Uusimman Vauva-lehden kasvatussuuntausartikkelista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauva-lehden lukija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauva-lehden lukija

Vieras
Onko kukaan muu lukenut tänään ilmestynyttä Vauva-lehteä?

Mä luin ja järkytyin yhden äidin kasvatustyylistä. Lapsi oli siis neljän vanha.

Suoria lainauksia esim.:
"Evelynillä ei mielestäni ole koskaan ollut varsinaista uhmaikää, ja uskon, että kiintymysvanhemmuudella on ollut osansa siihen. Tietenkin hänkin joskus kiukuttelee, mutta jos osaan vanhempana kuunnella lastani, kiukku laantuu pian."

Hei, haloo, uhmaikä kuuluu lapsen TERVEESEEN kehitykseen ja olisin huolissani, jos lapsellani ei olisi ollut uhmaikää. Eihän lapsen uhmis aikuisesta välttämättä tunnu kivalta, mutta aikuisen kuuluu osata mennä omien epämukavuuksien yli. Aiemmin toitotti siitä kun kv tunnistaa lapsensa tarpeet ja vastaa niihin aina, niin ei todellakaan toteuta sitä, jos kasvatuksen takia lapselle ei ole tullut uhmaikää. Lapsen tarvehan on kasvaa ja kehittyä, jota osana on uhmis.

"Käytän vanhemman valtaani terveellä tavalla. En esimerkiksi koskaan rankaise enkä palkitse lasta hänen käytöksestään. Jos pieni lapsi esimerkiksi lyö vanhempaa, hänellä on siihen syy. Vanhempana minun tehtäväni on selvitettävä miksi lapsi lyö: ei ole kasvatuksellisesti viisasta laittaa lasta jäähypenkille selvittämättä lapsen teon taustalla olevaa tarvetta."

Suu apposen auki luin tätä kohtaa. Tällälailla siis kasvatetaan ne nuoret, jotka ajaa poliiseja karkuun mopolla ja sitten itketään iltalehden sivuilla kun paha poliisi käytti etälamautinta. Hyvänen aika, kyllä lasta pitää rankaista, jotta hän oppii miten ei saa toimia. Samaan aikaan voi selvittää myös teon taustan. Lyönti on kuitenkin lyönti, vaikka siellä ois takana millainen motiivi.

Tuli aika uskomaton olo artikkelin luettua, ei kai tuollaisia äitejä oikeasti ole?

Tuota kasvatuspaskaansa ninaTT on täällä palstalla suoltanut jo vuosia. Ihan pihalla se muija ja kasvattaa tulevaa ongelmalasta. Lapsiparka kun häntä kielletäänkin eskarissa tai koulussa, saa rangaistuksen jos tekee pahaa. Äiti tekee lapselle karhunpalveluksen tuolla kasvatuksella.

:D Mä en edes jaksanut lukea sitä juttua kun arvasin lukemattakin mitä sheibea sisältää.
Mutta se Ruotsissa syntyneestä keskosesta kertova juttu oli hyvä =)

(Ja Veitolan kolumni totaalinen pettymys)

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Luin monttu auki minäkin :O Imettää 4vuotiasta ja lapsi saa itse päättää milloin syö ja millon menee nukkumaan...Ikinä ei kielletä,eikä komenneta..kaikki mennään lapsen ehdoilla!! what? Oispa kiva olla näkemässä tämä lapsi 10v päästä! Ehkä yh:na ja yhden lapsen vanhempana vois valvomiset ja syömiset onnistuakkin lapsen ehdoilla..ei onnistuisi jos lapsia olisi useampi!

[QUOTE="huh huh";27272776]Luin monttu auki minäkin :O Imettää 4vuotiasta ja lapsi saa itse päättää milloin syö ja millon menee nukkumaan...Ikinä ei kielletä,eikä komenneta..kaikki mennään lapsen ehdoilla!! what? Oispa kiva olla näkemässä tämä lapsi 10v päästä! Ehkä yh:na ja yhden lapsen vanhempana vois valvomiset ja syömiset onnistuakkin lapsen ehdoilla..ei onnistuisi jos lapsia olisi useampi![/QUOTE]

Joo, ei munkaan mielestäni noin. Mutta rangaistuksia ei meilläkään jaeta, vaan huono käytös jätetään mahdollisuuksien mukaan huomiotta ja kannustetaan hyvään käytökseen. Toki seuraamuksia pitää myös olla, esim. keskustelu ja perhepalaveri, mutta näissä käydään läpi teon taustat ja syyt sekä mietitään miten ensi kerralla toimitaan. Esimerkiksi konekieltoa, arestia, jäähypenkkiä ym. näitä perinteisiä keinoja meillä ei ole käytetty koskaan.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
:D Mä en edes jaksanut lukea sitä juttua kun arvasin lukemattakin mitä sheibea sisältää.
Mutta se Ruotsissa syntyneestä keskosesta kertova juttu oli hyvä =)

(Ja Veitolan kolumni totaalinen pettymys)

Peesi kummallekin!

Veitola on ihme valittaja. Joka kirjoituksessa "pursuan maitoa ja eritteitä" "olen ruma". etc. Tekis sen ees hauskalla tavalla.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Pakko ottaa kantaa tuohon lyömisasiaan. Mä ymmärrän monia kiintymysvanhemmuuden periaatteita ja ajatuksia, mutta en ole niin hyvin perehtynyt, että kaikkea siitä ymmärtäisin. Tuosta lainaamastasi pätkästäkään ei selviä paljon. En ole lukenut ko. juttua, mutta laitan vähän omia ajatuksiani.

Mä näen asian niin, että rankaisu ei toimi kasvatuskeinona. Se ei siis auta selvittämään teon taustalla olevaa syytä tai opeta lapselle itsehillintää, empatiaa, rakentavampia keinoja purkaa aggressioitaan (lyömisen sijasta) tai ilmaisemaan tarpeitaan rauhanomaisemmin. Hedelmällisempää on keskustella lapsen kanssa siitä, että lyöminen sattuu eikä ole hyväksyttävä teko ja kertoa, mitä seurauksia sillä on, kun satuttaa toisia. Voi yrittää selvittää, miksi lapsi lyö (onko hänellä esim. huonot verbaaliset taidot jonka takia ei kykene paremmin ilmaisemaan turhautumistaan/tahtoaan) ja yrittää opettaa lapselle sosiaalisesti hyväksytty tapa ilmaista itseään. Lapsen ikä tuo totta kai haasteita tähän, koska pieni lapsi ei välttämättä osaa vielä kommunikoida riittävän hyvin ja siten ymmärrä, mitä vanhempi ajaa takaa. Sitä suuremmalla syyllä rankaisu ei välttämättä auta, koska lapsi ei ehkä osaa toimia paremmin.

Jäähypenkki on aika kaksipiippuinen juttu. Se voi olla tapa rangaista tai sitten vain paikka, jossa lapsi voi rauhoittua, jos ei meinaa siihen muuten kyetä. Yksin ei lasta saisi mielestäni jättää tunteidensa kanssa. Lyömiseen tulee AINA puuttua eikä todellakaan hyväksyä sitä. Itseään ja muita saa puolustaa vaikka fyysisesti tarvittaessa. Rankaisun sijaan kannattaa useimmiten panostaa mallin näyttämiseen ja esim. loukanneen lapsen lohduttamiseen lyöneen lapsen edessä.

Nyt tulee se MUTTA. Mielestäni joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rangaista väkivaltaista lasta JOS lapsi on esim. sen verran iso, että se auttaa vaikuttamaan hänen käytökseensä. Se ei ole koskaan hyvä kasvatustapa vaan keino hallita liian pitkälle menevää käytöstä ja suojella muita. Minusta muiden hyvinvointia ei voi uhrata yksittäisen lapsen kasvatuksen alttarille. Siksi esim. kouluissa ja päiväkodeissa joudutaan käyttämään rankaisua viimeisenä keinona. Sama pätee mielestäni myös kotioloissa, jos yksi sisarus toistuvasti lyö muita. Vanhempi ei voi joka tilanteessa olla estämässä väkivaltaa. Olen kuullut tapauksista, joissa lyöminen on loppunut samantien, kun siitä on tullut seurauksia. Kaikilla lapsilla ei ole riittävästi empatiaa, että muu auttaisi.

Ihannemaailmassa onnistutaan aina löytämään keino, jolla lapsi itse sisäistää, että lyöminen on väärin ja oppii ilman rangaistuksia muuttamaan käytöstään, mutta loppupeleissä on yhteisen hyvän nimissä vain saatava väkivalta loppumaan. Vaikka sitten niin, että lapsi lopettaa lyömisen vain rangaistuksen pelossa. On surullista, jos joku kaduntallaaja jättää lyömättä mua vain siksi, ettei halua siitä tuomiota, mutta parempi sekin kuin tulla lyödyksi. Tämä on toiv. ainoa kommenttini ketjuun. :D

[QUOTE="Minna";27272994]Olipa "yllätys", että tytsi tuli puolustamaan ninaa.[/QUOTE]

Ai puolustamaan? Tuskin olen tästäKÄÄN täysin samaa mieltä. Mielestäni joskus on pakko kieltää ja/tai rangaista. Mustavalkoiseksi ei voi kirjoitustani tällä kertaa väittää. Pahoittelut, että otin osaa mielenkiintoiseen keskusteluun. :)

Pakko ottaa kantaa tuohon lyömisasiaan. Mä ymmärrän monia kiintymysvanhemmuuden periaatteita ja ajatuksia, mutta en ole niin hyvin perehtynyt, että kaikkea siitä ymmärtäisin. Tuosta lainaamastasi pätkästäkään ei selviä paljon. En ole lukenut ko. juttua, mutta laitan vähän omia ajatuksiani.

Mä näen asian niin, että rankaisu ei toimi kasvatuskeinona. Se ei siis auta selvittämään teon taustalla olevaa syytä tai opeta lapselle itsehillintää, empatiaa, rakentavampia keinoja purkaa aggressioitaan (lyömisen sijasta) tai ilmaisemaan tarpeitaan rauhanomaisemmin. Hedelmällisempää on keskustella lapsen kanssa siitä, että lyöminen sattuu eikä ole hyväksyttävä teko ja kertoa, mitä seurauksia sillä on, kun satuttaa toisia. Voi yrittää selvittää, miksi lapsi lyö (onko hänellä esim. huonot verbaaliset taidot jonka takia ei kykene paremmin ilmaisemaan turhautumistaan/tahtoaan) ja yrittää opettaa lapselle sosiaalisesti hyväksytty tapa ilmaista itseään. Lapsen ikä tuo totta kai haasteita tähän, koska pieni lapsi ei välttämättä osaa vielä kommunikoida riittävän hyvin ja siten ymmärrä, mitä vanhempi ajaa takaa. Sitä suuremmalla syyllä rankaisu ei välttämättä auta, koska lapsi ei ehkä osaa toimia paremmin.

Jäähypenkki on aika kaksipiippuinen juttu. Se voi olla tapa rangaista tai sitten vain paikka, jossa lapsi voi rauhoittua, jos ei meinaa siihen muuten kyetä. Yksin ei lasta saisi mielestäni jättää tunteidensa kanssa. Lyömiseen tulee AINA puuttua eikä todellakaan hyväksyä sitä. Itseään ja muita saa puolustaa vaikka fyysisesti tarvittaessa. Rankaisun sijaan kannattaa useimmiten panostaa mallin näyttämiseen ja esim. loukanneen lapsen lohduttamiseen lyöneen lapsen edessä.

Nyt tulee se MUTTA. Mielestäni joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rangaista väkivaltaista lasta JOS lapsi on esim. sen verran iso, että se auttaa vaikuttamaan hänen käytökseensä. Se ei ole koskaan hyvä kasvatustapa vaan keino hallita liian pitkälle menevää käytöstä ja suojella muita. Minusta muiden hyvinvointia ei voi uhrata yksittäisen lapsen kasvatuksen alttarille. Siksi esim. kouluissa ja päiväkodeissa joudutaan käyttämään rankaisua viimeisenä keinona. Sama pätee mielestäni myös kotioloissa, jos yksi sisarus toistuvasti lyö muita. Vanhempi ei voi joka tilanteessa olla estämässä väkivaltaa. Olen kuullut tapauksista, joissa lyöminen on loppunut samantien, kun siitä on tullut seurauksia. Kaikilla lapsilla ei ole riittävästi empatiaa, että muu auttaisi.

Ihannemaailmassa onnistutaan aina löytämään keino, jolla lapsi itse sisäistää, että lyöminen on väärin ja oppii ilman rangaistuksia muuttamaan käytöstään, mutta loppupeleissä on yhteisen hyvän nimissä vain saatava väkivalta loppumaan. Vaikka sitten niin, että lapsi lopettaa lyömisen vain rangaistuksen pelossa. On surullista, jos joku kaduntallaaja jättää lyömättä mua vain siksi, ettei halua siitä tuomiota, mutta parempi sekin kuin tulla lyödyksi. Tämä on toiv. ainoa kommenttini ketjuun. :D

Plaaplaaplaa, tiedätkö joskus lapset (pienet) vaan lyö/puree jne ihan ilman sen syvällisempiä tarkoituksia, kato kun ne ei tiedä että niin ei saa tehdä, silloin lapselle opetetaan ja kielletään että noin ei tehdä. Jos lapsi ei kielloista huolimatta usko, vaan tuo on enempi tapa tai "hauska" leikki niin silloin lapsi menee jäähylle.

Se on kuitenkin muiden ongelma, ei mun. Mä kykenen keskustelemaan aiheesta. :) Aiheena oli kasvatustavat. Mut se siitä, en ala jankkaamaan.

Se ei ole ollenkaan siitä ettetkö kykenisi, mutta tulet kommentoimaan juuri tähän missä tiedät että tulet saamaan vain vittuilua suurimmaksi osaksi ja sitten ihmettelet että miksi?

Oon tähän asti ollut sun puolella, mutta nyt alkaa vähän ärsyttämään. Pakko oli sanoa.

[QUOTE="Vieras";27273116]Plaaplaaplaa, tiedätkö joskus lapset (pienet) vaan lyö/puree jne ihan ilman sen syvällisempiä tarkoituksia, kato kun ne ei tiedä että niin ei saa tehdä, silloin lapselle opetetaan ja kielletään että noin ei tehdä. Jos lapsi ei kielloista huolimatta usko, vaan tuo on enempi tapa tai "hauska" leikki niin silloin lapsi menee jäähylle.[/QUOTE]

Minusta jäähy ei ole rangaistus sanan varsinaisessa merkityksessä; se on paikka jossa rauhoittua ja miettiä hetki tekosiaan. Sinne voi aikuinenkin mennä tarpeen tullen.

Niin ja sähän et oo ninaTT:stä koskaan kuullut? hyvä vedätys. :D

Kyllä mä ninaTT:stä olen kuullut, mutta en tiennyt että artikkelin äiti oli hän. Artikkelissa ei missään mainittu, että hän on ninaTT.

Jos sä sen tiesit, niin se ei tarkoita että koko muu maailma tietää. Voisit jättää tuollaiset epäkohteliaat, pisteliäät kommentit pois ja olla lukematta koko keskustelua tai sitten keskustele aiheesta.

No mun mielestä tuo Ninatt:n kasvatus ei loppujen lopuksi ole sen kummoisempaa kuin muillakaan, samalla tapaa mäkin toimin, noin niinkuin tytsi asian tiivisti. Kyllähän se ilmeisesti rajat lapselleen pistää, vaikka tuntuu selittävän asian vähän monimutkaisesti. Ei se lapsi niitä loppupeleissä itse pistä, aikuinen vähintään aina ohjaa. Eikä mun lapseni koskaan löisi minua.

Tosin en ole samaa mieltä että uhmaikää ei ole olemassa, on se. Mutta ei siinä mitään pahaa ole, se on normaalia kehitystä ja siihen täytyy vaan asennoitua tietyllä tavalla. Enkä ikinä imettäisi 4-vuotiasta.

Toi mitä tytsi-89 kommentoi lyömisestä ja keskustelusta; kyllä minäkin uskon että lapsen kanssa pitää keskustella. Eihän pieni lapsi opi ymmärtämään miksi jotain ei saa tehdä, jos häntä ei siihen opeta: ei saa lyödä, se sattuu Maijaan jne. Isompi lapsi jo tietää ettei lyödä saa ja jos hän rikkoo sääntöjä, niin siitä tulee rangaistus esim. jäähylle. Miksi jäähy ei sopisi lapselle, joka esim. riehuu? Monet psykologit suosittelevat aikuisiakin menemään kävelylle, jos suututtaa niin ettei kenties pysty itseään hallitsemaan.

Lapset on erilaisia, jotkut ehkävät ovat "kiltisti" koska haluavat miellyttää. Toiset koettelevat rajoja ja jos seuraamuksia ei ole, kyseiset lapset todellakin käyttävät sen hyväkseen ja ovat muiden kauhuja.

Ei ole meilläkään varsinaista uhmaikää ollut kummallakaan lapsella ja ymmärrän montaakin K.V:n pointtia, vaikken itse mitään oppia noudatakaan. En myöskään pidä rangaistuksia hyvänä kasvatuskeinona.

Ilman mitään antipatioita NinaTT:tä kohtaan on silti sanottava, että k.o. lapsen livenä nähneenä olen sitä mieltä, että muutama käytöstapa ja jonkuntasoinen kurinpalautus olisi tuollekin lapselle hyväksi.

Yhteistyössä