Uusimmassa lehdessä (Kaksplus) oli juttua viime kesän Satuhäät - pariskunnasta,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
ja miehellä oli 7 lasta, nythän hänellä ja tuolla uudella vaimolla on tyttövauva ( 3 kk ).

Ja perheen 3 lasta (vanhimmasta päästä) ovat vuoden vaihteessa muuttaneett takaisin äitinsä luo. Ja tuo Satuhäät - pariskunta sanoo, että on aina sunnuntaisin ikävä kun lapset lähtevät takaisin äitinsä luo, mutta kuitenkin arkea on rauhoittanut, kun koko katras ei arkisin ole kotona.

Ja artikkelissa oli myös juttua tuon naisen alkuvaikeuksista lapsikatraan kanssa + elämästä äitipuolena, että siinäkin on ollut omat haasteensa.

Sitä vain, että minusta on ikävää, että lapset eivät kaikki nyt kasva keskenään. Vaan kolme kasvaa äitinsä kanssa ja loput isänsä + uuden naisen luona.

Ja sitten tuo, että heillä on ikävä kun lapset lähtevät äitinsä luo, mutta että silti arki on helpompaa kun kotona on vähemmän lapsia. Eli jos ei noiden alkuperäisten kanssa jaksettu kunnolla olla, niin miksi vielä piti pukata uusi mukelo?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23568221:
Sitä vain, että minusta on ikävää, että lapset eivät kaikki nyt kasva keskenään. Vaan kolme kasvaa äitinsä kanssa ja loput isänsä + uuden naisen luona.

Ja sitten tuo, että heillä on ikävä kun lapset lähtevät äitinsä luo, mutta että silti arki on helpompaa kun kotona on vähemmän lapsia. Eli jos ei noiden alkuperäisten kanssa jaksettu kunnolla olla, niin miksi vielä piti pukata uusi mukelo?

Eiköhän tossa tarkoiteta vaan sitä et on paljon tullut muutosta siihen tilanteeseen kun lapsia oli 3 enemmän,se ei kuitenkaan tarkoita et heidän kanssaan ei olisi jaksettu olla.
Lukemisen ymmärtämisessä taas vaikeuksia..

Mutta jos ne olis olleet kaikki 7 lasta äidillään alunperinkin, niin olishan ne silti voineet päätyä siihen, että esim. 3 vanhinta muuttaa isänsä luokse. 7 lasta on kuitenkin aikamoinen katras.

[QUOTE="vieras";23568238]niinpä... mutta kun joillekin se ainoo mahdollinen onni on YHTEINEN lapsi. väliäkö sillä vaikka molemmilla ois ennestään neljä tai enemmän.[/QUOTE]

näin juuri. Sitten voi niille entisille sanoa, että heihei, teitä ei täällä enää tarvita. Isillä (tai äidillä) on nyt sellainen lapsi, jonka kanssa ollaan oikea perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23568221:

Eli mitään negatiivista ei saisi sanoa lapsiin liittyen, varsinkaan uusperheistä. Pitäisi vain hymistellä. Naisella ei ollut yhtään biologista lasta, hänkin ehkä halusi kokea äitiyden. Ja joskus elämä yllättää: ehkäisystä huolimatta raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja päärynärouva;23568251:
ensinnäkin sähän et tiedä mistä syistä lapset asuu äitinsä luona?
voihan se olla et lapset on halunnu itse muuttaa koska ovat jo vanhempia kuin muut ja tarttevat rauhallisempaa ympäristöä.

Siinähän nimenomaan luki että lapset olivat itse halunneet muuttaa äidilleen.

Minä muutin äitin mukana, kun vanhempani erosivat. Samoin pikkusiskoni sekä toinen pikkuveljeni. Mutta vanhempi pikkuveljistäni jäi isälle. 1,5v myöhemmin äitini muutti kauemmas uuden miehe perässä ja minä muutin isän luo. Äitini sai vielä 4 lasta uuden miehensä kanssa.

Ja sitä vaan tarkoitan sanoa, että me ei tiedetä miksi osa lapsista muutti erilleen. Me olemme tosi läheisiä silti sisarusteni kanssa, vaikka onkin asuttu eri koteja.

Alkuperäinen kirjoittaja päärynärouva;23568251:
ensinnäkin sähän et tiedä mistä syistä lapset asuu äitinsä luona?
voihan se olla et lapset on halunnu itse muuttaa koska ovat jo vanhempia kuin muut ja tarttevat rauhallisempaa ympäristöä.

Muistaakseni jutussa mainitaan että äidin luo muuttaminen on ollut lasten oma päätös, lapset on siis saaneet päättää haluavatko muuttaa äidin luo vai jäädä isän luo.

ja mä voin kyllä ymmärtää ihan hyvin että tulee ikävä lapsia. ei kai se arjen helpottuminen nyt sitä ikävän määrää millään lailla poista? Voi mäkin sanoa että on muuten helppoa käydä saunassa ja istua iltaa kotosalla kun lapset on mummolassa, mutta kyllä mun silti niitä on ikävä!
Ja mitä sitten jos he nyt on halunneet yhden lapsen lisää. Kuvioihin mukaan tullut nainenhan oli lapseton, voin hyvin ymmärtää hänen kaipuunsa omaan lapseen (vaikka onkin äitipuolena seitsemälle, niin ei sitä silti ole heille Äiti). Jos pystyvät hoitamaan muksunsa ja parisuhteensa ja sitä rataa niin mikä oikeasti on ongelma?

musta tuntuu ettei nykyään saa enää arvostaa sitä jos on alkuperäinen ydinperhe. Vaan että uusperheitä pitää vaan ihastella ja hymistellä kuinka hienosti ne asiat hoitaa. Hoitavathan he monet hienosti ja varmasti otetaan lapsen tarpeet huomioon, en kiellä. Mutta joskus tuntuu ettei alkuperäinen ydinperhe ole enää missään arvossaan kun sellaisia on niin vähän.

[QUOTE="vieras";23568340]musta tuntuu ettei nykyään saa enää arvostaa sitä jos on alkuperäinen ydinperhe. Vaan että uusperheitä pitää vaan ihastella ja hymistellä kuinka hienosti ne asiat hoitaa. Hoitavathan he monet hienosti ja varmasti otetaan lapsen tarpeet huomioon, en kiellä. Mutta joskus tuntuu ettei alkuperäinen ydinperhe ole enää missään arvossaan kun sellaisia on niin vähän.[/QUOTE]

ps. puhukaa te vaan aidasta niin minä puhun aidanseipäästä ;)

[QUOTE="vieras";23568340]musta tuntuu ettei nykyään saa enää arvostaa sitä jos on alkuperäinen ydinperhe. Vaan että uusperheitä pitää vaan ihastella ja hymistellä kuinka hienosti ne asiat hoitaa. Hoitavathan he monet hienosti ja varmasti otetaan lapsen tarpeet huomioon, en kiellä. Mutta joskus tuntuu ettei alkuperäinen ydinperhe ole enää missään arvossaan kun sellaisia on niin vähän.[/QUOTE]

Miten niin ei arvosteta?
Itse ainakin arvostan ydinperheitä, elänhän itsekin sellaisessa. Hyvin toimiva ydinperhe on lapselle varmasti paras paikka elää ja kasvaa.
Mutta herranjumala, voi sitä muunkinlainen perhe olla toimiva ja hyvä kasvupaikka! Jajos kaksi (parhaassa tapauksessa neljä) aikuista osaa sumplia asiansa niin ettei lapset siitä kärsi, niin kyllä se vaan on hatun noston paikka. Niin monesti kaikenmoinen katkeruus ja pikkusieluisuus astuu kuvioihin mukaan eron jälkeen, varsinkin jos entinen kumppani löytää rinnalleen uuden ihmisen.

Mutta en mä sitä oikeestaan ymmärrä että ikinä muka ei saisi arvostella uusperheitä.
Kaikki niistä ei varmastikaan toimi eikä kaikissa tehdä hyviä valintoja.
Ottamatta varsinaisesti kantaa tähän tapaukseen.

Pelkkää spekulointia, mutta silti mietin, että miksi pienet lapset on jääneet erossa isälle. Usein lapset jäävät taloon ja toinen vanhemmista muuttaa pois, mutta eikös heilläkin pienimmät olleet ihan taaperoita eron aikaan? Mun mielestä erikoista, jos ihan pienetkin jäävät isälle... ellei äidillä ole jotain sairautta (väsymystä yms.)

Mä en ymmärtänyt ap:n tekstissä mitään "pahaa". En huomannut yhteyttä uuteen vauvaan vanhempien lasten pois muutosta. Ajattelin vain, että äiti jaksaa taas paremmin ja on valmis ottamaan arjen isompien lasten kanssa ja lapset on olleet halukkaita muuttamaan. Tottakait arki helpottuu jo 3 lasta on vähemmän.