Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En voisi puhua koskaan
- omassa asunnossa asuville, kun he eivät ymmärrä, kuinka rankkaa on asua vuokralla
- lähellä työpaikkaa asuville, koska he eivät ymmärrä, kuinka rankka on pitkä työmatka
- uudella autolla ajaville, koska he eivät ymmärrä, kuinka rankkaa on ajaa vanhalla autolla
- dieselautolla ajaville, koska he eivät ymmärrä, kuinka rankkaa on tankata bensaa
- laihoille, koska he eivät ymmärrä, kuinka rankkaa on olla lihava
- kotiäideille ja työttömille, koska he eivät ymmärrä, kuinka rankkaa on olla töissä
JNE

Mulla en nyt mene ymmärrykseen tämä "keskustelu".

Eihän sitä voi verrata, onko kaksosvauvojen kanssa helpompaa tai vaikeampaa kuin vauvan ja taaperon kanssa. Meillekin tuli kaksosvauvat ja oli myös taapero (ja myös muita isosisaruksia). Vai luuleeko joku, ettei kaksoset saavalla äidillä voi olla myös pienellä ikäerolla muita lapsia?

Ja sekin vielä, että kaksosten jälkeen voi ihan hyvin tulla pienellä ikäerolla seuraava lapsi. Eikö kukaan ymmärrä, että monissa kaksosperheissä on esim. reilu yksivuotiaat kaksoset ja sitten tulee vauva. Lienee selvää, että työtä on enemmän kuin ei-tuplaperheessä.

Ja mitä sitten, vaikka työtä onkin enemmän. Meidänkin kunnassa perhetyötä kuormittavat nimenomaan yhden ja kahden lapsen perheet. Apua ei jää jaettavaksi esim. tuplaperheisiin. On ihan tyypin asenteesta kiinni, miten elämänsä kokee.

Toivottavasti yhdenkään kaksosen ei tarvitse syntyä perheeseen, jossa jo yksöslapsen kanssa ollaan hätää kärsimässä! Sama koskee tietenkin yksöslapsia, harmi syntyä porukkaan, jossa synnyttyään aiheuttaa vain harmia. Lapsparka!

Kaksosissa työn moninkertaistaa se, että he kehittyy täysin samaan aikaan. Riehuvat ja tekevät päättömiä temppuja. Saa juosta molempien perään vuorotellen. Uhmat, kiukut temppuilut opitaan toiselta, ja ollaan kaksosyksikkö joka laittaa vaikka koko kämpäm mullin mallin jos ei kielletä. Pienellä ikäerolla olevat lapset ovat täysin eri asia.

pakkohan se oli tulla tänne raapustelemaan..:)
tämä siis mun omakohtainen kokemus yhden ja kahden vauvan hoitamisesta.
esikoinen 8 vuotias ja kaksoset 9kk,muistan hyvin kun esikoinen syntyi muistan ekan puolenvuoden hyvin,ei koskaan nukkunut (ennen 1v) kokonaista yötä mutta jaksoin loistavasti kun elelin vauvan tahtiin nukuttiin sitten vaikka päivällä kun vauva nukkuu(joskushan nuo nukkuvat kuitenkin..)

kaksosten ekan puol vuotta elelin ihan sumussa en oikeestaan muista paljoakaan,syöttöjä,vaipanvaihtoja sitä se kai oli..?..rytmien hakua..
vauva kirjoista sen huomaa,ei oo paljon ehtinyt kirjoitella..
vatsatautia en toivo kenellekkään mutta kaksosten ollessa viikon kestävässä vatsataudissa luulin oikeesti että mun pää sekoo..
meillä ei nukuta öitä jos joskus toinen nukkuu aamuun asti heräämättä on aina toisella huono yö,valehtelematta!!..viimeisen 9kk aikana en ole nukkunut 4h pidempiä putkia (ja 4h on loistava)!!
yleisesti yössä nukun yhteensä n.6h jonka aikana herään vähintään 2x..
odotan todella aikaa jolloin näistä alkaa olemaan seuraa toisilleen tällä hetkellä lähinnä jos toinen itkee ja roikkuu mun jalassa alkaa toinen karjumaan kahta kauheammin ja konttaa myös roikkumaan jalkaani..siinä sitten mietin kumman nostan syliini ja koitan saada rauhoittumaan..riittämättömyyden tunne on loputonta.
hampaita pukkaa yhtäaikaa ja yöt ja päivät on ollut kiukkusia,eri-ikäisillä sisaruksilla ei sellaisia ongelmia varmasti ole,sama on kun ollaan lähetty liikkeelle on yöt taas olleet rauhattomia molemmilla.
kyllä joskus itsekkin kuvittelin että kaks menee siinä kun yks..mutta kyllä nyt tiedän että kaksosista ei välttämättä ole vaan kaksinkertainen työ vaan paljon enemmän tässä ei mennä vain vauvan ehdoilla vaan kahden vauvan ehdoilla..huonoina päivinä
ei itselle ole jäänyt minuuttiakaan omaa aikaa jos toinen on päättänyt olla nukkumatta päikkäreitä silloin kun toista väsyttää..

ja hoitajista..ei todellakaan ainakaan helsingissä tarjota mitään hoitoapuja monikkoperheille!
itsekseen ollaan pärjätty,jopa sukulaiset on jättäneet pulaan koska kukaan ei uskalla hoitaa kahta näin pientä "kyllä sitten kun ovat vähän isompia.." on yleisin kommentti hoitopyyntöihin.

vielä noista koliikkihommista sen verran että luojan kiitos ei ollut edes toisella kaksosista mitään sellaista koska jos olisi ollut en varmasti olisi enää täysjärkisten kirjoissa..
yhtä koliikki vauvaa voi vielä kanniskella pitkin päivää mutta entä jos sulla on siinä toinen terve samanikäinen täysin avuton vauva hoidettavana joka myös tarvii syliä ja hoivaa vaikkei koliikkia olisikaan..

näin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja haista paska:
Anteeks, mut tähän nyt oli vielä kommentoitava... Eli oletat kaksosten omaavan automaattisesti saman rytmin päinvastoin kuin kaksi eri-ikäistä? Tämäkin kertoo ajattelemattomuudestasi ;). Lapset voi yrittää kyllä rytmittää samaan rytmiin, ne eri-ikäisetkin. Aina tämäkään ei onnistu, edes niillä kaksosilla ;).

Plaah, täällä tää ketju vaan elää.
Niin, yleensä samanikäisillä on kutakuinkin sama unentarve. Kyllä kaksi samanikäistä on helpompi rytmittää samaan päiväunirytmiin. k a t a:lta tulikin kiva kuvaus tuosta nukutusrumbasta 6kk:n ja taaperon kanssa. Onneks meillä toi isompi sitten lakkaskin nukkumasta kokonaan päikkäreitä. On meillä tainnut muutama semmoinenkin päivä kaikkiaan olla, että ovat lapset yhtäaikaa olleet päikkäreillä.

k a t a: olen samaa mieltä, toiset asiat ovat kaksosten kanssa vaikeampia ja toiset helpompia. Nää tuplamammat ei tosiaan taida täällä tajuta, että tästä tässä just on kyse. Välillä tuplien kanssa on helpompaa ja välillä kahden eri ikäisen kanssa. Ei ole mitään syytä väittää, että jompikumpi olisi jotenkin erityisesti toista rankempaa.

Ja Madicken04:n käsitykseen siitä, että eri ikäisten vanhemmilla on ollut jotenkin enemmän aikaa valmistautua. Vaikka olikin ekan lapsen jälkeen päättänyt, että seuraava saa tulla kun on tullakseen, niin kyllä tuo nopea toimitus pääsi yllättämään, enkä usko olevani ainoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäiti:
Kaksosissa työn moninkertaistaa se, että he kehittyy täysin samaan aikaan. Riehuvat ja tekevät päättömiä temppuja. Saa juosta molempien perään vuorotellen. Uhmat, kiukut temppuilut opitaan toiselta, ja ollaan kaksosyksikkö joka laittaa vaikka koko kämpäm mullin mallin jos ei kielletä. Pienellä ikäerolla olevat lapset ovat täysin eri asia.

Just ja amen! Ja toinen menee itään ja toinen länteen. Toista kiellät, toinen alkaa tehdä samaa ja kun kiellät häntä, se ensimmäinen aloittaa alusta.

Anteeks edelleen toi nikki, ärsyttää jo itseäkin sen kirjoittaminen =/.

Just ja amen! Ja toinen menee itään ja toinen länteen. Toista kiellät, toinen alkaa tehdä samaa ja kun kiellät häntä, se ensimmäinen aloittaa alusta.

Anteeks edelleen toi nikki, ärsyttää jo itseäkin sen kirjoittaminen =/.

Ja tästä lähtökohdasta on kiva kun kesämökki on saaressa....

Voi elämä mikä keskustelu.

Oikein urakalla ja kilpaa kiillotetaan omaa kruunua, onko äitiydessä onnistuminen oikeasti kiinni siitä, miten rankkaa on?

Mitä se kenenkään napaa kaivaa, jos joku tuplamamma on päästänyt sammakon suustaan lehtihaastattelussa? Tai jos se ei ollutkaan sammakko, vaan ihminen oikeasti on sellainen puusilmä, ettei näe muiden elämäntilanteissa mitään rankkaa verrattuna häneen kenellä on oikein kaksoset (herranjee), niin mitä väliä?!?

Eikä se lastenhoidon vaativuus tai rankkuus ole kiinni asenteesta tai elämäntilanteesta, se on vain ja ainoastaan se, miten asioihin suhtautuu. Toiset, pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmat jaksavat suhtautua elämään positiivisesti, mä itken verta kun yhdellä lapsella on korvatulehdus :) Mulla oli hirveän rankkaa aikaa kun esikoinen oli pieni, asuttiin vuokralla ja talous oli balanssissa. Nyt mä ehdin roikkua netissä ja syljeksiä kattoon ja elämä on ihanaa, vaikka mulla on kolme lasta (esikoinen 4v, kaksoset 1v), jatkuvan remontin alla oleva vanha talo ja mies lomautuksilla eli rahasta helkutin tiukkaa.

Mutta eipä tulis mieleenkään käydä sanomaan kenellekään yksösen äidille tai yhtään minkäänlaisen perheen äidille siitä, kuinka hän ei tiedä mistä puhuu, jos sanoo että on rankkaa. Sillä kyseisellä ihmisellä, omassa elämäntilanteessaan on rankkaa jos hän sen niin kokee, eikä mulla tai yhtään kenelläkään oo oikeutta mennä sitä kiistämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi_pienellä_ikäerolla:
Anteeks, mut tähän nyt oli vielä kommentoitava... Eli oletat kaksosten omaavan automaattisesti saman rytmin päinvastoin kuin kaksi eri-ikäistä? Tämäkin kertoo ajattelemattomuudestasi ;). Lapset voi yrittää kyllä rytmittää samaan rytmiin, ne eri-ikäisetkin. Aina tämäkään ei onnistu, edes niillä kaksosilla ;).

Plaah, täällä tää ketju vaan elää.
Niin, yleensä samanikäisillä on kutakuinkin sama unentarve. Kyllä kaksi samanikäistä on helpompi rytmittää samaan päiväunirytmiin. k a t a:lta tulikin kiva kuvaus tuosta nukutusrumbasta 6kk:n ja taaperon kanssa. Onneks meillä toi isompi sitten lakkaskin nukkumasta kokonaan päikkäreitä. On meillä tainnut muutama semmoinenkin päivä kaikkiaan olla, että ovat lapset yhtäaikaa olleet päikkäreillä.

Minkä ikäiset lapset?

MÄ sanon että mulla ollut helpompaa kaksosten kanssa kuin kahen pienen,vauvan ja taaperon kanssa.
Mulla oli suht hyvin nukkuvat ja rauhalliset kaksoset,ei näissä kahessa pienllä ikäerollakaan mitäänjärkkyvaikeeta ole,ehkä olen vaan vanhempi ja mukavuudenhaluisempi nykyään!!

Mulla kaksoset 9 vee ja nä pienemmät 3,5 ja 1 v 10 kk.Nyt nukkuvat jo päikkärit yhtäaikaa,mutta olipa tuo vuoden verran aika touhua.

Kaksoset ovat nukkuneer päiväunet aina samaan aikaan,tyttö vähemmän kyllä kuin poika mutta silti päikkärit oli aina sen mun hetki.

Yöllä heräsivät eriaikaan,annoin heidän herätä iteksiin enkä koskaan herätellyt.
Miksi rikkoa paremmin nukkuvan rytmejä.

Tä siis vaan mun kokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
kaksi pienellä ikäerolla

Tosta viimeisestä saa melkeen sen käsityksen että sä kadehdit meitä kaksosten vanhempia, kun saa kelaltaki parempia etuuksia..

Ei, en kadehdi. Joku vain tässä ketjussa aikaisemmin väitti, ettei kaksosten kanssa saa mistään enempää tukea kuin yhdenkään kanssa.

Millasellakohan logiikalla ajattelit, että kaksosista saa enemmän tukea kuin yhdestä? Kyllä se nyt vaan on niin, että tuplat säästävät Kelan (valtion) rahoja.

Ihan yksinkertanen esimerkki:

Kaksi lasta kerralla - 105 päivää äitiysrahaa + 158 + 60 päivää vanhempainrahaa + kolme äitiysavustusta (52,5 päivää äitiysrahaa + 109 päivää vanhempain rahaa / lapsi)

Kaksi lasta eri aikaan - 210 päivää äitiysrahaa + 316 päivää vanhempainrahaa

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020103135411MH?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja tuplat täälläki:
Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
kaksi pienellä ikäerolla

Tosta viimeisestä saa melkeen sen käsityksen että sä kadehdit meitä kaksosten vanhempia, kun saa kelaltaki parempia etuuksia..

Ei, en kadehdi. Joku vain tässä ketjussa aikaisemmin väitti, ettei kaksosten kanssa saa mistään enempää tukea kuin yhdenkään kanssa.

Millasellakohan logiikalla ajattelit, että kaksosista saa enemmän tukea kuin yhdestä? Kyllä se nyt vaan on niin, että tuplat säästävät Kelan (valtion) rahoja.

Ihan yksinkertanen esimerkki:

Kaksi lasta kerralla - 105 päivää äitiysrahaa + 158 + 60 päivää vanhempainrahaa + kolme äitiysavustusta (52,5 päivää äitiysrahaa + 109 päivää vanhempain rahaa / lapsi)

Kaksi lasta eri aikaan - 210 päivää äitiysrahaa + 316 päivää vanhempainrahaa + 2 äitiysavustusta

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020103135411MH?OpenDocument

Lisäsin toiset äitiysavustukset vielä

tuplat täälläki: loistava pointti ;). Saatika et jos jäät hoitovapaalle kaksosista, saat vaan kolme vuotta hoitovapaata. Kun 2 lasta tulee esim. 1,5v. ikäerolla, saat olla paljon pidempään kotona kuin kaksosten kanssa ;).

Ihan yleisesti kysyisin, ärsyttääkö teitä tosiaan noin paljon vieraitten kommentit, jos ne ei istu omaan elämäntilanteeseen? Mulla on kyllä johtotähtenä omat kokemukset ja kokemiset, eikä ihan kamalasti hetkauta mitä niistä joku tuplamamma tai eri tavalla asuva tai eri-ikäisten äiti ajattelee.

Luen tätäkin palstaa lähinnä sillä mielellä, että erilaisista ratkaisuista tai kokemuksista on aina kiva kuulla, mutta en koe tarpeelliseksi perustella omia valintoja henkeen ja vereen - mulle ne on niitä parhaita, ja toiset tekee omalla tyylillään.

Sori tuo nikki, pisti eilen vaan tää ap:n aloitus niin vihaks ;). Mitäs sitten kun lapset ei mahdu enää samaan syliin? Toinen huutaa, että haluaa olla yksin sylissä ja toinen itkee kun haluaa syliin myös, yksin. Se on joskus aika raastavaa tehdä kompromisseja...

Niin tätä mä just tarkotin. Kyllä sitä voi silti olla yhden vauvankin kanssa rankkaa eikä kukaan kaksosten äiti voi sanoa toiselle äidille, että ei sulla kuule millään voi olla niin rankkaa kun mulla. Mitäs jos on pari pientä lasta ja vauva ja kaikki huutaa ja kaikki valvottaa. Sekö on kuitenkin ratkaisevalla tavalla raskaammaksi asian tekevää, että sattuu olemaan kaksoset. Että lasten sama ikä on oikeus kokea asiat raskaampana kuin se, että on useampi pieni lapsi, mutta kun ne kerran on kuitenkin hiukan eri ikäisiä niin paskaaks valitat vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin tätä mä just tarkotin. Kyllä sitä voi silti olla yhden vauvankin kanssa rankkaa eikä kukaan kaksosten äiti voi sanoa toiselle äidille, että ei sulla kuule millään voi olla niin rankkaa kun mulla. Mitäs jos on pari pientä lasta ja vauva ja kaikki huutaa ja kaikki valvottaa. Sekö on kuitenkin ratkaisevalla tavalla raskaammaksi asian tekevää, että sattuu olemaan kaksoset. Että lasten sama ikä on oikeus kokea asiat raskaampana kuin se, että on useampi pieni lapsi, mutta kun ne kerran on kuitenkin hiukan eri ikäisiä niin paskaaks valitat vai?

Muista nyt kuitenkin vielä se että monikkoperheessä on melkein aina myös niitä vanhepia sisaruksia. Ja saattaapi olla vielä pienellä ikäerolla. Mutta kyllä minä sen ymmärrän että asiaa ei voi tajuta kun niitä monikkoja ei itsellä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Muista nyt kuitenkin vielä se että monikkoperheessä on melkein aina myös niitä vanhepia sisaruksia. Ja saattaapi olla vielä pienellä ikäerolla. Mutta kyllä minä sen ymmärrän että asiaa ei voi tajuta kun niitä monikkoja ei itsellä ole.

Etkö oikeesti tahdo tajuta asian pointtia? Minä en alunperinkään väittänyt, että meillä olisi ollut rankkaa. Jos huomaat niin avauksessani nimenomaan erikseen mainitsen, että itse en voi sanoa, että olisi ollut rankkaa. Mutta en ole sellainen puusilmä ettenkö tajuaisi, että jollain toisella voi olla ollut vähän hiton rankkaa.

Meillä kun nyt keskimmäinen lapsi oli vauva niin mieheni sairastui vakavasti ja minä olin täällä suuren suruni ja huoleni kanssa kahden pienen lapsen kanssa yksinäni ja koitin pärjätä miten parhaiten taisin. Ei silti kävisi mielen vieressäkään alkaa sanomaan kenellekään, joka sanoo, että hänellä on rankkaa että "et sä kuule tiedä rankasta mitään, mulla on kuule kato ollut paljon rankempaa kun sulla".

Yhteistyössä