ku yhtäkkiä jätetään hoitoon ku ei oo ennen tottunu oleen, siinähän se stressaa sitte. en tiä, kaikilla on omat mielipiteet. kyl mun 11kk poika on ollu yökylässä mummolassa aina välillä, tosin kyl aika harvoin, mutta kummiski.se tekee ittelle hyvää ja myös parisuhteelle. mun mielestä ei tarvi syyllistää ketään, et jos vie hoitoon ni on huono äiti tai toisinpäin. kukaan meistä ei oo täydellinen. Ja noi artikkelit,tutkimukset sun muut ni kuinka paljo niihin on loppujen lopuks uskomista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:01 juusto kirjoitti:
mun mielestä lasta voi viedä välillä tuttuun paikkaa esim mummolaan yökylään. Ensinnäki mun mielestä parisuhdetta pitää välillä hoitaa, jos sitä ei hoida ja menee päin puuta, riidellään ja huudetaan toisille, se ei kyl lapselle hyvää tee, lapsihan siitä kärsii. Mitäs jos et ikinä vie lasta yökylään ja äidille ja isälle tulee yhtäkkiä tilanne että on ihan pakko viedä hoitoon, ni lapsihan siinäki kärsii ku yhtäkkiä jätetään hoitoon ku ei oo ennen tottunu oleen, siinähän se stressaa sitte. en tiä, kaikilla on omat mielipiteet. kyl mun 11kk poika on ollu yökylässä mummolassa aina välillä, tosin kyl aika harvoin, mutta kummiski.se tekee ittelle hyvää ja myös parisuhteelle. mun mielestä ei tarvi syyllistää ketään, et jos vie hoitoon ni on huono äiti tai toisinpäin. kukaan meistä ei oo täydellinen. Ja noi artikkelit,tutkimukset sun muut ni kuinka paljo niihin on loppujen lopuks uskomista.
Noh, ei se parisuhde kyllä aina mitään erityistä hoitamista tartte ja yhteistä aikaa voi viettää ihan kotonakin lapsen mentyä nukkumaan (meilläkin jopa reilun 7kk jälkeen kun alettiin saada sitä yhteistä aikaa ennen klo 0.00 kun vauva alkoi nukahtaa ihailemaani aikaan eli jopa klo 20)

Olishan se ihanteellista, että ihmisten suhteet toimisivat ilman että niitä tarvii varta vasten lähteä "hoitamaan" ilman lasta jonnekin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 21:14 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:01 juusto kirjoitti:
mun mielestä lasta voi viedä välillä tuttuun paikkaa esim mummolaan yökylään. Ensinnäki mun mielestä parisuhdetta pitää välillä hoitaa, jos sitä ei hoida ja menee päin puuta, riidellään ja huudetaan toisille, se ei kyl lapselle hyvää tee, lapsihan siitä kärsii. Mitäs jos et ikinä vie lasta yökylään ja äidille ja isälle tulee yhtäkkiä tilanne että on ihan pakko viedä hoitoon, ni lapsihan siinäki kärsii ku yhtäkkiä jätetään hoitoon ku ei oo ennen tottunu oleen, siinähän se stressaa sitte. en tiä, kaikilla on omat mielipiteet. kyl mun 11kk poika on ollu yökylässä mummolassa aina välillä, tosin kyl aika harvoin, mutta kummiski.se tekee ittelle hyvää ja myös parisuhteelle. mun mielestä ei tarvi syyllistää ketään, et jos vie hoitoon ni on huono äiti tai toisinpäin. kukaan meistä ei oo täydellinen. Ja noi artikkelit,tutkimukset sun muut ni kuinka paljo niihin on loppujen lopuks uskomista.

Noh, ei se parisuhde kyllä aina mitään erityistä hoitamista tartte ja yhteistä aikaa voi viettää ihan kotonakin lapsen mentyä nukkumaan (meilläkin jopa reilun 7kk jälkeen kun alettiin saada sitä yhteistä aikaa ennen klo 0.00 kun vauva alkoi nukahtaa ihailemaani aikaan eli jopa klo 20)

Olishan se ihanteellista, että ihmisten suhteet toimisivat ilman että niitä tarvii varta vasten lähteä "hoitamaan" ilman lasta jonnekin..
Montas lasta sulla Emilyn...? ;) Meillä esikoinen menee kyllä ihan hyvin nukkumaan 21.30, mutta tämä 4-kuinen valvookin sitten 0.30 asti. Esikoinen herää siinä 7.30. Eipä jää päivässä paljoa omaa aikaa! :whistle: Muistakaa eri tilanteet!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 21:48 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 21:14 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:01 juusto kirjoitti:
mun mielestä lasta voi viedä välillä tuttuun paikkaa esim mummolaan yökylään. Ensinnäki mun mielestä parisuhdetta pitää välillä hoitaa, jos sitä ei hoida ja menee päin puuta, riidellään ja huudetaan toisille, se ei kyl lapselle hyvää tee, lapsihan siitä kärsii. Mitäs jos et ikinä vie lasta yökylään ja äidille ja isälle tulee yhtäkkiä tilanne että on ihan pakko viedä hoitoon, ni lapsihan siinäki kärsii ku yhtäkkiä jätetään hoitoon ku ei oo ennen tottunu oleen, siinähän se stressaa sitte. en tiä, kaikilla on omat mielipiteet. kyl mun 11kk poika on ollu yökylässä mummolassa aina välillä, tosin kyl aika harvoin, mutta kummiski.se tekee ittelle hyvää ja myös parisuhteelle. mun mielestä ei tarvi syyllistää ketään, et jos vie hoitoon ni on huono äiti tai toisinpäin. kukaan meistä ei oo täydellinen. Ja noi artikkelit,tutkimukset sun muut ni kuinka paljo niihin on loppujen lopuks uskomista.

Noh, ei se parisuhde kyllä aina mitään erityistä hoitamista tartte ja yhteistä aikaa voi viettää ihan kotonakin lapsen mentyä nukkumaan (meilläkin jopa reilun 7kk jälkeen kun alettiin saada sitä yhteistä aikaa ennen klo 0.00 kun vauva alkoi nukahtaa ihailemaani aikaan eli jopa klo 20)

Olishan se ihanteellista, että ihmisten suhteet toimisivat ilman että niitä tarvii varta vasten lähteä "hoitamaan" ilman lasta jonnekin..
Montas lasta sulla Emilyn...? ;) Meillä esikoinen menee kyllä ihan hyvin nukkumaan 21.30, mutta tämä 4-kuinen valvookin sitten 0.30 asti. Esikoinen herää siinä 7.30. Eipä jää päivässä paljoa omaa aikaa! :whistle: Muistakaa eri tilanteet!!!
Yksi lapsi kohta 9kk ja kuten sanoin, ekat 7kk oli yövalvomisia ja on usein edelleenkin, muttei se suhde ole niihin kaatunut. Ja toista lasta yritetään nyt pistää alulle ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 10:36 vieras kirjoitti:
Kaksplus lehden kirjoituksessa kysyttiin sitä että miten vaikuttaa lapseen jos on 4 päivää poissa!!!
Nyt täällä ihmiset jo miettii voiko olla tunnin, kaks poissa ilman että lapsi saa traumoja... Tosiaan kyseessä oli 4 päivää joka on aivan eri juttu kuin yksi yö (siis yö, että lapsi näkee illalla ja aamulla vanhempansa, mutta yön he ovat poissa).
Eiköhän sitä jokainen vanhempi voi käydä hyvällä omalla tunnolla yhden illan olemassa poissa tai aamun jos käy vaikka shoppaileen. 4 päivää on kumminkin aivan eriasia, ja siitä niitä traumoja tuli!
:attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 23:01 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 10:36 vieras kirjoitti:
Kaksplus lehden kirjoituksessa kysyttiin sitä että miten vaikuttaa lapseen jos on 4 päivää poissa!!!
Nyt täällä ihmiset jo miettii voiko olla tunnin, kaks poissa ilman että lapsi saa traumoja... Tosiaan kyseessä oli 4 päivää joka on aivan eri juttu kuin yksi yö (siis yö, että lapsi näkee illalla ja aamulla vanhempansa, mutta yön he ovat poissa).
:attn:

Jos jotain nyrkkisääntöä hakee (vaikka vain mielenrauhoitukseksi), niin periaatteessa vauva voi olla erossa pääasiallisesta hoitajastaan tunnin per ikäkuukausi, jos alle vuoden ikäinen, ja vuorokauden per ikävuosi, jos yli vuoden ikäinen.
Toisin sanoen esim. nelikuinen voisi turvallisesti olla erossa äidistä neljä tuntia, kaksivuotias kaksi vuorokautta.

Jos tämän periaatteen mukaan ajatellaan perhettä, jossa kahdeksankuinen vauva on jäämässä (yö)hoitoon siksi aikaa, kun vanhemmat tekevät mitä tekevät, niin kahdeksan tunnin hoito on ihan ok.

Ja jottei minulta revittäisi silmiä päästä ;) lisään disclaimerin tähän loppuun: kukin tavallaan ja tyylillään.
 
Greippi
Ja kaivan minäkin verta nenästäni...

Minua huolestuttavat paljon enemmät kommentit: "en kertakaikkiaan voisi jättää lasta kenellekään muulle hoitoon", "en kestäisi olla lapsesta erossa", "en ole raaskinut antaa 5-vuotiastamme vielä kertaakaan mummille hoitoon" jnejne. Mikä on ihmisellä, siis äidillä, vialla, jos ei kestä olla lapsestaan yhtään erossa? Ei siis kestä mennä jumppaan, kaverien kanssa vaikka kahville tai vaatekauppaan. Elää normaalia elämää, vaan on näin kiinni lapsessaan?

Näitäkin äitejä on valitettevasti paljon. Millaiselta mahtaa tilanne näyttää isän mielestä, kun vaimoa ei saa millään edes hetkeksi pois vauvan luota tai edes niin, että isä saisi joskus hoitaa vauvaa.
 
Nonni ja taas saatu taistelu aikaiseksi. Esikko oli ekan kerran yöhoidossa 3 kk:n ikäisenä, eikä näytä siitä kärsineen.

Tää kuopus on ollu kotiutumisesta (2,5vk iässä) PÄIVITTÄIN tunnin-2 tuntia ilman äitiä.. Hyvin on pärjännyt iskän kanssa :D
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 09:46 melle kirjoitti:
Nonni ja taas saatu taistelu aikaiseksi. Esikko oli ekan kerran yöhoidossa 3 kk:n ikäisenä, eikä näytä siitä kärsineen.

Tää kuopus on ollu kotiutumisesta (2,5vk iässä) PÄIVITTÄIN tunnin-2 tuntia ilman äitiä.. Hyvin on pärjännyt iskän kanssa :D
Odotas vaan, niin kohta sanotaan, että mistä tiedät, ettei lapsesi ole kärsinyt ; )

Vastakkainen argumentti tähän on, että mistäs tiedät, että olisi kärsinyt. Pikkulasten tunne-elämää kun on hieman vaikeaa mitata...
 
Uskallan jättää 7.5 kk ikäisen mummille hoitoon, kuten oli vkl:na muutaman tunnin kun kävimme imiehen kanssa leffassa ja isälleen tietysti jos käyn esim. kaupassa tai muilla asioilla, mutten todellakaan raaski yöksi jättää hoitoon (uskaltaisin isälleen muttei tarvetta) eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä koska onhan kyse aika pienestä vauvasta. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 09:21 Greippi kirjoitti:
Näitäkin äitejä on valitettevasti paljon. Millaiselta mahtaa tilanne näyttää isän mielestä, kun vaimoa ei saa millään edes hetkeksi pois vauvan luota tai edes niin, että isä saisi joskus hoitaa vauvaa.
Niinpä. Osa naisista eivät ajattele äidiksi tultuaan muuta kuin lapsia. Kuulen lähes päivittäin tästä työpaikan miehiltä. Eroja tulee, melkeinhän se oli puolet avioeroista päätyy eroon. Miettikääpä miksi! Ja tässä ei ole edes mukana avoparit.
Mies usein löytää uuden naisen, jolla ehkä löytyy aikaa parisuhteellekin. Tai muuten vaan pettää. Mies kertoi että duunissa on oikein buumi tällaiselle. Odotellaan kaikkia teemailtoja ja työmatkoja jotta päästään sähläämään joko työkavereisen tai tuntemattomien kanssa.
Ja on se vähän naiivia uskoa miehen kaikkia puheita, että mies on tyytyväinen ja tykkää haliskella kerran viikossa. Tottakai sanoo niin, sillä harva mies nauttii riitelystä. Sehän olisi seurauksena jos uskaltaisi vaimolleen mainita kahdenkeskisen ajan puutteesta... :whistle:
 

Yhteistyössä