Ymmärrän toki, että opiskelijan rahapulmat on aito ja todellinen ongelma, mutta toisaalta kaksosraskaus on sen verran iso terveydellinen kysymys, että rahat kyllä pitäisi löytyä jostain. Voisivatko sukulaiset auttaa? Sosiaalitoimistossa julkisen terveydenhuollon kulut otetaan huomioon toimeentulotuen määräytymisessä.
Oma kaksosraskauteni oli periaatteessa alkuun "kuin oppikirjasta", mutta sitten kaikki lähtikin menemään aivan pieleen ja olin sairaalassa vuodelevossa rv 23+0 alkaen miltei kuukauden ja sen jälkeen vuoroin kotona ja vuoroin sairaalassa. Vauvat syntyivät lopult ns. "isoina keskosina" rv 34+3. Mulla syynä ongelmiin olivat a-vauvan etinen istukka sekä siihen liittyvät kunnon verenvuodot ja lapsiveden tihkuminen. En sinällään pelästynyt ensimmäistä kunnon verenvuotoa, sillä olin tietoinen a-vauvan istukan tilanteesta juuri äitipolin käyntien vuoksi. Eli suosittelen käymään äitipolin ajoilla, koska siellä erikoislääkäri pystyy varmistamaan oikeasti vauvojen kunnon ja voinnin sekä ennakoimaan ongelmia - osaa esim. katsoa nuo istukan paikat, lapsiveden määrät jne. Neuvolan tekemään rakenneultraan en luottaisi kaksosten kohdalla. Äitipolin merkitys korostuu sutä enemmän, mitä enemmän raskauteen liittyy riskejä. Monisikiöisyys sinällään on jo riski, mutta käsittääkseni vielä tarkempaa seurantaa tarvitaan esim. identtisiä vauvoja odotettaessa. Eli kaksosraskeuden "tyyppi" vaikutta äitipolin osuuteen omalla tavallaan.
Omassa neuvolassani neuvolalääkäri ei edes erottanut sikiöiden sykkeitä toisistaan ja istukan jumpsutuksesta. Samoin ei kantaa otetettu epämääräiseen vuoteluun vaan se kuitattiin "vetisenä valkovuotona" ja "ihan normaalina", mutta käytännössä kyse olikin lapsivedestä! Jos olisin hoidattanut omaa raskauden seurantaani neuvolan varassa, minulla olisi 2 kuollutta vauvaa. Nyt kiitos yliopistosairaalan äitipolin meillä on kotona 2 tervettä ja elävää lasta.
Onnea odotukseen ja toivottavasti asiat järjestyvät!
t. Vadelmaunelma + tyttö ja poika 5kk