Uusi yritys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Kirjoitin jo aiemmin, että yksinhuoltajien elatustukia ollaan nostamassa. Eli lapsesta saisi noin 300 euroa rahaa.

Mielestäni on hassua, että lähivanhemman ei tarvitse kustantaa mitään lapsilleen. eli lapsilisä noin 150 euroa (lapsilisä +yh-korotus) ja siihen päälle elatustuki, tekee noin 500/lapsi.

Itse olen laskenut, että jos otetaan huomioon lapsen osuus asumiskuluista, ruoka, harrastukset ym. kaikki menot niin lapsi maksaa noin 500 euroa kuukausi. (meillä kaksi lasta).

Joten ihmeellistä, että vain etävanhempi laitetaan maksamaan kaikki. En ole yh, enkä uusi puoliso, ihan pelkästä mielenkiinnosta ihmettelen asiaa.

Viimeksi ketään ei kiinnostanut. Onkohan tuo edes totta, vai pelkkää kaavailua, joka ehkä vielä peruuntuu?
Aika hullua, ei ainakaan kannusteta ihmisiä yrittämään puolison kanssa, kun rahaa tulee kahdesta lapsesta jo 1000 euroa/kk, jos jää yksinhuoltajaksi. Asumislisä päälle, niin ei kannata ainakaan työtä miettiä koskaan.

Lapsilisä on kyl yhdelle yh-korotuksineen 136,60 ja elatustuki oli 129,91 (ainakin mulla oli).
Ei meil etävanhempi joutunu maksamaan yhtään mitään. Eiköhän se oo ihan sovittavissa siinä vaiheessa kun asioista muutenkin sovitaan.

Niin no. Vaikea sanoa kun en ole mistään tuollaista lukenut.. ehkä se on niille, joilla paremmat tulot (siis etävanhempi) koska silloinhan tietysti pystyy ja pitääkin maksaa enemmän? Tuskin kuule kukaan tuon rahan takia eroaa. Eikä joku 1000 e kuussa ole edes älytön summa jos on kaksi lasta, eihän sitä niin hirveästi käteen jää - kyllä niihin lapsiin meneekin, varsinkin jos isompia.

Etävanhempiko tuon 300? maksaisi?
Eihän voi tuollaisia kiinteitä summia määrätä, onhan niitä suuriakin perheitä.

Tuollaisella kaavalla laskien erotessa saisin 2x300 ja 3x300 (jos kaikki lapset olisivat yhteisiä pitäisi miehen siis maksaa 1500?, ei jäisi tilistä omaan elämiseen kovinkaan kummoisesti) , nyt saan 2x118?, eli kunta maksaa kahdesta edellisestä liitosta olevista lapsista (älä huoli, tuo summa tullaan ottamaan huomioon päivähoitomaksussa vaikka koululaisia ei perhekokoon lasketakkaan).

Sinun laskelmallasi meidän perheen lapset maksaisivat 2500?/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Viimeksi ketään ei kiinnostanut. Onkohan tuo edes totta, vai pelkkää kaavailua, joka ehkä vielä peruuntuu?
Aika hullua, ei ainakaan kannusteta ihmisiä yrittämään puolison kanssa, kun rahaa tulee kahdesta lapsesta jo 1000 euroa/kk, jos jää yksinhuoltajaksi. Asumislisä päälle, niin ei kannata ainakaan työtä miettiä koskaan.

No tuskin kukaan nyt rahan takia miestään jättää

Parisuhdetta ei lopeta rahalliset seikat eikä työmotivaatioon vaikuta lapsilisän ja elareiden suuruus, ainakaan minulla. Sehän olisi tosi mahtava jos nuo tuet nousisi ja palkka siihen päälle niin tämäkin yh voisi viedä lapsiaan lomaa viettämään vähän kauemmaskin kuin lähi hiekkarannalle. =)

Yhteistyössä